Wat zelf allemaal kunnen doen bij een driejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Wat zelf allemaal kunnen doen bij een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 18:50

Sinds kort staat er bij me verzorgpony's in de wei een drie jarige new-forest pony. (heel rustig en braaf) De eigenaar van deze pony heeft gevraagd aan de eigenaar van mijn verzorgpony's of hij samen met zijn verzorgsters(ik) deze pony een beetje alvast willen beleren. Omdat ik hier haast geen ervaring mee heb Bloos en de eigenaar van mijn verzorgpony's ook niet zo veel ervaring heeft op het gebied van (beleren!) wou ik vragen met welke kleine dingetjes ikzelf wel alvast kon beginnen?

Alle tips zijn welkom Clown

JuulenJulia

Re: Wat zelf allemaal kunnen doen bij een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:04

poetsen, wandelen, hoeven uit proberen te krabben.
Moet jij die pony inrijden? Want ik denk niet dat dat slim is als je er bijna geen ervaring mee hebt.
Verder zou ik zeggen, longeren, maarja ik weet niet of je dat kan bij een 3-jarige?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:24

Je kan op een speelse manier beginnen met wennen aan alles.
Neem eens wat vreemde dingen mee. Laat hem eens over een zeil lopen. Pak eens een krakende plastic zak, en aai hem daarmee over zijn hele lijf. Dan neem je eens een dekje en aait hem daarmee over het hele lijf, leg het op zijn rug en laat het even liggen. Echt gewoon spelen. Veel belonen als hij braaf blijft staan. Dan leg je eens een zadel op zijn rug, eerst laten ruiken, dan heel eventjes erop, goed belonen. En dan ben je al een paar weken verder. Daarna kun je langzaam de singel gaan vastmaken, en wat rondjes stappen met het zadel op.
Als de pony helemaal gewend is aan alle dingen dan kun je iemand gaan zoeken die je verder kan helpen met het inrijden, een volwassen iemand die al meerdere andere paarden goed heeft ingereden. Die kan je leren hoe je kan beginnen met longeren enzo.

lavke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:27

aan dingen laten wennen, borstels laten wennen, wandlen, spelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:48

Ik zou grondwerk met haar doen, naast de basis die een paard op die leeftijd al behoort te beheersen (voetjes geven, vaststaan, meelopen). Leer het paard wijken voor druk, op ieder deel van het lichaam. Laat het paard wennen aan obstakels, sacking out, handdoek/dekens, laat hem verschillende geluiden horen.

Als je verder geen ervaring hebt met beleren zou ik ook voor deze stappen begeleiding vragen. Zelf inrijden of zelfs maar proberen te longeren zou ik niet doen. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, maar afleren is een stuk lastiger.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:04

Begin met ervoor te zorgen dat de pony loopt als jij loopt, en stopt als jij stopt. Dat het voetjes kan geven, voor druk aan de kant gaat en vast kan staan. Als dat allemaal goed gaat, dan ga je de rare dingen introduceren om langs op, of overheen te lopen. Als ook dat goed gaat, en er dus een groot vertrouwen is tussen jou en de pony, ga dan met rare voorwerpen haar lijf aanraken. Je bent altijd op de schouder met aanrakingen, de veiligste plek voor een paard. Gaat ook dat goed, ga dan dingen op je paard leggen, zoals een dekje. Dat bouw je uit tot een zadel. Gaat ook dat goed, dan langzaam de singel eraan (eerst super los). Dit bouw je uit tot een aangesingelt zadel, waarmee je de pony rond laat lopen met jou erbij. Vervolgens kun je het paard laten wennen aan dat er iets op de rug zit terwijl het rondloopt. Dit is niet een mens, maar bijvoorbeeld een kussen waar je een balon aan bindt. Dat beweegt raar (maar je pony kent het al wel van het grondwerk) en doet het wennen aan bewegingen op de rug. Gaat dat ook goed, dan kun je langzaam een keertje over het zadel heen gaan hangen, dit bouw je op tot je op de rug van de pony mag zitten. Het echte beleren (dus stap, draf en galop) kun je beter aan een ervaren persoon overlaten. Tot die tijd ben je heel spelenderwijs bezig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:12

Zelfs het hangen zou ik niet doen, een paard wat echt in paniek raakt kan daar een flink trauma aan overhouden. En ook voorbereidend grondwerk moet goed gebeuren, wijken voor druk moet echt wijken zijn voor druk, en de druk moet op de momenten acuut wegvallen als het paard toegeeft aan die druk. En dat is druk op ieder lichaamsdeel, inclusief hoofd en benen.