bang voor koeien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikia

bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:54

wij hebben sinds kort een nieuw paard, een kammaraad van 1.70m van 5 jaar
zondag zijn we met hem gaan wandelen om te kijken hoe hij reageert, omdat hij verder nergens bang voor is (ook niet voor de grootste landbouwmachines). Ik ging erop met cap natuurlijk en mijn vriendin ernaast met hem aan een halstertouw voor het geval dat. Alles ging goed en hij was best braaf totdat we bij een wij met koeien kwamen. De koeien stonden dicht bij de draad.
Hij raakte compleet in paniek! Hij begon te stijgeren, met een rotvaart in de achteruit. Hij viel (zo kon ik eindelijk afstappen, was me rot geschrokken) en het heeft heel lang geduurt voordat hij er op een redelijke manier langsging in een draf.
Is dit iets wat we vaker moeten doen, zodat hij eraan went??
Of zal hij hier altijd paniek voor hebben?
iemand een idee of een tip hoe we zijn angst kunnen weg nemen?

adnil35

Re: bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:55

Ik weet niet hoe je het kunt oplossen, maar ik weet wel dat er enorm veel paarden zijn met een koeienfobie; het is dus niet uniek!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:00

Ik weet wat je bedoeld, ik heb dat vorig jaar meegemaakt met wedstrijd en mijn paard is er panisch voor.
Gewoon veel geduld en koeien niet uit de weg gaan.
Als het paard rijtechnisch goed aan de hulp is wil het ook wel verbeteren , maar mijn ervaring is dat het toch wel een tijd duurt voor ze er aan gewend zijn.

Succes

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:00

idd mijn schimpie heeft een koeienfobie ook
er gaat echt een knop om in zijn kop, hij wordt echt gevaarlijk dan!
bij ons kan hij vanuit de bak in de zomer koeien zien, en vorig jaar was dat heel lastig met rijden
dit jaar kwamen de koeien, en hebben we er eigenlijk geen aandacht aan besteed
wel ervoor gezorgd dat hij niet in de wei kwam die grenst aan de koeienwei
maar gewoon blijven rijden, rijden rijden
nu merk je er niets meer van, hij kan nog wel eens opkijken, maar verder niets

wel zou ik met buitenritten blijven oppassen met koeien en ander vee! nooit alleen gaan de komende tijd sowiso niet
met iemand erbij of een ander ervaren rustig paard

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 11:12

alleen toch al niet omdat hij nog niet goed doorgereden is
maar ik denk wel dat we dit vaker gaan herhalen
alleen ga ik er voorlopig buiten nog niet op, ik vond dit echt gevaarlijk ondanks een cap maar die beschermd ook niet voor alles

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:49

Ik heb op stage een tijd een paard gereden die het zelfde had.
Volgens mij kan je dan het best de koeien niet uit de weg gaan maar eerst een aantal keer aan de hand langs de koeien lopen dat deed ik ook met dat paard en dan was er niks aan de hand. Zolang ik zelf maar rustig bleef en ik er niet op zat maar er naast liep en hem iedere keer goed beloonde als hij er braaf langs was gelopen. Op het laatst gaf hij er helemaal niks meer om en liep hij er gewoon braaf langs.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:49

Mijn pony werdt eerst ook altijd paniekerig als hij langs koeien moest lopen.

Ik ben op den duur gewoon alle weggetjes gaan nemen waar koeien aan de dijk liepen. Eerst gewoon aan de hand er langs en daarna ben ik samen met een meiske gaan rijden waarvan haar pony er niet bang van was. Op den duur liet ik dan mijn pony voorop om te kijken wat hij deed en zodra hij er langs was gelopen (zelfs als het in treinvaart was) beloonde ik hem flink. Het heeft bijna 2 jaar geduurt, maar nu kan ik wel gewoon langs de koeien rijden. Zelfs wanneer ze aan beide kanten op de dijk lopen.
Hij kijkt er geen eens meer van op en loopt er gewoon normaal langs.

nicky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:37

je moet ze iss niet yuit de weg gaan.
ga er anders langs terwijl je er naast loopt of stap af als je rijdt.
hij moet er toch een beetje aan wennen. ze blijven het meestal wel eng vinden maar als je ernaast loopt en je laat zien dat het niet eng is gaat hij jou vertrouwen. en omdat jij laat zien dat er niets aan de hand is zal hij je vast volgen en er langs gaan. als je zelf een koe ziet denk dan niet meteen ohw die zijn eng maar straal rust uit.
succes..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:40

Silence had het ook op de nieuwe stal, maar is er heel snel overheen gekomen (gisteren stonden we er 2 weken).
De eerste week, verstijfde hij gewoon helemaal bij het zien van de koeien.
Even bleef hij dan zo staan en dan wilde hij er het liefste heel hard vandoor.
Nu is het zo, dat de paarden-weides van de stal naast koeien-weides van boeren liggen dus ziet hij ze hele dagen.
En dat heeft schijnbaar wel geholpen, want nu rijden we alweer een aantal dagen in de buitenbak terwijl de koeien ook buiten staan en Silence kijkt er niet meer naar.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:29

Vaak komt het ook omdat de koeien niet stil blijven staan. Als je van die jolige pinken hebt, die lekker wild meerennen en bokken, kan ik me voorstellen dat je paard dit doodeng vind. Mijn paarden inmiddels samen met de koeien en rennen nu vrolijk mee. Oefenen en bedacht zijn op rare sprongen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:58

Mijn paard is ook bang voor koeien, maar nu staat hij in een wei waarnaast koeien staan en dat helpt wel. Hij is nog niet volledig over zijn angst heen, maar reageerd niet meer zo panisch al eerst.
Inderdaad niet uit de weg gaan, want dan leert zo'n paard het nooit.

fabienne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:13

ja mischien moet je vaker met haar gaan wandelen mischien wend ze er wel aan

Shorty21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:54

Bloos Ik ben ook bang van koeien, mij krijg je ook niet voorbij een weide vol met van die vlekkenbeesten...Dus ik begrijp je paardje erg goed! Ja Hehe...

Nee nee, ik zou ook gewoon veel geduld hebben en aan de hand met je paardje gaan wandelen, voorbij koeien... Ik ben van mening dat je 't beste 't vertrouwen van je paardje kan winnen aan de hand, en eens dat lukt...dan erop!
Hopelijk ben je er wat mee, en veel succes!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:10

Het paard wat ik bijrijd is ook héél erg bang van koeien. Voorheen was het veel erger, maar aangezien we er nu weinig aandacht aan schenken kijkt hij er zelf ook bijna niet meer naar. Ik was me laatst aan het afvragen wat hij van bonte paarden zou vinden.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:24

Het fjordje waar ik altijd op rijd is ook bang van koeien! Ze gaat dan niet stijgeren ofzo maar hele grote bochten erom heen en kijken en wegspringen. Ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben en er wandelend (aan de hand) langs moet gaan en er dan eens opstappen. Knipoog
Veel succes!

_Daisy14_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:45

mijn vorige pony was er ook bang voor
elke keer omdraaien en er niet langs willen
ik vond het nogal grappig dus lag helemaal in een deuk en vanzelf ging die er wel langs
gewoon niet op reageren

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:47

Veel paarden hebben dit. Je paard by koeien in de wei zetten is de beste oplossing maar natuurlijk niet altijd mogelijk. Probeer het gewoon met veel geduld en vertrouwen ! succes

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:30

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:26

mijn paardje (van 1m72) heeft ook iets dregelijks, alleen is het van ezels dat hij schrik heeft.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:20

Hij is er uiteindelijk langsgekomen, dus ik zou gewoon dooroefenen en vooral: rustig tegen hem blijven praten en zeggen dat ie braaf is en dat alles goed is enzo.
Daarnaast: zeg je dat je het paard nog niet zo lang hebt, dus de vertrouwensband moet natuurlijk ook nog groeien.
Wanneer je met een goede omgang de vertrouwensband sterker weet te maken en gewoon dooroefent met koeien zal het heus wel goed komen.
Al kan ik begrijpen dat je je rot geschrokken bent!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:03

Ik ben gisteren met m'n paard die een ernstige koeienfobie heeft langs een wegel geweest waar allemaal koeien stonden.. ze verzette een voetje en ik beloonde haar direct overdreven en praatte tegen haar, dan zei ik terug vooruit en gaf ik benen en toen ging ze terug een voetje vooruit , weeral overdreven belonen...en zo ging ze een paar meters vooruit, toen stopte ze en wou ze egt niet meer vooruit.. toen ben ik eraf gegaan en kheb haar dan aan de hand meegenomen, heel de tijd praten en belonen als ze een voetje verzette.. zis er dan gepasseerd Lachen en toen heb ik haar eens laten ruiken aan een koe die aan de draad stond en terwijl zitten babbelen endoen , ze schrok wel toen ze aan die koe kwam maar deed verder niets.. toen ben ik verder gegaan en stond er verder nog een koe, en daar wou ze weeral niet voorbij..dus weeral voetje per voetje aan de hand mee en goed belonen..Uiteindelijk met geduld en vertrouwen is ze er wel voorbij gegaan en dast belangrijkste!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:06

Die van mij gaan altijd naar ze bleren, krijgen vaak nog antwoord ook. Mijn veulen vind ze echt helemaal geweldig. Zo lief om te zien. Lovers Maar ik zou zeggen; oefenen en belonen als hij erlangs durft.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:57

Ik zou aan de hand eens met hem gaan wandelen, waarschijnlijk zal je wel een weide met koeien tegenkomen en daar halt houden en je paardje goed laten rondkijken. Raakt hij in paniek, gerust stellen en geduld hebben tot hij rustigere word, is hij braaf, uitgebreid belonen .. Na een tijdje heeft hij zelf wel door dat koeien niet echt monsters zijn! Knipoog

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:56

mijn bijrijdpaardje is opzich niet bang voor koeien behalve als deze gaan loeien dan krijg ik hem er niet meer voorbij. ( maar och jah eigenlijk heeft hij schrik van alles wat hij ziet ) Frusty Nagelbijten / Gniffelen

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 18:11

Hoi,

Mijn verzorgpaard is ook bang voor koeien, soms raakt hij helemaal in paniek. Vooral in het begin was hij erg paniekerig en wilde hij er niet langs en bleef hij stokstijf stil staan. Hij is in Rotterdam opgegroeit en auto's enz kunnen hem niks schelen maar andere dieren en vooral koeien is hij erg bang voor.

Ik zorg er altijd voor dat ik niet alleen langs de koeien hoef, dus dat er een ander paard bij is (die hij ook goed kent en niet bang is). Als die dan voor gaat en ik me verzorgpaardje er achter aan zet gaat het beter (soms bijtikken met een zweepje om duidelijk te zijn). Als ik alleen ga, dan zorg ik ervoor dat we niet te dicht bij komen (oversteken zodat we niet vlak langs het weiland hoeven).

Ook oefenen we sinds kort bij de kaasmakerij (boerderij) met een nepkoe. Op de oprit staat een nepkoe die we mogen gebruiken. Samen met een ander paard gaan we er dan naartoe en dan stap ik af, gaat mijn vriendin met haar verzorgpaard naar de koe en probeer ik mijn verzorgpaard erachter aan te krijgen. Zo lukt het uiteindelijk vaak wel om hem bij de koe te krijgen en kan hij hem besnuffelen en doen wat hij wil.

Ik verzorg hem nu een half jaar, en het gaat veel beter, hij kijkt nog wel maar blijft over het algemeen goed luisteren en is niet zo heel erg bang meer. Dus mijn tip is om samen met een paard te gaan wandelen/rijden die niet bang is. En misschien dat je kan regelen dat hij op een bepaalde manier aan een koe kan wennen (ik gebruik dan een nepkoe maar je kan ook een echt koe proberen te regelen).

Succes! Het komt vast wel goed! Vooral niet opgeven en het probleem niet uit de weg gaan, natuurlijk wel voorzichtig zijn.

Groetjes Roosmarijn