Paard laat zich niet vangen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicoleee

Paard laat zich niet vangen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 16:59

Laatst ging ik op een paardje rijden waar ik dus les op had. Ze stond op het land. En ik heb wel 2 uur achter haar aangelopen. En toen kreeg ik haar eindelijk te pakken! Huilen Jeetje, echt niet leuk! Ik stond elke keer heel dicht bij haar. Heb haar 1x te pakken gekregen maar toen wel met zo'n snelle reactie en toen schrok ze daarvan dus trok ze zichzelf weg en was ze dus weer los. Ach gut Ze stond ook met 1 ander paardje in de wei dus die hadden we binnen gehaald. Toen bleef ze wel heel dicht bij het hek lopen en dan bleef ik stilstaan en keek ik naar beneden van dat ik haar negeerde. Toen ging ze gewoon verder met eten. Koe Dus dat had ook geen nut.
Hopelijk kunnen jullie me helpen! Haha!

Ldev

Re: Paard laat zich niet vangen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:01

wachten tot ze naar jou komt, dat een paar keer, paar dagen doen en dan komt ze op den duur zelf wel Knipoog

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:51

Ben jij achter haar aan gaan rennen of liep je gewoon?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:55

Op de Bokt Wiki staan wat adviezen hoe je je paard beter kunt leren vangen...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:56

Ik rij ook een paard dat écht niet wil komen als ik haar overdag uit het land wil halen, met geen mogelijkheid. Niet met brok, muesli, uuuuuuurenlang geduld.. niks. Ik rij dan ook uitsluitend 's avonds, maar dat terzijde Clown

Misschien heeft het mee nemen van wat brok oid bij jouw paardje wel nut? Wanneer je het paard hebt gevangen, dan als beloning wat brok geven.
En paarden hebben altijd erg goed door wanneer ze aan het werk moeten, dus willen sommige paarden gewoon echt niet komen uit t land. Misschien een idee om dan eens een eindje te gaan lopen met je paard of gewoon iets compleets anders te doen dan wat je normaal altijd doet. Of heb je alleen les op haar?

Doqo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:01

Dat is ingewikkeld zo'n paardje..
Mijn advies:
- Neem wat lekkers voor haar mee,
- Ga ook gewoon een keertje het weiland in zonder haar te vangen ( alleen een klopje op zijn/haar hals, of een streel over zijn/haar hals. ).
- Vooral NIET gaan straffen als je haar eindelijk te pakken hebt.

Nou succes ermee, en hopelijk heb je wat aan mijn tips Haha!
Groetjes,
Doqo
Laatst bijgewerkt door Doqo op 06-07-07 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:02

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:20

Ik weet niet of ik nu nog mag antwoorden, toch maar even doen :
Mijn shetje Spirit is ook zo lekker eigenwijs, die rent altijd weg als ik met een halster naar haar toe kom.
Het enige wat bij haar helpt is heel zelfverzekerd naar haar toe lopen, dat wil zeggen : Rechte rug, neutraal gezicht, en niet alleen aan de buitenkant zelfverzekerd, maar ook aan de binnenkant. Denk zelfverzekerd, doe zelfverzekerd. Op de een of andere manier straal je dat uit, en bij mij komt het paard dan vanzelf naar je toe, of blijft het staan wanneer je aankomt lopen.
Succes Lachen!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:22

als dit bovenstaanden niet helpt .....
de tijd nemen en wegjaagen telkens weer net zo lang tot hij/zij echt moe is dan stop je en dan zou hij/zij naar je toe moeten komen
zo niet gewoon weer wegjagen !!

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 19:01

Bedankt voor de reacties. Lachen
@ MiSs_vOsj; Dat werkt denk ik niet. Ik heb misschien ook wel een half uur in het weiland gezeten. En haar dan volkomen negeren. Daar reageert ze niet op. Ze blijft voor haar uitstaren en begint dan weer vrolijk met eten. Verdrietig

@ Omaas; Nee, ik liep gewoon. Lachen
@ Cassidy; Ik ga zometeen gelijk op de Bokt Wiki kijken. Bedankt! Vork

@ Ik heb dus hetzelfde probleem. Bij mij helpt dus ook niks. Na misschien bijna niks. Bij mij heeft het ook geen nut als ik brokkies meeneem ofzo. Ze komt wel op het geluid af. En ze staat heel dicht bij me. Maar als ik me hand beweeg naar haar halster toe, draait ze haar hoofd weg en loopt ze weg. Ja, daar zat ik dus ook aan te denken. Iemand anders huurt haar ook. En die pakt haar ook als ze met haar aan het werk gaat zeg maar. En die krijgt haar ook nooit te pakken. En dat zat ik laatst te denken, ik kom daar zeg maar om op haar te lessen want verder heb ik weinig tijd. Ik rij namelijk 's avonds. Ik was dus vorige week zaterdagmiddag naar haar toegegaan. Ik dacht heb ik lekker de hele middag de tijd en ga ik lekker even met haar wandelen en een beetje foto's maken en poetsen en haar beentjes wassen, want die volgende dag had ik me wedstrijd op haar. Nou, ze kwam mooi niet! Ach gut

@ Doqo; Bedankt voor je advies. Misschien helpt het. Maar ik kan haar nog geneens een klopje op haar hals geven. Ze staat super dicht bij me, maar nog net niet zo dichtbij dat ik haar goed vast kan pakken.

@ Figadoro; Jij ook bedankt voor je reactie. Dat ga ik even proberen. Misschien helpt het wel. Ik denk dat ze ook voelen wat wij voelen? Lachen

@ Natje93; Jou reactie kan waar zijn. Ik had later de eigenaar erbij gehaald om te vragen of ze wou helpen met haar te pakken. Nou, toen ging ze juist heel hard galopperen van voor naar achter in het land. Het is een best groot land. Ze voelde zich denk ingesloten, want dat waren wij ook van plan. Om haar in te sluiten. En dat voelde ze denk ik. Maar ook dit hielp niet. Dus gaven wij het op, en toen kwam ze heel hard naar voren galopperen en toen kon je haar zo pakken. No Cheer

[ Edit ]; Ik heb net bij de Bokt Wiki gekeken en daar staan 2 handige tips. Die ga ik allebei even proberen. Misschien helpt het wel! Haha!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:16

ik heb een gouden tip, doe het zelf namelijk ook....
je doet om zijn halster een reuze gevlochten strotouw, (van die reuze balen) en telkens als hij weg wilt lopen, dan ken jij net dat touw pakke.
in het begin staat hij er wel eens op maar hij leert vanzelf als hij erop staat zijn voet weg te halen, mij ponie was precies eender en ik heb nooit problemen meer met touw gehad. dat voeren en snoepjes geven is allemaal modern. dit is een ouderwetse methode die het tog doet en tog diervriendelijik is

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:20

@ Iloonaa_:En als ie nou gaat galopperen door het land en dan ineens op het touw staat? Kans dat het paard dan over de kop slaat. Lijkt mij niet echt een heel slim iets.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:05

iloonaa__ schreef:
ik heb een gouden tip, doe het zelf namelijk ook....
je doet om zijn halster een reuze gevlochten strotouw, (van die reuze balen) en telkens als hij weg wilt lopen, dan ken jij net dat touw pakke.
in het begin staat hij er wel eens op maar hij leert vanzelf als hij erop staat zijn voet weg te halen, mij ponie was precies eender en ik heb nooit problemen meer met touw gehad. dat voeren en snoepjes geven is allemaal modern. dit is een ouderwetse methode die het tog doet en tog diervriendelijik is

Lijkt me toch echt geen slim idee, wat nou als hij aan het rennen is in de wei en hij stapt op het touw? Dan zal hij wel weten dat hij zijn hoef eraf moet halen, maar met die vaart lukt dat echt niet en slaat hij straks over de kop..

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:13

Heeej Nicole Haha!
Nou ik had ook al een topic geplaatst over het vangen van onze geweldige Yemaica, veel tips gehad maar niks helpt Boos! Nou, maar hopen dat ik haar dinsdag te pakken krijg, of dat ze binnen staat Tong uitsteken
Ik lees dit topic nog even door, misschien heeft iemand écht de goude tip Bloos
Nou ik zie je weer, als je nog een keer op Jemena gaat vrijrijden Haha!
xx Bianca

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 15:53

Bedankt voor de tip Ilonaa, maar ik denk dat ik het maar niet ga proberen. Ben bang dat ze gaat rennen [ Doet ze best vaak ] en dat ze dan haar hoofd over de grond houdt en op het touw gaat staan. Koe

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:25

Staat je paard alleen? Wij hebben ook zo'n dondersteen op stal en die loopt tegenwoordig met zn 2en in een klein landje. Wanneer ze zich niet laat pakken nemen we de andere pony even mee, en madam wil dan erg graag mee! Hup, halster om en geen enkel probleem. Wel een klein landje nemen, in een grote is de verleiding alsnog te groot om weg te lopen.
Ook doen we wel eens insluiten met een longeerlijn, maar dat is in uiterste gevallen. Maar haha, ik ga er écht geen uren achteraan sjouwen!
Wel nemen we nu elke keer een handje brokjes mee, die ze krijgt als het halster om is. Of het helpt geen idee, maar het is het proberen waard.

Succes, ik weet hoe frusterend het is!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:31

Ik had dit probleem ook. Moosje is helemaal gek van appels. Dus elke keer als ik hem moet vangen neem ik een appel mee loop naar hem toe. Als hij blijft staan krijgt hij als beloning een hapje. Daarna loop ik rustig richting het hek en loopt hij mee.. Maar tegenwoordig komt hij al uit zichzelf..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:57

Onze nieuwe pony wilde de eerste keer ook niet van de wei komen. Ik ben erin gegaan, heb gewoon op mijn dooie gemakje achter haar aan gelopen. Op een gegeven moment was ze het lopen zat, toen heb ik haar niet vast gepakt maar een kriebel op haar schouder gegeven en ben weer een stukje verder weg gelopen, toen weer achter haar aan en pas de vierde keer oid na uitgebreid gekroel heb ik haar bij het halster gepakt. Toen uitgebreid geknuffeld en weer losgelaten. 's Avonds hinnikte ze naar me en kon ik haar ineens pakken. Dus is ze mee op stal gegaan en toen waren er.. brokjes!

Voer meepakken bij het vangen zelf doe ik niet, ik ken teveel draakjes die al door hebben dat je het meeste eten krijgt als je je moeilijk laat vangen Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:09

als je paard niet graag bij je komt is er in de basis al iets mis. waar is het gevoel van samenwerken dan gebleven? een paard dat je ziet als betrouwbare leider en plezier heeft in het werk zal altijd komen. en daaraan kan je werken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:20

Ken ook zo'n wit paard dat zich niet gemakkelijk laat pakken.
Ik maak mij altijd heel klein om dat paard te pakken ik buk mij en ik zie dat ik voor hem ben. dan ga ik op mijn hurken zitten en steek ik mijn hand met worteltjes uit. Als em dan afkomt en wortel wil eten steek ik mijn andere hand heel voorzichtig uit. Als ik hem dan heb mag hij het worteltje opeten, anders niet.
Het is nogal een raar paard... Dat is de methode die ik er nu voor gebruikt en die werkt goed.

_Man0n_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:01

ik heb precies hetzelfde probleem. je kunt hem wel gewoon aaien maar als je hem vast probeert te pakken maaktie 'n gekke sprong en issie weg... ik probeer het altijd met brood. dan komt hij wel naar me toe. en dan héél voorzichtig héél langzaam kun je hem pakken (bij Max dan..) het helpt bij hem om eerst het halstertouw rustig om zijn hals te leggen en dan heb ik hem meestal. het kan natuurlijk dat het bij jouw paard iets lastiger gaat, maar dit is de oplossing bij mijn paard;)

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 15:22

Oke bedankt allemaal voor jullie reacties. Vanavond ga ik waarschijnlijk weer op haar rijden dus dan ga ik het weer proberen. Of ze staat al op stal dat weet ik niet. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:43

Urielle schreef:
's Avonds hinnikte ze naar me en kon ik haar ineens pakken.

Te vroeg gejuicht, ik ben anderhalf uur bezig geweest en toen moest ik naar huis. Hier dus ook een lievvvve pony die nog steeds op het land staat. Morgenochtend weer proberen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:47

het niet laten vangen is bijna altijd een dominantie probleem. je paard heeft niet genoeg respect voor jou en loopt/rent daarom weg en komt niet naar je toe.
door je paard "weg te sturen" laat je hem/haar merken dat jij de baas bent. als je dit een aantal keer herhaalt valt het kwartje wel en dan komen ze over het algemeen netjes naar het hek als je roept of ze blijven staan tot je ze hebt.
als ze dan weer weglopen stuur je hem/haar dus weer weg. hier moet je heel consequent in blijven.

als je je paard vangt moet je hem niet recht in de ogen kijken, dat is voor een paard ook een teken van wegsturen en zeer waarschijnlijk zal je paard dan ook van je weglopen. ik kijk zelf altijd naar de schouder van het paard en draai mijzelf ook ietsje opzij zodat ze mijn schouder kunnen zien. door dit te doen laat je je zwakke plek zien (de "flank").

ik ben helemaal niet van het NH, maar ik heb gemerkt dat bovenstaande dingetjes erg goed werken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:51

hoe lang moet je dat volhouden LiSSy? Erachter aan lopen bedoel ik. Ik heb het nu ten langste 2 uur volgehouden, het weiland is echt formaat voetbalveld en met hoog gras, dus de pony klettert naar de andere kant en gaat daar staan grazen terwijl ik weer naar de andere kant gehobbeld kom. Echt om niet goed van te worden.