Paarden uit het land halen.. bij wie nog meer zo'n ramp ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paarden uit het land halen.. bij wie nog meer zo'n ramp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:33

Weet niet zeker of het hier goed staat.

Ik heb nou al op verschillende stallen gestaan met verzorgpaarden en bijna elke keer is het weer raak. Als je 1 of 2 paarden uit de kudde op het land moet halen word het moeilijk. Of er zijn een paar paarden die ontsnappen als het hekje opengaat, of er zijn er een paard die mensen of paarden trappen en waar je dus niet veilig je paard tussenuit kunt halen.. De laatste tijd heb ik het alweer een paar keer meegemaakt.

- Bij m'n oude verzorgpony's waren er een paar paarden die over de schrikdraden tussen de weilanden sprongen, of ze uitelkaar trokken. Die stonden dus steeds op een ander land en zijn zelfs een keer op de weg beland. Ook jaagden ze onze verzorgpony's op waardoor ze amper te pakken waren..

- Ik ging met een vriendin mee naar haar verzorgpony. We haalden de pony uit het land, maar moesten door een ander weiland met andere paarden. Paarden komen op de pony afrennen, trappen, bokken. Wij bijna hoeven in ons gezicht en vriendin werd meegesleurd door die pony die natuurlijk bang was.

- 2 weken geleden bij m'n bijrijdpony. Ik loop met die pony en ineens komen alle andere paarden uit het land er achteraan en beginnen te trappen en bokken naar dr. Pony rent weg ( over m'n voet heen ) en ik word erachteraan gesleurd, kon nog net overeind blijven. Stalgenootje die ook met dr paard loopt krijgt keihard een paardenhoofd op haar hoofd.

- Vandaag, ook weer bij m'n eigen bijrijdpony. 1 van de friezen uit het land zit haar de hele tijd op te jagen zodat ze niet te vangen is, en die andere paarden lopen er ook de hele tijd omheen. Die fries is een 2 jarige en luistert naar niks. In je eentje een paard uit dat weiland halen is er dus ook niet bij want dat is niet echt veilig.

- Ook vandaag, bij de verzorgpony van een andere vriendin. Dit was dan in de bak, maar er stonden zo'n 20 paarden in die bak. verzorgpony van m'n vriendin moest daar dus tussenuit. Pony bijna uit de bak, komt er een ander paard aanrennen, rent zo langs hem zodat ze samen half vastzitten tussen de palen van het hek en het stroomdraad slopen terwijl ze ertussenuit rennen..

Het is dus niet alleen heel irritant, maar soms ook gevaarlijk. Ik ben soms echt bang dat ik een keertje hoeven tegen me aan krijg of een paard over me heen.. Het blijven natuurlijk kuddedieren, dat snap ik ook, maar het moet niet gevaarlijk worden. Wie heeft hier nog meer last van en wat doen jullie eraan ?

Zanho

Re: Paarden uit het land halen.. bij wie nog meer zo'n ramp ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:25

Heel herkenbaar, ik heb gelukkig destijds de afspraak met de pensionhouder kunnen maken dat alleen de rijpaarden bij elkaar in komen, en we hadden een sluisje gemaakt waardoor het eenvoudiger werd.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:30

Onruststokers eruit halen, draden hoger (als ze erover gaan staan ze wel erg laag), en altijd een extra touw mee Knipoog

Ik heb altijd een leadrope (mooi lang Knipoog )bij me. Daarmee kan ik andere paarden prima op afstand houden, zonder zelf in gevaar te komen.

Gelukkig hebben wij een hele fijne rustige groep, maar soms is het toch handig een extra touwtje te hebben...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:46

opvoeden die bende!
makkelijker gezegd dan gedaan Lachen en inderdaad een lang touw of zweepje meenemen. Als de rest dan te laks is om zn paard op te voeden dan kun je ze tenminste op afstand houden.
ik ben niet te beroerd om mijn kudde van 2 (ik en mn paard) te beschermen tegen de rest en gebeurt wel eens dat er een een dreun van me krijgt, vaak is het 2 of 3 keer nodig en dan heb ik geen last meer van ze voortaan, ze weten precies wie ik ben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:27

Bij m'n huidige verzorgpony is maar 1 weiland, dus alles staat gewoon bij elkaar en dat gaan ze denk ik ook niet veranderen omdat een paar mensen het niet prettig vinden. Paarden met een touw of afstand houden heeft geen zin.. vooral die 2 jarige heeft er gewoon lak aan Nagelbijten / Gniffelen

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:20

Anoniem schreef:
Bij m'n huidige verzorgpony is maar 1 weiland, dus alles staat gewoon bij elkaar en dat gaan ze denk ik ook niet veranderen omdat een paar mensen het niet prettig vinden. Paarden met een touw of afstand houden heeft geen zin.. vooral die 2 jarige heeft er gewoon lak aan Nagelbijten / Gniffelen

Dan doe je iets niet goed Knipoog

Eén of twee keer een flinke mep met het touw en de rest weet inderdaad wie je bent en bedenken zich de volgende keer wel, dan is een stemverheffing vaak al voldoende Clown

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:24

nou heb ik er opzich geen last meer van maar haal zelf graag mijn paard de wei niet uit.. mijn paardje staat in een wei met 7 andere..

toen ik eerst nog op een manege reed gewoon op manegepaarden was het echt verschrikkelijk soms een paard of pony uit de wei halen ze kwamen de pony gewoon ophalen onderhand!!..ook met trappen en bokken maar dat was vak bedoeld naar degene die een paard of pony uit de wei kwam halen!!..zelf ook een paar keer meegemaakt.. een keer werd het zelfs zo erg dat ik onder het prikkeldraad onderdoor ben gerold/gerent zo de weg op zo gevaarlijk was het geworden.. de ene keer ging het goed en de andere keer was het zowat doods gevaarlijk..
daardoor haal ik nou liever niet in mijn eentje mijn paard uit de wei...
is stom en kinderachtig ik weet het maar ik heb er niet echt zin meer in om je kapot te rennen om niet ondergelopen te worden door een pony of paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:27

Je word niet onder gelopen
zweepje mee, moeten ze maar eens door komen...doen ze niet hoor als jij je groot maakt en je stem al eens verheft. En alleen bij een zot moet je dan het zweepje gebruiken, de rest is wel eerder weg. En zoveel zotten bestaan er niet.

Idem bij de poort, wie er mee door heen glipt heeft de stroomdraad dtegen zijn donder...dan glippen ze echt niet mee hoor, staan wel eerder stil Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:29

Citaat:
Idem bij de poort, wie er mee door heen glipt heeft de stroomdraad dtegen zijn donder...dan glippen ze echt niet mee hoor, staan wel eerder stil

Klopt zo leren ze het zo! Gelukkig komt mijn paard altijd als ik fluit. Tegen de tijd dat de rest doorheeft dat hij weg gaat ben ik al buiten Haha!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 05:31

Wat een vervelend probleem zeg!!
k zou ook een zweep meenemen naar de wei, misschien een menzweep, die heeft wat meer lengte. Als je de rest even goed laat weten dat hun gedrag niet gewenst is, om het netjes uit te drukken, dan laten ze het straks inderdaad al na een stemverheffing..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 06:13

Mwah ik moet opletten dat ik niet te breed word, smal brandnetel paadje zeg maar Nagelbijten / Gniffelen Eruit halen met andere paarden gaat goed, alleen laat ik hem zelf altijd de wei uitlopen, zodat ik het hek dicht kan doen en we niet op een kluitje in de brandnetels staan. Het hangt ook zeker af van bij wat voor paarden hij bij staat, maar bij Coen is het makkelijk omdat ik hem zelf uit de wei laat lopen en andere paarden dus evt kan tegen houden Lachen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:30

Ja zorgen dat jij 'de baas' kan zijn in het land. Komen paarden op je afgestormd, maak jezelf groot en brul een keer, desnoods een schijnbeweging hun kant op, zodat ze weer van je wegrennen. (en eis van je paard dat ie jou blijft volgen) Als paarden zich opdringen waar ik sta, kan ik ook in een tirade uitbarsten...en dat heeft vaak resultaat.

Hier heb ik er ook praktisch dagelijks mee te maken en in de kudde weten ze precies wat ze wel en niet bij mij kunnen maken. Resultaat is ook dat ze achter het draadje wachten of afstand houden van mij (vooral handig, gezien mijn paard niet bovenin rang staat). Ze proberen het wel eens *met een schuin oog naar mij, óf ik het door heb*, maar als ik dan een keer brul dat het niet mag (ook al is het op een paar meter afstand)...ze doen braaf weer een paar stapjes terug.
Moet wel zeggen dat niet iedereen die overhand heeft op die paarden, maar zolang je maar met kwade toon brult, zijn ze vaak snel genoeg onder de indruk.
En ook mij testen ze nog geregeld uit...

Maar mijn eigen veiligheid gaat boven alles. Zo wordt ik ook kwaad als twee paarden elkaar iets 'hardhandig' elkaar dingen duidelijk maken en ik sta daar naast...dan schiet ik ook eventjes uit mn spreekwoordelijke slof. Vele mensen zullen zeggen: Maar dát is paardentaal. Helemaal gelijk, maar ik als mens laat zo weten dat ik daar niet van gediend ben, dié paardentaal naast mij en dat pikken ze op.

(als ik vaak schreeuw ben ik overigens niet écht kwaad, maar heb al eens uit mn omgeving begrepen dat het wel lijkt alsof ik pislink ben. Denk dat dat ook hét punt is waarom paarden er op reageren.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:35

Bedankt voor de tips ! Ik ga kijken of het daardoor beter word Ja