aantal keer trainen per week van een drie jarige fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loadingstar

aantal keer trainen per week van een drie jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 08:08

er is een discussie ontstaan tussen mij en mijn instructeur. Ik heb een fries gekocht die ruim drie jaar is en net onder het zadel. De fokker die hem ingereden heeft zeg:"gewoon rijden niet overvragen soms longeren en regelmatig lekker het bos in. 1 maal per week een rustdag is genoeg als je hem maar niet echt in het zweet werkt."
Instructeur zegt:"Eigenlijk moet hij drie maanden op de wei en daarna niet vaker dan drie a vier maal per week werken. Ook niet als volwassen paard en je moet elk paard het beste een aantal maanden per jaar stil zetten. Ik vindt het nogal wat.....
Ik neig naar het eerwste dwz. Ik train ligt en hou het plezier erin. Vaak naar het bos en twee maal per week bakwerk.
Voor mijn werk ben ik soms een paar dagen weg dan staat hij sowieso op de wei maar voor de rest een rustdag per week.
NB ik rij om het niet te verknoeien 2 maal per week een les van een half uur, dat vind mijn instrukteur dan weer te kort maar ik denk dat langer niet oke is.
graag jullie mening.
Mijn Fries is een blij paard wat elke dag de wei op mag met kamaraadjes.

Waratje

Re: aantal keer trainen per week van een drie jarige fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:57

Een driejarige elke dag rijden is zeer onverstandig, zeker als dat ook meer dan een half uurtje is. Een keer of drie in de week een kwartiertje en voor de rest in de wei is gemiddeld genomen goed te doen voor een zo jong paard.
Bedenk dat er nog vanalles aan het groeien is in dat lijf, dat kost een hoop energie voor het paard en daarbij is het geestelijk ook nog een opgave voor zo'n kleuter om aan het werk te zijn. Hou het beperkt en hou het speels. Geef het paard de tijd om geestelijk en lichamelijk volwassen te worden.
Je instructeur heeft strikt genomen wel gelijk met die rustperiode op het land, maar inderdaad een paard elk jaar een paar maanden stilzetten is voor normale paarden echt overdreven Knipoog

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:16

Waratje schreef:
Een driejarige elke dag rijden is zeer onverstandig, zeker als dat ook meer dan een half uurtje is. Een keer of drie in de week een kwartiertje en voor de rest in de wei is gemiddeld genomen goed te doen voor een zo jong paard.
Bedenk dat er nog vanalles aan het groeien is in dat lijf, dat kost een hoop energie voor het paard en daarbij is het geestelijk ook nog een opgave voor zo'n kleuter om aan het werk te zijn. Hou het beperkt en hou het speels. Geef het paard de tijd om geestelijk en lichamelijk volwassen te worden.
Je instructeur heeft strikt genomen wel gelijk met die rustperiode op het land, maar inderdaad een paard elk jaar een paar maanden stilzetten is voor normale paarden echt overdreven Knipoog

Ik ben het met jou eens.!
Mijn schema met mijn 3 jarige ziet er zo uit: (meestal Bloos )

Zondag rijden in de bak (20 minuten)
Maandag Longeren (20-30 minuten)
Dindag Meestal rustdag
Woensdag rijden in het bos (buitenritje van meestal maximaal een uurtje)
Donderdag Longeren (20 minuten)
Vrijdag rijden in de bak (les) (30 minuten)
Zaterdag wandelen langs de weg.

Ik hoop dat je er iets uit kan halen!
Veel succes!
-x- Céline

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:17

3x per week half uurtje ?

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:21

Pistasche schreef:
3x per week half uurtje ?

Wat bedoel je precies? Clown

Loadingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 10:22

en wanneer bouwen jullie de tijd op?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:35

Oude wijsheid is 3 jarigen 3x per week, 4 jarigen 4x per week. Punt is dat de laatste groeischijven pas met 5 of 6 jaar (ben het even kwijt) sluiten en dat zijn dus de groeischijven in de rug. Een paard vol in het werk zetten is dus pas verstandig na hun 5e jaar. Nu een beetje geduld en voorzichtigheid levert je later een gezond en lang doorwerkend paard op.
Wij bouwen met ons jonge paard nog een beetje anders op, daar we tegen bepaalde karaktertrekjes opliepen. Onze vijfjarige is nu pas toe aan rijden, maar kan het nu dan ook fysiek èn geestelijk heel goed aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:59

Persoonlijk vind ik dat een fries pas vanaf 4 jaar zou moeten worden ingereden. Ze zijn meestal, net als tinkers, pas laat volwassen, niet alleen fysiek maar ook mentaal.
Ik zou zelf ervoor kiezen om tot n jaar of 4 (bijna) alleen grondwerk te doen, en daarna om de dag te gaan rijden.
Een maand rust vind ik niet zo goed voor een paard, natuurlijk wel lekker om niet te hoeven rijden, maar ze hebben wel genoeg beweging nodig. In het wild lopen paarden tientallen kilometers per dag, maar hier in nederland staan ze dan van 's morgens tot 's avonds alleen te eten, waardoor ze ook nog eens hoefbevangen kunnen worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:06

Friezen zijn laat bloeiers. Als je al wilt rijden, doe dat dan niet meer als 2 keer in de week een half uur.

Daarnaast is een rust periode van een maand (of langer) voor ieder paard fijn. Dat zou je zoiezo zo nu en dan moeten doen. Zeker bij een jong paard dat net is ingereden is het van belang om alles de tijd te geven. En bij friezen alles nog een jaartje langer..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:19

Dat bepaalde rassen "later rijp" zijn is feitelijk onzin. De lichamelijke ontwikkeling van elk paard is hetzelfde, alle rassen hebben dezelfde tijd nodig om alle groeischijven dicht te laten groeien. Probleem is dat veel gangbare rassen gewoon veel te vroeg worden ingereden.
Voor elk ras heeft het de voorkeur om te wachten tot een paard vier is voor je er eens op gaat zitten en dan nog moet je het rustig aan doen. Het zou goed zijn als dat ook door de grotere stamboeken eens beseft zou worden, zodat je niet meer de driejarigen onder het zadel moet tonen, maar nog aan de hand. Maar ja, er spelen economische belangen mee......

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:24

Waratje schreef:
Dat bepaalde rassen "later rijp" zijn is feitelijk onzin. De lichamelijke ontwikkeling van elk paard is hetzelfde, alle rassen hebben dezelfde tijd nodig om alle groeischijven dicht te laten groeien. Probleem is dat veel gangbare rassen gewoon veel te vroeg worden ingereden.
Voor elk ras heeft het de voorkeur om te wachten tot een paard vier is voor je er eens op gaat zitten en dan nog moet je het rustig aan doen. Het zou goed zijn als dat ook door de grotere stamboeken eens beseft zou worden, zodat je niet meer de driejarigen onder het zadel moet tonen, maar nog aan de hand. Maar ja, er spelen economische belangen mee......

Over het eerste gedeelte ben ik het met je eens!
Over het laatste valt nog een twijfel Bloos
Het is ieders mening!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:36

Ik ben van mening dat alles wat nieuw is je ook rustig moet opbouwen en ze de tijd moet geven om het te verwerken.
De trainingen worden dus ook bepaald aan de hand van hoeveel nieuwe dingen er bij zijn gekomen.
Nou moet ik toegeven dat ik erg traag ben ingesteld want mijn paard is 4,5 jaar en nog steeds niet echt ingereden (alleen ruitermak).
Ze krijgen bij mij de eerste paar weken van de land periode ook meer vrij.
Natuurlijk ga ik wel wandelen of een minuut of 10 in de longeer bak wat stappen en halfhouden maar meer ook niet.
Mijn Fjord mocht toen hij 4 was maar 3 x in de week een half uurtje naar buiten over het harde met nog een ander paard.
Af en toe wat oefeningen in de bak (omdat de basis van het buitenrijden naar mijn mening toch word geleerd in de bak) maar dit in het begin nooit langer dan een kwartier.
Moet er wel bijzeggen dat mijn Fjord liever buiter is dan in de bak....als je hem de keuze laat loopt hij het terrein af Haha! en het is een echte Fjord, bijna nergens bang van dus.