Hoe ga ik alleen het verkeer in met mijn pony? niet angstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Hoe ga ik alleen het verkeer in met mijn pony? niet angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 22:02

Hoi,

Ik vind topics over paarden verkeersmak maken, leren buiten lopen met angstige paarden, maar dat is niet wat ik zoek.

Naar buiten gaan met mijn pony is hardstikke leuk! Ze kijkt wat om haar heen, schrikt soms wel eens ja, maar loopt daarna ook weer gewoon vrolijk in een fijn tempo verder. Draven en galopperen is heerlijk in het bos, op zoek gaan naar nieuwe plekken.. helemaal top.
Tenminste: Dit is als er een ander paard mee gaat, of ze het paard nu kent of niet.

Loop ik alleen met mijn pony van het erf af, heb ik mijn route al wat uitgestippeld, dan is er niets anders dan gemopper. Ze wilt het terrein niet af, alle steentjes op de weg zijn eng, elke boom is eng, vaak stilstaan en omdraaien naar huis toe. Loopt ze, dan is het echt met een slakken tempo, op dit moment zit ze (naar mijn mening) te zoeken naar iets wat eng zou kunnen zijn. Als ik flink boos op haar wordt dan loopt ze weer een paar pasjes. Mijn doel om de route te rijden is weg, wel heb ik een volgend doel bijvoorbeeld: rijden tot aan het hek van het bos, of tot aan het tweede hek in het bos. En dit zijn heel korte stukjes, in principe zou ik met 10 minuten of iets minder wel weer terug kunnen zijn op stal.

Vorig jaar hebben we mijn pony ingeladen in de trailer en zijn we naar het grote bos gegaan, ik op mijn pony en mijn moeder en vriend gingen daar hard lopen. Ook hier had ze absoluut geen zin om ook maar een voetje te verzetten. Mijn moeder en vriend zijn uiteindelijk een stuk meegelopen en daarna kon ik kleine stukjes vooruit rijden.

Ik ben hier nu al zo lang mee bezig, ik heb echt geen idee meer hoe ik dit nog verder zou kunnen trainen.
Hebben jullie eventueel nog tips die ik zou kunnen proberen?

merrieveulen

Re: Hoe ga ik alleen het verkeer in met mijn pony? niet angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:14

waar is het vertrouwen? je pony heeft overduidelijk een ander paard nodig om zich zeker en veilig te kunnen voelen. dit gevoel is bij jou niet genoeg aanwezig, ze durft het niet aan jou over te laten. werk daaraan, doe eens wat grondwerk, bouw meer vertrouwen op. NIET boos worden, daar leert ze niets van, zéker geen vertrouwen.
hoe is het als je ernaast loopt? volgt ze je dan, of wil ze dan ook niet?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 01:13

Grondwerk doen we vaak.
Ik heb niet het idee dat ze me niet vertrouwt.
Boos worden deed ik in het begin niet omdat ik dacht dat ze angstig was, maar nu na een lange tijd heb ik het idee dat ze zich aanstelt/ geen zin heeft, maar dit is zeker geen angst.
Als mijn pony iets engs vind, tijdens de lessen of tijdens een buitenrit met iemand erbij (fietser/ander paard) dan is er ook niets aan de hand, gewoon langs dat gene wat eng is, eventueel laten zien dat het niet eng is en het is goed, dan loopt ze ook weer vrolijk door.
Ik beloon mijn pony en ik praat tegen mijn pony.

Loop ik ernaast, binnen het terrein of in de buurt van het terrein is er geen probleem, ze volgt me op de voet, maar gaan we naar buiten weer hetzelfde... stilstaan, niet willen lopen en staren naar dingen. Maar ze springt niet opzij als er wat engs is, dan blijft ze bij me staan.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:23

probeer dan eens buiten grondwerk te doen. dus in het bos ofzo. dan leert ze dat daar de zelfde regels geldde als in de bak. misschien dat ze dan wel luistert en ze makkelijker meegaat .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:50

aanstellen kan een paard niet, om onder het werk uit te komen. zo kan een paard simpelweg niet redeneren.
'angst' laten zien omdat ze geen zin heeft kan je dus uitsluiten. oefen het eens met iemand op de fiets erbij, en bouw dat uit naar alleen. of, misschien nog beter, loop naast haar terwijl ze gezadeld is, en stap een eindje verderop pas op. loopt ze dan niet, stel dan duidelijk de vraag om wel te lopen. niet de druk verhogen, gewoon de vraag erin houden. dan elke stap in de goede richting belonen, en ook dat uitbouwen met kleine stapjes tegelijk. maak het haar makkelijk, zodat ze niet kan falen.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 10:57

Dit probleem had ik met Poll eerst ook Ja
Todat er een ander paard bij kwam, en we af en toe samen buitenritten maakte, ging dit eigenlijk vanzelf over, en rijden we nu bijna altijd alleen de buitenritten!
Soms wilt ze een bepaalde kant niet op, meestal gaan we met een buitenrit vanaf het erf naar Links, maar naar rechts levert af en toe nog wel eens problemen op.
ik zorg dan altijd dat ze wel ingestapt & gedraafd is, en probeer dan extra voorwaarts te rijden, en als ik dan voel dat ze langzamer gaat laat ik haar 5 pasjes galoperen, zodat ze steeds als ze wil gaan stoppen sneller moet gaan, en dan is dat na een keer of 4 wel over en loopt ze gewoon netjes Lachen
succes!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 13:07

dolor bedankt voor je reactie, over het algemeen gaat dat heel goed. Maar er zitten ook veel momenten bij waarbij ze ergens in de verte weer eens iets ziet, dan gaat ze weer stilstaan en staren. Dit gebeurd dan een paar keer, gaat het goed beloon ik haar.

merrieveulen, sorry, maar dat gaat er bij mij niet in, misschien is aanstellen dan niet het goede woord. Ze kan hardstikke goed alleen over de weg, dat is vaker gedaan zonder problemen, Ik weet dat ze in het begin, toen ik haar net had, angstig was op de weg en daar heb ik aan gewerkt. uiteindelijk ging dat hardstikke goed en reden we fijne buitenritten. Ik merk het verschil tussen angstig en niet willen bij haar heel goed.
Met iemand ernaast op de fiets heb ik vaak gedaan, ze loopt erg traag en gaat vaak stilstaan.

Nicky: Bedankt voor je reactie ik zal het eens gaan proberen, ik had er nog niet aan gedaan om het zo te doen.

Overigens heb ik vandaag met haar buiten gelopen en dat ging hardstikke goed, we zijn een stukje het bos in gegaan, ze keek wel om har heen, maar ze volgde me goed.
Op de terugweg wilde ze weer erg graag terug naar huis en begon ze wel wat sneller te lopen, maar met een commando bleef ze weer bij me lopen. Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:10

Je zegt dat het geen angst is.. Maar je paard vind steun bij het andere paard die meegaat. Als er dus geen ander paard mee gaat moet hij steun bij jou vinden en dit kan hij blijkbaar nog niet vinden.

Wat versta jij onder grondwerk?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:14

Mijn pony had het eerst ook, in het begin veel op pad geweest met mijn vader op een fiets ervoor en daarna heel vaak alleen. Eerst korte stukjes van 10 minuten en dan steeds verder. Hoe vaker je alleen gaat, des te beter het zal gaan uiteindelijk. Lachen
Pony moet wennen om op 'eigen benen' te staan.

Ik kan nu heerlijk uren alleen buiten rijden, al wil meneer nog wel eens 'trucjes' uit halen om eerder thuis te zijn door te staken. Maar zolang je niet toegeeft en volhoudt zal jij je zin krijgen en zal de pony toch braaf en normaal weer doorlopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:17

Oefenen, oefenen en nog maals oefenen. Je paard wil duidelijk niet alleen op pad en dat is iets wat vaak voorkomt. Bij die van jou uit het zich dus in langzaam lopen.

Eerst kleine stukjes oefenen. Uitstappen alleen buiten, klein stukje buitenrijden met een wandelaar of fietser ernaast, kort rondje van 20 minuten alleen buiten. Zo langzaam opbouwen totdat je gewoon kunt buitenrijden.

Het kwartje zal vanzelf vallen dat ze ook gewoon vlot kan rijden als ze alleen is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 13:21

Somebitch: Ik snap dan niet waarom ze het wel heeft gekund, alleen naar buiten gaan en waarom het nu al tijden zoveel problemen geeft.
Al rijd ik met een ander paard erbij, ze blijft een hele rustige, schrikt dat andere paard dan schrikt zij niet mee, zij staat er meer bij van "Kom op joh! Dat is heel niet eng Knipoog "
samen met haar heb ik andere pony's verkeersmak gemaakt en dat gaf ook helemaal geen problemen, hier was ze dan een voorbeeld.
Wat versta ik onder grondwerk; ik doe aan Parelli, maar wissel de oefeningen wel af.

Welshcobfan : Bedankt voor je reactie. Die trucjes om eerder thuis te komen die ken ik wel. Ik geef niet toe, maar weet wel dat ze het even daarna nog een paar keer zal doen. In dit geval loop ik dan door, tot ze netjes doorloopt en dan draai ik om en ga ik naar huis toe. Zo probeerde ik steeds wat verder te komen, ik heb alleen het idee dat ze er misbruikt van maakt, want zodra ik iets langer doorloop draait ze zelf al om.

Apple: Bedankt voor je reactie ook. Ik ga er zeker wat mee doen.
Uitstappen buiten gaat goed.
Laatst bijgewerkt door Marchador op 01-07-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:22

Kan ook nog zijn dat ze het gewoon totaal niet gezellig vind om alleen op pad te gaan Haha!.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:23

Ah oke wist niet dat je daaraan deed.. Sommige mensen denken met grondwerk namelijk alleen longeren Knipoog

Maar is er iets in het verleden gebeurt toen je in je eentje aan het buitenrijden was met haar dan?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 13:28

Apple: Dat idee heb ik wel haha Haha!

Somebitch: Ja dat is waar inderdaad Lachen
Nee niet dat ik weet (in ieder geval niet met mij), Toen ik haar verkeersmak heb gemaakt gingen we alleen op pad en dat ging erg goed. Pas toen er paarden mee gingen begon dit 'probleem' langzaam aan. Op dat moment had ik het niet door, ze was jong en begon ook wat te puberen. Vanaf toen is het dus eigenlijk begonnen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:31

Mischien als je een stalgenoot hebt dat je afspreekt met haar dat ze naar het bos rijd, jullie spreken daar op een tijd af op een plek in het bos en ji jgaat alleen met je paard daarnaar toe, als je iedere keer op een andere plek in het bos afspreekt dan vind je paardje het mischien wel leuk en mischien later alleen ook wel?

Zij rijd dan uiteraart wel eerder weg dan jou Tong uitsteken

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:33

Ik doe het in kleine stapjes. Eerst een paar keer naar buiten met een ander paard en dan bewust voorop gaan rijden of een stukje van elkaar af. En nu af en toe naar buiten en dan m'n vriend met de fiets daarnaast, dat voelt iets vertrouwder. Zo bouwen we het rustig op en leert ze ook steeds beter op mij en zichzelf te vertrouwen. Ik moet zeggen; tot nu toe gaat het prima.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 13:34

Dat is een goed idee, ik zal eens op zoek gaan naar mensen uit de buurt die ook buiten rijden, die het gezellig vinden om mee te gaan het bos in.
Ik ben de enige van stal die buitenrijd, er is één stalgenootje die is haar pony nog aan het inrijden en de rest rijd geen paard Haha!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:38

Ohh oke Lachen

Nou mischien kan je mensen in de buurt vinden Lachen

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:24

Dit probleem heeft die van mij ook! Als er een fietser of ander paard meegaat, loopt ie super, maar als ik zelf een stukje wil rijden is alles eng! @ danielle1981: Dat doet hij ook super! Ook als ik alleen ben en ik ga naast 'm lopen; Hij gaat gewoon stilstaan. Niet omdat iets eng is, maar gewoon. Hij staat als een blok. Vaak midden op de weg Clown Tong uitsteken

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:24

Dit heb ik ook gehad met mijn pony, als ik naar buiten ging met een ander paardje dan ging het super, zodra ik alleen wou, ging het helemaal mis.

Toen ben ik stapje voor stapje gaan opbouwen,, Eerst lekker buiten wandelen met me paardje en daarna gingen we naar buiten ik erop en een fietser mee,, zo ging het al steeds beter,, En zo hebben we mee vertrouwen in elkaar gekregen.

En nu kan ik helemaal alleen met haar naar buiten.. Het is gewoon een kwestie van geduld en elkaar leren vertrouwen.

Probeer het rustig op te bouwen, en laat merken aan je paard, dat hij/zij het aan jou kan overlaten als er iets engs is