Problemen met buiten wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pien_1

Problemen met buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 21:18

Hoi,

Ik heb een tinkerruin van 2 jaar, regelmatig loop ik met hem buiten.
Meestal met een touwhalster en een lange lijn, in het begin vond hij alles best en maakte het hem niet uit of we langs een vrachtwagen liepen of een drukke weg over moesten steken.
De laatste 2 dagen heeft hij het ontdekt, hij loopt eerst mee als een sulletje en dan opeens rukt hij zich los en in volle galop gaat hij er van door.
Gelukkig tot nu toe in het park maar je moet er niet aandenken wat er gebeurd als hij dit bij een drukke weg doet..
Boos!
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Hopelijk hebben jullie tips voor mij!

Groetjes Winali

DianneM

Re: Problemen met buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:44

de dominantieverhoudingen weer even rechtzetten Knipoog Goed laten merken dat je de leider bent.

paar pasjes achteruit laten lopen. en vooruit wanneer JIJ dat wil. Terug achteruit zetten als hij niet luistert. Op de plaats stil laten staan (met het commando HO), tot het moment dat hij van jou weg mag stappen. Zet hij zelf al stappen, terug achteruit op de plaats zetten. Wil hij niet met 4 benen op de grond blijven staan, commando HO rustig blijven herhalen tot hij het wel doet. Belangrijkste: belonen bij goed gedrag!! Probeer slecht gedrag te negeren en blijf je "vraag" stellen tot je antwoord hebt gekregen Knipoog

Strenge lage stem gebruiken als hij niet luistert, niet gillen, daarvan kan hij in paniek raken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:44

Is er iets gebeurd waardoor hij dit opeens vertoont?
Doet hij het uit angst of gewoon baldadig?

Ik zou nu voorlopig even de weg niet opgaan maar in de bak weer even eerst alles bevestigen.

En persoonlijk (maar vat dit niet verkeerd op) zou ik ook niet te vaak zoveel van hem vragen want hij is nog jong en is nou eenmaal baldadig Haha!

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 21:52

Hij is inderdaad nog jong, op de dag staat hij lekker in de wei. Het is denk ik inderdaad beter om voorlopig eerst maar weer eens in de bak te gaan oefenen. Bij de weg viel mij op dat hij echt wel bang is voor het verkeer en daar ben ik ook voorlopig mee gestopt. Maar zoals vanavond en zaterdag was het volgens mij echt baldadigheid.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:00

Als je hem weer onder controle hebt in de bak kan je het langzaam weer proberen maar dan misschien met een ander paard erbij?

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 22:04

Misschien is dat wel een goed idee, maar voorlopig eerst maar eens in de bak gaan oefenen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:04

De beste beloning voor zo'n paard is het feit dat hem lukt wat hij wil: zijn eigen gang gaan.. Zorg er dus voor dat hij zich niet meer kán losrukken als je gaat lopen (in de bak of buiten)..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:35

Chubby schreef:
De beste beloning voor zo'n paard is het feit dat hem lukt wat hij wil: zijn eigen gang gaan.. Zorg er dus voor dat hij zich niet meer kán losrukken als je gaat lopen (in de bak of buiten)..

Klopt helemaal.... Jordy heeft me dit in het begin ook nogal eens geflikt, het is bij hem echt begonnen als angst, hij was overal bang voor, maar het is later een gewoonte geworden. Hij wist dat als hij ineens voluit wegrende hij dan altijd los was, en dat was inderdaad zijn beloning. Hij liet zich overigens ook niet meer vangen dan.
Jordy deed ook niet gek van tevoren, maar sprintte ineens weg.
Grondwerk heb ik geprobeerd, en ik kon hem zonder problemen laten halthouden, achterwaarts laten gaan, etc. Ook op afstand. Maar als hij los wilde dan trok hij zich daar geen h*l van aan en ging hij gewoon. Er hebben weleens 3 volwassen kerels achteraan geskied, 1 aan zijn halster en 2 aan een touw.....
Ik heb hem toen een ketting over zijn neus gedaan, hard, maar het was wel erg effectief en duidelijk. Rende hij weg dan kwam hij de ketting tegen wat niet bepaald prettig is natuurlijk, vergezeld van een NEE! van mij. Hij heeft het nog een tijdje geprobeerd, en na een tijd was de NEE! alleen voldoende om hem te stoppen. Toen de ketting weggelaten en tegenwoordig heb ik het braafste paard wat er is aan de hand. Zelfs als hij echt over de emmer is (en daar heeft Jordy nog weleens last van Clown ) blijft hij bij me. Dit alles heeft wel heel lang geduurd, omdat het gedrag er al heel lang inzat.
'Vreemden' (stalhouders etc.) hebben nog weleens moeite hem in de wei te zetten bijvoorbeeld, want hij kent het trucje nog steeds. Bij mij zelf echter doet hij het echt niet meer.

Dit gedrag moet je wel zo snel mogelijk afleren, zoiets moet echt geen gewoonte worden, ik weet uit ervaring dat dat levensgevaarlijk kan zijn (en die brandblaren van het touw doen zo verdomd zeer Nagelbijten / Gniffelen ).
Verder ga ik ook met Nuage mee, w.b.t. een jong paard Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:29

Niet Tinkerspecifiek, dus ik verplaats je topic naar Omgang Lachen

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:25

Hoi,
Doe hem tenminste een bit in en ga misschien met 2 mensen weg.

Hij moet door krijgen dat JIJ de regels bepaald en JIJ bepaald welke kant jullie op gaan.
Als je met z'n tweeën bent heb je hem allebei vast en kan hij zich moeilijk losrukken.

Probeer het eens!

Succes er mee

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 20:27

Bedankt voor het verplaatsen!
Het is ook inderdaad zijn beloning en hij laat zich dan echt niet meer pakken. Voor een bit vindt ik hem eigenlijk nog te jong... Ach gut

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:31

Ik liep altijd met een halster en een longeerlijn eraan, je kan de longeerlijn ook aan de rechterkant vast maken aan het halster en dan achter zijn oren langs door de linkerring bij de neus door het halster halen, dan krijgt hij druk achter zijn oren als hij moeilijk doet.
Maar met een longeerlijn heb je wat meer speling en ben je hem niet direct kwijt als hij weg schiet.
Inderdaad even weer laten merken dat jij de leiding hebt en gewoon doorgaan met wat JIJ wilde gaan doen!!
Hij is waarschijnlijk een beetje aan het grensen verkennen, dit moet je gelijk corrigeren vooral op deze jonge leeftijd!!
Succes!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:32

ik zou ook eerder de ketting (of touw over de neus) gebruiken dan een bit, want met een dergelijke ruk aan het bit verpest je denk ik ook zijn mond voor de toekomst.

Ik heb zelf ooit op een stal gestaan waar een kwpn-er van 1.85 m stond die dit deed en met een simpel halstertouw over de neus deed hij het niet meer, dus misschien dat eerst proberen.

Longeerlijn is ook een goed idee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:55

Ga grondwerk doen met je tweejarige, niet met kettingen in de weer.
En regelmatig wandelen? Waar is dat voor nodig? Een tweejarige is nog een baby, en kan zich niet langer concentreren dan 10 minuten tot een kwartier...

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:38

winali schreef:
Bedankt voor het verplaatsen!
Het is ook inderdaad zijn beloning en hij laat zich dan echt niet meer pakken. Voor een bit vindt ik hem eigenlijk nog te jong... Ach gut

Sorry had niet gezien dat hij pas 2 was Bloos

mp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:45

hoi,

mijn haflinger heeft vanaf het begin dat we haar hebben geweigerd met buiten rijden
ze wil dan gewoon niet verder, keert om en loopt terug naar de stal
je kan dan meppen wat je wilt maar er is dan geen land meer mee te bezeilen
we hebben ze nu een half jaar en helaas nog geen resultaten geboekt met haar
ze is 13 jaar en heeft niet veel in haar leventje hoeven doen, ze is wel dressuurmatig ingereden maar niet intensief

wie weet raad??

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:35

mp3 schreef:
hoi,

mijn haflinger heeft vanaf het begin dat we haar hebben geweigerd met buiten rijden
ze wil dan gewoon niet verder, keert om en loopt terug naar de stal
je kan dan meppen wat je wilt maar er is dan geen land meer mee te bezeilen
we hebben ze nu een half jaar en helaas nog geen resultaten geboekt met haar
ze is 13 jaar en heeft niet veel in haar leventje hoeven doen, ze is wel dressuurmatig ingereden maar niet intensief

wie weet raad??

Neem een ander paard mee.
En sla je paard niet als ze dit gedrag vertoont, lijkt me niet de goede manier.
Je paard is gewoon te onzeker om alleen naar buiten te gaan.

Is wel erg ontopic, je moet eigenlijk een eigen topic openen

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 15:40

hallo

een 2 jarig paard hoort lekker in een kudde paarden te lopen en door de andere paarden te worden opgevoed! zet lekker nog een jaar op de wei en ga daarna lekker wandelen en beleren met de tijd

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 19:35

eerst grondwerk idd. eventueel lange lijn nemen en handschoenen aan, lijn "oprollen" zoals bij longeren ene deel van de lijn in de ene hand en het laatste deel en het uiteinde in de andere hand (je sterke) als hij dan gaat rennen, het eerste gedeelte van de lijn los laten, en je in die tijd dat hij de ruimte heeft om te rennen voorbereiden. het laate einde hou je goed vast, je bereid je voor en gooi op het moment dat je lijn strak komt te staan je hele gewicht er in, de houding is moeilijk uit te leggen maar dan moet je zo gaan staan alsof je aan het touwtje trekken bent maar wel je handen bij je lijf houden. en dan plotseling ineens trekken.
het paard denk waarschijnlijk dat hij al los is omdat hij al een paar meter gelopen heeft, als je hem dan omtrekt komt dit onverwachter en zijn ze makkelijker terug te nemen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 06:47

dat werkt misschien bij warmbloeden, maar koudbloeden stieren gewoon door Nagelbijten / Gniffelen je gewicht van ca 5 tot 10 % van hun eigen gewicht valt echt in het niet...

M_Girlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:34

gaat hij er vandoor als er bijv. een vrachtwagen aankomt? als hij daarvan schrikt, kan je hem langzaam laten wennen aan verkeer. loop eerst met hem langs een stilstaande auto, doe dit tot dat hij het niet eng meer vind. loop daarna langs een auto waarbij alleen de motor aanstaan, doe dit totdat hij het niet eng meer vind. en dan langs een rijdende auto en met steeds meer lawaairige dingen.
totdat hij nergens meer van schrikt. dit kan wel maanden duren

Nadia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:44

Ik denk dat het, het beste is dat je het eerst probeerd in de weide, net zolang totdat het gaat zoals jij het wilt.. Laat zien/merken dat jij de baas bent en dat hij er niet makkelijk mee weg komt.. Als dit lukt rustig opbouwen met op het erf en daarna buiten.. Als je dat nog niet vertrouwd neem dan iemand mee die sterk genoeg is en die goed met paarden om kan gaan, hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat jij dat niet bent/kan!
Het is wel goed dat je met je 2 jarige tinker nu al probeert om buiten te lopen.. Zo word 'ie later alleen maar makkelijker!

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:43

Ik doe nu af en toe grondwerk in de bak, voor de rest staat hij lekker op de wei.
Er zijn tijden geweest dat hij bijv. buiten nergens bang voor was en nu vindt hij vrachtwagens ect. erg eng.
Dus voorlopig gaan we maar niet meer buiten wandelen waar veel verkeer is.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Clown

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:22

Ik heb zelf een jaarling hengst, waar ik ook niet te lang mee wandel. Ze zijn nog erg jong en moeten hun energie kwijt. Ik zou zeker niet buiten je boerderij gaan wandelen tot zijn 3e jaar. Er hoeft maar een voertuig te komen waar hij van schrikt, dan kunnen er vervelende ongelukken gebeuren.
Een hengtenketting is een niet erg vriendelijke maar wel effectieve oplossing. Als hij zo de benen wilt nemen kan je hem toespreken en bij je houden. Het is inderdaad maar tijdelijk, ze weten het zo.
Wat voor grondwerk doe jij nu met hem, en vanaf welke leeftijd ben je dit gaan doen?

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 22:37

Ik ben nog niet zo lang bezig met grondwerk, we hebben geoefend met lopen in de bak. Zorgen dat hij op mij let en niet op alles wat er om hem heen gebeurd. En hij heeft op en onder een stuk plastic gelopen wat hij overigens niet eng vond. We doen het niet vaker dan 1 keer in de week, verder staat hij op de wei.