Aandacht vragen door te bijten. Oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Aandacht vragen door te bijten. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 12:58

Ik heb sinds januari weer een shetje terug gekregen. Hij is als veulen bij ons geboren en was echt iets aparts. Toen ik hoorde dat hij weer te koop kwam is hij direct weer terug gekomen.

Nu hebben deze mensen hem naar beste kunnen verzorgt, maar er zijn toch een aantal dingen fout gegaan en dat moet ik nu gaan oplossen.

Hij stond daar altijd met een geit. Sinds die geit is overleden stond hij alleen. Hij kon dus ook alle aandacht voor zichzelf opeisen. Die mensen gaven hem zodra ze de weide in kwamen allerlei lekkers en ook heel veel aandacht. Als ze de weide uit moesten mesten kreeg hij eerst een bult hooi zodat hij niet in de weg zou lopen.

Ze hadden echter niet in de gaten dat hij hen gewoon bespeelde. "oh, jij geeft mij geen aandacht/snoepjes?" Dan bijt ik toch gewoon, dan moet je wel aandacht geven.

Dat is dan wel negatieve aandacht, maar aandacht blijft aandacht.

Hoe kan ik dit doorbreken? Het bijten is wel al een heel stuk verminderd, maar zodra ik met een andere pony bezig ben hapt hij toch in mijn rug bijv.

Ik heb er weinig behoefte aan om bont en blauw te worden dus negeren is nu geen oplossing. Dat heb ik wel gedaan om hem het bijten af te leren: zodra hij bijt krijgt hij geen aandacht meer en loop ik de weide uit. De fjord die erbij stond kreeg sowieso genoeg aandacht omdat die voor het huis stond. Nu staat de bijter in de kudde en daar ben ik minder vaak. Als ik er ben dan heeft de rest natuurlijk ook recht op aandacht en niet alleen hij.

Hij is in april 4 geworden, heeft een 3jarig speelmaatje en een veulen waar hij de hele dag door mee aan het spelen is. Daarbij is hij toen hij 1 was al geruind.

Iemand oplossingen of ideeen?

Lise81

Re: Aandacht vragen door te bijten. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:41

Tja, misschien ben ik heel lomp daarin. Bijten mag gewoon niet, direct een tik evt. echt weg jagen. De andere pony bijt ie toch ook niet? Hij ziet mensen gewoon als een soort voer automaat, iig niet meer uit de hand voeren (ga er eigelijk vanuit dat je dat al niet doet hoor Knipoog ).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 14:43

Tik en wegjagen heb ik allang geprobeerd. Sinds ik heb ontdekt (en dat was al in de eerste week dat hij terug was) dat hij bijt om voer, krijgt hij sowieso helemaal geen voer meer bij. Hij heeft het nu ook niet nodig en de andere shetjes ook niet.

Je zegt: die andere pony bijt ie toch ook niet: ja zeker wel, al is het maar uit speelsigheid. Punt is alleen dat de anderen veel harder terug kunnen trappen dan ik. Bovendien is hij er sowieso niet van onder de indruk, hij komt 2 tellen later gewoon terug en probeert het nog eens.

ik heb het geprobeerd van lief tot heel streng, van een duw van je af tot de zweep meenemen en hem daarmee tot de orde roepen. Het lijkt niet te werken, want het is toch iedere keer aandacht.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:20

Het is inderdaad waar dat andere pony's vaak iig harder, directer en duidelijker zijn dan sommige mensen.

Is hij nog een hij of is hij al geholpen?

Misschien moet je hem anders juist vaker apart nemen, echt buiten de wei - uit de kudde en grondwerk doen. Een basis creeëren zodat hij jou respecteerd. Hij moet uit jou persoonlijke ruimte blijven, dat kan je trainen en uiteindelijk hoef je dan maar weinig te doen om hem uit je buurt te houden op het moment dat je ergens anders mee bezig bent.

-- Ik probeer met je mee te denken, maar het is idd wel lastig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 08:42

Hij is in zijn 1e levensjaar al geruind.

Grondwerk ben ik al mee bezig, maar hij lijkt het niet echt te snappen. Ik heb zelf het idee dat hij "zijn" paardentaal niet helemaal spreekt. Voor mensen is het al lastig om de paardentaal te leren, maar hoe doe je dat met een pony die de taal zelf niet goed lijkt te spreken.

Het is een erg lastig probleem, want alles wat je doet komt toch altijd op aandacht neer.

Maandag tegen de avond komt mijn instructrice hier eens mee helpen. Zij geeft mij les op een natuurlijk manier. Alles wat voor ons van belang kan zijn nemen we mee en de rest laten we voor wat het is. Ik hoop dat zij hier ook een oplossing voor weet te bedenken.

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:49

Hmm.. het is idd wel een lastig probleem. Heb je als eens geprobeerd om hem gewoon compleet te negeren? Hij krijgt dan geen aandacht. Pas als hij je normaal komt besnuffelen ofzo geef je hem een aai, en een paar lieve woordjes. Nou, veel succes ermee dan maar!
-x- Céline

Chloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:31

ik zou als ik jou was hem een tik geven als hij bijt,
en zou dit conseqwent vol houden tot dat hij het af leert. misschiene en keer met een klein zweepje er in lopen.
dit is misschien grof maar ze mogen gewoon niet bijten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 18:32

Celinee en Cloe_: Dit zijn wel erg simpele oplossingen nietwaar? Als jullie mijn openingspost goed hadden gelezen had je gezien dat negeren geen oplossing is en een tik geen uitwerking heeft, ook niet met een zweepje.

Celinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:34

fjordnina schreef:
Celinee en Cloe_: Dit zijn wel erg simpele oplossingen nietwaar? Als jullie mijn openingspost goed hadden gelezen had je gezien dat negeren geen oplossing is en een tik geen uitwerking heeft, ook niet met een zweepje.

sorry! daar heb ik waarschijnlijk overheen gelezen! Clown
Heeft hij eigenlijk een eigen voerbak? Met een opvallende kleur ofzo? Die heeft mijn pony ook. Ze weet dat ze alleen uit die bak voer krijgt!
Nogmaals sorry, en succes nog!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 22:38

Het is een shetlander en ze worden niet bijgevoerd, krijgen alleen af en toe eens iets lekkers, maar dat probeer ik of een beetje sneaky te doen bij de anderen en hij als laatste of ik doe het voor hem op de grond.

Het probeelm is neit alleen het voer, maar meer de aandacht. Thunder weet dondersgoed dat hij niet mag bijten, toch doet hij het.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:15

Klinkt inconsequent, leg het dan iig altijd op de grond of in een bak. In ieder geval niet uit de hand.

Ben benieuwd hoe het morgen gaat!!
Denk dat je met grondwerk een heel eind gaat komen. Je kan hem makkelijk leren alleen naar jou toe te komen wanneer jij dat vraagt (in bepaalde hoek t.o.v. hem gaan staan en je "klein" maken betekend komen, groot en breed maken betekend uit de buurt blijven).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 12:44

Dat kan nog wel eens het proberen waard zijn, om alleen op die manier zijn aandacht te willen hebben.