Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:36

Ik weet niet of het hier goed staat......

Maar ik heb jarenlang een Wehls pony verzorgt. Ik begon met haar toen ze 1 jaar was. Ik ben er mee gestopt toen ze ongeveer 10 jaar was. Ik ben toen af en toe nog wel eens bij haar gaan kijken maar ben er nu niet meer geweest sinds 3 a 4 jaar. Ik heb haar nu weer eens bezocht omdat ik haar zo miste. Ik woon nu 120 km bij haar vandaan dus vandaar dat ik er niet veel meer kan komen.
Nu vraag ik me af of zij me nog kan herkennen.
Omdat ze er erg verwaarloost uit zag en ziekjes is, wil ik haar tijdelijk weer gaan verzorgen, dus het zou wel leuk zijn als ze nog weet wie ik ben.

Weet iemand dit??

Liefs, Risje

Risje80

Re: Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:36

O, ja, ik vergeet te vertellen dat ze nu 16 jaar is.

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:05

Als je paard je goed kent, ongeveer een half jaar dacht ik. Maar dat kan ik niet met zekerheid vetellen.

Maar het zal inderdaad wel leuk zijn als het zo was ! Als ze je herkende...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:17

14 dagen...
Paarden hebben wat dat aangaat echt het geheugen van een pinda....
Een merrie herkent haar eigen veulen na het afspenen slechts ietsje langer maar absoluut niet meer na 6 maanden.
Een mens herinnert een paard niet meer. Wel het gevoel van goed of slecht bij de ontmoeting met een mens uit het verleden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:19

Dees schreef:
14 dagen...
Paarden hebben wat dat aangaat echt het geheugen van een pinda....
Een merrie herkent haar eigen veulen na het afspenen slechts ietsje langer maar absoluut niet meer na 6 maanden.
Een mens herinnert een paard niet meer. Wel het gevoel van goed of slecht bij de ontmoeting met een mens uit het verleden.

Sorry hier geloof ik niets van...
Ik ken iemand die dr paard ooit zo'n rotschop gegeven heeft dat het beest 20 meter omhoog sprong(ff overdreven)
Als die meid nu na 8 jaar nog in de buurt komt staat het paard te trillen op de benen.
en bij een andere meid (haar 2-ling zus) doet hij geen moer, staatie lekker rustig

ook een pony die ik met de fles opgevoed heb herkent me nog duidelijk.

ik weet zeker dat het aan de band ligt enzo.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:20

ik ben het er niet mee eens dees.. (en dat enkel op dit gebied qua logica..) dit door persoonlijke ervaringen met een paard dat ik na 2 jaar weer terug zag (en terug kocht dezelfde dag omdat hij nogal verwaarloosd was...)

dit paard reageerde wel duidelijk qua herkenning.. maar ik wil niet zeggen dat dat met elk paard zo is.. ik heb ook nooit met een ander paard zo'n band gehad als met een ander..
maar ja dat was 2 jaar. . 4jaar zou ik niet weten.

ik denk dat je er vanzelf achter komt.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:22

Als onze lesgeefster paarden moet halen rennen ze ook altijd weg hoor! Dat weten ze wel Knipoog

Anoniem

ik heb jaren een fries verzorgd, die toen verkocht is, toen ik 2/3 maanden later ging opzoeken herkende ze me ook niet echt meer, toen ik tegen haar neusje blaaste had ze wel zo iets, van hee, dit ken ik, maar ze herkende me niet meer

Rozzy

serieus maar 14 dagen?
ik heb een tijdje een ruin gereden, ik had hem denk ik al 2 jaar niet gezien. Maar toen mijn moeder en ik aan kwamen lopen begon hij te hinniken en wilde hij dolgraag naar ons toe. Hij leek ons echt te herkennen, hij hinnikt nooit en er moet wel heel wat gebeuren wil hij stoppen met eten en opkijken Tong uitsteken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:23

Iris_safarii schreef:
Als onze lesgeefster paarden moet halen rennen ze ook altijd weg hoor! Dat weten ze wel Knipoog

Dat is iets anders als angst voor een bepaald persoon.
of vriendschap tegenover iemand omdat diegene hem opgevoed heeft met de fles

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:25

Het paard herinnert zich slechte ervaringen wel... maar dat zit hem meer in de uitstraling die een mens heeft dan het gezicht van de individu.

Dieren zullen een bepaalde manier van lopen of ruiken associeren met een ervaring.
Dikke kans dat bij een nare ervaring, anderen die op gelijke wijze bewegen of ruiken, ook voor het paard worden aangezien als "een slechterik".
Verder dan dat gaat de herkenning niet.

We willen het wel heel graag geloven, als mensen, dat paarden ons wel kunnen herkennen. Maar de enige mens die ze echt onthouden, is degene met de voerschep. En die is het belangrijkst totdat er een ander mens komt met de voerschep. Heimwee duurt maar 14 dagen bij een paard.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:26

Ik denk wel langer hoor Ja

Want er was een mens en die had ze paard niet met normaal gedrag verzorgd en toen hij weer bij de pony kwam liep de pony snel weg!

Ik was ong. 4/5 weken niet bij de paarden geweest en ze kwamen gewoon toen ik riep hoor!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:26

Nou, mijn vorige pony had een veulen gehad bij de vorige eigenaar. Toen kreeg ik haar en 2 óf 3 jaar later moest ik naar het NK en hadden haar vorige baas meegenomen. We hadden haar nog even uit de trailer gehaald en toen zag ze haar (ja hoe wil je het noemen haha!) nakomeling weer en toen werd ze helemaal gek. Steigeren hinniken. Ze herkende haar duidelijk!
Dat was 2 óf 3 jaar later dus ik geloof eigenlijk niet zoveel van die 14 dagen..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:27

Ik denk dat het ook kan verschillen per paard/pony

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:28

20 jaar las ik laatst ergens Ja maar dan moet het wel een goeie band zijn en van langere duur Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:29

Dees schreef:
Het paard herinnert zich slechte ervaringen wel... maar dat zit hem meer in de uitstraling die een mens heeft dan het gezicht van de individu.

Dieren zullen een bepaalde manier van lopen of ruiken associeren met een ervaring.
Dikke kans dat bij een nare ervaring, anderen die op gelijke wijze bewegen of ruiken, ook voor het paard worden aangezien als "een slechterik".

We willen het wel heel graag geloven, als mensen, dat paarden ons wel kunnen herkennen. Maar de enige mens die ze echt onthouden, is degene met de voerschep. En die is het belangrijkst totdat er een ander mens komt met de voerschep. Heimwee duurt maar 14 dagen bij een paard.

Heimwee en herkenning? Wat heeft dat met elkaar te maken?

Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:31

Iris_safarii schreef:

Die paarden zien de lesgeefster toch ook wel iedere veertien dagen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:31

Farouche schreef:
Dees schreef:

Heimwee en herkenning? Wat heeft dat met elkaar te maken?

Waarschijnlijk dat ze dus na 14 dagen die persoon niet meer herkennen en dus ook niet meer kunnen missen (lees heimwee hebben naar). Denk ik.....

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:33

Ik dacht altijd dat paarden een heel goed geheugen hadden. Verward

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:34

Dus als je een paar weken op vakantie gaat en je komt weer terug van vakantie herkent je paard je niet meer?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:51

Denk het wel... alleen waarschijnlijk heb jij je paard meer gemist dan je paard jou...

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:51

pearlie schreef:
Denk het wel... alleen waarschijnlijk heb jij je paard meer gemist dan je paard jou...

Ja, haha *LOL*

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:13

hmmm.. ik weet het ook niet hoor Clown

Ik ben pas 4 weken op vakantie geweest, maar had toch wel het idee dat hij me herkende.. hij kwam meteen naar me toelopen en hij leek happy enzo Knipoog

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:18

Nou van die 14 dagen geloof ik eigenlijk niks van, ik heb paar jaar 2 shetlanders verzorgd en daar stond ook een NF. Ik knuffelde/aaide die paard altijd als ik daar was. Na 1 jaar weg zijn geweest ben ik op bezoek gegaan en die paard hinnikte en kwam met zijn oortjes naar voren naar mij toe. (eigenaresse was niet eens in buurt)
Echt wel dat hij mij nog herkende.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:31

sorry dees jou geloof ik niet echt.
14 dagen?? een paard is niet zo dom als een mens denkt hoor.
ik heb vroeger een welshje gehad 1 jaar lang en 2 jaar later ben ik weer wezen kijken naar hem, en ik riep altijd met hetzelfde stemmetje zijn naam en dan kwam hij naar me toe rennen.
hij had het nooit op vreemde mensen bleef altijd op afstand en keek eigenlijk eerst de kat uit de boom.

en toen kwam ik daar bij het land waar hij stond ( 2 jaar later) en ik riep hem met dat stemmtje hij keek op en ging weer gras eten.
totdat ik nar hem toe liep riep ik hem nog een keer en kwam naar me toe.
ik sla een arm om hem heen, en blijft staan terwijl hij normaal altijd wegloopt. hij snuffelt wat aan mij ik blaas in zijn neusje, en hij legt zijn hoofd op me arm en doet zijn ogogjes dicht.
toen ik weer wegliep kwam hij achter me aan lopen.

zeker dat hij me herkende, hij moest wel ff nadenken wie het ook alweer was, maar vanaf dat ik hem de tweede keer riep kreeg hij een vaag vermoeden en toen ik in zijn neusje blies wist hij het zeker.

zo deed en doet hij nooit tegen vreemden