Halster omkrijgen bij een bange jaarling??? Help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Halster omkrijgen bij een bange jaarling??? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:52

Een vriendin van mij heeft een jaarling (TuigerXFries). Een heel mooi beestje. Zo komt ze naar je toe en eet ze uit je hand, maar zodra ze een halster touw ziet of een halster blijft ze een meter uit je buurt. Ze heeft alle legale kalmeringsmiddeltjes al geprobeerd. Niks helpt. Ze heeft de dierenarts gebeld of die iets weet, en die kan er niet bij helpen. ze moet echt ook nodig naar de hoefsmit en ze staat in de verkoop, omdat ze een paar paarden weg moet doen. Zonder halster om krijgt ze haar niet echt tammer dan ze al is. Jammergenoeg kan ze niet in een stal gezet worden vanwege geen halster. Ze loopt op een wei met een kleine shetland ponny. Andere jaarling is al appart gezet.

Wie heeft tips om haar toch een halster om te krijgen.

KimWelsh

Re: Halster omkrijgen bij een bange jaarling??? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:01

Ik denk dat het vertrouwen toch nog niet goed genoeg is zodat je het halster om kunt doen, ofwel het paard heeft toch al een nare ervaring gehad met het halster. Probeer het stapje voor stapje op te bouwen. Mag je het dier bijvoorbeeld zonder halster wel overal bij zijn hoofd aanraken, kun je wel de beweging van een halster omdoen nabootsen zonder dat hij het eng vindt? Probeer als dit allemaal goed gaat eens met het halster te komen, maar doe er verder niets mee. Herhaal dit wat keren, en de volgende stap is om hem met het halster aan te raken, zo stapje voor stapje verder gaan, en je merkt aan de reactie vanzelf wel hoe ver je wel en niet kunt gaan. Let echter wel op dat je zeker niet TE ver gaat, dat kan je weer een paar passen terug in de oefening zetten. Succes!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:17

Het belangrijkste: doe rustig aan.

Probeer niet het halster in een 'onbewaakt ogenblik' snel om te doen, de kans dat dat lukt is klein en daarna zal het alleen nog maar moeilijker gaan. Ga vaak naar het paardje toe zodat het minder bang wordt. Neem na een tijdje het halster mee, probeer het niet om te doen maar houdt het alleen in de buurt.

Als je denkt dat het moment gekomen is om het halster om te doen: neem een groot halster waarvan je de bovenkant los kunt maken (en doe dat dus ook Tong uitsteken). Houd het halster met je linkerhand voor de borst, doe je rechterhand over de schoft/hals. Maak rustige bewegingen en zorg dat je met je rechterhand het uiteinde van het bovenstuk van het halster te pakken krijgt. Beweeg het halster daarna met je linkerhand rustig richting het hoofd, je rechterarm beweegt zich dus over de hals. Blijf tegen hem/haar praten, word het paard toch onrustig doe dan meteen een stapje terug, niet vasthouden, je houdt hem/haar toch niet. Blijft hij/zij wel rustig, schuif het halster dan voorzichtig over de neus. Daarna het bovenstuk vastmaken boven de nek, blijf bij de oren uit de buurt, het is niet erg als het eerst wat te ruim zit, om=om. Succes!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:27

Ben het helemaal met mgoeroe eens Ja Wou eigenlijk zoiets ook zeggen Lachen

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:29

Ligt het echt aan het halster om doen of gewoon aan het halster zelf , dat het voorwerp zelf eng is voor hem/haar . Als het voorwerp zelf eng is voor je jaarling , hang hem dan op in zijn stal ( het halster ) en laat hem daar gewoon een weekje hangen . Na een paar dagen overwint zijn nieuwsgierigheid zijn angst en komt hij er achter dat er niks aan is .

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:40

@Clautt:

TS schreef:
Jammergenoeg kan ze niet in een stal gezet worden vanwege geen halster. Ze loopt op een wei met een kleine shetland ponny.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:46

Een paard is gerust wel zonder halster een stal in te krijgen. De ruimte waarin je gaat oefenen kan maar beter beperkt zijn in afmetingen en zo min mogelijk afleiding geven. Ik zou dus toch het paard even een week of twee op stal zetten om hem een paar basismanieren bij te brengen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:48

Als jij alles afzet, kun je je paard zo de stal of bak indrijven, geen probleem lijkt me..
Shetlandertje mee, komen ze er vanzelf achteraan.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:52

Een jaarling een stal in krijgen zonder halster om lukt het beste door een weggetje naar de stal af te zetten en de jaarling daar doorheen te laten stappen, zorg er dan wel voor dat de omhening goed zichtbaar is.
Verdere tips zijn al gegeven.
Probeer gewoon zo rustig mogelijk te blijven, boos worden werkt alleen maar averechts.
Succes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:21

Ondanks de verkoopplannen, toch alle tijd voor nemen. Ik denk dat onderhand tevaak is geprobeerd even snel het halster om te krijgen. Paarden willen alleen een halster omkrijgen als ze dit niet als reden zien om te vluchten. Even snel het halster over het hoofd proberen te doen is een bedreiging. En daar komen ze geen tweede keer op af.

Dat ze uit je hand komt eten, super! Maak daar gebruik van, leg een halstertouw op 2 meter afstand van je op de grond en geef haar wat lekkers. Zo langzaamaan leg je het touw steeds dichterbij je en wacht je geduldig af of ze wil komen. Blijft ze na zelfs een half uur geduldig wachten niet uit je hand willen eten, weer een stapje terug door het touw wat verder te leggen. Hoe dan ook. Sluit goed af, dus niet als ze niet bij je wil komen maar weer weg gaan. Probeer haar in ieder geval een keer uit je hand te laten eten.

Zo kun je ook met een halster erbij oefenen, steeds dichterbij en als ze toch komt belonen.

Desnoods zul je dat vele dagen moeten herhalen totdat het is bevestigd. Probeer ook eens of je haar op de hals kunt aaien of over het voorhoofd. Geen onverwachte bewegingen, maar gewoon rustig. Uiteindelijk zul je het paard vast wel kunnen aanwennen dat een halster of touw in de buurt niet eng is en dat je als mens met kalm handelen het halster omkrijgt. Let wel, neem hier echt de tijd voor. Haastieg spoed is zelden goed.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:28

Bij mijn paard (volwassen) krijg ik vaak ook vanuit de wei geen halster om als ik naar haar hoofd kijk. Paarden ervaren dit als een bedreiging. Denk aan je eigen houding en probeer niet teveel te kijken. Ga desnoods ongeinteresseerd een grassprietje bestuderen...ze komt echt wel naar je toe uiteindelijk. Misschien kun je het eerst proberen met een touwtje om haar hals kijken of ze dan met je meeloopt.

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:50

doe anders theam tuchts oefeningen met die pony ik weet zerker dat dat helpt, of volg een theam tuchts kurses Knipoog

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 14:53

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:37

wij hebben een fjord staan die aan t begin van het weideseizoen naar je toe komt als je zonder halster staat.. ik loop dan ook naar hem toe en dan vraag ik een voetjee ik hou zijn voetje gewoon omhoog en dan komt mn zusje aan lopen met het halster en doet hem om.. dit kan je proberen.. is ook paard vriendlijk Haha! xx wendy laat maar weten als het heeft geholpen

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:39

ojaah af en toe ook afwisselen.. bijv.. zodra het paard het halster om heeft appel geven bijv. en dan halster af halen.. moet wel leuk blijven en ook heel goed belonen natuurlijk maar dat zal je vast wel doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:43

Ik heb er wel eens weken over gedaan om bij een paard een halster om te krijgen. Uiteindelijk iets van een touw om haar hals gedaan (vanaf de zijkant) en spelenderwijs over de neus geknoopt. Daarna het echte halster eroverheen gedaan, touw weer weg en het halster een paar weekjes omgehouden totdat we gewoon aan haar hoofd konden komen e.d.

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:26

Misschien kan je het halster in het weiland hangen, of het elke keer om je schouder doen terwijl je dr voert. Zo leert ze dat het niet eng is (een veulen van ons in iedergeval wel)
Succes!

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:05

Het is in iedergeval geen optie om het met geweld te doen, want dan zou ze alleen maar banger worden. Ik vind het een goed idee om (zoals nathaliee al zegt) het veulen er aan te laten wennen door het steeds mee te nemen.

Ook zou je kunnen proberen te desensibiliseren (hoe dit moet kun je opzoeken op paardnatuurlijk.nl) Dit werkt zeer goed vind ik zelf!

vOssieJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:33

Ik heb dit zelf ook meegemaakt, en heb toen een tijdje bij haar in de wei gezeten, elke keer dat ze kwam wat lekkers geven, dan opstaan en weglopen, als ze me dan achterna liep gaf ik haar weer wat lekkers.
De week daarna zouden we haar op stal zetten, dus ik weer in de wei, wachten tot ze kwam, heb der wat lekkers gegeven, halstertouw gepakt, om de nek gelegd en weer een snoepje gegeven, toen hield iemand anders het touw vast, ik het halster omdoen, ondanks de streken en het stijgeren,, toch gelukt.
Dus probeer het eens zo, en herhaal dat..