Angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mich_x

Angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:44

Ik rij sinds 4 maanden een pony, P(ipo), die gekocht is door de manege-eigenaar, hij heeft altijd op de wei gestaan. Hij was een maandje ofzo eerder aangekomen op de manege. Ik ben de enige die erop rijdt (ik leid hem op, omdat hij nooit iets gedaan heeft. Kon niet eens aanspringen in galop toen hij aankwam.)

De eerste weken stond P altijd in de stal, je zag meteen dat hij altijd bang was. Zodra je de stal inkwam, ging hij angstig in een hoek staan. Zodra je hem wilde aaien, draaide hij weg.
Soms duurde het een halfuur voordat ik hem tot rust had gesteld en het halster had aangedaan,
als ik de zoon van de manege-eigenaar vroeg voor hulp, deed ook hij er een tijdje over.
Nu gaat het al beter, hij draait nog een beetje weg, maar ik heb hem meestal meteen.

Nu staat hij dikwijls op de wei en is het hetzelfde liedje, laatst stond ik nog een halfuur in de wei om P te vangen. Zodra ik hem gevangen heb, blijven zijn voeten gewoon staan maar trekt hij zich helemaal naar achter (snap je?) zodat hij heel krom staat. Uit angst en stress.

Bij het rijden gaat het nu stukken beter, op het begin kon ik P niet eens aaien terwijl ik reed of hij bokte. Nu rij ik meestal zonder zadel zonder problemen.

Het probleem is dus de angst van P als we hem moeten vangen (ook soms tijdens poetsen of als we na rijden door de gang lopen, dan stopt hij soms en krijg je m niet meer vooruit). Is er iemand die wat tips kan geven zodat P zich wat beter op zijn gemak voelt? Ik ben er zoveel mogelijk mee bezig...
Iemand die hetzelfde heeft voorgehad met zijn paard?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:07

Kijk of je hem mee kunt loken door een soort join up te doen, zonder hem weg te jagen. Soms werkt dat. Dus, je rug naar hem toedraaien, handen als vuisten, ontspannen, naar de grond kijken en niet stiekem kijken of 'ie al komt.

xxx ciska

p.s. Soms is snoep het toverwoord. Kijk of je 'm verslaafd kunt maken aan iets. Punt met snoep is, je zult het wel af moeten bouwen als hij je op den duur vertrouwd, want van snoep worden ze zulke krengen....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:22

Hoe verzin je het om het woord join up te laten vallen bij een pony met zo veel angst Ziek
De reacties die je beschrijft klinken me vrij bekend in de oren, rust en geduld kunnen een hoop doen. Hoe oud is de pony en weet je ook hoe lang hij bij de vorige eigenaar is geweest (oftewel, hoelang is hij mishandeld)?
Wat goed kan helpen is TTEAM, in eerste instantie vooral de ttouches (kort-door-de-bocht gezegd massagetechnieken), later ook leidwerk. Er zijn door het hele land mensen die TTEAM-practitioner zijn en die je hiermee kunnen helpen (zie bijvoorbeeld http://www.gevoelvoorpaarden.nl/TTeamTTouch.htm )

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 21:27

Bedankt voor de tips , ik ga zeker eens kijken op die site : )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 14:18

zucht, de meeste mensen leren ergenst in groep 3 lezen... ik ga ervan uit dat jij (Waratje) ergenst eind groep 2 bent nu. Ik zeg: join up, maar zonder hem weg te jagen, dus gewoon vragen, in paardentaal: kom je mee..... Hoewel je met een goede suggestie komt (T-touch) kun je beter even de moeite nemen om een ander z'n reactie GOED te lezen, en anders gewoon niet......

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 16:56

Ohja, de pony is nog niet zo oud, de juiste leeftijd weet ik niet. Veel informatie heb ik niet over de pony eig, ook niet hoelang hij bij de vorige eigenaar is geweest. De één zegt een jaar, de ander zegt heel zn leven. Dusja?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:01

Sorry Miss Mustang, ik lees net als Waratje het woord Join-Up, en ik val daar ook over. Dat er het woord "soort" voor staat, zwakt het niet af, erger nog, mensen hebben de neiging om daar overheen te lezen. Het woord JU in deze context te gebruiken is daarom heel gevaarlijk. Mensen hebben soms aan een half woord genoeg, denken de rest erbij....

Als je je paard wilt pakken en hij kijkt angstig, moet je daarop reageren .Wat je uit kunt stralen in een dergelijk moment is "rust". Haal diep adem, kijk niet naar de ogen van het paard omdat dat bijzonder agressief is (en dat bijv. bij de JU wel gedaan wordt) , maar naar zijn schoft. Als je naar hem toe loopt, loop dan in een grote boog op hem af, kijk daarbij naar de grond. Loopt je paard weg, loop je parallel met hem mee. Kun je uiteindelijk bij hem komen, loop je vanaf de zijkant op hem af. Niet meteen naar dat hoofd grijpen, ga hem eerst op zijn schoft kroelen, ga het eerste contact leggen zoals paarden dat onderling ook doen. Vraag op die manier toestemming om verder te mogen gaan, aai het paard over het lichaam, tast je langzaam naar het hoofd toe. Probeer intussen de lichaamstaal van het paard te lezen, wacht tot hij zucht en zijn lippen likt. Krijg je die reactie niet, ga je weer terug naar de schoft en blijft kriebelen. Loopt je paard weg, ga je achter hem aan, rustig, diep ademhalen, niet rennen, niet opjagen, kwaad worden oid. Neem de tijd, en sluit altijd positief af, en sluit af op een moment dat je het paard hebt kunnen pakken.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 18:22

Bedankt voor de tip, Cassidy! Ga het zeker eens proberen : )

En wat bedoelen jullie nou net met Join-Up?

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:01

nog iemand tips?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:06

Mich_x schreef:
Bedankt voor de tip, Cassidy! Ga het zeker eens proberen : )

En wat bedoelen jullie nou net met Join-Up?

Een JU is een vrij agressieve manier om je paard bewust te maken van jouw leiderschapscapaciteiten. (geloof niet dat ik nu helemaal voor de juiste woorden kies).

Het ergste voor een paard is om uit de kudde verstoten te worden. Dat boots je met een JU na. het paard is dan helemaal alleen op de wereld zonder bescherming van een kudde en dus een heel gemakkelijke prooi. Paarden worden daar onzeker van en zullen opnieuw proberen om in een goed blaadje te komen bij de kudde(leider).

Voor dit doel is een JU totaal onschikt. Sterker nog, een JU wordt meestentijds verkeerd gebruikt. Mensen dienen hun paard dan een geestelijke klap toe en beseffen het vaak niet eens.

Ik denk ook dat je met aanrakingen en massage, vooral op zo'n angstmoment erg veel kunt bereiken. Verder rust en geduld, dan moet je een heel eind komen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:52

Miss_Mustang schreef:
zucht, de meeste mensen leren ergenst in groep 3 lezen... ik ga ervan uit dat jij (Waratje) ergenst eind groep 2 bent nu. Ik zeg: join up, maar zonder hem weg te jagen, dus gewoon vragen, in paardentaal: kom je mee..... Hoewel je met een goede suggestie komt (T-touch) kun je beter even de moeite nemen om een ander z'n reactie GOED te lezen, en anders gewoon niet......

Tja, misschien dat het meespeelt dat die "groepen" van ruimschoots na mijn tijd zijn? Clown
Je post heb ik goed gelezen en ik zag er niet veel nuttigs in staan. Het woord Join Up wordt door teveel mensen verkeerd gebruikt en het verschijnsel wordt te vaak verkeerd toegepast, zie de sticky hierover hier. Je hebt ongetwijfeld brede ervaring met het toepassen van de JU, maar in dit specifieke geval is het een verkeerd stuk gereedschap, zeker in handen van iemand die niet precies weet wat het is.