straffen/corrigeren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Figadoro

straffen/corrigeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 20:30

Het veulen van onze Shet Spirit is nu 6 weken oud. Ik begin haar nu te laten wennen aan het halster en dat ze kleine stukjes meeloopt. Dat gaat opzich geweldig.
Ik laat de moeder dan voor haar lopen, en neem het veulen mee aan een halster + halstertouw en kriebel haar constant als ze doorloopt, zodat ik haar min of meer geruststel.
Maar nu, zoals bijna elk veulen is ook Ma Chérie (het veulen dus) een echte kleine dondersteen, zo nu en dan weigert ze dan ook door te lopen, en steigert ze. Nu kan ik haar nog makkelijk houden wanneer ze steigert, maar ze moet het natuurlijk echt afleren.
Maar hoe moet ik te werk gaan ?
Moet ik haar een tik geven wanneer ze steigert ? Moet ik het negeren ?
Wie kan mij het juiste antwoord geven Lachen.

-xxx-,
Annabelle.
Gelieve geen reacties van : Gaaaap ga je nu al beginnen daarmee enzo, want met dit kan je naar mijn mening echt wel beginnen.

ikke20

Re: straffen/corrigeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 21:47

toen ik mijn paard dat leerde deed hij dat ook ik trok hem dan meteen naar beneden en meteen een boze zware stem opzetten. mijn paard was toen wel een fries hengstveulen van een jaar oud. maar wel meteen goed afstraffen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:05

Hoe leid je haar? Aan een halster met een touw? En hoe reageer je als ze gaat steigeren? Trek je dan lekker terug? Zal lekker zijn voor die nek....

Een veulen moet leren om mee te lopen, je moet nieteens de confrontatie willen aangaan dat zij gaat steigeren en dat jij moet trekken. Als je met haar gaat lopen, neem een katoenen touw, sla het om haar borst en om haar achterhand heen. Zo kun je voorkomen dat ze een spurt neemt en hem smeert, of dat ze de rem er op gooit en gaat steigeren.

Foto's vind je hier:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:18

Ik straf mijn Jaarling zeker als hij iets doet wat niet gewenst is Ja. Dat deed ik vanaf jongs al, soms was hij nogal hardleers. Maar ik moet zeggen dat ik nu een goeie aan hem heb, en hij aan mij. Hij weet precies wat wel en niet mag, en hij bijt, steigert dan ook niet meer. Beter nu goed aanpakken, dan straks als 3 jarige hengst (mijne dan Knipoog )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:23

Een jaarling of een veulen van 6 weken is een verschil van 11 maanden....

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 11:24

Cassidy schreef:
Hoe leid je haar? Aan een halster met een touw? En hoe reageer je als ze gaat steigeren? Trek je dan lekker terug? Zal lekker zijn voor die nek....

Een veulen moet leren om mee te lopen, je moet nieteens de confrontatie willen aangaan dat zij gaat steigeren en dat jij moet trekken. Als je met haar gaat lopen, neem een katoenen touw, sla het om haar borst en om haar achterhand heen. Zo kun je voorkomen dat ze een spurt neemt en hem smeert, of dat ze de rem er op gooit en gaat steigeren.

Foto's vind je hier:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Hoihoi,
Het ligt er maar net aan wat ik bij me heb, maar meestal een touw die ik bij het halster vastklik.
Natuurlijk trek ik niet terug, dan maak ik haar hele nek aan stront (:Y)),
Ik begon met het halstertouw zoals op die foto's om haar kont heen te doen. Zo bleef ze doorlopen, en stopte ze met staken.
Maar van die 'techniek' om het touw ook voor te doen had ik nog nooit gehoord (hoe simpel het eigenlijk ook te bedenken is ), dus daarvoor super bedankt !
Dat moet gewoon werken Clown.

Dankjewel !

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:30

Ik vind wel dat je een veulen mag straffen, onderling doen ze dat ook. Maar wees wel duidelijk en alleen als het echt moet.
Stijgert je veulen dan zou ik mezelf groot maken en met een harde stem zeggen Foei (of iets anders, als het maar een kort duidelijk woord is)
Geen lichamelijk contact. Dat is meteen heel heftig, paarden onderling dreigen ook eerst. Bovendien moet je veulen niet gaan denken dat het eng is als je hem aanraakt.

Ben je boos op hem geweest en doet hij daarna wel iets goed (al is het maar iets heel kleins) beloon hem dan goed door lief tegen hem te praten en hem een kriebel te geven. Geef deze kriebel altijd op dezelfde plek. Ik doe dat op het voorhoofd.

ALB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:55

een tik geven? Waarom zou je hem slaan...!!
Gewoon je stem gebruiken!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 11:00

stemverheffing doen wij.. enne we houden ook het touw strak, niet echt naar beneden trekken, maar wel druk erop houden zodat het veulen niet denkt als ik omhoog kom ben ik van de druk af, hij moet leren dat als hij meej loopt van de druk afkomt Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:46

bij een zes weken oud veulen, doe ik niets. ik negeer het, als ze steigeren geef ik ze de ruimte, reageer niet, en beloon als ze weer netjes meelopen. bij veulens negeer ik elk 'fout' gedrag. kijk naar de moeder, die zal haar veulen nu ook nog niet afstraffen. ze leert het snel genoeg, dat het 'slechte' gedrag haar niets oplevert, en goed gedrag wel.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 11:37

6Weken oud! Laat maar lekker los lopen. Ze volgt haar moeder wel. Een paard is en dier van vrijheid. Dat is wat het veulentje je ook zegt. Ik denk dat je nog genoeg tijd hebt om haar beperkingen op te leggen. Lekker laten lopen, kan je ook niets doen waar je later spijt van krijgt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 05:24

Ik ben ook al snel begonnen met meelopen hoor, nu zijn ze nog te houden en makkelijker te corrigeren. Vrijheid krijgen ze heus wel, maar ik moet er niet aan denken dat je zo'n draak van drie alles nog moet gaan leren..

Ik werk bij zo'n kleintje met stemverheffing, eventjes zeggen dat het niet mag, slaan doe ik niet, want dan gaat hij of zij er alleen maar harder vandoor en het is een leerproces en dus niet gemeen bedoeld wss.

Gewoon vasthouden en als ze weer gekalmeerd is doorlopen en natuurlijk als ze netjes meeloopt vaak belonen, dus kletsen met zoete woordjes, eventjes kriebelen e.d.

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:08

Jaa hij is nog jong maarja straffen kan je hem eigelijk ook niet
anders moet je inderdaad je stem weten te gebruiken !

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 20:53

Handige tips allemaal. En wat te doen met een wat groter paard? Ik heb een jaarling fries, als hij schrikt begint hij nu te steigeren of hij gaat op de rem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:09

zolang het komt doordat hij iets engs ziet, en het niet doet naar jou gericht: negeren! omhoog komen of verstijven is een natuurlijke angstreactie, die verder losstaat van jou. zorg dat hij je leert vertrouwen, en oefen 'enge' dingen met hem. dmv targetten kan je daarmee heel ver komen!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:37

Veel oefenen (in een bakje is wel zo veilig). Wees vastberaden en geef hem het vertrouwen. Wees ook consequent, zeker in deze leeftijd: jaarling, naarling. Kijk uit dat je geen hoef op je hoofd krijgt als hij steigert (zie hem als een hengst en niet als een 'veulentje').

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:11

bedankt, daar kan ik mee aan de slag. hij doet inderdaad niks gericht naar mij, puur uit schrik en vluchtgedrag.

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:19

Als hij echt schrik heeft moet je gewoon veel oefenen en geruststellen wanneer hij steigert! wat je ook kan doen is is het touw vastmaken en dan nog een achter de oren gaan en terug vastmaken, dat maakt het hem moeilijk om te steigeren

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:58

Vandaag merkte ik dat het ook een beetje ondeugent gedrag is. Hij moet zijn energie ook kwijt, hij sprong dus ineens met 4 benen de lucht in. Ik heb een lage stem opgezet en boos geworden, maar het wordt wel tijd voor een hengstenketting denk ik. In een weekje is zijn brave veulen gedrag verandert in een hyperactief paard Knipoog. Toen ik hem weer losliet in de wei begon hij harde rondjes te rennen e.d. Hij moet duidelijk zijn grenzen nog leren!
Sagamore- hoe bedoel je met het touw, heb je een foto hoe ik dit kan doen voordat ik het verkeerd vastmaak?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:25

nu is het een hengstenketting, morgen prikkeldraad? meid, dit is een kwestie van oefenen! goede halstermanieren kan elk paard leren, zéker jonge dieren, en het is in dit geval aan JOU om hem dit goed aan te leren. van een hengstenketting leert hij niets over het omgaan met een normaal stalhalster.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:17

Ik hoorde een verhaal van en boer die vroeger nog met paarden voor de ploeg werkte. Daar bonden zij de veulens aan de merrie vast (als ze gingen ploegen). Zo lieten zij het werk over aan de merrie. Als zij het eenmaal snapte was het zich laten begeleiden door een mens ook geen probleem meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:36

merrieveulen schreef:
nu is het een hengstenketting, morgen prikkeldraad? meid, dit is een kwestie van oefenen! goede halstermanieren kan elk paard leren, zéker jonge dieren, en het is in dit geval aan JOU om hem dit goed aan te leren. van een hengstenketting leert hij niets over het omgaan met een normaal stalhalster.

Wil er nog aan toevoegen dat hengstenketting over de neus, onder de kaak door of zelfs door de mond alleem maar lapmiddelen zijn. Je paard moet respect voor je krijgen, en dat krijgt hij alleen door?

GRONDWERK GRONDWERK GRONDWERK GRONDWERK GRONDWERK GRONDWERK GRONDWERK GRONDWERK GRONDWERK GRONDWERK
OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN OEFENEN
HERHALEN HERHALEN HERHALEN HERHALEN HERHALEN HERHALEN HERHALEN HERHALEN HERHALEN HERHALEN HERHALEN

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:22

inderdaad cassidy! Haha!