Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ook dingen achter de bosjes kan ze niet goed meer zien en dat vindt ze dan wel een beetje eng. _angela_ schreef:het licht heel erg aan hoe het karakter van het paard is. Een paard dat altijd veel vertrouwen geeft, is ook blind nog te berijden, maar zal wel veel aanwijzingen nodig hebben. In de wei houden de andere paarden er wel rekening mee hoor, zoiets hebben ze snel genoeg door.
Een paard dat altijd heel angstig is geweest, is denk ik niet meer te berijden. Het zal nu helemaal angstig worden (waarschijnlijk) doordat het volledig op het toch al scherpe paardengehoor moet vertrouwen.
Ga de eerste tijd veel wandelen met het paard en kijk hoe het reageert. Daarna misschien langzaam te paard gaan, maar het paard wel steun bieden door er iemand langs te laten lopen. Gaat dat goed, dan langzaam alleen gaan rijden (eerst degene die erlangs loopt steeds verder weg laten lopen, en dan pas los). Gaat het rijden in de bak ook oke, dan kun je eerst wat enge geluiden als een auto introduceren in/bij de bak. Gaat ook dat oke, dan kun je misschien ook weer naar buiten toe
Je klinkt inderdaad alsof je goed weet wat verantwoordelijkheid is. Mijn tips zijn... Zorg ervoor dat je zijn volledige vertrouwen wint, praat vaak tegen hem tijdens het rijden, poetsen, aaien, enzovoorts, zodat hij weet waar je bent, aan je stem gewend raakt en weet dat er een fijn persoon bij die stem hoort. Ik zou ook niet een kir-stemmetje opzetten of iets dergelijks. En daarnaast veel met hem wandelen... Ik neem aan dat je hem nu ook gewoon berijdt, dus dat zal op den duur geen probleem zijn.
Voor de rest goed begeleiden als je 'm ergens brengt zodat hij nergens tegenaan loopt
Clyde schreef:@Saskiaatje, fijn om te horen dat het goed kan gaan met een blind paard. De meeste reacties zijn toch dat je hem moet laten inslapen. En dat is het laatste wat ik wil.
Komt vast goed hoor!