staart optillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

staart optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 21:02

Ik had eerder al een topic hierover:

Ik kon de staart van mijn pony nooit optillen dan kneep hij zijn kont samen en daardoor kon zijn staart niet omhoog. Hiervoor heb ik de tips gekrege om elke keer even de staart op te tillen en goed te belonen. Nou.. dit heb ik gedaan en met resultaat dat ik de staart kon optillen (klein beete angst zit er altijd nog in).

Nu heb ik een tuigje en nu zit daar toevallig een staartriem aan. Nu heb ik hem er net wel aangekregen maar ze was er niet zo blij mee. Dan kneipt ze haar kont weer helemaal samen, ook als die eraf gaat.

Heeft iemand hier nieuwe tips voor??

(ik weet trouwens niet waar dit hoort, sorry als het verkeerd staat Knipoog )

Trennie

Re: staart optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:46

Toch gewoon blijven doen. en misschien steeds belonen? Maar zelf zou ik het gewoon negeren. Dan is het iets wat geen speciale aandacht krijgt en dus iets wat gewoon is. Dan zal ze op den duur hier steeds minder op reageren en zal het ook normaal voor haar worden en zal ze zich ontspannen.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 17:12

Trennie schreef:
Toch gewoon blijven doen. en misschien steeds belonen? Maar zelf zou ik het gewoon negeren. Dan is het iets wat geen speciale aandacht krijgt en dus iets wat gewoon is. Dan zal ze op den duur hier steeds minder op reageren en zal het ook normaal voor haar worden en zal ze zich ontspannen.

Oke dankjewel. Ik heb het toch egt nodig als ik voor de kar ga..
Maar als zij haar staart zeg maar vast klemt, moet ik die dan gewoon optillen dat ie eronder zit, of gewoon wachten tot ze zich ontspant en dan pas verder proberen?

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:09

Probeer bij iedere poetsbeurt haar staart op te tillen, zodat het een gewoonte is als er iemand aan zit. Blijf tegen haar praten als je ermee bezig bent. Ook met opzadelen zou ik doen alsof het de normaalste zaak is, blijf rustig met de handeling. Niet abrupt haar staart omhoog trekken, maar ga ook niet stoppen.

Succes ! Knipoog

Gytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:25

Anders veel aaien, vooral over haar kont.
Kun je haar hoefjes uit krabben?
Dan kun je evt vanaf kont beginnen (met je hand) en dan zo naar beneden leiden.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:35

Ja, ik kan haar hoevjes krabben, en ik kan haar overal op haar kont aaien en borstelen. maar haar staart uitkammen of pluizen ofzo, dan loopt ze wel te draaien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:40

De onderkant van de staartwortel is heel gevoelig. Als jij de staartriem onder de staart door trekt, dan doet dat zeer. Probeer veel tijd te besteden aan de staart, en met name de staartwortel, en leg ook eens je hand onder de staartwortel en aai hem daar heel voorzichtig. Op het moment dat je pony ontspant, kun je proberen de staart op te tillen. Dan plaats je de staartriem onder de staart en maakt de gesp vast. Zorg er dan wel voor dat de staartriem niet meer teveel beweegt. Omdat het daar zo gevoelig is, is iedere onnodige en eventueel hardhandige zijwaartse beweging erg pijnlijk.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:45

Cassidy schreef:
De onderkant van de staartwortel is heel gevoelig. Als jij de staartriem onder de staart door trekt, dan doet dat zeer. Probeer veel tijd te besteden aan de staart, en met name de staartwortel, en leg ook eens je hand onder de staartwortel en aai hem daar heel voorzichtig. Op het moment dat je pony ontspant, kun je proberen de staart op te tillen. Dan plaats je de staartriem onder de staart en maakt de gesp vast. Zorg er dan wel voor dat de staartriem niet meer teveel beweegt. Omdat het daar zo gevoelig is, is iedere onnodige en eventueel hardhandige zijwaartse beweging erg pijnlijk.

oke dankjewel, ik trek he er niet onderuit, maar ik zal mee met der staart bezig gan Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:47

Als je paard de billen samenknijpt op het moment dat jij de staartriem weghaalt: wachten tot ze ontspant. Want jij kunt wel zeggen dat je hem er niet onder vandaan trekt, maar als het paard niet ontspant kan het ondanks dat zeer doen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:48

Jazz doet het ook Ja
Daar kan je niets aan veranderen!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:51

Pistasche schreef:
Jazz doet het ook Ja

Dus het is gewoon klieren? Blijvende angst?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:54

Nee het is niet klieren, en de angst valt ook weg te nemen, mits je er de tijd voor neemt, en weet hoe je er mee om moet gaan.

Je schouders optrekken en zeggen dat je er niets aan kunt veranderen is wel erg makkelijk....

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:58

paardpony schreef:
Pistasche schreef:
Jazz doet het ook Ja

Dus het is gewoon klieren? Blijvende angst?

Het is niet klieren
Het is gewoon niet fijn voor haar denk ik!

Ik maak hem los dan knijpt ze dan wacht ik tot ze wat rustiger is en dan haal ik hem voorzichtig eronder uit.

Het is gewoon een kwestie van wennen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:02

Dat klinkt al anders (moeten laten wennen) dan dat je er niets aan kunt doen, vind je niet?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:03

Bij mijn paard mocht ik in het begin ook niet zijn staart/staartwortel pakken. Die kneep hij dan stevig tegen zijn kont en borstelen of een vlek van zijn billen wegpoetsen was onbegonnen werk. Met geduld en laten merken dat ik daar niets doe wat hem pijn doet of schaadt kan ik nu probleemloos zijn staart pakken. Soms knijpt hij hem weer even vast en dan is het gewoon geduld. Eerst de losse haren aan de onderkant borstelen, aai over zijn billen en rustig tegen hem praten. Een paar tellen later is hij dan weer ontspannen en kan ik zijn staartwortel gewoon oppakken.