paar kliert met in en uit de wie gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

paar kliert met in en uit de wie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 18:05

ik heb een merrie die echt niet normaal kan doen als ze in of uit de wei gaat.. als ik met haar over het erf loop enzo loopt ze echt heel normaal met mij mee.. maar zodra ze door heeft dat ze naar de wei gaat of er uit gaat loopt ze te draaien, mij omver te duwen enz.. in zo'n mate dat het eigenlijk gavaarlijk is als je er niet op verdacht bent..

met rijden enzo is ze verder ook heel braaf, stilstaan met opstijgen vind ze nog wel moilijk maar ook dat gaat steeds beter, ze is trouwens nog wel jong, net 4..

iemand iedeeen hoe ik dit haar af kan leren?

loveseben

Re: paar kliert met in en uit de wie gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:36

misschien een hengstenketting om doen, om haar te corrigeren
die van mij deed het ook in het begin en dit werkte goed

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:08

haar op haar kop geven. op dat moment loopt ze over je heen en wil ze de baas zijn. dus even duidelijk maken dat dat absoluut niet de bedoeling is en dat jij de baas bent. als ze druk gaat doen terwijl ze naar de wei gaat kan je ook omkeren en terug lopen. als je dan braaf loopt weer naar de wei. begint ze weer te klieren dan draai je weer om. uiteindelijk legt ze het verband wel tussen braaf lopen en in de wei mogen en tussen klieren en weer terug moeten.

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:14

Probeer je paard duidelijk te maken dat ze niet ongevraaggd in jou ruimte mag komen. Ga met haar wandelen en zorg ervoor dat en ongeveer een meter of anderhalf tussen jullie blijft. Laat haar achter jou lopen en corrigeer haar direct als ze te dichtbij komt.. Het is haar taak om daarop te gaan letten. Ga ook steeds stil staan en geef van te voren aan dat je dit gaat doen door het halstertouw te bewegen. Hier moet zij op gaan letten. Op die manier zal ze doorkrijgen dat jij degene bent die hier de leiding heeft en niet zij. Hiermee moet je wel heel consuquent mee aan het werk gaan anders zal je paard er niets ver begrijpen. Natuurlijk mag ze bij je komen staan en met je knuffelen maar dat mag ze alleen wanneer jij haar hiertoe uitnodig.

Ik moet nu werken, als je vragen hebt kan je me PBen dan kan ik je wel een langere uitleg geven

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:32

Neem een zweepje mee in je andere hand. zodra ze begint te kleiren geef je haar een tik. en laat haar denken dat je helemaal niet onderweg bent naar de weide maar ergens anders heen.

juul_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:42

en als ze het geod doet belonen dat vergeten mensen ook nog wel vaak Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:52

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:32

Idd wat Cassidy zegt,

en blijf je paard steeds op haar plaats zetten, jij leidt.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:32

Duidelijk je paard niet in jou persoonlijke ruimte laten komen.
Doe wat nodig is om hem duidelijk te maken dat je dat (nu nog) niet wilt.

MarRic schreef:
Belangrijk ook hier is het consequent en duidelijk zijn.
Je kunt (na in de bak geoefend te hebben) op de weg naar de wei en zelfs in de wei grondwerk oefeningen doen.

Verder is het van belang dat je bij het losrukken niet gaat hangen of trekken, één goede ruk (probeer de kracht die hij gebruikt dan te matchen) werkt vaak beter.

nouschka87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:13

Die van mij doet dat ook! Niet met uit de wei halen, maar wel als ik hem smorgens erin zet.. Dan is hij zo strontvervelend en gaat met zijn hoofd zwaaien enzo.. Hij trekt niet maar hij doet echt vreemd dan.. Misschien omdat hij graag zijn benen wil strekken en naar de wei wil.. Als ik hem half op de dag even binnen heb gezet en hem daarna weer terug zet dan is er niets aan de hand..

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:17

loveseben schreef:

Inderdaad, een hengstenbitje/ketting doet wonderen!
Heb zelf ook een driejarige die zulk gedrag vertoonde. Heb er zelfs een gescheurde rib aan over gehouden.
Sinds ik het hengstenbitje gebruik, gaat het super. Je hoeft echt maar heel licht te corrigeren en je krijgt gelijk reactie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:36

Hengstenkettingen en hengstenbitjes zijn lapmiddelen. Je paard proberen door pijnprikkels in bedwang te houden. Het probleem ligt dieper, namelijk dat je paard op die momenten geen respect voor je toont.

Aan jou de keuze of je alleen de gevolgen of ook de oorzaak voor dit gedrag aan wilt pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:43

Slieke schreef:
loveseben schreef:

Inderdaad, een hengstenbitje/ketting doet wonderen!
Heb zelf ook een driejarige die zulk gedrag vertoonde. Heb er zelfs een gescheurde rib aan over gehouden.
Sinds ik het hengstenbitje gebruik, gaat het super. Je hoeft echt maar heel licht te corrigeren en je krijgt gelijk reactie!

Wouw, geweldig! Super begin met een driejarige. Boos!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 17:58

Cassidy schreef:
Ga grondwerk met haar doen zodat ze ten allen tijde naar je luistert. Vergelijkbare problemen zijn al vaker langsgekomen, gebruik de zoekfunctie eens?

Bijv.

viewtopic.php?f=119&t=785124

viewtopic.php?f=119&t=761043&p=25057579

als ik niet met haar naar de wei loop maar gewoon zo met haar wandel loopt ze perfect naast mij. en als ik stil ga staan doet zij dit ook heel netjes.. dus ik denk niet dat het aan haar gondwerk ligt, ze loopt gewoon te klieren. maar ik moet gewoon een manier hebben om haar dit af te leren

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:59

Sanna_ schreef:
Probeer je paard duidelijk te maken dat ze niet ongevraaggd in jou ruimte mag komen. Ga met haar wandelen en zorg ervoor dat en ongeveer een meter of anderhalf tussen jullie blijft. Laat haar achter jou lopen en corrigeer haar direct als ze te dichtbij komt.. Het is haar taak om daarop te gaan letten. Ga ook steeds stil staan en geef van te voren aan dat je dit gaat doen door het halstertouw te bewegen. Hier moet zij op gaan letten. Op die manier zal ze doorkrijgen dat jij degene bent die hier de leiding heeft en niet zij. Hiermee moet je wel heel consuquent mee aan het werk gaan anders zal je paard er niets ver begrijpen. Natuurlijk mag ze bij je komen staan en met je knuffelen maar dat mag ze alleen wanneer jij haar hiertoe uitnodig.

Ik moet nu werken, als je vragen hebt kan je me PBen dan kan ik je wel een langere uitleg geven

mee eens!!!

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:58

ik denk ook dat je misschien aan de hengstenketting kan het help ja.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:13

66996236 schreef:
als ik niet met haar naar de wei loop maar gewoon zo met haar wandel loopt ze perfect naast mij. en als ik stil ga staan doet zij dit ook heel netjes.. dus ik denk niet dat het aan haar gondwerk ligt, ze loopt gewoon te klieren. maar ik moet gewoon een manier hebben om haar dit af te leren

Grondwerk geeft je die manier.....maar als je het niet aan wilt nemen hoeft dat ook niet hoor...ga maar lekker met een hengstenketting of hengstenbit werken. Resultaat heb je daar iig meteen van....

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:24

loveseben schreef:

Citaat:

ik heb het over corrigeren en niet over rukken aan de ketting
als je het er niet mee eens bent, leg dan ook even uit hoe jij het zou doen

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:21

loveseben schreef:
loveseben schreef:

Citaat:

ik heb het over corrigeren en niet over rukken aan de ketting
als je het er niet mee eens bent, leg dan ook even uit hoe jij het zou doen

Het is toch duidelijk een kwestie van gebrek aan respect?
Wat jij doet met de ketting is (tijdelijk) respect afdwingen, je leert je paard reageren op pijn (zeer harde druk).

Je paard moet jouw plek respecteren, zoals al meerdere malen is uitgelegd in de topic, en dat doe je naar mijn mening niet met een hengstenketting (vooral niet met een driejarig paard!).
Dit bereik je inderdaad met grondwerk (simpelweg je paard ópvoeden en respect verdienen).

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:01

Citaat:

ook helemaal mee eens!

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:40

bedankt voor de uitleg marRic Knipoog