Pony is vreselijk dominant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Pony is vreselijk dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 14:11

Eerst even kort de geschiedenis:

Sinds een maand of 4 heb ik een eigen paardje. Ik heb hem gekocht van kennissen, en is daar de eerste maanden op de weide blijven staan. Sinds begin deze maand staat hij ergens anders, en toen is het dus ook allemaal begonnen.
Ik weet van de vorige eigenaresse dat hij een draak was om in te rijden. Na veel tijd en geduld is dat omgeslagen, en nu is hij een gemakkelijke, aangename pony om mee te rijden.
Hij toont zich altijd heel dominant tegenover andere paarden. Tegenover mensen is hij nooit echt onderdanig geweest, maar hij misbruikte het ook niet echt. Dat doet hij sinds begin deze maand wel, en ik ben echt ten einde raad.

Met rijden blijft hij braaf, maar bij alles daarbuiten heb ik het gevoel dat hij gewoon over me heen loopt. Gisteren ging ik rijden, dus ik haal hem uit de wei. Een vriend (die niets van paarden kent) had hem even vast terwijl ik zijn exceemdeken losmaakte. Toen het deken half los was draaide hij zijn hoofd (niet lastig doen ofzo, gewoon omdraaien om ergens naar te kijken) en daarmee liet mijn vriend het touw los. Hij heeft een minuut of 10 gegaloppeerd voor ik hem terug kon vangen. Heb het deken verder losgemaakt, en de moment dat het af was stijgerde hij,draaide zich om en was weder weg.
Hij heeft (zonder overdrijven) 3 kwartier rond de weide gecrost. Na ongeveer een 40 minuten was hij het zat en kwam hij aangelopen (ik stond gewoon in het midden van de weide). Ik heb hem toen weer weggejaagd. Na nog eens een klein kwartiertje kwam hij weer aangelopen, heb ik hem gepakt, gepoetst, opgezadeld, 10 minuten door de bak gestapt en een klein drafje gedaan, en weer op de weide gezet.

De laatste tijd begint hij ook naar mensen te slaan; altijd in dezelfde omstandigheden. Om een of andere reden verschiet hij (of doet gewoon koppig), draait hij zich om en wil weglopen. Als je dan als persoon het touw/longe/whatever nog vast hebt, mag je een trap verwachten. Geen trap omdat hij van de druk wil ontsnappen, maar echt een gerichte trap naar het hoofd/borst.

Is er iets dat ik kan doen om ervoor te zorgen dat mijn paardje respect voor me krijgt?

sabwalt1

Re: Pony is vreselijk dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:18

Vervelend joh!
Misschien is een join-up een idee..

Zelf probeer ik met een dominant paard altijd te zorgen dat ik zijn aandacht altijd heb, door b.v. te kriebelen, voetjes geven o.i.d. zodat hij niet te lang stil staat en kans krijgt om streken ui te halen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:20

Kom ik weer Clown en dit advies zul je vast ook van andere krijgen.
Grondwerk, grondwerk en grondwerk. Geen respect op de grond dan ook niet in het zadel. Op bokt kun je verder vast wel vooruit als je even met de zoekfunctie grondwerk in typt.
Succes!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:22

Grond werk idd..! i love it..! Lachen
Succes!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 14:24

zijn er bepaalde 'oefeningen' die je me aan kan raden?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:27

Ik weet niet wat je er in wilt investeren, ik kan je het boek van Inge teblick aanraden! Hier staan duidelijke uitgelegde oefeningen in met foto's.
verder heel consequent zijn, nee is nee, ja is ja.goed je eigen ruimte afbakenen, waar hij dan ook absoluut niet in mag komen.
Verder wat oefeningen als wijken voor druk, achterwaarts gaan, het simpele volgen enz.
Krijgt je paard verder voldoende afleiding of rijd je alleen in de bak? Staat je paard op de weide?
Op welk moment draait hij zich om en wil hij weg lopen? Bij het poetsen? het zadelen?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 14:31

tot gisteren deed hij het enkel als hij ergens niet voorbij wilde. Ik had niet de indruk dat dat uit angst was, eerder protest.
Gisteren had ik geen idee wat de preciese reden was,ik stond op dat moment met mijn rug naar hem; maar ik weet zeker dat hij nergens van geschrokken is.
Verder is mijn pony me alles waard, dus, waar kan ik dat boek ergens vinden Haha!

edit:
dat omdraaien doet hij nog niet lang genoeg en heeft hij nog niet vaak genoeg gedaan om er echt een 'regel' op te kunnen plakken, maar tot nu toe was het dus omdat hij ergens niet voorbij wilde.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:34

haha, ik begrijp dat je heel graag wilt dat gedrag overgaat,
geef je topic even de tijd er zullen vast meerder tips komen.
Maar ik blijf erbij grondwerk (dus letterlijk jouw contact met je paard op de grond en niet erop legt jullie basis).
*gaat zoeken waar ik dat boek gehaald heb, misschien kun je cassidy eens pmen die heeft het boek flink gepromoot hier op bokt Knipoog

edit:www.paardentips.com (kun je het boek bestellen)
En misschien staan er wel tips op haar site: http://www.ingeteblick.be/
verder schiet je met de zoekfunctie ook wel op denk ik, zijn veel topics over grondwerk.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 19-07-07 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 14:36

ik denk wel dat het een oplossing kan zijn. Het is tenslotte ernaast dat ik problemen heb, niet erop. En mocht het dan toch geen oplossing zijn, dan kan ik er absoluut niks mee verkeerd doen, toch?