paard dat niet alleen kan zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celine14

paard dat niet alleen kan zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:08

mijn pony kan niet goed alleen zijn het is echt een drama laatst is ze omdat ze alleen in de trailer stond door het voordeurtje eruit gekomen (en ja ik had haar goed vast staan en het halster zat strak genoeg) ze doet het halster af en spring dan staat ze voor de boom en dan net zolang tegen het deurtje schoppen totdat je eruit bent!

ze is nu bij iemand anders die haar zegmaar opnieuw in gaat rijden omdat er nogal wat ongelukken zijn gebeurt (wil je dit allemaal weten kan je een mail sturen) nu is ze daar omdat ze waarschijnlijk alleen stond (weet ik nog niet zeker!) over de omheining heen gesprongen en heeft ze ff kenis gemaakt met andere paarden.

als ik haar alleen in de padock zet gaat ze alleen maar rennen en gaat niet stilstaan ookal leg ik een hele bult hooi neer of brokjes/snoepjes/wortels/appels t helpt niks maar als ze samen met iemand is gaat het goed

hebben jullie ideeen hoe ik dit misschien zou kunnen oplossen?? als ze nu met de trailer moet zetten we er een shet bij in maar tja... da's ook geen oplossing want we kunnen natuurlijk niet altijd een 2 paards trailer lenen (wij hebben zelf een 1.5 paards)

ff wat info over mijn pony:
naam: wina
geslacht: merrie
ras: kwpn
hoogte: ongeveer 1.54
vader: lupicor
moeder: kyra (ekstein)
karakter: je moet heel erg op vertrouwen vind ze iets eng moet je tegen haar praten van: braaf goedzo, brave meid enz... ze is erg druk en kan niet goed alleen zijn ook houd ze alles in de gaten. ze maakt makkelijk vrienden en is dan ook erg aardig tegen andere mensen en paarden ze is vanuit zichzelf niet heel snel bang omdat de nieuwschierigheid overtreft maar als er bijvoorbeeld opeens iets gebeurt kan ze daar wel makkelijk van schriken ook is ze bang voor ezels, geiten en kippen, over pony's kleiner dan haar wil ze graag de baas spelen over grotere ook wel maar minder!

heb je nog meer informatie nodig of wil je meer informatie dan kan je me altijd een mail sturen
foto komt nog!! (degene die ik heb zijn te groot)

Amondi

Re: paard dat niet alleen kan zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:16

ik kan er niet ech over oordelen, want ik weet niet wat er allemaal met haar gebeurt is. hoelang heb je haar al? en weet je haar hele geschiedenis? een paard is natuurlijk wel een kudde dier en van nature niet gewend alleen te zijn en dat kan voor sommige paarden dus ook zeer beangstigend zijn, denk wel dat ze misschien iets heeft meegemaak waardoor ze zo is als hoe ze is, denk dat dus een weidegenootje geen verkeerde oplossing zal zijn en voorzichtig en langzaam aan leren dat alleen zijn niet eng is door een rondje alleen met haar te lopen en de tijden dat ze dan even alleen is steeds een beetje verlengen, maar wel alltijd weer trug keren naar haar vertroude omgeving zodat ze weet dat er niets ergs zou gebeuren.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:32

spottie schreef:
ik kan er niet ech over oordelen, want ik weet niet wat er allemaal met haar gebeurt is. hoelang heb je haar al? en weet je haar hele geschiedenis? een paard is natuurlijk wel een kudde dier en van nature niet gewend alleen te zijn en dat kan voor sommige paarden dus ook zeer beangstigend zijn, denk wel dat ze misschien iets heeft meegemaak waardoor ze zo is als hoe ze is, denk dat dus een weidegenootje geen verkeerde oplossing zal zijn en voorzichtig en langzaam aan leren dat alleen zijn niet eng is door een rondje alleen met haar te lopen en de tijden dat ze dan even alleen is steeds een beetje verlengen, maar wel alltijd weer trug keren naar haar vertroude omgeving zodat ze weet dat er niets ergs zou gebeuren.

ik weet haar hele geschiedenis niet precies ik weet alleen dat ze ergens in dronten is gefokt voor de preciese plaats zou ik moeten kijken en de persoon

daarna heeft ze als het goed is in een veulen wij gestaan rinus bakker uit dronten heeft haar gekocht (een handelaar uit dronten zie www.bakkerhorses.nl) bij haar is ze ingereden en bij hem is er eigenlijk niks met haar gebeurt maar bij ons ben ik er een keer afgevallen waar zij heel erg van geschrokken was daarvoor zijn we een keer gaan rijden zij nog een ander paard en nog een fries met de menkar toen wou ze alleen maar of achter dat andere paard aanlopen of achter die fries reed ik daarbij weg dus gewoon oversteken naar de andere kan van de bak ofzow stijgerde ze laag en keerde ze zich om en rende er naartoe verder is alleen dat met de trailer gebeurt en verder niks dat ik weet
ik heb wel een sterke band met haar want als ik bij dr ben gaat het wel goed en is ze redelijk rustig als er verder geen paarden bij zijn. uhmm wat wil je nog meer weten???

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:41

jah vind het altijd wel lastig met zulke paarden maar denk dat het toch een kwestie is van aanleren en voorzichtig opbouwen om alleen te zijn, is waarschijnlijk een onzeker paard die erg veel vertrouwen en steun in andere paarden en jou heeft den ik en als ze dan alleen is dan ontstaat er een paniek situatie, probeer het te vermijden dat die situatie echt erg word en zo steeds beetje langer alleen laten zijn lijkt mij de beste optie

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 14:37

spottie schreef:
jah vind het altijd wel lastig met zulke paarden maar denk dat het toch een kwestie is van aanleren en voorzichtig opbouwen om alleen te zijn, is waarschijnlijk een onzeker paard die erg veel vertrouwen en steun in andere paarden en jou heeft den ik en als ze dan alleen is dan ontstaat er een paniek situatie, probeer het te vermijden dat die situatie echt erg word en zo steeds beetje langer alleen laten zijn lijkt mij de beste optie

okeej heel erg bedankt ik ga het proberen als ze terug is

wat blijkt toen ze over de omheining heen was gesprongen toen was ze dus 5 minuten alleen omdat zij als eerste in de wei werd gedaan door die persoon en daarna pas de andere pony

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:50

heey mijn pony kon het eerst ook niet maar daar is ze nu eindelijk en gelukkig over heen maar misschien een klien falabellatje erbij ?

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 16:07

wij hebben er een shet bij maar tja.. da's geen oplossing want die kan ik moeilijk elke wedstrijd meenemen enzo

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:25

shetlander waar je ook op kan rijden dat ziet er zo cute uit (sorry moest er ff uit)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:50

Mendieny schreef:
shetlander waar je ook op kan rijden dat ziet er zo cute uit (sorry moest er ff uit)

idd die shet die bij mijne erbij staat (ze staat trouwens met nog een paar andere 3 friezen en 1 kwpn) die heb ik zelf ingereden en nu heeft ze van die mini peesbeschermers in het rood en we gevn de eigenaresse voor dr verjaardag een sjabrakje met blauw en rood en dan met achteraan een paardje ze hebben ook al een zadeltje voor m alleen t hoofdstel ontbreekt maar met halster gaat t ook goed!!

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:05

Hey Celine,

Waarschijnlijk los je dit niet één twee drie op. Paarden zijn kudde dieren, en willen het liefst in de groep zijn. Je hebt paarden die de kudde leiden, en paarden die zich door de leider laten leiden. Als een paard zich veilig voelt bij de leidster, zal ze hier bij blijven. (Dit zit in hun instict, de kudde leider houdt naderend gevaar in de gaten, en zal dan ook de kudde beschermen door op te letten. De andere paarden zullen zich door die kudde-leidster veilig voelen, en gewoon rustig grazen)
Waarschijnlijk is het bij jouw paardje dus zo dat ze zich niet veilig voelt. En jawel, je begrijpt hem waarschijnlijk al; bij andere paarden voelt ze zich wél veilig, en dus gaat ze daar naartoe.

Nu denk je waarschijnlijk al; wat kan ik daar nou aan doen.
Dat kan ik je wel vertellen; je moet haar vertrouwen winnen. Zo zal zij zich veilig voelen bij jou, en jou als de kudde-leidster gaan zien.
Je wint haar vertrouwen door grondwerk met haar te gaan doen. En wat ook heel erg helpt is door te kíjken naar hoe jouw paardje reageert op dingen. Als je bijvoorbeeld met jouw paardje in de bak alleen bent, en ze doet weer zo druk, kan je misschien proberen om zelf helemaal niet op haar te letten. Je gaat zelf heel trots rond lopen (borst naar voren, langzame stappen) en loopt gewoon door de bak. Niet meteen op je paard aflopen, maar gewoon zelf heel rustig en kalm reageren.

Ik zou zeggen probeer dit eerst maar uit; als dat niet werkt, kunnen we kijken wat je dan moet doen.. Knipoog

Enne, je kunt me altijd een pm sturen, voor als ik vergeet hier weer op te kijken als je het geprobeert hebt met je paard

Succes ermee..!! En ik hoor het wel Knipoog

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:17

mijn oude verzorgpony kon eerst ook niet alleen staan.. zij was hoefbevangen en haar maatje was een oudje dus die moest juist lekker de wei op! We hebben haar toen in de bak ( heeft uitzicht op de wei) of een klein afgezet stukje wei gezet. En haar hier laten wennen.. Aan het begin rende ze erg heen en weer en was ze heel nerveus.. Nu gaat het eigenlijk heel goed en is ze heel rustig als ze alleen staat! Rustig opbouwen lijkt me het handigst! En paarden in het zicht geeft misschien ook nog geruststelling...

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 17:44

bedankt voor alle tips en info
ze staat nu tijdelijk bij iemand anders het gaat al best een stukje beter met het druk zijn en rijden gaat ook super

ik heb in een filmpje wat foto's verwerkt dus als je dat nodig hebt of gewoon zin hebt om te kijken kan altijd Tong uitsteken

hier de link:

http://video.google.nl/videoplay?docid=8442747264446368572

CJLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:22

Een van onze kon eerst echt niet alleen staan. We hebben alles geprobeerd maar zelfs een schrikdraad van 140cm ging ze nog over. We hebben er een Shetlander bij ingedaan en het probleem was opgelost Knipoog

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:32

Onze haflinger heeft dat ook gehad, toen wij haar kregen was ze volges mij 2 en ze had nog nooit alleen gestaan. Zodra ze alleen haar stal stond begon ze te steigeren enzo. Na vele jaren kan ze nu wel alleen in de wei lopen Lachen ik denk dat je haar eerst iedere dag bijv. een uurtje alleen op stal moet laten staan, en erzelf bij blijven staan en tegen haar praten. Na een tijdje moet je er op een afstandje bij gaan staat zodat je haar wel ziet. Ik zou er evengoed wat eten neerleggen, ookal reageerd ze er niet op, misschien als ze wat rustiger word dat ze wel wat gaat eten. En later zul je haar alleen kunnen laten. Als dit alleen op stal staan goed gaat kun je het misschien uitbreiden door in de paddock te zetten. Misschien is het beter als ze geen andere pony's of paarden ziet. En ook weer bij gaan staan en hetzelfde afbouwen hoe met het alleen op stal staan. Het kost inderdaad veel energie maar uiteindelijk zul je er veel voor terugkrijgen!

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:56

zo zou ik het doen:

je zet vb je paard in de weide en blijft erbij.
dan ga je een paar minuten weg,als je paard rustig is gebleven geef je haar een beloning.
en zo bouw je het op,elke keer een paar minuten langer wegblijven,tot je ze alleen kan laten,zonder dat ze gevaarlijke dingen doet.
Het zal niet in de eerste week opgelost zijn,maar het werkt echt!

mvg

omie_rulezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:31

Ja zo zo ik het ook doen, telkens een beetje opbouwen. Ik zou het niet oplossen door een andere pony er bij te doen. Uiteinedlijk los je het probleem daar niet mee op!!

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:39

Neem een shettie erbij! Knipoog Haha!

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 17:33

Het probleem wordt er niet mee opgelost om er een andere pony bij te nemen,het is dan meer uitstellen van de problemen.Je bent dan verplicht altijd de andere pony mee te nemen of gewoon thuis te blijven als je vb een buitenrit wilt maken.Dat is ook geen oplossing...
Gewoon beetje bij beetje opbouwen,dan komt ze er wel Knipoog

mvg