Ik verzorg ong. 1,5 Shirengo, een ruintje en 9 jaar. Ik doe parelli met hem, ik heb ook een goede band met hem. We hebben al veel prblemen opgelost, maar 1 probleem is gebleven (overigens niet heel veel aandacht aan besteed) : Hij is buiten zijn vertrouwde omgeving (stal/bak/weide) een onzeker, angstig en gespannen paard. Als we gaan wandelen heeft hij bijv. schrikacties bij tuinen waar we langslopen, en vrachtwagens (vooral als ze van achter naderen) zorgen ook vaak voor onrust. Hij staat wel dicht bij het duin, daar is hij wel wat rustiger. Maar echt ontspannen is hij zelden, een vogeltje wordt al als een eng ding beschouwd.
Als hij iets eng vind gaat hij soms ook harder lopen (hij blijft wel in stap), wat is handig om in zo’n situatie te doen? Ik heb hem dan trouwens nog wel onder controle.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, bijv. het gedrag negeren(doorlopen), hem geruststellen of hem eraan laten wennen(een paar keer erlangs sturen, goed naar laten kijken). Dit alles werkt naar mijn idee niet echt.. dat eraan laten wennen werkt wel voor die dag, maar een dag erna is het weer zo eng als vroeger.
Hij is vroeger trouwens bij de vorige eigenaar met kar en al omgeslagen, dit kan een deel van zijn gedrag veroorzaken.
Ik vraag dus of iemand tips heeft hoe ik dit kan aanpakken. Misschien is de enige oplossing wel gewoon veel te gaan wandelen maar dan weet ik dat ook weer

Bedankt voor het lezen van dit verhaal
het is echt een kuddepaardje