Hoe goed verkeersmak maken? En verlatings angst oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Hoe goed verkeersmak maken? En verlatings angst oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 19:27

Hoi

Ik heb nu een redelijk nieuw verzorgpaardje, waar ik ook mee naar buiten wil. Ik ben al een aantal keer even naar de overkant gegaan ( een lang groen stuk) en daar even rond gelopen Het paardje is op dat moment verkeers mak, en ze schrikt nergens van. Ze is alleen wel heel onrustig, en ze moet de hele tijd hinniken naar het paard bij haar op stal. Ze kan ook niet noormaal stil staan.
Ik heb laatst ook even een klein buitenritje gemaakt. Mijn vriedin op haar paard ging voor, en haar zus hield mijn paard vast ( ik zat erop). IN het begin was ze gewoon rustig, alleen na een tijdje werd ze steeds drukker. Toen we bij een drukke supermarkt kwamen flipe ze een beetje. En na die supermarkt vond ze ineens alles eng. Thuis aangekomen is ze plots weer helemaal ontspannen, ewn kan ik haar gewoon los afzadelen enzo.

Nu is mijn vraag hoe krijg ik dit paard ook helemaal ontspannen op buitenrit? Ze heeft verlatings angst, dat heeft ze ook als ik 4 meter van haar erf af ben Scheve mond Aan grondwerk doen we al, maar als je nog goede oefeningen heb hoor ik het graag.

Ps de Pony waar ze naar hinnikt en zij zijn niet echt vrienden, ze staan naast elkaar, maar ze kunnen niet samengezet worden. Als deze pony weg gaat, en zij blijft thuis flipt ze ook.

groetjes Sharon

dolor

Re: Hoe goed verkeersmak maken? En verlatings angst oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:26

veel oefenen. gewoon doorzetten. ze snapt uiteindelijk wel dat ze weer terug komt en dat het niet erg is om even weg te gaan. en altijd iemand meenemen die er naast loopt of fietst ofzo zodat die kan ingrijpen als het mis gaat. pas als ze er helemaal aan gewent is kan je het een keer alleen proberen. of diegene die meegaat loopt een paar meter erachter zodat zij voorop moet en als eerste ergens langs moet. en begin eerst met kleine stukjes en ga dan terug en steeds iets langer. probeer ook echt een rondje te maken, want als je gewoon omdraaid weet ze dat ze weer terug gaat en wordt ze waarschijnlijk druk.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:54

Beginnen met korte stukjes, dat helpt ook is mijn ervaring. De pony laten kijken naar wat er komt ook, dan is er niet echt een : "Ooooh surprise" schrik actie.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 17:32

okee. Ik ga zeker ook meer oefenen, en gewoon steeds herhalen Lachen

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:29

stapje voor stapje opbouwen! Knipoog

Bijv. eerst alleen het erf af en weer terug, En zo steeds een stukje verder. En als het goed gaat goed belonen zodat het paard begrijpt wat de bedoeling is.

Een kwestie van geduld en wat tijd., Maar het komt vast wel goed

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 22:01

alleen al het erf af gaat nu steeds slechter. We moeten zoiezo even het erf af om bij de bak te komen. Eerst ging dat gewoon goed, maar nu gaat ze steeds vakaer schrikken zodra we daar vandaan zijn.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 11:40

Mss eens wat strenger optreden. Het kan dat ze met u voeten aan het spelen is. Het lijkt me niet kunnen dat een paard eerst goed naar de bak gaat en dat ze daarna van meer en meer schrikt. Ze is u volgens mij aan het uittesten.
Ik heb ook zo'n paard te rijden. In het begin moest ik altijd achter een ander paard rijden omdat ze van alles schrok. Nu ben ik iets strenger gaan rijden en nu schrikt ze veel minder als ze eerst moet lopen. Ze schrikt nu wanneer ze echt iets ziet wat haar schrik aanjaagd, daarvoor was het gewoon omdat ze mij aan het testen was.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:05

Als ze in de peddock staat (als jullie die hebben) moet je kijken of er vaak traktoren langskomen enzo of vragen of ze dat willen doen. Of met je eigen auto langsrijden. Langzaam van het erf gaan zelf niet bang zijn, doen of het de normaalste zaak van de wereld is. Wel ernaast lopen de 1e keer. Dan heeft het paard meer het gevoel dat die 'samen' is. Niet te ver gaan, gewoon dicht bij en dan telkens weer stukje verder als je denkt dat het zover is erop zitten, neem wel een ander paard mee dat ook braaf is.. daar kan zr dan dingen van 'overnemen'.