in de wei terug zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zelma

in de wei terug zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:00

ik heb een probleempje
ik heb een fjord van 5 jaar en die is heel braaf als ik hem in de stal zet,
zodra die een paar een later de wei in gaat en ik voor het open hek sta en hem los wil laten begint die ineens te schoppen en te rennen wat kan ik hier aan doen hij is erg sterk en 5 jaar,,

Wiesje

Re: in de wei terug zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:17

hem leren dat jij hem voor het hek vast blijft houden, hem omdraait (dus weer met de neus naar de kant waar je vandaan kwam) dan het hek dichtmaakt, en dan als hij braaf is maak je hem los.
Leer hem dit desnooids met een volwassen iemand erbij. Een fjord is nou eenmaal geen kinderpony al wordt dat wel vaak gedacht!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 00:12

Loop eerst eens een aantal rondjes in het weiland voor dat hij losmag? Is echt een gebrek aan opvoeding als hij zo loopt te zieken. Hij mag pas los als jij dat zegt.
En idd, zoals hierboven opgenoemd: omdraaien, neus naar het hek, en dan pas losmaken. En zelfs dan moet hij naast je blijven staan tot je duidelijk een teken geeft dat hij weg mag.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:02

Als het echt niet lukt en je hem niet meer kan houden kun je een keer een hensgtenketting gebruiken? Misschien niet boven de neus doen, dan onder de kin Lachen

Groetjes Evelien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:34

En wat denk je dat er gebeurt als je hem met hengstenketting naar de wei brengt, hij zich losrukt met de ketting er nog aan en er vervolgens tijdens de galop op trapt?

Hengstenkettingen en andere dingen die je aan een paard kunt hangen zijn lapmiddelen. De basis is en blijft gewoon: een degelijke opvoeding en konsekwente benadering.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:38

mijn fjord heeft hier ook nog wel eens last van.
hij moet van mij dan eerst gewoon stilstaan, vóór de wei, met het hek open, als ik het teken geef dat hij weg mag, dan gaat hij.

als dit eerst niet lukt, kun je hem wat verder weg ervan laten stilstaan, zorg dat hij naar JOU luistert, jij bent de baas niet hij.
dan steeds dichterbij gaan staan.

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:40

Probeer eeers rondjes in de wei te lopen met je paard/pony en dan als ie braaf is dan pas los maken ...
JIJ moet uiteindelijk toch de baas blijven over je pony

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:03

Duidelijk zijn, desnoods pak je de zweep erbij. Hek dichtlaten voor het hek gaan staan en wachten tot die eindelijk dicht is. Als je het hek open doet en hij gaat rennen kan je hem een tik geven en daarna meteen weer het weiland uithalen om te laten zien dat het fout is en niet denken zielig hard zijn als die braaf is mag je pas weer "lief" zijn. Of óm het weiland heen lopen. Bouw het op in stapjes, eerst kijken of die met jou aan de hand in het weiland kan lopen en dan wegrennen is niet erg, dan kan je hem belonen dan loopt die verder dan bij het begin,en dan telkens wat verder lopen en een teken geven wanneer die mag rennen leer hem dat aan.
Succes! Haha!

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 10:28

dankjewel voor al jullie reacties Lachen ik zal het proberen op de hengstenketting na.. rare ervaringen van gezien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:30

Nog en tipje: trek handschoenen aan, voorkomt brandblaren in je handen...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:42

Wiesje schreef:
hem leren dat jij hem voor het hek vast blijft houden, hem omdraait (dus weer met de neus naar de kant waar je vandaan kwam) dan het hek dichtmaakt, en dan als hij braaf is maak je hem los.
Leer hem dit desnooids met een volwassen iemand erbij. Een fjord is nou eenmaal geen kinderpony al wordt dat wel vaak gedacht!

Dit vind ik wel een goede tip. Of gewoon aan de hand een rondje weiland doen en dan losmaken.