Wil eigen stal niet in??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Wil eigen stal niet in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:10

Ik ben het paardje van mijn nicht aan het rijden omdat mijn nicht er geen tijd meer voor heeft en ze hem niet wil verkopen.
Destiny is nu ongeveer 2 jaar van mijn nicht, ze hadden een mooie stal voor hem gebouwd enzo, daar stond hij 's nachts altijd in.
Met dat de tijd vorderde, kreeg mijn nicht steeds minder en minder tijd voor Destiny, en Destiny werd dus ook dikker en dikker...
Doordat hij zo dik werd, voederde ze hem ook niet meer bij, dus was er ook geen reden meer om hem op stal te zetten 's nachts.
Nu staat Destiny dus dag en nacht op de wei, maar nu hebben we het probleem dat hij zijn stal gewoonweg niet meer in wil!
In de stal is ook een plaats om hem te poetsen, maar hij weigert om er binnen te gaan!
Na zo een 20 minuten hem proberen te lokken, komt hij soms(als hij de goesting heeft gevonden) stilletjes de stal in gewandeld...
Maar ik heb dus echt geen zin om bijna een half uur voor en een half uur na het rijden mijn tijd te staan verspillen hé!

Hebben jullie misschien tips wat ik kan proberen om hem toch maar die stal in te krijgen zonder eerst een half uur staan prutsen?

Ezter

Re: Wil eigen stal niet in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:44

In het geval dat het paard bang is, geduld hebben. Zorg dat de stal licht genoeg is en dat ze nergens tegenaan kan lopen.

Als het paard gewoon niet meekomt, OPVOEDEN. Je paard hoort als je haar aan het touw hebt gewoon netjes met jou mee te lopen, klaar. Dus ga dat dan maar oefenen.

Voor het geval je haar niet eens vasthebt en verwacht dat ze naar binnen loopt als je de deur openzet, dan kan je nog lang wachten. Jij gaat ook niet om half 8 in de klas zitten als om half 9 de school begint. Kortom dat doe je ook alleen als het moet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:52

Hij lijkt me helemaal niet bang... Hij kan gewoon in de deuropening in slaap vallen, maar als ik hem vooruit wil laten lopen, dan trekt hij heel hard tegen en gaat hij achteruit.
Buiten de stal loopt hij heel braafjes mee aan het touw, als ik stop, stopt hij ook, loop ik verder, doet hij dat ook. Volgens mij heeft het dus geen zin om daaraan te gaan oefenen.
De vriend van mijn nicht heeft wat bang van paarden, die jaagt hem gewoon naar binnen, zet de staldeur open en laat hem uit zichzelf erin lopen. Maar ik vind het niet de juiste oplossing om hem zijn stal in te jagen, zo krijgt hij pas bang.

Na dat half uur aan de deuropening staan prutsen, loopt hij doodleuk naar binnen, zo rustig dat hij lijkt te slaapwandelen! Hij kijkt dan nergens naar ofzo, zijn ogen vallen bijna dicht!

Als je het mij vraagt, vind hij het gewoon doodleuk om zo te doen, en als hij vind dat het genoeg geweest is, gaat hij gewoon zijn stal in... Maar ik heb geen zin in dat soort spelletjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:02

Als jij zin hebt in dit soort spelletjes, moet je hem toch laten merken dat jij de baas bent. Ga grondwerk met hem doen, leer hem te wijken voor druk, ook en vooral aan dat hoofd. Koop een touwhalster en hoofdstel en misschien een stick, en leer hoe je daar mee om moet gaan (dwz acuut de druk te laten vallen als hij een stap op je af komt, maar de druk niet eerder weg te laten vallen, anders leert hij dat hij je ook daarin niet serieus hoeft te nemen. En als jij echt van plan bent dat hij die stal in moet, niet opgeven voordat hij er in staat. En als hij er eenmaal in staat, laat je hem er weer uitgaan en vraag je hem weer die stal in. Tot hij op dat moment helemaal geen protest meer toont. Dan belonen, eventueel in de stal wat lekkers geven. Volgende dag hetzelfde. Je paard heeft gewoon geleerd dat hij te vaak zijn zin kreeg als hij maar lekker in protest ging...

Overigens, een waarschuwing: een touwhalster is een werkhalster. Niet mee vastzetten, ook niet mee losgooien.

En mocht je niet weten wat een touwhalster, een leadrope en eens stick is, kun je hier even kijken: www.equiplay.nl

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 16:20

Bij mijn weten heeft niemand aan hem toegegeven als hij in protest ging...
Volgens mij vind hij de stal gewoon niet leuk meer omdat hij er geen eten meer krijgt, dat hij daarom er niet meer in wil. Zolang ik niet probeer die stal in te gaan, is hij doodsbraaf! Hij wil ook niet de dominante uithangen, want hij doet alles wat ik wil, hij gedraagt zich onderdanig enz...
Mijn nicht heeft me pas gevraagd of ik mij wil bezig houden met haar paardje omdat het beestje helemaal verwaarloosd wordt, ze heeft geen tijd meer om met hem te werken. En ze wil hem absoluut niet verkopen, hoe weinig tijd ze ook heeft...
Ik ga nu elke dag proberen te gaan en uitzoeken wat kan helpen om hem de stal in te krijgen. Hem lokken met koekjes helpt ook niet. hij steekt zijn neus uit zo ver hij kan, en als hij niet bij het koekje kan, tja dat is dan pech, dan maar geen koekje.

Ik heb zelf wel een touwhalster, heb ik nog van mijn vorig paardje, ik weet dus hoe gevaarlijk het is om een paard ermee vast te zetten of ermee in de wei te zetten. Dit doe ik dus uiteraaard niet;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 19:30

Nu haalde ik hem vandaag van de wei en ging richting stal om hem te borstelen, loopt ie netjes mee de stal in alsof er niets aan de hand is...Maar toen ik gedaan had met rijden en de stal in wou, blokkeerde hij weer en wou hij niet mee naar binnen. Niets hielp om hem naar binnen te krijgen, toen heb ik hem losgemaakt van het touw en rondom de ingang alles afgesloten, toen schuin achter Destiny gaan staan en gezegd: allez hup! (zonder te jagen ofzo) en hij liep heel rustig zijn stal in...

Is dit dan de juiste oplossing als het helpt???

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:22

Denk ik niet. Zou het niet zo zijn dat met het rijden een bepaalde autoriteit krijgt bij hem dat, als jij de stal eerst in gaat hij dit opvat het jouw stal dan is? (misschien wel ver gezocht?)
Of dat jij met het rijden iets te veel van hem vraagt, ik bedoel dat iets is wat buiten zijn capaciteit ligt?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 13:55

omaas schreef:
Of dat jij met het rijden iets te veel van hem vraagt, ik bedoel dat iets is wat buiten zijn capaciteit ligt?

Dit absoluut niet. Nu ben ik nog bezig met vooral longeren, hij moet enkel lopen... Als dit al buiten zijn capaciteiten ligt, vrees ik dat hij dan geen paard hoort te zijn... Haha!
Dat paardje heeft vroeger hoge dressuur gelopen, nu kan hij niets meer, maar ik ben van plan het stilletjes terug op te bouwen.
Zijn capaciteiten liggen dus wel degelijk hoger dan gewoon rondjes lopen hé..

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:46

Oke, klinkt logisch. Het is toch heel typisch dat hij eerst zonder te werken er wel in gaat en na het werken niet! Misschien klinkt het raar, maar toch wel een uitdaging om te achterhalen wat hem zo triggert! (misschien wel een trauma van vroeger?)
Succes er mee!
Hou ons op de hoogte!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 16:57

Nee hij gaat er niet altijd voor het werken vanzelf in en na het werken niet. Er zit gewoon geen regelmaat in. Soms wilt hij gewoon niet de stal in, soms wel, dat kan voor of na het rijden zijn.

Ik denk (weet niet zeker) dat het geen trauma is, want als het een trauma zou zijn, zou hij angstig of opgejaagd zijn terwijl hij aan het protesteren is om maar niet de stal in te gaan. Dit doet hij niet... Hij blijft gewoon heel rustig staan alsof zijn hoeven vastgespijkerd zijn aan de grond. Als hij gaat protesteren, lijkt hij te denken van: "ok en nu heb ik geen zin om de stal in te gaan, en dus krijg je mij er niet in, zo simpel is het!" Dan krijg je hem op geen enkele manier de stal in, en op een moment denkt hij: ok nu heb ik wel lang genoeg gepest. En dan gaat ie zo loom als het maar kan zijn stal in.
Mijn redenering kan fout zijn, maar ik denk dus dat het geen trauma kan zijn...
Volgens mij weet hij gewoon dat hij de sterkste is en dat hij denkt: ik blijf lekker staan, je krijgt me toch niet vooruit getrokken...
En vind hij het enorm lollig om mij daar zo te zien doen tegen hem...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:02

Sja, mijn paard wil ook wel ineens iets niet (stal, trailer, wasplaats). Maar dan wordt ik gewoon even boos en dan is het over. Ik wil zelf ook wel ineens iets niet (werken of afwassen bijvoorbeeld) maar dat betekend niet dat ik altijd maar mijn zin moet hebben.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 17:04

Boos worden helpt niet... Ik heb werkelijk alles geprobeerd om hem erin te krijgen. En het is niet dat ie soms zijn stal niet in wil. Nee, werkelijk elke dag... Maar dat kan de ene dag voor het rijden zijn, de andere dag na het rijden, en dan nog eens een dagje dat ie voor én na het rijden er niet in wil.

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:10

Vreemd, kan er niets zijn in de stal waarom hij er niet in wil?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:12

laat eens meten of er een waterader onder de stal ligt,
bij mij thuis had ik een zelfde soort probleem,
maar dan met 3 verschillende paarden die de stal niet inwilden, en een die broodmager werd zodra die aan huis stond
bleek een dikke waterader te lopen.
spoel opgehangen, probleem opgelost

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 17:18

Maar zou hij dan normaalgezien niet opgejaagd moeten zijn als ik hem vraag de stal in te gaan en hij begint te protesteren?
Hij blijft echt vastgespijkerd aan de grond staan, maar zijn oren hangen ontspannen, hij kijkt alsof ie elk moment in slaap kan vallen...
En soms wilt hij wel de stal in zonder problemen, maar soms wil hij echt niet.

Ik kan het eens zeggen tegen mijn nicht dat het dat zou kunnen zijn, eerlijk gezegd hoop ik dat het dat is!
Als hij zo aan het protesteren is, krijg ik zo een gevoel dat hij me keihard aan het uitlachen is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 18:38

je kunt zelf ook heel makkelijk de stal doormeten
ergens op internet kun je vinden hoe je een simpele wigghelroede maakt , die werkt bij iedereen, alleen moet je wel even oefenen en heel goed de instructies doorlezen

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:58

sander_lotte schreef:
Maar zou hij dan normaalgezien niet opgejaagd moeten zijn als ik hem vraag de stal in te gaan en hij begint te protesteren?
Hij blijft echt vastgespijkerd aan de grond staan, maar zijn oren hangen ontspannen, hij kijkt alsof ie elk moment in slaap kan vallen...
En soms wilt hij wel de stal in zonder problemen, maar soms wil hij echt niet.

Ik kan het eens zeggen tegen mijn nicht dat het dat zou kunnen zijn, eerlijk gezegd hoop ik dat het dat is!
Als hij zo aan het protesteren is, krijg ik zo een gevoel dat hij me keihard aan het uitlachen is.

Een paard hoeft niet altijd wild te gaan protesteren, hij kan ook dichtslaan (zoals een hert geen stap meer kan verzette als bijv. een leeuw hem wilt pakken).
Ik denk dat jouw gevoel dat hij jou aan het uitlachen is een menselijk gevoel is wat jij projecteert ( niet negatief opvatten, ik bedoel het goed!). Ik geloof nooit dat een paard met dat gevoel een plannetje heeft voor jou! Wat ik je probeer te zeggen dat dit gevoel van jou is en niet van het paard (misschien ben je een beetje onzeker over dit). Ik denk echt dat hij jou iets wilt zeggen, maar wat.....?
Ik heb wel eens meer gelezen over ondergrondse wateren waar paarden erg gevoelig voor kunnen zijn.
Dus wie weet?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:25

Ja inderdaad, ik denk ook dat hij mij iets wil zeggen, maar ik begrijp niet wat hij bedoelt! Soms wou ik echt dat paarden konden praten, dat zou alles al een stuk makkelijker maken! Alhoewel, als hij geen zin heeft om te rijden, moet je dan wel constant dat gezeur aanhoren Haha! Dus wat is het beste? Knipoog

Nee ik weet dat een paard niet zo een gevoel heeft van: "we gaan haar eens lekker pesten, haha hoe lollig!" Maar als ik bedenk hoe ik daar tegen hem sta te doen om hem die stal in te krijgen, denk ik echt zo van: "wie weet hoe dat paard mij hier stiekem keihard zit uit te lachen! Zie mij hier bezig! Clown "

Je hebt er gelijk in dat ik een beetje onzeker ben over dit alles. Maar ik ben nog niet lang bezig met dat paardje, nog maar een week ofzo. Ik ken hem qua karakter eigelijk niet meer. Vorig jaar heb ik eens een paar keer op hem gereden, maar toen was hij nog heel anders. Nu is het voor mij (en ongetwijfeld ook voor hem) enorm veel wennen, maar ik heb er een goed gevoel over.

Even nog iets duidelijk maken voordat jullie een ander gedacht krijgen over het hele zaakje: Dat hij de stal niet in wil, heeft niets met mij te maken, het is niet dat hij alleen bij mij er niet in wil. Mijn opa zorgt ook voor hem, hij gaat soms met me mee naar Destiny. Hij had me niets gezegd over dat hij de stal niet in wil, en toen Destiny begon te protesteren, begon mijn opa te lachen en zei hij: ja dit doet hij altijd, je moet even een rondje draaien en dan gaat hij wel naar binnen. (dit klopt echter niet, je moet al geluk hebben als hij er dan in gaat... mijn opa wil het gewoon graag een beetje beter weten, maarja we zullen er maar niets van zeggen Bloos Haha! )

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:18

In het onderwerp omgang is er een topic geopend: luister jij naar jouw paard.
viewtopic.php?f=119&t=813212
Misschien heb je het al gelezen, zo niet, moet je dit zeker doen!
Succes!

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:56

Als 'ie weet dattie elke keer wat lekkers aan eten krijgt, komt hij denk ik wel na een tijd de stal in. Niet voeren is idd slecht, en het paard zou je na die tijd eerst moeten vertrouwen en weten dat er elke keer eten in zijn bak ligt. Het kost dan idd tijd, maar anders heb je niet veel meer aan die pony.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:20

als hij jou vertrouwd kun je is proberen dat jij in zn stal gaat staan misschien loopt hij dan wel achter je aan .. en meteen belonen als hij het een keer goed doet.. als die in destal staat belonen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:48

quillemette , zag je de dikke rode letters niet?
het is niet de bedoeling om op zulke oude topics te reageren,
lees goed de regels nog eens door, en kijk naar de rode letters.... als je een antwoord plaatst..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:55

Cassidy schreef:
Als jij zin hebt in dit soort spelletjes, moet je hem toch laten merken dat jij de baas bent. Ga grondwerk met hem doen, leer hem te wijken voor druk, ook en vooral aan dat hoofd. Koop een touwhalster en hoofdstel en misschien een stick, en leer hoe je daar mee om moet gaan (dwz acuut de druk te laten vallen als hij een stap op je af komt, maar de druk niet eerder weg te laten vallen, anders leert hij dat hij je ook daarin niet serieus hoeft te nemen. En als jij echt van plan bent dat hij die stal in moet, niet opgeven voordat hij er in staat. En als hij er eenmaal in staat, laat je hem er weer uitgaan en vraag je hem weer die stal in. Tot hij op dat moment helemaal geen protest meer toont. Dan belonen, eventueel in de stal wat lekkers geven. Volgende dag hetzelfde. Je paard heeft gewoon geleerd dat hij te vaak zijn zin kreeg als hij maar lekker in protest ging...

Hier ben ik het mee eens. Ik snap alleen niet waarom je hiervoor een touwhalster, eventueel stick voor nodig hebt. Ik werk precies zo met mijn paard, maar dan met een gewoon halster. Gaat prima.
Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit in huis heeft.
Mijn paard wilde ook een tijd de stal niet meer in. Kreeg ik later te horen dat zij haar hoofd hard had gestoten aan de staldeur, iemand had haar er even uitgehaald :s ik snapte er niets van haha, maar toen opeens was t duidelijk Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-07 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

marieke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:35

Ik denk dat ik nu alle bokkers over me heen krijg........
Maarrrrrr.... als ik jou verhaal zo aan hoor, wordt jij echt goed vern**kt door die knol.
Mijn advies: ZWEEP EROVER!! En net zo lang meppen todat hij voor je uit die stal inrent!! Whoosh!
(klinkt een beetje hard, maar sorry hoor! Tegenwoordig moet alles op de Monty Robberts manier en denkt iedereen dat ie weet hoe het moet. Er ontstaan hierdoor zulke gevaarlijke situaties en zulke onopgevoede rotknollen die overal misbruik van maken. Dus soms moet het gewoon even heel ouderwets met de zweep opgeknapt worden) En dit lijkt me echt zo'n ouderwets geval!

Extreme duivel

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 22:16

Marieke ik ben niet zoals alle bokkers, en toch ben ik het niet met je eens.
Ik ben absoluut TEGEN paarden meppen. Ik merkte aan het paard dat hij wel wou, maar iets hem tegenhield.
En trouwens, het probleem is al opgelost... ZONDER meppen met de zweep:o
Zoals jij beschrijft hoe ik hem zou moeten behandelen, herinner ik me iets uit het boek van Monty Roberts, 'de man die naar paarden luistert'. Hierin vertelt Monty hoe zijn vader altijd hun paarden mepte totdat ze uiteindelijk uit schrik gingen luisteren. Met andere woorden: hoe hij de paarden brak.

Ik ben hier echt absoluut tegen. Stel, jij hebt (als klein kind) schrik om het water in te gaan, dan gaan je ouders je ook niet meppen totdat je het water inrent! Of wel? Mijn ouders althans niet. Ze zouden me geruststellen, dat het water geen kwaad deed, dat ik er gerust in kan gaan.
Dit doe je ook met een bang paard, je stelt hem gerust...

Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik vind je nogal hard tov paarden. Het zijn maar dieren hé, ze kunnen je niet zeggen wat er scheelt, jij moet alleen zorgen dat je je paard begrijpt en dat het probleem opgelost raakt. Omdat een paard bang is, moet je hem nog niet pijn gaan doen...

Maarja, dat is mijn mening hé... Iedereen heeft zijn recht op eigen mening Knipoog