probleempje, wie heeft de gouden tip

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerstar

probleempje, wie heeft de gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 09:51

Sinds twee maanden ongeveer heb ik een eigen paardje! In het begin ging het helemaal goed. Maar sinds een weekje gaat het toch iets minder. Als ik hem uit de wei haal en wil gaan rijden beginnen de problemen. Als ik hem vast zet aan het hek gaat ie keihardt tegen het hek aan beuken( het lijkt wel of die door het hek heen wilt Vork ) en de hele tijd heel ongeduldig heen en weer drentelen. Ook als ik met hem aan de hand loop trekt die me gewoon omver, Meneertje loopt gewoon door naar de wei...
Sinds een tijdje staat ie met andere paarden in de wei en hij lijkt wel of die de hele tijd terug wil naar zn maatjes. Boos, lief niks heeft effect? Wie heeft tips!
alvast bedankt

_Unexpected_

Re: probleempje, wie heeft de gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:56

Ik denk dat hij je uit probeert, als je in deze periode goed laat zien dat jij de baas bent, zal het wel over gaan.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:29

Ik denk idd dattie je uitprobeerd. Al hoe wel je hebt hem al 2 maanden. Ik zou beginnen met grond werk want dit beestje weet blijkbaar niet waar hij staat in de rang orde. Lief of boos moet je alle2 niet worden. Dominand is het goede woord Lachen Dominand heeft btw niet met tikken of slaan te maken. Ik wens je verder heel veel plezier en succes met je nieuwe paard! Haha!

tinkerstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 10:35

slaan zou ik zoizo nooit doen, maar wel bedankt voor de tips en voor de rest is het ook een schatje hoor!
En hij doet het eigelijk voornamelijk voor het rijden het lijkt wel of hij zich na het rijden helemaal heeft overgegeven

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:38

tinkerstar schreef:
slaan zou ik zoizo nooit doen, maar wel bedankt voor de tips en voor de rest is het ook een schatje hoor!
En hij doet het eigelijk voornamelijk voor het rijden het lijkt wel of hij zich na het rijden helemaal heeft overgegeven

Raar. Tja van af een scherm kan je het niet goed weten of tips geven... maar is je paardje tijdens het rijden ook vervelend of niet?

tinkerstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 10:40

nee, zodra je er op zit is het goed...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:42

tinkerstar schreef:
nee, zodra je er op zit is het goed...

Oh. Misschien doe je iets of heeft de vorige eigenaar niet lief opgezadeld laat ik maar zeggen Tong uitsteken

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:42

Hij is momenteel meer geintresseerd in z'n vriendjes in de wei dan in jou. Hij dient echter wel respect voor je te hebben. Als hij je omver loopt kunnen er zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Mogelijk kan je een zweepje meenemen en hiermee z'n voorkant begrenzen als hij door wil lopen en jij dit niet wilt. Ik wil niet zeggen dat je hem hiermee een enorme knal moet geven, maar wel een corrigerende tip indien nodig. Vaak hebben ze al genoeg respect voor de aanwezigheid van het zweepje. Uiteindelijk krijgt hij door dat jij bepaalt wat hij moet doen en niet dat hij dat zelf kan bepalen. Wees vooral duidelijk en consequent. Succes!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:45

De gouden tip is een omgangs-cursus met je paard.
Hij moet weten dat jij de leider bent en jij moet leren hoe je je daarnaar moet gedragen.
Als je pech heb, wordt het erger en krijg je ook problemen met rijden.
Je kunt beter zo vroeg mogelijk beginnen. Hoe erger het wordt, hoe moeilijker het is af te leren voor jou.

Het komt vaak voor bij mensen die hun eerste paard hebben óf die van een braaf paard komen en een nieuw paardje met meer bloed of meer karakter kopen.Simpel door te lang "proberen" tewijl het steeds erger wordt.Dan kunnen ,mensen het toch niet meer zelf oplossen en moet ie verkocht worden onder het kopje "niet kloppende combinatie"
Laatst bijgewerkt door superwoman op 27-07-07 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:45

is het een tinker?
de tinker bij ons op stal weet ook heel goed hoe sterk ze is, en die gaat ook vaak haar eigen gang. Idd, consequent en streng opvoeden, anders blijf je problemen houden.
als ze het touw uit je handen blijft trekken zou je eens een bitje in kunnen doen bij het uit de wei halen, of touw over de neus, dat je net wat meer te vertellen hebt.
veel succes!

tinkerstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 10:48

idd het is een Tinker!
oke, harstikke bedankt! hoop dat de tips helpen want het is behoorlijk vervelend als je elke dag naar hem toe gaat en hij gewoon geen greintje respect toont!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:00

Hmmm, even wat anders: ik zou mijn paard niet aan een hek vastzetten eigenlijk...ik ken helaas wel verhalen van paarden die het hek eruit trekken en zichzelf ernstig verwonden met grote kans op foute afloop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:08

Roadracer schreef:
Hmmm, even wat anders: ik zou mijn paard niet aan een hek vastzetten eigenlijk...ik ken helaas wel verhalen van paarden die het hek eruit trekken en zichzelf ernstig verwonden met grote kans op foute afloop.

idd en daarom denk ik ook dat een cursus geen overbodige luxe is. Knipoog

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:14

@Superwoman:
Ik wilde ook deze tip geven, maar jij was eerder.....

Het klinkt als een probleem, mogelijk veroorzaakt door onduidelijkheid wie er de leiding heeft. een cursus kan helpen en is zowiezo altijd leerzaam. Erg leuk om te doen.

zat er eigenlijk een prijs aan vast????

(delen???)

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:04

Mischien probeert hij je wel uit ja.
Zelf gewoon rustig en geduldig blijven.
Laat hem maar tegen het hek beuken,hij komt
er zelf wel achter dat het geen zin heeft,tenzij je z´n zin
geeft.
sucses .

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:42

Manderino schreef:
Laat hem maar tegen het hek beuken,hij komt
er zelf wel achter dat het geen zin heeft

Ik zou hem gewoon niet meer aan het hek vastzetten. Als je hem er tegenaan laat beuken heb je namelijk kans dat het hek (als het een houten hek is?) stukgaat en het niet zo goed afloopt, zoals al eerder gezegd.

Dit klinkt inderdaad als een wie-is-er-de-baas-probleem. Je zult dus consequent moeten zijn, wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet.
Als je hier nu niet doorheen prikt heb je namelijk kans dat het nog veel erger wordt. Daarom denk ik inderdaad dat een cursus wel een goede optie is, dan weet je in elk geval (bijna) zeker dat wat je doet, het goede is. Lachen

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:49

Een tik, mits op de juiste tijd gegeven, is helemaal niet erg hoor. Zo.n pets van jou is een stuk minder dan dat ie een lel krijgt van een weidegenoot.
Ik heb een tinkerruin en die wil ook nog wel eens even zijn gewicht in de strijd gooien als hij naar de weide terug wil. Ik heb 1 keer een beste tik verkocht en hij doet het niet zo gauw een tweede keer. Nu drentelt hij nog wel, maar gaat me niet meer voorbij. Ik ben ook voorstander van een zachte hand, maar een te zachte hand hebben ze gauw door hoor en kan gevaarlijke situaties opleveren.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:11

berk schreef:
Een tik, mits op de juiste tijd gegeven, is helemaal niet erg hoor. Zo.n pets van jou is een stuk minder dan dat ie een lel krijgt van een weidegenoot.
Ik heb een tinkerruin en die wil ook nog wel eens even zijn gewicht in de strijd gooien als hij naar de weide terug wil. Ik heb 1 keer een beste tik verkocht en hij doet het niet zo gauw een tweede keer. Nu drentelt hij nog wel, maar gaat me niet meer voorbij. Ik ben ook voorstander van een zachte hand, maar een te zachte hand hebben ze gauw door hoor en kan gevaarlijke situaties opleveren.

Dit vind ik een raar verhaal.

Een tik van een mens is juist erger dan een trap die vaak niet eens vol op raak is van een weide genoot. Paarden en mensen hebben verschillen en mensen geven paarden vaak zonder waarschuwing een tik of mep om redenen die paarden vaak niet snappen.

Waarom denk je dat je tinker niet meer tegen stribbelt? Ja hij is bang een tik te krijgen. Ik zou dat niet willen, een paard die bang voor mij is. Als een paard tegenstribbelt vraag je het of fout of het paard ziet jou niet als iemand die hoger in de rang staat dan hij zelf.

Als paarden weten dat je een zachte hand hebt en die ook goed gebruikt zal het paard ook zacht zijn tegen zijn "leider". Een paard heeft iemand nodig om te kopieren of iig van te leren. Als jij ruw met hem om gaat. Of ja ik bedoel een tik dan zal hij denken dat hij dat ook wel bij jou kan doen. Tenzij die gene hem natuurlijk bang maakt dt het paard niet meer durft.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:48

Wat al eerder gezegt is, zet je paard vast op een veilige plek waar hij goed vast staat.

Draaien, drentelen, beuken hij doet maar, (mits hij het echt te bont maakt) probeer het te negeren hoe moeilijk ook.
Probeer te doen wat je van plan was, bv poetsen!
Elke vorm van aandacht kan het gedrag versterken en dus verergen, wat bij ieder paard natuurlijk anders kan zijn.

Maakt je paard er echt een potje van en wordt het gevaarlijk, dan zou ik hem even goed op zn plek zetten, letterlijk bedoel ik dan dit evt verduidelijken met een boze stem en herhalen herhalen, herhalen.
Hoe vervelend hij misschien ook doet, ik zou het als leermoment zien voor een paard die nieuw is en jouw nog niet zo goed kent, dat houd natuurlijk niet in dat hij zn gang mag gaan en jou alle kanten op mag sleuren.

Wat weet je van hem? hoe was hij bij zn vorige eigenaar met dit soort dingen?

Het is ook belangrijk om vanaf de eerste sec. dat julie contact maken, gelijk duidelijk en consequent te zijn, niks toegeven!

succes!

pOard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:00

Als je hij je omver drukt als je hem aan het halster heb lopen, kun je ook proberen om met een zweepje te lopen dan luisteren ze beter, je hoef er niks mee te doen alleen voor je te houden horizontaal en dan voor de borst van je paard. Je paard weet dan dat hij niet verder mag lopen teminste dat hielp wel bij een verzorgpaard die ik ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:37

aartlover schreef:
berk schreef:

Dit vind ik een raar verhaal.

Een tik van een mens is juist erger dan een trap die vaak niet eens vol op raak is van een weide genoot. Paarden en mensen hebben verschillen en mensen geven paarden vaak zonder waarschuwing een tik of mep om redenen die paarden vaak niet snappen.

Waarom denk je dat je tinker niet meer tegen stribbelt? Ja hij is bang een tik te krijgen. Ik zou dat niet willen, een paard die bang voor mij is. Als een paard tegenstribbelt vraag je het of fout of het paard ziet jou niet als iemand die hoger in de rang staat dan hij zelf.

Als paarden weten dat je een zachte hand hebt en die ook goed gebruikt zal het paard ook zacht zijn tegen zijn "leider". Een paard heeft iemand nodig om te kopieren of iig van te leren. Als jij ruw met hem om gaat. Of ja ik bedoel een tik dan zal hij denken dat hij dat ook wel bij jou kan doen. Tenzij die gene hem natuurlijk bang maakt dt het paard niet meer durft.

Ha, nou ja, mijn paard is niet bang voor mij hoor. Hij weet heel goed wat wel en niet mag. Als ik bij het land kom, komt hij er al aan gegallopeert en blijft altijd bij me, zo ook mijn andere paard. Sommige dingen tolereer ik gewoon niet. En als hij mij voorbij loopt, krijgt hij een elleboog tegen zijn borst. De truc is de juiste timing.
Dat wil niet zeggen dat ik ruw met mijn paarden ben, alleen omdat ik sommige dingen niet toe laat? Paarden onderling geven elkaar trouwens soms rot schoppen hoor en ze ontzien elkaar echt niet.

Ik ben goed voor mijn dieren, zou nooit onnodig een tik uitdelen. Ze weten hun grenzen en dat schept duidelijkheid.
Je moet niet oordelen over mensen en paarden die je helemaal niet kent! Ik vind het behoorlijk brutaal mij er van te betichten dat ik ruw met mijn paarden omga, ze bang van me zijn, ik zonder waarschuwing een tik uit deel.
Aardig bevooroordeeld voor een meisje van 14 hoor!

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:56

is het alleen als je hem vast heb want als dat zo is is een hengstentoutje wel handig die trekt aan de onderkant bij zijn kin aan en dan voelt die dat en dan denkt hij verrek dat doet een beetje pijn

erwinmartie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:22

probeer de zeven spelletjes van parelli maar ,100 procent sucses,ik heb in 5 jaar nog geen een paard gezien waar het niet mee lukt. veel sucses

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:25

Berk: tikken zijn onnodig Knipoog tis niet dat je paard je niet vertrouwt ofzo maar hij doet bepaalde dingen dus niet meer omdat hij weet dat hij dan een tik krijgt. Terwijl het ook anders kan. Dat het paard naar je WIL luisteren omdat jij zun leider bent.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:09

Ik ben een voorstander van een goede trap als je paard vervelend is. (hoezo hebben sommige paarden flinke wonden als ze terugkomen uit het wei..)

Je moet echt niet accepeteren wanneer je paard over je heen loopt of vervelend is waardoor de situatie gevaarlijk is.
Alleen.. doe het idd op de moment wanneer je paard gevaarlijk aan het doen is, niet pas achteraf.