Pony kauwt op teugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Pony kauwt op teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 19:07

Sinds kort neemt Judy standaard de teugels in haar mond om er op te sabbelen, net nadat ik heb opgezadeld..... Heeft ze vroeger nooit gedaan....

Overigens nog niet uitgeprobeerd ofdat ze dat bitloos ook doet. Op halstertouwen en dergelijke doet ze het niet... Ze neemt het bit gewoon aan, opent haar mond al uit zich zelf als ik de teugel alleen nog maar om haar hoofd heb gedaan zegmaar, geen enkel protest dus. Rijden gaat goed, ze vind het hardstikke leuk om mee te gaan.....

Dus waar kan het mee te maken hebben? Of zou ze gewoon uitgevonden dat het lekker smaakt ofzo ? Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Re: Pony kauwt op teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:22

Hoe oud is je pony? Is ze aan het wisselen? Wanneer is de tandarts voor het laatste geweest?

Maar ongeacht te leeftijd kan een paard altijd beginnen met het knabbelen aan hout, halstertouwen of teugels. Daar zijn twee oplossingen voor: zorg ervoor dat het hout, het halstertouw en de teugels heel vies smaken door er bijv. antibijt op te smeren.

Laat de Tandarts komen om de tanden te controleren, misschien is ze aan het wisselen.

En als ze daarna nog steeds interesse toont in haar halstertouw, of haar teugels, kun je ook proberen het touw of de teugels in haar mond te proppen op het moment dat ze er aan zit. "O, wil je het touw? Dan ga je het krijgen ook. Prop de mond zo vol (en blijf dat doen) tot ze het niet leuk meer vindt. Gaat het gewoon vanzelf over...Haha!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 07:01

De pony is 13 jaar Lachen Tandarts is zo'n 11 maanden geleden geweest, die komt haar 1x per jaar controleren. Volgende maand dus ook weer in principe...

Vorig jaar heeft ze ook een tijd hout geknabbeld, maar dat heb ik haar al lang niet meer zien doen. Tijdje terug wel aan de wilgenbomen, maar die heeft paracetamolwerking, en op dat moment zat ze niet goed in haar vel, was net ziek geweest etc.. Nu blijft ze daar ook weer vanaf.

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:19

sabbelt ze eraan of kauwt ze erop? Als het alleen bij sabbelen blijft kan het niet echt kwaad toch? Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:21

Mijn paard deed dat ook. Ik heb die manier van Cassidy geprobeerd, en het was in 1 keer over. Zo ken ik ook een paard dat altijd het touw in zijn mond neemt tijdens het wandelen, echt een rotgewoonte. Je hebt geen enkele controle meer, en ze letten niet op wat ze doen. Echt afleren dus!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:23

Pierrot_An schreef:
sabbelt ze eraan of kauwt ze erop? Als het alleen bij sabbelen blijft kan het niet echt kwaad toch? Lachen

Het kan je hoogstens een paar teugels kosten. En als die teugels net op het verkeerde moment bij het rijden breken....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:25

Pierrot_An schreef:

Mijn paard sabbelde ook alleen. Tot hij een keer schrok met dat touw nog in zijn mond, achteruit deinsde en heel zijn lagen bont en blauw trok. Het heeft me maanden gekost om weer in zijn mond te mogen zitten, laat staan als ik er op had willen rijden met bit ( dat deed ik toch niet ).

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:26

erleyne schreef:
Pierrot_An schreef:

Mijn paard sabbelde ook alleen. Tot hij een keer schrok met dat touw nog in zijn mond, achteruit deinsde en heel zijn lagen bont en blauw trok. Het heeft me maanden gekost om weer in zijn mond te mogen zitten, laat staan als ik er op had willen rijden met bit ( dat deed ik toch niet ).

Ja zo had ik er niet bij nagedacht dat kan natuurlijk ook... vond het eigenlijk wel onschuldig..

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:27

Cassidy schreef:
Pierrot_An schreef:

Het kan je hoogstens een paar teugels kosten. En als die teugels net op het verkeerde moment bij het rijden breken....

Ja dat zou inderdaad kunnen...

_kevin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:36

Gwn lekker knabbelen.. waarom niet..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:01

_kevin_ schreef:
Gwn lekker knabbelen.. waarom niet..

Ehm lees nou eens goed de reacties hierboven, dan weet je meteen waarom niet.

Gewoon ervoor zorgen dat hij niet aan de teugels kan knabbelen. Met 13 jaar wisselen ze niet meer dus dat kan het niet zijn.
Ik zou dan inderdaad als op tijd NEE of UH zeggen niet werkt er antibijt op smeren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:08

Misschien heeft ze toch last van iets in haar mond? Wel goed dat de tandarts dan binnenkort komt. Kun je het gelijk vragen. Want als ze al 13 is, dus niet 3 ofzo, dan lijkt me het vreemd als het gewoon ondeugd zou zijn.

Natuurlijk is het geen oplossing, maar rubberen teugels lijken me veiliger dan leer, zeker wanneer ze gekauwd zijn. Ook kunnen ze beter tegen in de mond proppen denk ik.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:00

Bij mij krijgt hij gewoon een tik op zijn snufderd als hij de teugels pakt. Meteen de eerste keer afstraffen en ze doen het niet meer hoor.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:36

Ik zou nooit een tik op de neus geven, worden ze kopschuw van. (zeker mijn halfwilde pony's)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:39

Je hebt ook lederen bitjes. Misschien dat je haar daar een groot plezier mee doet. Lachen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:11

Ik ken die bitten, maar mocht ze ergens last van hebben, dan is dat ook geen oplossing. Stel dat ze juist denkt dat ze dus nu op leer mag sabbelen... oeps!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:49

Dan kan ze zich lekker uitleven op haar leren bit, geen probleem toch? Tong uitsteken