Straffen uit angst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Straffen uit angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:51

Laatst liep ik met een vriendin langs een weitje, zijn wat blijven staan om een lieve Fjord en een leuke haflinger te aaien etc.
We stonden wat te kletsen, en toen kwam ineens een jongen op zijn grote tuiger aanrijden.
We kenden het paard, aangezien die al bij ons op de manege had gestaan voordat hij verkocht was aan deze mensen.
Mijn vriendin had wel eens op hem gereden, maar ik niet, was ook niet nodig.
Maargoed, de jongen wou de benen van het paard afspuiten, maar had het hek open laten staan. Het paard schoot uit angst naar achteren, de jongen greep naar de teugels en begon echt hard te trekken, maar het paard was sterker.
Toen het dier eindelijk stilstond na een stuk of 20 passen naar achteren, kreeg dit een schop tegen zijn borst.
We wouden er eigenlijk wat van zeggen, maar hebben dat toch niet gedaan.
De jongen deed dit omdat zijn moeder er niet bij was, als die erbij was geweest, was dit een klein rukje aan de teugel geweest, en gewoon verder laten lopen.
Ik heb niks tegen de jongen, en al helemaal niet tegen het paard, maar ik wou toch even de reactie weten van geleerde Bokkers die er wat vanaf weten.

Dus hierbij, wat vinden jullie?

Joscaa

Re: Straffen uit angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:55

Het paard is duidelijk bang, en als je hem dan straft, vind hij het alleen nog maar enger. Want als 'dat enge komt, krijgt hij een schop'. Dus met genoeg geduld zal het wel goed komen, en vooral NIET straffen.
Zou volgende keer gewoon vriendelijk zeggen dat hji het zichzelf alleen maar moelijker zit te maken, en dat het volgende keer helemaal niet meer lukt. En natuurlijk als hij normaal naar jullie luisterd waarom het anders moet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:08

Ja, maar het punt is, wij komen er niet zo vaak, en nou loop ik al een paar dagen met het gevoel rond dat het paard daar half gemarteld wordt, terwijl ik daar nooit kom, en als ik er iets van had gezegd, was het niet zo geweest.
Ik weet dat ik dit niet hoef te hebben, maar het is nou eenmaal wel zo, ik kan niet anders.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:40

Ik zou het nu laten rusten, misschien was het maar 1 keer?
Als je het nog een keer ziet, zou ik er zeker iets van zeggen,
want dan snapt hij zeker niet dat het paard ergens van schrikt oid.

Als het een aardige knul is kun je er gerust iets van zeggen,
als hij er goed op in gaat en iets doet met je tips, weet je dat het wel goed zit.

Als ze erg gaat ontkennen moet je oppassen, want dan weet hij zelf heel goed dat hij het niet goed doet.
Als het erger word zou ik zelfs naar z'n moeder stappen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:42

Ja, je zou ook naar de moeder toe kunnen stappen en het even vertellen. Die weet het waarschijnlijk niet Knipoog

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:23

Ga wat regelmatiger het paard opzoeken. Wie weet kom je meer dingen te weten. Misschien was het iets eenmaligs. Als je dat dan weet, kan je het loslaten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:06

Ik ga er van uit dat de jongen het paard beter kent dan jullie. Dat hij in kan schatten of het zieken is geweest of echte angst. En hoe weten jullie zo zeker dat hij dit niet gedaan zou hebben als zijn moeder erbij was geweest?

Kortom, als buitenstaander zou ik mijn mond hebben gehouden, het even hebben aangekeken, en als het een uitzondering op de normale omgang met het paard was geweest er verder niet op ingaan.

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:12

Dit is zeker fout wat hij doet. Een paard moet iets doen, zonder dat hij het erg vind, en wanneer een paard bang is en je straft hem ervoor, doet hij het de volgende keer misschien wel, maar dan uit angst. Hier kan je een paardje flink mee verzieken. Een goede band is heel belangrijk tussen paard en mens, pas dan kan je er écht iets mee bereiken.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:40

Blue_Dreamer schreef:
Dit is zeker fout wat hij doet. Een paard moet iets doen, zonder dat hij het erg vind, en wanneer een paard bang is en je straft hem ervoor, doet hij het de volgende keer misschien wel, maar dan uit angst. Hier kan je een paardje flink mee verzieken. Een goede band is heel belangrijk tussen paard en mens, pas dan kan je er écht iets mee bereiken.

Volledig mee eens, ik zou het voor deze 1ne keer nu ook wel laten rusten. Merk je het nog een keer toch direct iets over zeggen.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:12

wij hebben ook een bang paard op de manege je moet hen gewoon een beetje aaien en verder negeren en als hij stil staat gewoon een klopje op de hals geven dat is genoeg maar nooit een trap tegen de borst geven! je moet de vertrouwen van het paard winnen dan wordt hij minder bang Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:21

Hoeveel mensen geven hun paard wel niet een schop of een mep als ze iets eng vinden?
Je ziet dit zo vaak, maar blijkbaar snappen veel mensen niet dat je een paard niet moet straffen als hij iets eng vind

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:21

Cassidy schreef:
Ik ga er van uit dat de jongen het paard beter kent dan jullie. Dat hij in kan schatten of het zieken is geweest of echte angst. En hoe weten jullie zo zeker dat hij dit niet gedaan zou hebben als zijn moeder erbij was geweest?

Kortom, als buitenstaander zou ik mijn mond hebben gehouden, het even hebben aangekeken, en als het een uitzondering op de normale omgang met het paard was geweest er verder niet op ingaan.

Idem.

Ik heb een paar pony's die bv water echt eng vinden, dan heb ik gedult(vaak jonkies die ik hier krijg). Maar als ik ze vandaag los staand af kan spuiten en morgen lopen ze te zeuren krijgen ze ook op hun donder.