Boek gezocht over de opvoeding en het beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mies19

Boek gezocht over de opvoeding en het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 18:48

Hoi,

Ik ben op zoek naar een boek waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe je een jong veulentje opvoedt en hoe bijv. ook het hele zadelmak maken in zijn werk gaat. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Groetjes, Michelle.

Athena1982

Re: Boek gezocht over de opvoeding en het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:40

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:51

'Van Veulen Tot Rijpaard'
Uta Engelmann en Ulrike Buurman-Paul
La Riviera & Voorhoeve
Kampen
ISBN 90384 0309 7 / NUGI 462

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:44

Wil je dit boek uit interesse lezen, of wil je hier echt uit leren hoe je met een jong veulen omgaat en hoe je het zadelmak maakt?
In het eerste geval zeg ik : doen en in het tweede geval zeg ik: dat leer je alleen in de praktijk en niet uit een boekje.

Het boek dat Omaas noemt, is heel leerzaam ,maar ook zeker geen bijbel.

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:22

Ik weet niet of je geíntreseerd ben ik deze methodes , ik persoonlijk wel , maar de boeken van Monty Roberts zijn echt super !

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:03

Wiesje schreef:
Wil je dit boek uit interesse lezen, of wil je hier echt uit leren hoe je met een jong veulen omgaat en hoe je het zadelmak maakt?
In het eerste geval zeg ik : doen en in het tweede geval zeg ik: dat leer je alleen in de praktijk en niet uit een boekje.

Het boek dat Omaas noemt, is heel leerzaam ,maar ook zeker geen bijbel.

Het is fijn om een handleiding te hebben en het is altijd nog beter om iemand die je ondersteuning kan geven in de praktijk erbij te hebben.

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 22:10

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
& ik lees het omdat ik erin geïntereseert ben, niet om er echt een jong veulen uit op te voeden Knipoog

Zeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 15:41

Clautt schreef:
Ik weet niet of je geíntreseerd ben ik deze methodes , ik persoonlijk wel , maar de boeken van Monty Roberts zijn echt super !

vind ik ook! ik heb laatst het boek "Mijn trainingsmethoden in woord en beeld" gekocht van Monty Roberts. Echt een super boek. Heel duidelijk en op een leuke manier geschreven en dus leuk om te lezen.

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 16:54

Zeb schreef:
Clautt schreef:

vind ik ook! ik heb laatst het boek "Mijn trainingsmethoden in woord en beeld" gekocht van Monty Roberts. Echt een super boek. Heel duidelijk en op een leuke manier geschreven en dus leuk om te lezen.

Bedankt voor de tip! Ik ben ook ben ook zeker geïnteresseerd in die trainingsmethodes.

ArAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:23

Van veulen tot rijpaard (staan ook methodes van Monthy Roberts in! Lachen

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 19:32

ArAx schreef:
Van veulen tot rijpaard (staan ook methodes van Monthy Roberts in! Lachen

Bedankt voor de tip! Omaas heeft inderdaad ook over dat boek verteld.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:36

Dit week end naar een clinic geweest van Josh Lyons , dat is zeker een aanrader.Zelf heb ik geen boek van hem , maar bij zijn demonstratie was het zeer goed om te zien hoe iemand in relatie met het paard , door geduld en consequent en duidelijk herhaling voor het paard duidelijk maakt wat het gewenste gedrag is.
Hij was zeer goed door de eenvoud van zijn benaderen.( Duidelijk en mooi om te zien was hoe hij de impuls verfijnde als het paard iets begreep,In het begin was het werken met de lijnen in de armen en het lopen en wisselen van posities veel grootser , naarmate het paard het begreep , was een lichte opheffien van een rechterarm voldoende voor ht paard om te verstaan wat gevraagd werd.
Paarden worden niet afgestraft , doch beloond als zij het kwartje laten vallen.Kortom een aanrader..

PauuwtJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:46

ceesje schreef:
Dit week end naar een clinic geweest van Josh Lyons , dat is zeker een aanrader.Zelf heb ik geen boek van hem , maar bij zijn demonstratie was het zeer goed om te zien hoe iemand in relatie met het paard , door geduld en consequent en duidelijk herhaling voor het paard duidelijk maakt wat het gewenste gedrag is.
Hij was zeer goed door de eenvoud van zijn benaderen.( Duidelijk en mooi om te zien was hoe hij de impuls verfijnde als het paard iets begreep,In het begin was het werken met de lijnen in de armen en het lopen en wisselen van posities veel grootser , naarmate het paard het begreep , was een lichte opheffien van een rechterarm voldoende voor ht paard om te verstaan wat gevraagd werd.
Paarden worden niet afgestraft , doch beloond als zij het kwartje laten vallen.Kortom een aanrader..

huh, zo heb je nog duizend mensen die dat zo doen. Hoe heet die man, ehh.. Emiel Voest, daar heb je trouwens ook t rainingsvideo's over. Trainingsvideo 2, stat alles op vanaf de geboorte. Ik heb em zelf Vork

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:08

PauuwtJee schreef:
ceesje schreef:

huh, zo heb je nog duizend mensen die dat zo doen. Hoe heet die man, ehh.. Emiel Voest, daar heb je trouwens ook t rainingsvideo's over. Trainingsvideo 2, stat alles op vanaf de geboorte. Ik heb em zelf Vork

Oke! Een video is inderdaad ook handig, bedankt voor de tip Knipoog

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:55

Ik heb het boek van Monty Roberts ''Mijn trainingsmethode in woord en beeld'' besteld. Het boek is niet echt gericht op het opvoeden van een jong paard, maar het lijkt me zó'n interessant boek Lachen

Heeft iemand anders dit boek weleens gelezen & wat is jou reactie erover?

Zeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:50

Mies19 schreef:
Ik heb het boek van Monty Roberts ''Mijn trainingsmethode in woord en beeld'' besteld. Het boek is niet echt gericht op het opvoeden van een jong paard, maar het lijkt me zó'n interessant boek Lachen

Ik heb het boek zelf, vind het echt een super boek. Heb zelf een jong paard en ik heb wel degelijk veel aan de tips en trainingsmethodes die in het boek staan beschreven. Maar het boek gaat inderdaad vooral om de omgang met en de benadering van het paard om zo een band te scheppen van waaruit je het dier verder dingen kan leren. Maar er worden ook bepaalde problemen die je tegen kan komen behandelt, hoe je die op kan lossen ed. Dus daar heb je ook zeker wat aan bij jonge dieren.

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:35

Zeb schreef:
Mies19 schreef:

Ik heb het boek zelf, vind het echt een super boek. Heb zelf een jong paard en ik heb wel degelijk veel aan de tips en trainingsmethodes die in het boek staan beschreven. Maar het boek gaat inderdaad vooral om de omgang met en de benadering van het paard om zo een band te scheppen van waaruit je het dier verder dingen kan leren. Maar er worden ook bepaalde problemen die je tegen kan komen behandelt, hoe je die op kan lossen ed. Dus daar heb je ook zeker wat aan bij jonge dieren.

Oké! Nu ben ik er helemaal benieuwd naar Haha! Nou ja, hij is besteld, zal deze week wel binnenkomen denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:31

Ik kan je van John Lyons het boek "bringing up baby" aanbevelen, voor de dingen die je met een veulen kunt doen.
Verder kan de methode Parelli heel goed als voorbereiding dienen om je paard in te rijden. Grondwerk en wijken voor druk zijn voor ieder paard het begin van de opleiding. Verder ben ik net als Wiesje en Omaas van mening dat je het zadelmak maken niet uit een boek kunt leren, en je het nodige in huis moet hebben om in te springen op de situaties die zich kunnen voordoen. Heb je dat niet zelf, sluit je dan aan bij iemand die dat wel kan, maar een boek gaat je dat niet geven.

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 19:09

Cassidy schreef:
Ik kan je van John Lyons het boek "bringing up baby" aanbevelen, voor de dingen die je met een veulen kunt doen.
Verder kan de methode Parelli heel goed als voorbereiding dienen om je paard in te rijden. Grondwerk en wijken voor druk zijn voor ieder paard het begin van de opleiding. Verder ben ik net als Wiesje en Omaas van mening dat je het zadelmak maken niet uit een boek kunt leren, en je het nodige in huis moet hebben om in te springen op de situaties die zich kunnen voordoen. Heb je dat niet zelf, sluit je dan aan bij iemand die dat wel kan, maar een boek gaat je dat niet geven.

Bedankt voor uw tip! En nogmaals, ik lees die boeken niet omdat ik er echt een veulen uit wil opvoeden. De africhting en opvoeding van een jong paard, interesseert mij gewoon erg. Als ik ooit toch zou besluiten een veulen te kopen, wil ik sowieso eerst meer praktijkervaring opdoen, maar toch bedankt voor uw uitleg Knipoog