Beschermend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Beschermend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 11:35

Hallo,

De opa van mijn vriendin is de eigenaar van een KWPN merrie met een veulen. De merrie heeft Frolinde en het veulen Colinde. Het veulen is ook merrie. Nu zegt mijn vriendin dat Frolinde naar Colinde trapt maar op het laatste moment de benen weer intrekt. Colinde heeft wel allemaal wondjes. Overdag gaan ze de wei op en er is dan verder niemand.

Waarom doet Frolinde dat? is het gewoon beschermen of accepteerd ze het veulen niet.

Ze voeren het veulen ook al met de fles omdat ze niet zou drinken.

Het zijn allebei KWPN merries.

Groeten Laura

Waratje

Re: Beschermend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:52

Als het veulen niet bij de moeder mag drinken, dan heb je redelijk wat kans dat ze het veulen inderdaad niet accepteert Rolleyes
Kun je dus blij zijn dat ze op het laatste moment de benen weer intrekt.

Hoe oud is dat veulen ondertussen?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 20:33

Hallo,
bedankt voor je reactie.

ik weet niet hoe oud het veulen is.
Ik schat zo'n 4 maanden en een half jaar ongeveer.

Laura

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:05

Ik denk dat het een beetje laat is om met volledige uitleg te komen Haha!

Hebben jullie de DA alleens gevraagd?
Waar heeft het veulen wondjes? Wat voor soort wondjes zijn het, kleine bijtsporen? Dat zou er inderdaad wel heel duidelijk op wijzen dat het veulen niet geaccepteerd wordt.

Als dat zo is: gaat ze nog naar een inloop stal, of kan ze ook bij andere veulens, en nog belangrijker: andere oudere merries?

Grote kans dat het veulen straks in de problemen komt, omdat het alleen 'ga weg' kent in de paardentaal. Interactie en spelen is voor deze kleintjes erg belangrijk.

Bel voor de zekerheid de DA even, via de telefoon kun je al veel vragen, en het kost niets.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:37

Nee het veulen wordt in dit geval niet echt geacepteert. Vreemd! Want het komt niet vaak voor.
Kan het veulen misschien niet naar een ander verblijf, met de moeder, waar een heleboel veulens staan, dan kan ze daar lekker mee spelen. Ik zou dat eens proberen te regelen, maar de kans is klein dat je paarden daar mogen staan, maar ik zou het altijd proberen. Is de merrie ook zo bija andere paarden of alleen bij haar veulen?

Ik zou idd ook even de DA bellen, zeker voor het onzekere toch?

Succes!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 09:40

khirshanta schreef:
Ik denk dat het een beetje laat is om met volledige uitleg te komen Haha!

Hebben jullie de DA alleens gevraagd?
Waar heeft het veulen wondjes? Wat voor soort wondjes zijn het, kleine bijtsporen? Dat zou er inderdaad wel heel duidelijk op wijzen dat het veulen niet geaccepteerd wordt.

Als dat zo is: gaat ze nog naar een inloop stal, of kan ze ook bij andere veulens, en nog belangrijker: andere oudere merries?

Grote kans dat het veulen straks in de problemen komt, omdat het alleen 'ga weg' kent in de paardentaal. Interactie en spelen is voor deze kleintjes erg belangrijk.

Bel voor de zekerheid de DA even, via de telefoon kun je al veel vragen, en het kost niets.

Nee, volgens mij is de DA er nog nooit bijgeweest voor die wondjes.
Het veulen staat op een redelijk groot weitje met haar moeder. Het valt mij wel op dat ze steeds heel veel van de moeder wegloopt!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 09:41

Dorientjee schreef:
Nee het veulen wordt in dit geval niet echt geacepteert. Vreemd! Want het komt niet vaak voor.
Kan het veulen misschien niet naar een ander verblijf, met de moeder, waar een heleboel veulens staan, dan kan ze daar lekker mee spelen. Ik zou dat eens proberen te regelen, maar de kans is klein dat je paarden daar mogen staan, maar ik zou het altijd proberen. Is de merrie ook zo bija andere paarden of alleen bij haar veulen?

Ik zou idd ook even de DA bellen, zeker voor het onzekere toch?

Succes!

Het zijn niet mijn paarden hellaas Huilen

maar ik weet niet of het op korter termijn of of het ooit kan want de eigenaar ligt in het ziekenhuis en mag aan het eind van het jaar even naar huis

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:44

Klinkt inderdaad of ze niet geaccepteerd wordt..

Je hebt ook een soort tijdelijke ''pleegmoeders''.
Deze zijn vaak hun veulen kwijtgeraakt of hebben melk over, en als het klikt tussen het veulen en de pleegmoeder dan heeft ze en melk, en een opvoeding van moeders.

Voor sites/nummers zou je ff op internet moeten kijken.
Misschien heb je er wat aan Succes Haha!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:49

De opa van een vriendin van je?
Weet hij wel dat je dit bespreekt op bokt?

Ik neem aan dat als de paarden binnen en buiten gezet worden ze dus wel door iemand verzorgd worden ook al ligt de opa in het ziekenhuis, die zal het gerust wel in de gaten houden.
Zo te horen kan jij er uberhaupt niks aan doen omdat het niet je paard/verzorgpaard/.... is.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:03

Vraag anders aan degene die de dieren verzorgt of die ook op Bokt zit, of er een berichtje wil plaatsen, diegene weet allicht het beste hoe of wat er kan gebeuren

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:20

Ik zou eens gaan praten met de mensen die haar verzorgen. Ze geven het veulen toch de fles? Dan zijn ze toch een aantal keren per dag bij het veulen en dus nauw betrokken. Ik neem aan dat zij ook weten hoe de merrie met het veulen omgaat.
Je kunt allicht de tips geven die je hier op bokt krijgt en aangeven dat jij je zorgen maakt.
Aangezien jij niet de precieze leeftijd van het veulen weet, heb ik het idee dat je er niet erg close bij betrokken bent en misschien heb je daardoor een andere kijk erop dan de mensen die het veulen verzorgen (is positief bedoeld, want een buitenstaander kijkt juist vaak er anders tegenaan).
Ik zou het gewoon eens bespreekbaar maken als ik jou was.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:48

4 maanden en een half jaar??? Dan is ze dus 10 mnd?! raar he dat moeders er dan vanaf wil!!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 08:48

khirshanta schreef:
Vraag anders aan degene die de dieren verzorgt of die ook op Bokt zit, of er een berichtje wil plaatsen, diegene weet allicht het beste hoe of wat er kan gebeuren

Die zitten niet op bokt

Laura_x_

CarpeDiem schreef:
4 maanden en een half jaar??? Dan is ze dus 10 mnd?! raar he dat moeders er dan vanaf wil!!

ik weet het nu precies
ze is 5 maanden

Laura_x_

Hier kan wel een slotje op