19 jarige merrie trapt het ene moment, andere moment is ze..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

19 jarige merrie trapt het ene moment, andere moment is ze..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 11:24

Wij hebben nu ongeveer een maand nu een 19 jarige merrie, ontzettend leuk ding maar er zitten een paar dingen aan die ik niet helemaal kan plaatsen.

De eerste 2 weken was ze een ware engel liep lekker en ontzettend leuk om dingen van te leren (voor mijn moeder).
Toen begon ze hengstig te worden en was het de ene na de andere trap die ik moest ontwijken, als ze iets niet wilt dan doet ze het ook écht niet.

Nu jojo't het, het ene moment is het een engeltje en het andere moment wilt ze je aan gort trappen.

Ze trapt met haar voorbenen ook, ze bijt en ze rent op je af...

Wat is dit? Zou ze pijn hebben ergens? Of last hebben van haar hengstigheid (die nu wel over moet zijn).?

edit: het begon toen we onze ruin bij haar zette dat ze zich zo ging gedragen, nu hij er niet meer bijstaat is ze al heel wat rustiger.
Ze bood zich nogal erg aan om zich te laten dekken door onze ruin.

Cassidy

Re: 19 jarige merrie trapt het ene moment, andere moment is ze..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:35

Het kan lichamelijk zijn (dat ze last heeft van de hengstigheid), maar het kan ook het verkennen van grenzen zijn. Na een aantal weken gaan ze namelijk uitproberen. En misschien heb je nu wel te maken met haar echte gedrag. Paarden kunnen namelijk de eerste tijd na een verhuizing aardig onder de indruk zijn, zich heel braaf gedragen en ineens omslaan als een blad aan een boom.

Ik zou grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, want het lijkt erop dat ze je niet serieus neemt. Lichamelijke problemen zou ik niet uitsluiten, maar dat mag niet resulteren in aanvallen en bijten...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:40

Ja wat kan ik meer zeggen??Wat Cassidy over de merrie schrijft,dat waren ook helemaal mijn gedachte's.Ik zou ook eerst uit willen sluiten of het puur lichamelijk is,zoniet dan moet deze dame op haar plaats worden gezet.Nee bijten en trappen...dat kan echt niet!!Heel veel succes er mee.. Ach gut .

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 11:42

Cassidy schreef:
Het kan lichamelijk zijn (dat ze last heeft van de hengstigheid), maar het kan ook het verkennen van grenzen zijn. Na een aantal weken gaan ze namelijk uitproberen. En misschien heb je nu wel te maken met haar echte gedrag. Paarden kunnen namelijk de eerste tijd na een verhuizing aardig onder de indruk zijn, zich heel braaf gedragen en ineens omslaan als een blad aan een boom.

Ik zou grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, want het lijkt erop dat ze je niet serieus neemt. Lichamelijke problemen zou ik niet uitsluiten, maar dat mag niet resulteren in aanvallen en bijten...

Oke bedankt, ze doet dit bij iedereen dus verder niet alleen bij mij. Als ze iets niet wilt doet ze er alles om, om dat dus ook niet te hoeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:12

Duidelijk dominante tante dan. Succes met grondwerk!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:53

Vandaag ging echt geweldig, geen spoortje van hengstigheid en het rijden ging echt ontzettend goed.

Als ze aan het uitproberen is, zou dat dan niet altijd moeten zijn en niet de ene week wel en de andere week niet?.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 04:06

Het verschilt nogal per merrie, sommigen zijn gewoon vaker hengstig en er wat gevoeliger voor.. Ik zou het eens bespreken met een Da, misschien is haar ritme wel van slag of is het met een simpel kuurtje te verhelpen.
Het kan ook gewoon een pis merrie zijn en daar kan ook wel wat aan gedaan worden..

Maar wat Cassidy schrijft kan ook, gewoon uitproberen, dan is het gewoon een dominant paard, maar dan vind ik het raar dat ze het soms wel en soms niet doet..

Lariek0ek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:47

Cassidy schreef:

Helemaal mee eens!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:53

Het is nu al sinds vrijdag avond/zaterdag dat ze zich weer normaal gedraagt en ook niet meer hengstig is.

Lijkt me dat het dan iets met elkaar te maken heeft?

edit: wat is een pismerrie?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:37

Een merrie die overdreven reageert op hengstigheid.. Dus veel plassen, ander gedrag vertonen, hinniken, niets meer willen en meer van dat soort ongein..
Die heb je wel meer, die worden soms ook vaker hengstig, al kan dat ook zo lijken, sommige merries staan meteen te plassen en anderen alleen als ze echt vruchtbaar zijn.. De een gaat al pissen bij een merrie terwijl een ander het alleen doet bij een hengst..
Zo zijn er ook merries die bijna of niet piesen, die niet reageren op hensgtigheid, niets laten, merken het kan naar beide kanten uitslaan..

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:42

Cassidy schreef:

ik ben het erg helemaal mee eens...