Heel vaag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Heel vaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 09:16

Sorry, ik wist geen betere titel.. Knipoog

Ik heb een verzorg shetlander, ik ben te groot om erop te rijden, dus ik poets,longeer,wandel enz. Vorige week ging ik haar longeren, en ik was de longeerzweep vergeten. Ik dacht, achja, dan maar zonder. Dus na een tijdje stappen zei ik : Draff, ze gooide haar hoofd in de lucht met de oren naar achter en schudde met haar hoofd. Dit doet ze normaal nooit. Even later toch maar de longeerzweep erbij gepakt, en toen liep ze gewoon weer normaal zonder boos te doen en zonder te schudden met haar hoofd.. Weten jullie waarom? Ik vond het toch wel vreemd, je zou juist denken dat het andersom zou zijn.. Knipoog

Groetjes, MarlinH.

dolor

Re: Heel vaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:16

ik denk dat ze gewoon niet wou luisteren omdat je de zweep er niet bij had. dat schudden en oren naar achter was een teken van protest. ze wil niet voor je werken als je de zweep er niet bij hebt. dat betekend dat jij opdat moment niet dominant genoeg bent. dat kan je recht zetten door grondwerk enzo te gaan doen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:42

Ik doe al grondwerk met haar.. Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:44

oke. maar er is iets waardoor ze je met longeren zonder zweep niet accepteerd.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:53

Vorig jaar had ik ook geen zweep, toen wilde ze nooit galopperen an kleine stukjes draven, en meer niet, toen ging ze een halfjaar weg, en nu is ze er al weer een tijd, maar nu heb ik dus een zweep en luisterd ze echt goed, maar zonder denk ik dat zij denkt, o ik hoef niets te doen, dus ik doe ook niets..

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:14

het kan ook dat ze van zonder zweef indwar raakt omdat ze dat niet kent en nooit doet

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 06:35

Kan, maar ze heeft voordat ik een zweep had altijd zonder zweep aan de longe gelopen.. Knipoog

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 06:46

misschien kun je haar naar stemhulpen leren luisteren en dan die zweep dus na een tijdje eens even wegleggen en kijken hoe ze dan reageert, of ze ook zonder zweep naar je stem luistert.
Volgens mij had ze inderdaad gewoon geen zin, je had geen zweep en dat begreep ze heel goed, dat je nu minder machtig was. Daarom ging ze volgens mij proberen hoe ver ze kon gaan, door zich dus zo te gedragen.

veel suc6

mies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:59

als je met zweep longeert de zweep niet veel gebruiken maar veel je stem gebruiken. zo kan je de zweep steeds minder gaan gebruiken en dan lukt het mischien na een tijdje wel
succes ermee!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:29

Gewoon wat dominanter zijn als ze zoiets doet. Ze weet wsg dat je met een zweep meer macht hebt en probeert , zoals M_ichje al zei, waarschijnlijk uit hoe ver ze kan gaan. Gewoon even kordaat zijn! Dan lukt het vast wel Knipoog. Laat je niet doen Tong uitsteken .

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:36

Het is gewoon kijken hoever je shet kan gaan, geen onwil maar gewoon natuurlijke dominantie. Knipoog

Paarden doen graag hun eigen zin, maar wij ruiters nemen liever het voortouw. Een paard dat zelf besluit in de bak of tijdens een buitenrit welke kant het op gaat en hoe hard het gaat dat levert ongelukken op. Knipoog

Met een zweep in je handen heb je meer overwicht, die lange arm van jouw grijpt namelijk in op het moment dat je shetje zijn eigen weg zoekt. Jij hebt de leiding, probeert je shet toch de leiding te nemen tik je bij met de zweep en gelijk zijn jullie beide posities weer duidelijk.

Zonder lange zweep is het anders, je shet probeert de leiding te nemen en wordt niet direct gecorrigeerd door jou zoals met je zweep. De poging om eigen zin te doen, slaagt dus deels en dat is een motivatie voor je shet om het nog eens te proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:52

Die oren in de nek is een teken dat ze toch niet zo goed onder appel staat zonder zweep dan je eigenlijk zou willen.
Je doet al grondwerk met haar zeg je. Wat doe je zoal?
Overigens betekend grondwerk met je paard niet dat hij niet af en toe een keer een teken mag geven dat hij het er niet mee eens is. Als hij het uiteindelijk maar wel doet...Haha!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 17:07

Ik doe ook alles met m,n stem, ik gebruik de zweep ook niet, doe er eigenlijk niets mee.. Maar dan weet ze dus gewoon dat ik hem heb, dus ik kan hem gebruiken en dat weet ze.