waarom tijden winter paarden s'nachts wel op stal en in de z

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

waarom tijden winter paarden s'nachts wel op stal en in de z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 17:30

waarom zetten jullie je paarden in de winter wel s'nachts binnen (of overdag ook) en zomers niet?
doen jullie het alleen vanwege het weer?
ben benieuwd wat jullie reacties zijn.

Pikeur

Re: waarom tijden winter paarden s'nachts wel op stal en in de z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:37

Omdat het 's winters in de nacht over het algemeen kouder is dan in de zomer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:46

Op de meeste stallen mogen de paarden 's winters niet op wei omdat ze anders de weides helemaal kapotlopen.
Omdat het te koud is vind ik onzin, daar zijn dekens voor uitgevonden, en de meeste paarden kunnen makkelijk een paar graden vorst hebben, ook zonder deken.

Bij ons lopen de paarden in de winter meestal in de paddock, en een paar uur per dag zetten we de wei open. Anders wordt het een grote ravage, daar is onze wei te klein voor.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:48

MysticTinker schreef:
Omdat het te koud is vind ik onzin, daar zijn dekens voor uitgevonden, en de meeste paarden kunnen makkelijk een paar graden vorst hebben, ook zonder deken.

Ik ga hem 's nachts absoluut geen deken omgooien.
En hij zou het best kunnen hebben, maar warmhouden kost vast heel veel energie, en aangezien meneer nu 29 jaartjes is haal ik hem 's avonds binnen en gaat hij er 's morgens vroeg weer uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:55

Dan zou een schuilstal ideaal zijn, als ze het koud krijgen gaan ze wel binnen staan.
Door hooi te eten houden paarden zich warm, dus als je onbeperkt hooi voert dan moet dat genoeg warmte geven.
Bij een oude pony is dat inderdaad vaak wat moeilijker.
Dekens vind ik eigenlijk alleen nodig bij geschoren paarden, de rest maakt wel een lekkere wintervacht aan, en die gaat vanzelf rechtop staan als het koud wordt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:56

Meestal heeft het met het weiland te maken dat heel moet blijven. Als de paarden er maar de helft (en vaak nog veel minder) van de tijd opstaan, gaat het langer mee.

Daarnaast is het in de winter in de nacht vaak kouder. Mijn oude merrie gaat daarom in de winter bij slecht weer (veel wind in combi met regen/hagel/sneeuw) ook naar binnen in de nacht. Ze is nu 30 jaar, en kan zich niet zo goed meer warm houden. Daarnaast heeft ze een erg gevoelige huid, waardoor ze geen dekens verdraagt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:57

MysticTinker schreef:
Dan zou een schuilstal ideaal zijn, als ze het koud krijgen gaan ze wel binnen staan.
Door hooi te eten houden paarden zich warm, dus als je onbeperkt hooi voert dan moet dat genoeg warmte geven.
Bij een oude pony is dat inderdaad vaak wat moeilijker.
Dekens vind ik eigenlijk alleen nodig bij geschoren paarden, de rest maakt wel een lekkere wintervacht aan, en die gaat vanzelf rechtop staan als het koud wordt.

Hier thuis hebben we een loopstal. Ik merk toch dat ik haar in de winter vaak buiten vind, rillend en al. Ze voelt zich prima in de loopstal, maar gaat toch mee met mijn paard de wei op als hij daar zin in heeft.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:41

en waarom zetten veel mensen ze dan ook in de zomer snachts binnen?
mijn paarden gaan in de winter ook normaal savonds naar binnen en mn pony(30) heeft een ongevoerde regendeken op. mn paard heeft en dikkere deken op die maakt zelf geen wintervacht aan.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:30

Bij ons staan ze nu ook niet snachts buiten, maarja tis bij ons ook wel erg kritisch hoor. In de winter staan de overdag ook binnen anders gaat het land kapot en kunnen ze er zomers niet in. Dus staan ze er automatisch snachts ook niet in, en tis swinters ook wel erg koud snachts als je paard geen wintervacht heeft.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:35

s nachts altijd binnen vanwege eventuele dieven,grappenmakers enz.verder altijd buiten van 8 tot ong 8-9 uur s avonds.weer of geen weer alleen bij onweer naar binnen voor veiligheid.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:19

Mijnes staan dag en nacht buiten, ik doe ze er geen plezier mee om ze op stal te zetten namelijk.. Alleen bij hoge nood moeten ze wel..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:40

volgens mij maakt het voor de dieren niets uit of ze naar binnen gehaald worden savonds of buiten blijven zonder dek (zomer en winter). Mensen vinden het een veiliger idee. Paarden kunnen extreem grote temperatuurswisselingen aan. Verder is het natuurlijk wel zo dat als je paarden gebruikt voor de sport die dikke wintervacht niet zo handig is. Ze gaan daardoor snel zweten en het duurt lang voordat ze weer droog worden. Mogelijke dierenbeulen kunnen bij veel stallen als ze zouden willen ook de stal ingaan en zelfs gemakkelijker toeslaan. De dieren kunnen dan namelijk niet vluchten. Verder met oog op brandgevaar lijkt me buiten veiliger. Bliksem kan overigens ook inslaan in gebouwen Clown .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:43

Mijn paard gaat graag s avonds naar haar stalletje.
(die voeld zich fijn op stal.)
Maar mijn andere paard die staat net zo lief dag en nacht, weer en wind buiten hoor.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:05

Bij ons gaan ze in de winter naar binnen omdat ze dan de wei tenminste heel laten. Maar er worden altijd wel stukken wei afgezet die ze helemaal kapot kunnen trappen en waar ze overdag in mogen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:09

Bij gebrek aan stal.. blijft stof dus de hele winter buiten.
Maar wel op een klein stukje en zal als het weer goed is, gebruik mogen maken van de gehele weide.
Dit dus net als hier boven ivm kapot lopen van weide.

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:12

onze paarden staan 's nachts altijd binnen zomer of winter geen verschil!
gewoon omdat je ze overdag in de gaten kan houden en 's nachts niet dat vinden wij niet zo'n fijn idee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:52

's Winters op stal omdat het weiland erg nat is en het geen paarden aan kan.

's Zomers 's nachts op stal: omdat ze maar een kleine paddock heeft, volledig gereden wordt en ik haar 's avonds rijdt. Na het rijden blijft ze op stal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:02

Bij ons staan ze in de zomermaanden ook 24/7 op de wei en in de winter 's avonds op stal.
Waarom? Omdat ik denk dat ik mijn paarden daar zomers een plezier mee doe Clown Lekker de hele dag rond kunnen lopen en hun buikjes vol eten.
Andere reden: zo heeft ons weiland aan huis de hele zomer de tijd om tot rust te komen en bij te groeien.
Waarom zomers ook niet op stal? Omdat ons zomerweiland niet aan huis ligt en er daar geen mogelijkheid tot het maken van stallen is. Genoeg beschutting van de bomen en struiken rondom maar geen schuilstal of echte stallen.
Waarom 's winters op stal? Aan huis hebben we alleen gewone stallen en geen schuilstal. In de winter staan ze overdag op de bak/paddock met onbeperkt hooi en komen een 2-3 uur per dag op de wei. Verder heb ik verlichting bij mijn rijbak zodat ik ook 's avonds als het donker is gewoon met ze kan werken. Wat weer niet kan als we ze ook in de winter 24/7 op die zomerwei zouden laten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:04

Swinters op stal is meestal omdat ze dan het land vertrappen.
Maar als je je weides goed verdeeld hebt en er ook bijvoorbeeld een paddock bij hebt, kan je ze gerust buiten laten staan, ook in de winter.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:08

dat paarden het koud hebben is onzin! .. want ze krijgen niets voor niets als het kouder begint te worden een dikkere vacht.

s'nachts staan mijn paarden ook gewoon buiten, of het nu zomer is of winter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:15

Om in de nacht de weide weer bij te laten komen omdat het dan toch natter is.
En tegen de schemer komen ze zelf naar het hek

In de zomer staan ze overdag binnen ivm de dazen en ondanks dat ze soms maar even buiten zijn komen ze dan al naar het hek als het gaat schemeren. Maar dan mogen ze niet naar binnen omdat ik ze dan 's nachts buiten laat staan. En dan gaan ze een poosje in de schuilstal staan in de schemer Verward Lachen
Wellicht omdat er dan meer muggen zitten, maar die komen binnen ook wel.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:20

'szomers doe ik aan stripbeweiding en 'swinters staan ze vooraan, bij stal met uitloop.
overdag staan ze dan een paar uurtjes in de bak.

in de wei komen ze dan vrijwel niet omdat het dan binnen no-time tot aan de ellebogen blubberen is. ik heb het eerdere jaren wel gedaan, maar vrolijk werd ik er niet van.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:40

's winters staan de paarden hier binnen, omdat het weiland er anders aan gaat.
Heel jammer, want het liefst heb ik haar in de winter ook een paar uurtjes op de wei.
Wel komt ze dan 2 x per dag in de paddock.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:58

ikke20 schreef:
waarom zetten jullie je paarden in de winter wel s'nachts binnen (of overdag ook) en zomers niet?
doen jullie het alleen vanwege het weer?
ben benieuwd wat jullie reacties zijn.

Mijn paarden gaan nooit op stal, dag en nacht buiten, zomer en winter
Nooit ziek
In de winter dikke wintervacht en ik de zomer een inloopstal of boom wara ze soms schuilen tegen de insecten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:57

zelfde hier

dag en nacht buiten, weer of geen weer

nooit ziek en vatten geen kou, ook niet na het rijden