veulen kan geen halster om

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

susanne7

veulen kan geen halster om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 16:25

een kennis heeft aan veulen van twee maanden gekocht.
maar ze krijgen haar geen halster om.
hebben jullie wat wat tips ???

al vast heel erg bedankt

Lab_iris

Re: veulen kan geen halster om

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:27

met alle pony`s geld.. veel geduld.. voor de rest weet ik niet hoe de pony er voor staat ens ens dus kan ik niet verder oordelen..

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:30

Is het veulen 2 maanden oud?!?!?!?

Veulen in de box, met 2 personen en het halster omdoen.
Op het land kun je het wel vergeten Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:52

Veulenhalster kopen dat een gesp heeft op de neus en achter de oren.

Merrie met veulen in de box, met twee personen proberen het veulen met zijn kont in de hoek te manoevreren. De ene persoon gaat met een arm of een halstertouw om zijn hals en boeg heen de uitweg naar voren blokkeren, de ander doet het halster om. Eerst om de hals, naar voren schuiven en op de neus vastmaken. En het zal in het begin even knokken worden. Niet slim om zo lang te wachten met de eerste keer aandoen van het halster. Als het halster er op zit, uitvoerig belonen, weer afdoen (na 5 minuten) en het daarna weer proberen. Het is niet de lengte in tijd die belangrijk is voor een veulen om aan het halster te wennen, maar hoe vaak je het op en af doet. Als het eenmaal zit, voelt het veulen het vaak al snel niet meer. Net zo min als wij een horloge voelen. Als je het veulenhalster onbewaakt om laat, kan het veulen ergens achter blijven haken en zichzelf ophangen. En dat zijn ongelukken die je heel makkelijk kunt voorkomen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:26

Idd proberen op stal. Eet het brokjes? Probeer het dan dmv het neusje door het halstertje te lokken en het achter de oren langs vast te gespen. Met z'n tweeen is het makkelijker om het dier ahw klem te zetten (bips in de hoek, lichaam langs de wand, de een naast de schouder, de ander bv ervoor met wat brokjes..

Succes!

Ik vind 2 maand wel oud hoor, om te beginnen! zonde, daarom duurt het misschien wat langer voordat het voor elkaar is?...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:28

zelfde asl cassidy

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:32

Cassidy schreef:
Veulenhalster kopen dat een gesp heeft op de neus en achter de oren.

Merrie met veulen in de box, met twee personen proberen het veulen met zijn kont in de hoek te manoevreren. De ene persoon gaat met een arm of een halstertouw om zijn hals en boeg heen de uitweg naar voren blokkeren, de ander doet het halster om. Eerst om de hals, naar voren schuiven en op de neus vastmaken. En het zal in het begin even knokken worden. Niet slim om zo lang te wachten met de eerste keer aandoen van het halster. Als het halster er op zit, uitvoerig belonen, weer afdoen (na 5 minuten) en het daarna weer proberen. Het is niet de lengte in tijd die belangrijk is voor een veulen om aan het halster te wennen, maar hoe vaak je het op en af doet. Als het eenmaal zit, voelt het veulen het vaak al snel niet meer. Net zo min als wij een horloge voelen. Als je het veulenhalster onbewaakt om laat, kan het veulen ergens achter blijven haken en zichzelf ophangen. En dat zijn ongelukken die je heel makkelijk kunt voorkomen.

Zou je dan ook niet een halster omdoen in de wei? Want die van mij heeft het wel om, en zelf vind ik dat prettiger; soms vind ik het echter wel eens eng als ze met haar lange benen gaat schrurken aan haar koppie...

susanne7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 20:17

ze hadden een pony gekocht en daar zat het veulen van twee maanden oud bij

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:20

net zoals cassidy eigenlijk schrijft! met wat moeite krijg je een veulen echt wel zijn halster om en kan je er mee oefenen... hoe makker het veulentje word met/aan het halster hoe beter het eigenlijk is....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:51

Succes, vooral veel geduld hebben. Mijn verzorgpony was 1.5 toen ik met een halster begon. (Daarvoor kende ik de pony's nog niet) Nu is hij inmiddels 3 en gaat alles zonder problemen. Het halster ging al snel goed. Voetjes duurde langer...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:55

mijn paard was een jaar toen had hij wel een halster aan maar hij kon er niet tegen als je hem op of af deed of eraan kwam.
hebben zn oude halster uitgedaan. toen ben ik hem met mn handen overal gaan aaien. toen dat goed ging pakte ik het halster erbij lit hem eraan ruiken enz. en daarna met het halster over zn hele lijf. en dan zo naar vorenvia zn hals over zn hoofd heen wrijven. opden duur kan je hem zo aandoen. en geeft een stukje minder stress maar wel heel veel geduld. en natuurlijk uitgebreid belonen.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 14:00

met 2 personen moet je het veulen in een hoekje proberen te zetten. 1 zorgt dat het veulen geen kant op kan en de ander probeert heel rustig met veel gedult het halster om te doen.
Het kan een tijdje gaan duren, omdat ze het niet kent.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:44

2 personen en een stal zijn niet eens nodig. Eerst het vertrouwen winnen en dan kun je met een boel snelheid het halster zo omdoen. Dan laten zitten en met een ander halster de rest van de tijd oefenen in het op en af doen.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:12

fjordnina schreef:
2 personen en een stal zijn niet eens nodig. Eerst het vertrouwen winnen en dan kun je met een boel snelheid het halster zo omdoen. Dan laten zitten en met een ander halster de rest van de tijd oefenen in het op en af doen.

maar met een boel snelheid, schrikt het veulen sneller en lukt het nog niet ( spreek uit ervaring. de eerste keer dat ik een veulen het halster om wou doen, probeerde ik het ook snel)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:20

Ik spreek ook uit ervaring. 9 jaar veulenervaring inmiddels, bij ongeveer 18 veulens.

Was geen enkel probleem op deze manier, maar je moet er wel wat handigheid voor hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:55

Tsja, bij het ene veulen zal dat werken, bij een ander, feller en vlugger veulen niet. Zo eentje staat er nu bij ons. geloof mij, je voorkomt een hoop stress door die gewoon geen ruimte te geven bij het leren, zodat hij niet de ervaring krijgt om in conflictsituaties te komen. Beter de eerste keer goed en voorbereid dan een gokje wagen.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:14

Zéker het halster niet om laten als je er niet bij bent heb iets te vaak verhalen gehoord over veulens die zich zelf hebben opgehangen op deze manier...

En als je in je eentje bent kun je het in de stal ook prima redden. Rustig het beestje een beetje aaien, eerst het halster om de hals vast maken. Dan even met rust laten, zodat ie kan wennen. Daarna het halster voorzichtig naar voren over de neus heen schuiven, en vast maken. Zo een paar keer, ze leren het gauw genoeg.

En geduld hebben, is zeker handig Knipoog We hebben nu een merrieveulen van 3 maanden oud, dat is me toch een mooie. Ze maakt er eerst een enorm drama van, alle kanten op vliegen en voor je weg lopen. Als je daarna op je hurken gaat zitten en ze komt bij je, heb je binnen 10 seconden het halster om... Zo ging het eerst ook met het touwtje eraan, achteruit vliegen, steigeren, staken, noem het maar op. Ze houdt het even vol en daarna geeft ze zich helemaal over. Zolang jij niet opgeeft, kom je een heel eind Haha!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:36

Bonny had een beetje angst voor het halster..
Toen heb ik een soort VD gedaan..
Halster aanraken was beloning, toen op neusje.. En toen moest ik hem keisnel om haar oren doen Ja is zo gelukt!
Succes iig!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 07:08

elkekeer aanraken en weg halen met wat je wil doen,dit herhalen tot hij stilstaat, en zo elkekeer een stapje verder en niet ineens snel omdoen,of pakken, na elke beweging van jou moet je wachten tot hij stil staat, en dan weer weg halen en opnieuw doen, dit net zolang tot hij gewoon blijf staan tot je datgene kan doen wat je ook maar gedaan wil hebben. Het gaat niet om snel datgene gedaan te krijgen wat je wil, maar dat hij altijd rustig blijft staan, en vertouwen heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:51

Nogmaals de waarschuwing om het halster zonder toezicht om te laten. Het kan het leven van je veulen kosten. Dat zijn ongelukken die gewoon NIET nodig zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:46

Heeft ze alleen het veulen gekocht,of ook de merrie erbij?
Als de merrie erbij is,samen op stal zetten,dan kan je het veulen makkelijker een halster omdoen.
Als ze het veulen alleen geklocht heeft: waarom koopt iemand een 2 maanden oud veulen?
Dat hoord bij de moeder...

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:21

Zoals al gezegt is, probeer het in de stal. Kom niet direct met het halster in beeld, stel hem/haar eerst gerust, laat het halster zien en probeer het dan om te doen. In het weiland heeft ie te veel ruimte om weg te komen Knipoog

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:34

Hoop dat het veulen nog bij de moeder staat?!
Want dat is veel te jong om zonder mams te zijn!!!

Over het halster; gewoon veel belonen en doorzetten...
Geduld is een schone zaak Knipoog

Rosaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:57

Omlaten van halsters, bij ons is dat altijd slecht, deze jatten ze! (Ponys/paarden kunnen vast blijven hangen!)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:04

ik laat ook nooit het halster om, niet in land niet in stal. voorkomen is beter dan genezen