Pony wil niet aan de hand lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_shawnee_

Pony wil niet aan de hand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:00

Sinds kort heb ik een nieuwe pony, welsh Cob. Ze is hartstikke lief in de omgang, niet gemeen ofzo. Onder het zadel rijden gaat prima maar het is wel een echte welsh. Ze is ondeugend en probeert van alles uit.

Maar wat ik toch echt vervelend vind, ze wil niet met mij aan de hand lopen.
Als ik haar vraag met mij mee te gaan, blijft ze stokstijf staan en verzet geen stap meer. Het maakt niet uit wat ik zeg, stap, kom maar, of klik met mijn tong. Ze blijft gewoon staan.
Ze is onder het zadel gereden en voor de wagen geweest (zelfs wedstrijdniveau) dus dat ze de commando's niet kent, lijkt me sterk. Ze houdt mij dus gewoon hartstikke voor de gek.
Als ik mijn stem verhef en streng word, dan kijkt ze geirriteerd. Als ik haar dan een tikje geef met het touw doet ze nog niets. Als ik dan echt boos word dan word zij ook boos. Uiteindelijk zet ze een paar stapjes maar draait zich dan heel hard om. Of ze gaat omhoog en begint als een gek te bokken en rondjes om mij heen te galopperen.

Hoe los ik dit op? Hoe krijg ik haar zo ver wel gewoon naast mij te lopen zonder circustaferelen? Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

feliciaa

Re: Pony wil niet aan de hand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:13

Misschien kan ze niet goed tegen de druk die je zet als je haar mee probeert te krijgen. Probeer eens met een los lijntje haar mee te krijgen.
Of lok haar eens met een snoepje en als ze dan goed mee loopt krijgt ze het snoepje. Dan leert ze het vanzelf.

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:34

Kijk even mee...Ken er namelijk nog zo een!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:43

hoe oud is ze ?

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:45

Ze is nu 5 jaar. Schijnbaar wordt een Welsh Cob pas volwassen als ie 5 of 6 is. Zou het daaraan liggen? Heb ik een puber in huis?

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:53

zo als feliciaa al zei mis minder druk of haar verleiden met iets ?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:11

Ze houdt je niet voor de gek, dat kunnen paarden niet. Alleen mensen denken op die manier. Ik zou haar niet proberen te lokken, want dan wint ze er alleen maar wat mee en dat lijkt me niet zo goed voor jou leiderschap. Kan er niet iemand achter haar gaan staan en haar als jij bijvoorbeeld stap zegt of kom, een klein tikje op dr kont geven als ze niet gelijk meeloopt. Misschien dat ze het dan door krijgt dat het jou menens is en dat ze jou moet gaan zien als leider.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:42

Ze moet jou gaan accepteren als leider, anders zul je nog problemen krijgen. Een snoepje vind ik ook niet de ideale manier. Ik zou het eens proberen zoals " rockwithu" zegt, laat iemand je helpen of laat eens iemand anders het eens proberen. Succes

Fantasiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:48

wat je ook zou kunnen proberen is :

als je naast er staat en ze blijft stokstijf staan laat er dan een hele scherpe hoek draaien dan moet ze op een gegeven moment tog een sta zetten want anders valt ze om, zo doen wij dat in elk geval met de pony's en paarden inrijden als er net iemand op zit en hij wil niet lopen draaien we en scherpe hoek tenzy ze dreigen om te vallen...

en als ze dan weer stil staat draai je der de andere kant op een scherpe hoek ,,, ze worden het vanzelf zat;)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:50

Hey, Waarschijnlijk loop je voor haar uit. Je moet op schouder hoogte lopen, als ze niet wilt lopen geef je haar een tikje. Als ze bokt op steigerd zal ze je nooit kunnen raken omdat je naast haar schouder staat en die zelfs een beetje om kan duwen zodat ze niet door kan gaan met bokken en/of steigeren. Als je voor haar uit loopt moet je nooit achterom kijken. Dat laat namelijk weten dat de achterste van de 'kudde' afstand moet houden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:52

Ik vraag me af of je haar kan longeren??

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 20:03

Longeren is geen enkel probleem. Stappen, draven, overgangen geen enkel probleem.
Het probleem is echt aan de hand lopen. Ik denk misschien dat er in mijn leiderschap nog wat bijgeschaafd kan worden. Ze is nog een beetje wantrouwend. In ieder geval bedankt voor alle tips!

Miss_Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:17

misschien is er in het verleden iets gebeurt dat ze het nu niet durft

maar het kan ook zijn dat ze je uittest om te kijken of je haar aankan

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:39

Ga dan eens je longeerlijn steeds korter maken net zolang tot ze eigenlijk aan de hand meeloopt, dus de lengte van een halstertouwtje. Dan langzaam een klein stukje recht uit en dat steeds verder uit bouwen. Natuurlijk uitbundig belonen als ze dat goed doet. Hulp van iemand die meeloopt met een longeerzweep wil wel helpen. ( niet dat je moet slaan, maar meer als v.w hulp.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:15

Fantasiaa schreef:
wat je ook zou kunnen proberen is :

Als je naast er staat en ze blijft stokstijf staan, laat er dan een hele scherpe hoek draaien. Dan moet ze op een gegeven moment toch een stap zetten want anders valt ze om, zo doen wij dat in elk geval met de pony's en paarden inrijden als er net iemand op zit en hij wil niet lopen draaien we en scherpe hoek tenzij ze dreigen om te vallen...

en als ze dan weer stil staat draai je der de andere kant op een scherpe hoek, ze worden het vanzelf zat;)

Idd, zorg ervoor dat haar voeten bewegen, haal haar uit haar evenwicht als ze in staking gaat door in een hoek van 90 graden van haar weg te lopen terwijl je druk op het halster houdt. Deze druk acuut laten varen als ze een stap op je afmaakt. Leer je paard verder wijken voor druk op het hoofd, koop een touwhalster, leadrope en stick en ga aan grondwerk doen.

_Dian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:01

Ik heb ook een pony die altijd moeilijk mee wilde aan de hand ik heb heel veel join ups gedaan lekker los laten rennen in de bak wachten tot dat die achter me aan liep en dat een paar keer herhalen op een gegeven moment zien ze jou als leider en lopen ze makkelijker mee! Succes! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:09

_Dian_ schreef:
Ik heb ook een pony die altijd moeilijk mee wilde aan de hand ik heb heel veel join ups gedaan lekker los laten rennen in de bak wachten tot dat die achter me aan liep en dat een paar keer herhalen op een gegeven moment zien ze jou als leider en lopen ze makkelijker mee! Succes! Knipoog

Het niet mee willen lopen is toch echt niet zo'n sterke overtreding om een paard meteen met de dood te bedreigen, en dat is het eigenlijk wat je met de Join-Up doet. Er zijn andere methodes om dat probleem op te lossen. De Join-Up gebruiken als "wondermiddel" om kleine ongehoorzaamheden uit de weg te helpen ruimen is ronduit belachelijk!

Voor degenen die zich echt willen verdiepen in de Join-Up en wat het met een paard doet, hier even een link:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Doe jezelf, doe de bokkers en vooral het paard een plezier en lees dit topic door, inclusief alle links in het eerste topic.

_Dian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:12

Hoezo belachelijk? Als je paard je daar mee vertrouwd? der is niks mis mee hoor!;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:16

Volgens mij weet jij niet wat de Join-Up inhoudt. Slaap maar lekker verder. Ik kan alleen maar medelijden hebben met je paard...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:49

horsiegek schreef:
Hey, Waarschijnlijk loop je voor haar uit. Je moet op schouder hoogte lopen, als ze niet wilt lopen geef je haar een tikje. Als ze bokt op steigerd zal ze je nooit kunnen raken omdat je naast haar schouder staat en die zelfs een beetje om kan duwen zodat ze niet door kan gaan met bokken en/of steigeren. Als je voor haar uit loopt moet je nooit achterom kijken. Dat laat namelijk weten dat de achterste van de 'kudde' afstand moet houden!

Tja, maar als we het hebben over leiderschap:
in de kudde loopt de leider toch ook echt voorop en aangezien je als eigenaar/verzorger/ruiter/amazone/menner of wat dan ook de leider over je paard moet zijn ben ik van mening dat IK altijd voorop loop.
Hierbij let ik er wel op dat het paard niet recht achter mij loopt, maar schuinrechts (of links) achter mij, zodat ze niet zomaar op mij kunnen botsen als ze bijvoorbeeld schrikken en ik houd ze zo wat beter in de gaten.

Ik heb stage gelopen bij een bekende en grote stal. Daar moest ik elke dag met een paard wandelen dat nogal vaak stijgerde en nog met een ander paard dat nooit rustig wou lopen. Toen ik ben begonnen met het achter mij laten lopen en stilzetten en achteruit zetten als ze niet wouden luisteren ging het een stuk beter en met een week waren het tijdens de wandeling 2 makke lammetjes.