Paard komt op je afgerend

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Figadoro

Paard komt op je afgerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 10:25

Mijn paard Figadoro heeft een hele vervelende gewoonte, die mij af en toe redelijk bang maakt.
Soms heb ik gewoon geen zin om te paardrijden, ik denk dat elke ruiter dat weleens heeft. Dan gooi ik Figadoro lekker even in de bak, en mag ze rennen enzo. Alleen Figa is de jongste niet meer, dus die gaat vaak liever aan de grasrandjes knabbelen dan dat ze moet bewegen, dus dan pak ik de longeerzweep, en laat haar een beetje draven + galloperen, zodat ze niet hélemaal stil heeft gestaan. Hetzelfde met longeren, af en toe longeer ik haar.
Alleen na 5 minuutjes heeft Figadoro het al gehad, en stopt ze zeg maar ineens met draven.
Dan gaat ze zeg maar eerst recht voor je staan, met haar oren in haar nek, en stampvoetend. Als je haar dan een tikje geeft van 'Doorlopen, niet zeuren' komt ze boos op je af gedraafd / gegallopeerd, en ik vind dat ondertussen steeds enger worden. Het lijkt gewoon of ze niet wilt stoppen, en ik krijg haar hierna ook niet meer fatsoenlijk verder, aangezien ze nu weet dat ze me zo bang maakt.
Ik durf haar dus eigenlijk amper nog te longeren of te laten rennen. Mijn vriendin heeft ook geprobeerd haar ietswat aan de teugel te laten lopen wanneer ik haar longeer, dan doet ze het wel minder, maar uiteindelijk bereikt ze er hetzelfde mee.

Wie heeft hetzelfde probleem, en wat doe je eraan ?
Ik weet niet of het topic hier goed staat, want ik ben nieuw enzo Clown .

Groetjes,
Annabelle.

Verwijderd2

Re: Paard komt op je afgerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:57

Ten eerste: Welkom op Bokt Haha!
Nu mijn reactie:

Mijn paardje deed hetzelfde altijd.. Ik ben hem daarna met de bijzet teugel gaan longeren,, Hij gaat dan altijd heel diep lopen met zijn hoofd enzo maar word ook een stuk minder wendbaar enzo zodat hij dus niet zomaar op me af kan draaien.. Doet hij dit wel houd ik de zweep rechtvoor me uit en beweeg ik hem een beetje en daarna sla ik ermee op de grond.. Als hij dan nog op me af komt ren ik om hem heen en gooi de zweep naar zijn achterhand toe.. Vraagje.. Doet hij het alleen op 1 kant of op beide.. Mijne doet het namelijk alleen op de rechter en heeft ook wel eens het trucje om heel hoog te gaan bokken enzo en dan de andere kant op te gaan..

Succes.. Als je mijn verhaaltje niet snapt pb me maar of zeg het hier.. Dan zal ik proberen het iets duidelijker uit te leggen..

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:17

JenniiCelest schreef:
Ten eerste: Welkom op Bokt Haha!
Nu mijn reactie:

Mijn paardje deed hetzelfde altijd.. Ik ben hem daarna met de bijzet teugel gaan longeren,, Hij gaat dan altijd heel diep lopen met zijn hoofd enzo maar word ook een stuk minder wendbaar enzo zodat hij dus niet zomaar op me af kan draaien.. Doet hij dit wel houd ik de zweep rechtvoor me uit en beweeg ik hem een beetje en daarna sla ik ermee op de grond.. Als hij dan nog op me af komt ren ik om hem heen en gooi de zweep naar zijn achterhand toe.. Vraagje.. Doet hij het alleen op 1 kant of op beide.. Mijne doet het namelijk alleen op de rechter en heeft ook wel eens het trucje om heel hoog te gaan bokken enzo en dan de andere kant op te gaan..

Succes.. Als je mijn verhaaltje niet snapt pb me maar of zeg het hier.. Dan zal ik proberen het iets duidelijker uit te leggen..

Thanks ! Misschien dat ik inderdaad maar eens aan een extra teugeltje moet denken, alhoewel ik niet weet of dit zo'n goed idee is bij Figa, aangezien ze heel snel 'driftig' wordt.
Ja ze doet het op allebei de handen (kanten) Knipoog.

Nogmaals bedankt voor je reactie !!

Grzz.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:24

Gooi haar los en doe de volgende grondwerk oefening:

Neem een rijzweepje in je ene hand en wijs met je andere hand de richting op waar ze heen moet. Dan zeg je duidelijk stap, draf of galop. Daarbij maak je ook een bepaalde beweging (voor stap, loop ik normaal, draf is wat rennen, galop wat "galopsprongetjes").
Jij bent de baas, jij bepaalt hoe, wat, waar en wanneer. Komt ze naar je toe? Zwiep dan met je zweepje voor je. Gewoon blijven zwiepen als ze nog dichterbij wil komen. Ze heeft jouw persoonlijke ruimte te respecteren.

Let er wel op dat je met de zweep ter hoogte van de achterhand blijft. Dat is namelijk de motor van het paard. Ga je met je lichaam ter hoogte van de voorbenen staan, dan rem je het paard af. Dat heeft te maken met bepaalde lichaamslijnen die de lichaamstaal uitdrukken.

Het is dus eigenlijk niets meer dan je paard gecontroleerd losgooien.
Als het paard iets goed doet, beloon dat dan ook door haar naar je toe te laten komen en een brokje te geven.

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:44

fjordnina schreef:
Gooi haar los en doe de volgende grondwerk oefening:

Neem een rijzweepje in je ene hand en wijs met je andere hand de richting op waar ze heen moet. Dan zeg je duidelijk stap, draf of galop. Daarbij maak je ook een bepaalde beweging (voor stap, loop ik normaal, draf is wat rennen, galop wat "galopsprongetjes").
Jij bent de baas, jij bepaalt hoe, wat, waar en wanneer. Komt ze naar je toe? Zwiep dan met je zweepje voor je. Gewoon blijven zwiepen als ze nog dichterbij wil komen. Ze heeft jouw persoonlijke ruimte te respecteren.

Let er wel op dat je met de zweep ter hoogte van de achterhand blijft. Dat is namelijk de motor van het paard. Ga je met je lichaam ter hoogte van de voorbenen staan, dan rem je het paard af. Dat heeft te maken met bepaalde lichaamslijnen die de lichaamstaal uitdrukken.

Het is dus eigenlijk niets meer dan je paard gecontroleerd losgooien.
Als het paard iets goed doet, beloon dat dan ook door haar naar je toe te laten komen en een brokje te geven.

Hejj,
Hartelijk dank voor de tip ! Ik ga het zeker eens proberen !
Alleen nou heb ik al wel een keer zoiets gedaan, maar dan een soort 'paard spelen'. Ik liet haar merken dat ik de baas was, door haar de straffen en te 'belonen' zoals paarden dat ook bijelkaar doen, dus bijv. een prikje net achter het voorbeen als straffen, aangezien paarden elkaar zo ook corrigeren. Het merkwaardige was dat ze toen eerst prima doorliep, maar het na een tijd zat was, en het gewoon weer deed. Ik probeerde hetzelfde weer, maar dit keer werkte het eigenlijk niet meer en probeerde ze mij eigenlijk nog meer uit.
Wat ik probeer te zeggen is dat wanneer ik paardje 'speel' en wil laten zien dat ik de baas ben, zij er op de een of andere manier toch voor wilt zorgen dat zíj de baas is. Een spelletje dus, en na 10 minuutjes is het spelletje meer een gevecht, en geeft zij of ik het op. Helaas ben ik meestal degene die het erbij neerlegt, aangezien het mij dan wat te heet onder de voeten wordt. Haha, het klinkt ernstiger dan het is hoor, want verder is het een schat, maar ja, ik wil niet bang voor haar zijn tijden het longeren Vork

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:47

Ik zat ook meteen aan een bijzetteugel te denken Lachen
Deze heeft bij een andere pony die ik trainde zeker geholpen, deze kwam nl ophoog en dan op je af gesprongen. Je moet zeker niet laten zien dat je bang bent, dan heb je verloren. Wat ik deed was idd meteen boos worden en op haar afstappen ipv zij op mij. Zo maakte ik indruk op haar ipv andersom Knipoog Je moet alleen wel weten wat je doet Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:50

Het belangrijkste punt noem je zelf al. Je vindt het eng, en dat straal je dan ook uit. Maak jezelf groot, en doe drie stappen naar voren. Roep er desnoods iets bij maar straal uit dat ze WEG MOET! Maar om eerlijk te zijn denk ik dat je de hele verstanddhouding met je paard moet aanpakken, ze heeft zo te lezen gewoon te weinig respect voor je.

Oplossingen als je paard belonen en straffen zoals andere paarden dat doen kun je beter alleen doen met deskundige begeleiding.

Ik vind ook de grondwerkoefening van Fjordnina erg leuk, maar als je paard er dan ook even geen zin meer in heeft, heb je hetzelfde probleem dat hij weer op je afkomt. En dan helpt dat zweepje niet meer.

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 12:04

Lielle schreef:
Het belangrijkste punt noem je zelf al. Je vindt het eng, en dat straal je dan ook uit. Maak jezelf groot, en doe drie stappen naar voren. Roep er desnoods iets bij maar straal uit dat ze WEG MOET! Maar om eerlijk te zijn denk ik dat je de hele verstanddhouding met je paard moet aanpakken, ze heeft zo te lezen gewoon te weinig respect voor je.

Oplossingen als je paard belonen en straffen zoals andere paarden dat doen kun je beter alleen doen met deskundige begeleiding.

Ik vind ook de grondwerkoefening van Fjordnina erg leuk, maar als je paard er dan ook even geen zin meer in heeft, heb je hetzelfde probleem dat hij weer op je afkomt. En dan helpt dat zweepje niet meer.

Dankje voor je bericht !
Ze heeft inderdaad in sommige gevallen té weinig respect. In de tijd dat ik haar heb heb ik haar al wel bij een aantal dingen onder de duim kunnen krijgen, bijvoorbeeld met haar stalnijd.
Omdat ik af en toe bang van haar wordt, laat ik haar weleens rennen als er een vriendin bij is. Zij staat wat betreft dit wat steviger in haar schoenen als ik, en eerst lukte het ons dan ook altijd om samen Figa weer aan het lopen te zetten. Alleen nou probeerde we het laatst weer, en nu vond zelfs die vriendin het eng worden.
Moet je doorgaan waar je mee bezig bent terwijl je bang bent ? Of moet je eerst jezelf weer 'onder controle' hebben ?

Ik kan nog veel leren hier, merk ik Vork

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:13

Dit is een typisch dominatie probleem..
Laat haar niet merken dat je ergens aan twijfelt!
Het paard is van jou, jij niet van het paard, dus wie maakt hier de dienst uit?? Jij bent toch de baas??

Ik begrijp overigens niet waarom je nou bang bent.
Ben je bang omdat ze zo op je af komt, of ben je bang om haar een flinke tik te geven, of ben je bang dat mensen hun mening klaar hebben over hoe je met je paard om gaat..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:16

mijn paard heeft dat in het begin toen hij hengst was ook heel veel gedaan en dan maakte ik me groot armen wijd en hij liep nog steeds door. gewoon keertje met zweepje achter mn rug gaan staan en toen hij op me afkwam de zweep laten zien. na een paar keer wist hij het en nu stopt hij keurig voor me. dus laat duidelijk merken dat jij de baas bent.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:23

Lielle schreef:

Mijn paard deed ongeveer hetzelfde als paard van de TS. Deze oefening heb ik geleerd van mijn instructrice die het een en ander van NH meeneemt in de lessen.

Zodra jij met het zweepje voor je uit zwiept kan het paard 2 dingen doen: hij kan "denken" laat ik toch maar omdraaien, of hij trekt zich er niets van aan en loopt door. Gevolg is dat hij dus een klap van de zweep krijgt. Een normaal reagerend paard zal daarop reageren. Zeker als je dat ik combinatie doet met stampen op de plek. Zo toon je aan dat als hij dichterbij wil komen, jij toch echt in zult grijpen.

Dendert hij ondanks alles nog door de zweep heen, dan zet je hem dus heel hard aan het werk met deze oefening. Dit kun je eventueel uitbreiden met het "wegjagen" zoals een ranghogere dat zal doen als hij op de plek wil staan waar het paard op dat moment staat.

Het is dus niet puur het zweepje waar het om draait, maar vooral je eigen lichaamstaal.

Verder denk ik dat je het niet in de hulpteugels moet gaan zoeken, maar juist in de basis.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:28

Dat is precies wat ik zelf al aangaf in mijn 1e alinea, maar dat is wel simpeler gezegd dan gedaan als je toch al schrik hebt. Ik weet vrijwel zeker dat het paard van TS dit maar 1 keer probeert bij iemand die zich niet laat overbluffen, en daar heb je dan geen zweep voor nodig.

Figadoro, ik zou proberen om er ervaren hulp bij te krijgen, ik denk niet dat je dit zo alleen kunt oplossen. Begin in ieder geval met de verhoudingen aan de hand al heel duidelijk te krijgen. Dus super gehoorzaamheid eisen met meelopen, stilstaane e.d.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:39

Ik zou grondwerk met haar gaan doen om de verhoudingen recht te zetten, want je paard neemt een loopje met je.

Voor tips moet je hier even kijken:

viewtopic.php?f=125&t=625206

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:02

Helemaal mee eens!
Je zegt het is ik of zij die het moet opgevenen en vaak ben ik degene die het erbij neerlegt!! Oei, dat is vragen om problemen. Jij bevestigt haar suprioriteit. Het advies om proffessionele hulp er bij te vragen is denk ik ook geen overbodige luxe. Wanneer jij twijfelt iets niet aan te kunnen om wat voor reden dan ook, is het denk ik verstandig om er niet aan te beginnen. Moet je voorstellen dat er eens wel een ongeluk gebeurt!
Hopelijk gaat het je lukken! Succes!

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:16

Super bedankt voor jullie reacties ! Ik ga de komende tijd jullie tips gebruiken. Ook ga ik Figadoro goed observeren wanneer ik haar laat rennen, om te kijken wanneer ze nou precies begint met haar 'spelletje'.

Girl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:05

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn voormalige paard.

Toen ze bij ons kwam stond ze eerst dag en nacht op stal omdat ze niet gewend was om met regen buiten te staan. Na een weekje mocht ze lekker de wei op. Maar ja als ik haar dan wilde pakken dan kwam ze ook op me afgegaloppeerd zo van: Waag het eens om me aan te raken je krijgt een schop als je niet oppast.
Nu heeft mijn instructise toen echt iets gedaan wat ik niet durfde. Ze is gewoon recht blijven staan hoewel het paard op haar af kwam gerend, mijn paard schrok hiervan en stopte een meter voor dat ze bij de instructise kwam. Sindsdien heeft ze het nooit meet gedaan.

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 16:09

Girl007 schreef:
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn voormalige paard.

Toen ze bij ons kwam stond ze eerst dag en nacht op stal omdat ze niet gewend was om met regen buiten te staan. Na een weekje mocht ze lekker de wei op. Maar ja als ik haar dan wilde pakken dan kwam ze ook op me afgegaloppeerd zo van: Waag het eens om me aan te raken je krijgt een schop als je niet oppast.
Nu heeft mijn instructise toen echt iets gedaan wat ik niet durfde. Ze is gewoon recht blijven staan hoewel het paard op haar af kwam gerend, mijn paard schrok hiervan en stopte een meter voor dat ze bij de instructise kwam. Sindsdien heeft ze het nooit meet gedaan.

Dit deed Figa bij mij ook, ik heb hetzelfde gedaan als de instructise. Het werkte, en ze stopte ermee. Helaas is dit niet het geval in de bak, en is ze ook een stuk enger als in een groot weiland Vork.

maar ,,... ik heb de oplossing min of meer gevonden mensen Lachen! Ik heb ontdekt dat ze bang is van paraplu's, en aangezien ze daar verder nooit echt mee in aanraking zal komen (rij geen wedstrijden e.d.) heb ik dit als 'bescherming' . Ik laat haar dus gewoon lekker rennen, en zodra ze chagrijnig op me af komt, doe ik de paraplu één keer open en dicht, moet je eens zien hoe snel ze dan weg is. Het is misschien niet helemaal eerlijk tegenover Figadoro, maar het werk iniedergeval, en het vertrouwen schijnt er niet minder op te worden.

igor_moppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:23

Mijn verzorgpaard, doet dit vaak als ze hengstig is. Ik snap je angst. Soms ben ik dan ook bang van Het paard. Omdat je niet weg kan. Toen ze het laatst weer deed, ben ik gaan schuilen achter Mn andere paard. Maar als ik haar longeer ofzo, doet ze verder niets, en kan ik haar juist op afstand houden met Mn zweep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:33

Figadoro schreef:
maar ,,... ik heb de oplossing min of meer gevonden mensen Lachen! Ik heb ontdekt dat ze bang is van paraplu's, en aangezien ze daar verder nooit echt mee in aanraking zal komen (rij geen wedstrijden e.d.) heb ik dit als 'bescherming' . Ik laat haar dus gewoon lekker rennen, en zodra ze chagrijnig op me af komt, doe ik de paraplu één keer open en dicht, moet je eens zien hoe snel ze dan weg is. Het is misschien niet helemaal eerlijk tegenover Figadoro, maar het werk iniedergeval, en het vertrouwen schijnt er niet minder op te worden.

Als jij blij bent met dit lapmiddel en niet de oorzaak wilt achterhalen, wie zijn wij om te beslissen dat je dat zo niet moet doen?