hoe leer ik het bijten af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

hoe leer ik het bijten af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 18:13

mijn haflinger van 2,5jaar die net een week geleden gecastreerd is bijt nog al graag. dit is waarschijnlijk mijn eigen schuld geweest. toen ik heb 3 weken geleden kreeg is hij zo van het land af gekomen, en kon nog niks. hij moest echt alles nog leren, het aan de hand lopen vast staan enz. dit leren ging hem erg makelijk af. als hij iets goed deed kreeg hij een klopje en een brokje. het brokje kreeg hij echt alleen maar als hij iets deed dat nieuw voor hem was of als hij iets deed dat erg moeilijk was.

maar nu bijt hij nog al graag. snoepjes krijgt hij al een tijd niet meer, maar hij blijf het doen. is dit gewoon nog hengsten gedrag van hem of komt dit echt puur door de snoepjes. was is de beste manier om het hem af te leren?

rosa_4

Re: hoe leer ik het bijten af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:47

ik denk dat het door de snoepje komt en hoe je het hem af moet leren, zorg dat hij een negatieve vervaaring krijgt met het bijten zodat hij het niet meer doet bijvoorbeeld dat hij een vieze smaak in zijn mond krijgt als hij bijt. kijk ook eens op internet daar staat vast wel wat

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:30

of gewoon een tik geven als hij dat doet. als hij namelijk naar een paard zou happen dat boven hem zou staan in de rangorde zou hij ook een hap terug krijgen of zelfs een schop. dus je mag hem best een tik geven, dat snappe ze het best, want dat is natuurlijk gedrag voor hem.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:48

Ik geef altijd een knijp in z'n neus als hij ook maar een teken geeft van te willen bijten.

Werkt prima, paard bijt niet meer en is nog even aanhankelijk en totaal niet kopschuw oid geworden.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:54

Mijn hengst beet ook graag maar doet het nu niet meer ik tikte hem gewoon flink over zijn neus als die beet.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:26

Grondwerk doen om eventueel jullie verhouding te verbeteren.
Je mag hem trouwens best een keer flink op zijn nummer zetten, bijten is not done. Lachen

mies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:54

maar als je een flinke tik oid op zijn hoofd geeft kan die kopschuw raken en dat heb je ook niet graag dan kan je beter zoals Tellie zegt een knijp in zn neus geven dat doe ik ook en het werkt ook.
succes er nog mee

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 09:12

een tik geven lijkt mij niet verstandig omdat hij al een beetje kopschuw is. ik zal het inderdaad een proberen door hem te knijpen in z`n neus

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:19

Ik denk dat het ook een halflinger kwaal is.
En het echt veel in hun karakter voor komt.

Ik heb in de paar jaar dat ik nu mijn eigen paard heb al meerdere halflinger meegemaakt.
En ze deden het allemaal.
De een wat harder dan de ander.
Maar op een een of andere manier willen hun altijd ergens met hun mond aanzitten, in buiten.
Hoe je het af kan leren weet ik niet dus ik volg ff dit topic.

Op het hoofdslaan lijk me ook niet altijd de oplossing.
Mijn paard zelf is ook kopschuw dus dan zou zoiets enkel maar erger worden.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:31

Tellie schreef:
Ik geef altijd een knijp in z'n neus als hij ook maar een teken geeft van te willen bijten.

Werkt prima, paard bijt niet meer en is nog even aanhankelijk en totaal niet kopschuw oid geworden.
Inderdaad doe ik ook. Van echt tikken geven worden sommige paarden kopschuw dus daarom lost ik het ook zo op.

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:36

Ik geeft hem ook altijd een knijp in zijn neus. Of ik draai het vel in zijn nek om. Dit is natuurlijk gedrag. In het wild draaien paarden het vel om van een paard bij het bijten om de rangorde te bepalen.

Mag best hard ... bijten is gewoon niet goed!!! Zo leert hij het razend snel af (hopelijk Haha! )

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:52

claubrink schreef:
een tik geven lijkt mij niet verstandig omdat hij al een beetje kopschuw is. ik zal het inderdaad een proberen door hem te knijpen in z`n neus

Ik zei nergens dat je hem op zijn hoofd moet slaan.
Straffen kan ook door middel van knijpen in zijn neus. Knipoog

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 03:55

Klinkt als een hengst!! Als een hengst wordt gecastreerd duurt het even, nou ja kan maanden zijn, voordat die hormonen uit zijn lijf zijn.
Maar dat bijten en happen klinkt echt als hengstengedrag!!

Mag je ook gewoon afstraffen, als hij wat kopschuw is inderdaad liever niet op het hoofd, maar wel zo snel mogelijk reageren!!
Hier wil het ook nog wel helpen om hem gewoon achterin de box te brullen.. Laat even zien wie de baas is..

Als je consequent bent en als de hormonen wat minderen moet het wel overgaan!!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:12

Zorg dat je paard jou al leider gaat zien met grondwerk etc. ik heb een merrie die beet en gebrukte vaak een harde borstel. ik zorgde dat ik de borstel in de hand had en met een snelle reactie van mijn kant kwam de borstel vaak tegen haar neus/mond als ze probeerde te bijten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:23

Heeeel hard zelf terug bijten!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:08

Als het paard respect voor je heeft, en je als leider ziet, haalt hij het zowieso niet in z'n hoofd om je te bijten.
Grondwerken kan jullie helpen om jullie verhoudingen te verbeteren.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 16:21

ben druk bezig met grond werk, en knijp hem nu in z`n neus. de heerste keer stond hij me heel raar aan te kijken. als of hij wou zeggen. hu? want doe jij nou

mikafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:14

zeggen foei en een zachtjes aan de oortjes trekken

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:49

Mogli (shet) deed het ook altijd. Echt heel gemeen. Ik was gewoon bang van hem. In het begin zei ik altijd foei en dan een tikJE op zijn neus. 1x had hij mijn bovenbeen te pakken, toen was ik zo pissed (deed zo'n zeer) en beet ik in zijn oor (hij vond het nooit leuk als iemand aan zijn oren zat + is de enige plek waar je kan bijten Tong uitsteken). Hij wist niet wat hij meemaakte, hij schrok zich een ongeluk. Hij beet daarna ook nog wel, maar niet zo gemeen. En nu is het uiteindelijk had hij het stiekem probeert (eerst lief likken en dan opeens hap) Verder had ik ook een grote zus die hem altijd op zijn donder gaf.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:21

mijn pony die bijte mij ook eerst heel vaak, ik wist ook zelf niet goed meer wat ik eraan moest doen enzo.. iemand had tege me gezeg ddat ik haar terug moest gaan bijten in der nek.. dat heb ik ook een keer gedaan toen zij mij had gebeten.. ze schrok echt heel erg! maar vnaf toen heeft ze me nooit meer gebeten. ik had een hele hap haar in mn mond Tong uitsteken mar dat had ik er gelukkig wel voor over wan tnu heb ik een pony die niet meer bijt! hoop dat het bij jou ook werkt! Lachen succes!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:48

Een waterpistooltje wil ook nog wel eens helpen Knipoog.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:53

mijn paard beet vroeger ook. had een puitflesje in mn hand verstopt met daarin anti-bijt. zodra hij me beet(was meestal in mn hand) kreg hij dus dat spul in zn mond. toen had hij het zo afgeleerd.

jackiemischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:09

kijk je heb hem zelf verwend het is je eigen stomme schuld.
jij moet nooit meer brokjes zo uit de hand gaan geven (het liefst helemaal niet meer)
maar als je hem dan toch wil verwennen (dom) dan moet je het op de grond gooien of in zijn voerbak.
als hij bijt moet je hem een goede tik (hard) zodat hij het meteen weet op zijn neus geven.
hij is nog jong dus hij kan dit afleren.
doe het alsjeblieft wand een bijtend paard is zo vreselijk irritant.
en geef absoluut geen schat tikje maar 1 flinke dat je het niet vaak meer hoef te herhalen.
jij zeg dat ie snel leert dan moet hij dit ook snel hebben afgeleerd.
ik hooop dat je wat aan mijn informatie heb
groetjes

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:42

jackiemischa schreef:
kijk je heb hem zelf verwend het is je eigen stomme schuld.
jij moet nooit meer brokjes zo uit de hand gaan geven (het liefst helemaal niet meer)
maar als je hem dan toch wil verwennen (dom) dan moet je het op de grond gooien of in zijn voerbak.

Dat kan ook wel wat vriendelijker lijkt mij Rolleyes
Mijn haflinger deed dat ook, met een knijp in zijn neus was het zo opgelost.
En de andere 4 haflingers die ik in mijn bezit heb gehad deden dat niet. Dus ik vind niet dat je kan zeggen dat het een haflinger kwaal is.
Er zijn genoeg paarden van andere rassen die het net zo doen.

peetorlan schreef:
Ik denk dat het ook een halflinger kwaal is.
En het echt veel in hun karakter voor komt.

Ik heb in de paar jaar dat ik nu mijn eigen paard heb al meerdere halflinger meegemaakt.
En ze deden het allemaal.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:06

nou dat het dom is om je paard af en toe te verwennen met een snoepje vind ik nogal een rare opmerking, ik denk niet echt dat het bijten daar alles mee te maken heeft, hij heeft een moeilijke leeftijd en ik zou het gewoon afleren door middel van dat knijpen of een tikje, je hoeft hem natuurlijk geen kaakslag te geven ofzo, ik ben ook zo dat bijten niet kan en dat hij dan op zijn donder krijgt maar een hele harde klap vind ik niet nodig. Je wilt geen kopschuw paard.