paard en het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

westernpower

paard en het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:11

hallo,
ik heb eens even gewoon een vraagje over het bit; wat vind een paard daar nu van? doet het erg pijn, of met wat zou je het kunnen vergelijken? is iedere keer dat je aan het bit zit irritant, of gewoon net of je tegen hem praat? Het lijkt me akelig: dat gepriegel in je mond.

westernpower

Re: paard en het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:16

???

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:22

Ligt er aan wat je in de mond van een paard legt en hoe je er mee omgaat. Ik kan een persoon een tikje op zijn schouder geven of een stomp in zijn maag. Even ter vergelijking. Het is alle twee een manier van communiceren, alleen verschilt nogal in de uitwerking. Ik heb wel eens iemand zien rijden met alleen een touw om de hals van het paard. Ik denk dat de kaak van een paard net zo gevoelig is als jouw scheenbeen!

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:24

oké, en als je paard niet luisterd naar dat 'tikje op de schouder'? dan strenger worden dus...maar heeft een paard bij het impuls 'pijn' wel het idee dat hij moet stoppen? kijk, als ik pijn heb ren ik liever hard weg dan stil te gaan staan..

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:07

Jij geeft het antwoord al. Een ander zou misschien wel stoppen. Het verschilt per paard. De één stopt de ander gaat er recht tegen in. Je hebt wel eens gehoord van :'mijn paard is hard in de mond', dat is in mijn ogen juist net het tegenovergestelde. Als een paard juist erg gevoelig is, zal deze ook snel pijn hebben. Een paard die juist tegen de pijn in gaat zal dus meer tegenwerken. De pijn wordt meer. Op een gegeven moment kom je op een punt dat je pijn niet meer voelt ( eigen gemaakte morfine van het lichaam). Het wordt dood in de mond en geageert dus ook niet meer.
Wat doet jouw paard niet als deze 'niet luistert'? Is het stoppen of voorwaarts zijn, of iets anders?
Vaak is het dat het paard juist niet begrijpt wat je bedoelt. Ik ga niet beweren dat je niet goed rijdt, begrijp me wel goed (ik mis wat info van je), maar meestal ligt het aan de ruiter als het op het rijden aankomt.

igor_moppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:51

Je kan ook overstappen of een hoofdstel zonder bit. Onder het kopje, kantine, paarden praat. staat een stukje over touwhoofdstellen. Deze zijn zonder bit. Ik maak ze, maar rij er ook mee. Het is even wennen, maar het lijkt mij een stuk prettiger voor het paard. om zonder bit te rijden. Als ze het eenmaal snappen is het heerlijk rijden, veel meer vrijheid.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:56

Het ligt ook aan de hand van de ruiter..
Als jij gewoon met een los vriendelijk teugeltje rijd.. is er niets aan het handje.
Maar al sjor je er mee van links naar rechts etc, is dit zeker niet fijn.

Ik rijd persoonlijk nooit meer met bit..
Ik zou je alleen niet het touwhalster adviseren.
Dat is nog iets te wankel om meteen zo'n grote overstap te maken.
Ik zou dan gaan kijken voor een leer bitloos hoofdstel..
Bijv. 1 van norton Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:55

Daarom rij ik bitloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 00:23

@Lenneke, kun je je reden nog eens wat meer onderbouwen? Een dergelijke oneliner vind ik nu niet echt iets toevoegen...Lips are sealed

Iedere paardenmond is anders, en het zoeken naar het bit wat een paard fijn vindt kan heel erg lang duren. Er bestaan namelijk verschillende soorten bit, enkelgebroken, dubbelgebroken, comfort snaffle, stang met hoge tongvrijheid, stang zonder tongvrijheid....enz.
Het ene bit werkt in op de tong (knevelwerking van de enkelgebroken trens) en kan in het verhemelte prikken, andere bitten doen dat niet. En er zijn ook bitten die meer op de lagen werken dan op de tong, en er bestaan zeer zeker paarden die daar de voorkeur aan geven.

De kaak van een paard is echt niet zo gevoelig als je scheenbeen, al eens een mep van een paardenhoofd tegen jouw hoofd aan gehad? Wat gevoelig is zijn de lagen, het stukje tussen snijtanden en kiezen, en dat is dan ook de plek waar het bit komt te liggen.

Wat al eerder is opgenoemd is natuurlijk ook de ruiterhand heel belangrijk, de hand die uiteindelijk het bit bediend.

De keuze om bitloos te gaan, is aan de ruiter/eigenaar van het paard. Natuurlijk, het kost veel tijd en ook veel geld om het passende bit te vinden, dus proberen we touwhalster, hackamore, of andere bitloze variaties (die echter echt niet allemaal zoveel vriendlijker zijn dan een gewone trens) of we worden door anderen gek gepraat en lopen gewoon met de kudde mee...Lips are sealed

A mind is like a parachute, it only works when it is open.

Voor jou en voor de TS, dus het advies voor het volgende boekje met duidelijke beschrijving hoe een bit inwerkt. Stel voor dat je je daar eens wat meer in gaat verdiepen?

http://www.agriboek.nl/artikel/1441_Beter_Bit.html

Wil je het boek niet aanschaffen is hier ook een website....

http://www.toklat.com/myler/

En voor de TS: ik maak op uit je usernaam dat je western rijdt? In de western zijn er verschillende stromingen, maar uiteindelijk willen ze allemaal naar dat verzamelde paard aan een los teugeltje. Die komt echter niet zomaar uit de lucht vallen, dus zul je er in het begin wel degelijk aan moeten zitten. En loslaten en met rust laten is dan de grootste beloning.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:01

Gebruik google.nl is of zo'n site Lachen ! Er staat hier genoeg info over. Maar als je een paard niet trekt in de mond of het bit op de goede manier gebruikt is er niets aan de hand hoor Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:09

Ik rijd bitloos, omdat ik dat fijner vindt voor mijn paard. Hij reageert er net zo goed op. Ik weet niet eens meer met wat voor bit ik eerst reed. Clown

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:37

Ik rijd ook bitloos (zie profiel voor hoofdstel). Mijn paard reageert er super op en ik kan hem met twee vingers rijden, als je begrijpt wat ik bedoel. Beetje contact en hij komt al naar beneden met zijn koppie (ik rijd western). Op wedstrijden moet ik wel met een bit starten (scharenbit, op één hand). Wat ik dan doe, is een paar dagen van tevoren met een simpele Myler comfort snaffle rijden en een dag voor de wedstrijd rijd ik met het 'wedstrijdbit'. Sinds we bitloos rijden loopt hij tevens super fijn als hij een bit in heeft. Ja Niet dat het daarvoor verschrikkelijk ging, maar ik merk een heel duidelijk verschil. Ik weet eigenlijk wel zeker dat mijn paard het een stuk fijner vindt! Lachen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:55

Cassidy schreef:
@Lenneke, kun je je reden nog eens wat meer onderbouwen? Een dergelijke oneliner vind ik nu niet echt iets toevoegen...Lips are sealed

Iedere paardenmond is anders, en het zoeken naar het bit wat een paard fijn vindt kan heel erg lang duren. Er bestaan namelijk verschillende soorten bit, enkelgebroken, dubbelgebroken, comfort snaffle, stang met hoge tongvrijheid, stang zonder tongvrijheid....enz.
Het ene bit werkt in op de tong (knevelwerking van de enkelgebroken trens) en kan in het verhemelte prikken, andere bitten doen dat niet. En er zijn ook bitten die meer op de lagen werken dan op de tong, en er bestaan zeer zeker paarden die daar de voorkeur aan geven.

De kaak van een paard is echt niet zo gevoelig als je scheenbeen, al eens een mep van een paardenhoofd tegen jouw hoofd aan gehad? Wat gevoelig is zijn de lagen, het stukje tussen snijtanden en kiezen, en dat is dan ook de plek waar het bit komt te liggen.

Wat al eerder is opgenoemd is natuurlijk ook de ruiterhand heel belangrijk, de hand die uiteindelijk het bit bediend.

De keuze om bitloos te gaan, is aan de ruiter/eigenaar van het paard. Natuurlijk, het kost veel tijd en ook veel geld om het passende bit te vinden, dus proberen we touwhalster, hackamore, of andere bitloze variaties (die echter echt niet allemaal zoveel vriendlijker zijn dan een gewone trens) of we worden door anderen gek gepraat en lopen gewoon met de kudde mee...Lips are sealed

A mind is like a parachute, it only works when it is open.

Voor jou en voor de TS, dus het advies voor het volgende boekje met duidelijke beschrijving hoe een bit inwerkt. Stel voor dat je je daar eens wat meer in gaat verdiepen?

http://www.agriboek.nl/artikel/1441_Beter_Bit.html

Wil je het boek niet aanschaffen is hier ook een website....

http://www.toklat.com/myler/

En voor de TS: ik maak op uit je usernaam dat je western rijdt? In de western zijn er verschillende stromingen, maar uiteindelijk willen ze allemaal naar dat verzamelde paard aan een los teugeltje. Die komt echter niet zomaar uit de lucht vallen, dus zul je er in het begin wel degelijk aan moeten zitten. En loslaten en met rust laten is dan de grootste beloning.

wat zij zegt vind ik eigelijk ook, je paard heeft ook gevoel.
en als je dan in de mond loopt te sjorren is geen fijn gevoel voor dat peerd.