Angstig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:54

Heej lieve bokkers,

Eerst bedankt voor het lezen en reageren op mijn probleem.
ik verzorg nu al ruim 4 maanden 2 grote paarden.
Ze hebben als jaarling steeds met elkaar op wei gestaan er zijn dus erg aan mekaar gehecht.
Toen ze op die wei stonden werden ze vaak alleen even gevoerd, ik ben 1 keer meegeweest naar die wei, en de paarden kwamen lettertlijk om aandacht vragen. Ze werden nooit geborsteld, en konden nog geen halster aan.
Nu staan de paarden dus bij de eigenaar thuis.
Ze worden nu 4 jaar en moeten onder het zadel.
De eigenaar is echt een aardig iemand, die heel goed met zijn paarden kan omgaan.
In het begin zijn we (ik en de eigenaar) ze beginnen met poetsen, ze reageerden heel koel, maar vonden het toch nog wat raar.
Nu zijn ze er helemaal aan gewend.
Vroeger poetste ik ze vaak, maar nu niet meer.
Ze zijn gewoon zo schrikachtig.
Als ik ze gaan halen, denk ik vaak al : "als ze maar niet schrikken"
Dit komt allemaal door een voorval,een van de twee stond een keer met z'n achterhand naar het toe, ik wou hem de andere kant opdraaien dus raakte hem zachtjes aan.
Daardoor schrok deze heel erg hard, en bokte half mijn richting uit.
Toen zijn hoef neerkwam,kwam hij neer op mijn voet.
Mijn voet is een week blauw geweest, en hierdoor was ik erg geschrokken.
Hij zijn dan wel jonge paarden, maar toch, ze zijn wel erg schrikachtig.
Ook kunnen ze geen seconde van elkaars zijde wijken,dat is wel te verstaan duidelijk doordat ze altijd bij elkaar hebben gestaan.
Toen ik 1 van de 2 wou poetsen haalde ik er 1tje uit de wei.
Waarop deze helemaal doordraaide omdat hij een keer alleen meemoest.
Als ik nu bij ze in de wei sta, denk ik steeds dat ze weer gaan schrikken.
En vaak als ik met 1 van de 2 bezig ben,reageert de ander heel boos, omdat hij niet genoeg aandacht krijgt.
Sinds enkele maanden zijn we beginnen met longeren, dit pakken ze allebij heel goed op en luisteren hierbij perfect.
Tot dat ik een keer met de 1ne aan het longeren was.
De andere stond aan het poortje van de wei dus ik zag geen gevaar,ik begon met longeren todat de ander naar ons toe kwam in rengalop.
Daardoor schrok de ander dan weer en schoot over in rengalop, ik had het touw nog vast en ben er dus tientalle meters achteraan gesleurd.

Nu heb ik dus erge schrik als ik bij die 2 paarden ben.
ze zijn nog jong, dus heb ik er respect voor.
Ik zou graag meer vertrouwen in ze krijgen, maar door dat voorval vind ik dit zeer moeilijk.
In de loop van de weken gaan we ze onder het zadel brengen.
Hierbij heb ik zelf aangeboden om te helpen, in de hoop meer vertrouwen te krijgen.
Ik hoop dat dit beter gaat lukken ...
Bij de eigenaar is er nooit iets aan de hand, maar als ik in de beurt ben schrikken ze steeds,ik weet niet als dit toevallig is of dat het echt aan mij ligt ...
Ik hoop dat iemand van jullie tips heeft om me over die angst heen te zetten en lekker met die paarden aan de slag kan.
(Als de eigenaar erbij is, heb ik totaal géén angst!)
Alvast dank bij voorbaat!
Karen

Aline_17

Re: Angstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:13

hoi,

Ik denk dat het goed is om gewoon in het weiland te gaan lopen en de paarden naar jou toe te laten komen. Als ze dan bij jou zijn dan ga je ze aaien enzovoort. Op die manier krijgen ze meer vertrouwen in jou en leren jullie elkaar kennen.
Verder moet je proberen niet angstig naar de paarden toe te lopen want dat hebben ze snel genoeg door waardoor ze ook onzeker worden.
Succes ermee.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:16

(Als de eigenaar erbij is, heb ik totaal géén angst!)
Eigenlijk geef jij je zelf antwoord.
Ik denk dat het jouw onzekerheid is! De paarden voelen dit. Eigenlijk ben jij de leider en voor een paard is het van levensbelang de leider te volgen. Ben jij onzeker zijn ze ook op hun hoede. Heb jij niets te vrezen (gevoel), voelen zij zich op hun gemak. Als zij wat ouder worden heb je ook nog kans dat één van hen jouw leiding gaat overnemen als er niets verandert. Ik neem aan dat jij geen ervaring hebt met het beleren van jonge paarden?
Voor dat jij er op gaat zitten is het denk ik wel belangrijk dat jij eerst zelfvertrouwen hebt, anders kan je nog in een gevaarlijke situatie komen! Probeer een manier te vinden om zelfvertrouwen te krijgen. Misschien zijn jonge paarden nog te ver gegrepen voor jouw. Succes!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:32

Ik denk dat grondwerk voor jou heel goed zal zijn. Daarmee bouw je een vertrouwensband op met je paard. Je zegt dat je veel respect voor ze hebt omdat ze jong zijn, op zich moet je paarden met respect behandelen en benaderen, maar ze moeten jou ook met respect gaan behandelen! Ze merken inderdaad heel duidelijk dat jij onzeker bent in hun buurt, grondwerk kan je daar dus heel goed bij helpen. Parelli vind ik persoonlijk een hele fijne manier van omgaan met je paard, als ik jou was zou ik me daar eens in gaan verdiepen.
Succes!

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 11:40

Alvast bedankt voor jullie hulp, nu ben ik wat aan het lezen over parelli, bedankt hyppolyte !
Wat de anderen zeggen, klopt ook wel.
Ik voel me onzeker, grote paarden zijn gewoon anders dan de verzorgshetten die ik ook heb.
Ik ga vooral jullie tips proberen!

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:00

Volgens mij voelen de paarden ook gewoon dat jij ze eng vind.. Dat is al een heel verschil, ik zou er dan sowieso nog niet op gaan zitten! Gewoon in het weilamnd met ze gaan knuffelen enzo, je eigen vertrouwen terugkrijgen maar óók die van de paarden de paarden moeten je als vriend zien, dat doen ze nu niet. En als je straks meteen erop gaat zitten kom je denk ik ook niet ver en breng je je zelf alleen maar in gevaar omdat je zelf al bang bent als je erop zit, dat voelen die beestjes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:06

Als je zelf verveus bent dan geef je dat aan de paarden door,ik heb ook zo,n periode gehad jaren geleden.Ik had een mishandeld veulen gekocht,en als ik buiten liep dacht ik al van te voren bv ojee ik zie een paraplu.Daar is hij bang voor, maar die als hij jou angst voelt denkt hij dat er iets aan de hand is.Toen ik vertrouwen in hem had ging het veel beter.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:07

Ik ga ze niet alleen op leren, samen met de eigenaar.
Natuurlijk doen we dan alles samen, eerst zadeltje op,...
Ik wil natuurlijk ook dat hij er eerst opgaat, zodat ik wat zekerheid heb.
Als de paarden samenzijn doen ze nogal eens raar tegen mekaar,trappen, voor te spelen denk 'k.Dus als ik knuffel, denk ik steeds dat de ander weer gaat trappen.
Met 1tje heb ik al wel een goede band, gister ernaartoe geweest, de bruine is niet zo een bangerik, de grijze wel.
Met de bruine kan ik knuffelen, en daar durf ik ook al iets meer mee.Vandaag ga ik er weer naartoe, heeft iemand ooit al gehoord van T-touch?
Het zou helpen meer vertrouwen te krijgen,rondjes draaien op het hoofd en rond de oren.
Wie kan mij hier misschien meer over vertellen?
Amvast bedankt!

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:08

marleen_usar schreef:
Als je zelf verveus bent dan geef je dat aan de paarden door,ik heb ook zo,n periode gehad jaren geleden.Ik had een mishandeld veulen gekocht,en als ik buiten liep dacht ik al van te voren bv ojee ik zie een paraplu.Daar is hij bang voor, maar die als hij jou angst voelt denkt hij dat er iets aan de hand is.Toen ik vertrouwen in hem had ging het veel beter.

zo voel ik het dus ook, maar als grote paarden schrikken,heeft het veel meer risico voor mij, zelf ben ik nogal klein 1m58 en de paarden zijn rond de 1m65.
Maar ik ga ze vandaag gewoon poetsen en doen alsof er niets aan de hand is, proberen dan toch Knipoog

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:10

Kunnen ze niet apart in weides ?
Zodat ze elkaar wel kunnen zien maar niet zo aan elkaar klitten ?

Snap dat ze steun aan elkaar hebben, maar denk dat je dit af moet bouwen, netzoals een merrie en veulen die van elkaar af moeten.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:13

Nee, daar kan ik zelf ook niet over beslissen, omdat ik niet de eigenaar ben.
In de zomer stonden ze wel eens in een aparte stal,wel naast mekaar dan.
Dat ging goed, ik poetste de 1ne , wel een beetje in paniek maar ze zagen elkaar tenminste.
Daardoor werden ze al veel rustiger.
Als het dus nog eens heel warm is, zullen ze waarschijnlijk weer overdag op stal gaan.
Bij het opleren moeten ze ook gescheiden worden, eentje in de paddock en eentje in de wei.
De paddock en wei grenzen ook weer aan mekaar dus dat is ook weer geruststellend voor hun.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:23

Dan is het iig fijn dat je met de bruine een band opbouwt. Want moet je met het rijden op allebei?Of mag je ook alleen op de bruine.? Zou wel fijn zijn voor jou. In het weiland knuffelen gaat dus sowieso niet werken, word het toch de stal.
Heb nog nooit van T-touch gehoord nee Nagelbijten / Gniffelen

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 12:50

OK , we gaan ze beiden opleren, maar het is niet zo dan ik persee op ze moet rijden, ik mag helpen, moet niet.
Maar omdat ik zoveel mag van de eigenaar heb ik me vrijwillig aangeboden, lijkt me toch logisch , niet?
Natuurlijk rij ik liever op de bruine, omdat die wat rustiger van aard is.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:50

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 14:56

Ik snap hem, lees wat ik eerder zei en verder succes. En ga niet tot de eindstreep, dus ga niet te ver, niet dingen doen die je eng vind.

boswatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:02

Zoek er iemand bij die zeker is van de zaak is en doe ze samen verzorgen krijgen ze allebei gelijk aandacht en voor jou veiligheid is het ook goed en kunnen ze samen in de bak oefenen tot je er vertrouwen in krijgt dan kun je het wel verder gaan en alleen mee nemen rijden enz heel veel suc 6

gr boswatje
je kunt het beste met meerdere mensen in de wei anders worden ze eenkennig
neem elke keer een 1 vriendin mee ofzo

_Man0n_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:14

Ten eerste vind ik het echt goed van je dat je ondanks je angst gaat helpen met zadelmak maken! En dat is ook gewoon het beste naar mijn idee! Anders kom je misschien nooit van die angst af.
Wat mij vaak helpt als ik op een paard rijd dat ik nog niet goed ken of waar ik een beetje bangig voor ben, is gewoon een liedje in m'n hoofd nemen en dat zegmaar stil neurien. Niet hardop maar in m'n gedachten zegmaar. Hierdoor ontspan je automatisch en is je paard ook minder gespannen waardoor het minder snel schrikt. Dus het beste is er gewoon voor zorgen dat je zo min mogelijk gespannen bent!
suc7

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 00:00

Aline_17 schreef:
hoi,

Ik denk dat het goed is om gewoon in het weiland te gaan lopen en de paarden naar jou toe te laten komen. Als ze dan bij jou zijn dan ga je ze aaien enzovoort. Op die manier krijgen ze meer vertrouwen in jou en leren jullie elkaar kennen.
Verder moet je proberen niet angstig naar de paarden toe te lopen want dat hebben ze snel genoeg door waardoor ze ook onzeker worden.
Succes ermee.

idd

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 11:29

Bedankt, ga ik zeker eens proberen.
Gister weer even een paar wortels gevoerd, ging best goed.
Had geen angst, vandaag misschien naar binnen in de weide, ik zie nog wel.
We hebben de bruine nu 1x het zadel opgelegd.
Heel braaf tijdens het opzadelen, dan maar aan de longe stappen.
Beetje gespannen maar is normaal, daarna naar draf, helemaal doorgedraaid, bokken,...
Iemand tips?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:40

Angst is een heel vervelend gevoel in de buurt van paarden. Zoals eerder gezegd, zien paarden jou als leider, en als ze angst bij jou voelen, moet er wel iets aan de hand zijn. Om hier mee om te gaan raad ik je de boeken van Michael Peace aan (laatst heb ik ze zelf weer uit de kast getoverd Knipoog ). Hij beschrijft een zakelijke houding die hij aan neemt in de buurt van 'probleempaarden'. Hierdoor kent hij op dat moment geen angst en kan hij werken aan de vertrouwensband met de paarden. Ook behandeld hij in zijn boeken heel veel problemen. Zoals het uit de wei halen, het overnemen van het leiderschap enz.
Heel veel succes, en probeer vertrouwen in jezelf te hebben! Haha!