Paard probeert mij telkens opnieuw uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Paard probeert mij telkens opnieuw uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 18:30

Geregeld gaan mijn buren eens op vakantie en dan let ik meestal op hun 2 paarden.
Een van de 2 paarden probeert mij in het begin altijd uit denk ik. Als ik hem uit de stal haal begint hij gelijk te draven, als ik hem tegenhoud dan steigert hij een paar keer (en dat is echt kaarsrecht omhoog). Mijn oplossing is daarvoor: even roepen een tik met mijn koord tegen zijn buik en dan terug op stal, terug naar buiten totdat hij dat rustig aan doet. Als ik hem dan uit de wei haal voor op stal te zetten is het weer hetzelfde liedje en dan handel ik hetzelfde als ik hierboven heb omschreven. De volgende dagen is hij dan meestal braaf en heb ik er geen problemen mee.

De eigenaar heeft dat probleem nooit gehad. Bij hem is dat paard altijd braaf en rustig. Hij heeft hem al van veulen af.

Op zich wil ik het paard wel verzorgen en rijden als de eigenaar op reis gaat maar wat kan ik doen om te vermijden dat hij die eerste dag zo reageert? Ligt het misschien aan mij?
(als de eigenaar thuis is kom ik nooit naar die paarden (ik rij op een ander adres))

feliciaa

Re: Paard probeert mij telkens opnieuw uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:54

Misschien helpt het om als de eigenaar er wel is gewoon af en toe eens langs te gaan om hem alleen even een aai over zijn hoofd te geven zodat hij nog steeds weet wie je bent.
Ik vind het alleen wel vreemd dat hij het de zelfde dag als je hem weer uit de wei haalt toch weer probeert terwijl hij toen hij in de wei werd gezet toch duidelijk te weten is gekomen wie nou eigenlijk de baas is. Maar ik zou verder ook niet weten wat je er aan kunt doen want het lijkt me dat je wel goed handelt..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 19:16

Hey Feliciaa danku voor uw reactie.
Ik weet ook niet hoe ik anders moet handelen maar ik vind het wel vervelend. Hij is 1 keer 2 weken weg geweest dan 5 dagen thuis en dan weer weg en het paard deed hetzelfde.
Bij hun gaan als ze thuis zijn doe ik liever niet want dan moet ik door de tuin gaan en ik kom niet graag op mensen hun priveterrein. Ik denk ook dat het dier mij al na 5 dagen vergeten is dat het dan weinig uitmaakt.
Vreemd genoeg is hij na die ene dag braaf. De volgende dag longeer ik hem dan en de dag erop kan ik zonder problemen gaan rijden. Alleen die eerste dag vind ik altijd een ramp.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:58

Heel concequent mee om gaan, niet de ene keer iets toelaten en de andere keer afstraffen. Goed voorwaarts houden aan het touw, zorgen dat hij niet gaat draven. Eventueel bezig houden, wat frotten aan zijn mond etc. Hoop dat je er iets aan hebt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:11

Je zou het ook een keer aan de eigenaar kunnen vragen.. Die kent het paard het best misschien heeft die een oplossing waardoor hij dat niet meer doet. Of wat je ook kan proberen is dat je gewoon de een dag voor dat de eigenaar op vakantie gaat er naar toe gaan en dan samen met de eigenaar het paard buiten zetten en weer binnen halen. Misschien dat ie het dan niet durft te proberen en dat je er dan geen last meer van hebt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:12

Ik heb over dit probleem gesproken met de eigenaar maar de eigenaar weet niet hoe ik het moet oplossen omdat hij het zelf nooit heeft voorgehad.
Toen heeft hij gezegt dat hij iemand anders eens gaat laten proberen om hem uit de stal te halen. En hij deed inderdaad hetzelfde als bij mij. Dan heeft hij nog iemand anders laten proberen het paard alleen van stal te halen en weer gebeurde hetzelfde...
Het maakt niet uit of hij erbij is of niet, hij test de persoon uit die hem aan de hand heeft. Ik heb nu toch al regelmatig voor hem gezorgt en toch doet hij dat de eerste dag.

Ik denk dat het komt omdat hij de eigenaar zijn hand van de geboorte gewoon is. Niemand anders heeft aan het dier gekomen. Buiten de dierenarts of de hoefsmid maar dan had de eigenaar hem altijd vast.

Ik denk dat ik concequent genoeg ben want ik straf dat gedrag onmiddelijk af. En hij gaat zolang mee naar buiten en naar binnen tot hij helemaal kalm is geworden. Toch vind ik het maar gevaarlijk omdat hij klauwd als hij omhoog gaat. Dus zou graag een oplossing zoeken zodat hij gewoon van de eerste dag met de vier voeten op de grond blijft.
Misschien vragen aan de eigenaar of ik er regelmatig eens grondwerk mee mag doen? Dat doe ik ook als hij weg is...

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:15

ik denk dat het beter zal gaan als je wat meer naar dat paard gaat. Ook als de baas thuis is.
Het paard weet wie zijn baas is en elke keer als hij er niet is en hij bent er, probeer het paard de baas te worden van je.
En als je vaker langs komt, ziet het paard in dat jij de baas bent.

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:18

Happy_Liz schreef:
ik denk dat het beter zal gaan als je wat meer naar dat paard gaat. Ook als de baas thuis is.
Het paard weet wie zijn baas is en elke keer als hij er niet is en hij bent er, probeer het paard de baas te worden van je.
En als je vaker langs komt, ziet het paard in dat jij de baas bent.

Ben ik het mee eens!
Longeren voor het rijden helpt ook vaak ! Vork

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 21:34

@ Happy_liz: Danku voor je reactie, gewoon prachtig verwoord. Zal het proberen overeen komen met de eigenaar. Val niet graag in iemands prive binnen maar veiligheid staat wel voorop denk ik. Zien wat hij zegt...

@ maxxime: het probleem ging niet over rijden maar wel over een paard uit en in de stal zetten. Toch bedankt voor je reactie.