Manege-Pony probeert te bijten als ik de stal binnenkom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lemanthia

Manege-Pony probeert te bijten als ik de stal binnenkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:07

Beste Bokkers,

ik heb nu 4 rijlessen gehad en moest nu een manegepony pony opzadelen die probeerde te bijten toen ik de deur van de stal opendeed om hem te poetsen. toen dat eenmaal gelukt was had ik het zadel en het hoofdstel gehaald en toen ik met het hoofdstel de stel binnen kwam ging hij door de stal rennen woordaar ik al niets meer durfde bij hem. maar toen een ervaardere ruiter kwam deed die nix en die kon zo het hoofdstel omdoen.

wie heeft er tips hoe ik het voor de volgende keer kan aanpakken?

Gr. lemanthia
en de ratsels

Wiesje

Re: Manege-Pony probeert te bijten als ik de stal binnenkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:17

zelfverzekerder overkomen.
Een manegepaard kent veel trucjes. Heel veel. En vaak heeft hij/zij te maken met heel veel verschillende mensen die denken dat ze hem wel even de baas kunnen. Vaak wordt er ook alleen maar gereden o een manegepaard. Mensen zijn vaak niet/nauwelijks bezig met het voor en na verzorgen. Wat ik vaak zag was dat het paard na de les in z'n stal gesmeten werd en klaar. Dat hangt zo'n dier natuurlijk na verloop van tijd de keel uit.

Mijn huidige ruin was ook manegepaard en ik kende hem ook al drie jaar voordat ik hem kocht. Ook hij kende de trucjes die jij noemt. Vaak durfde ik ook niet bij hem in de stal. Hij stond dan met z'n kont naar de duer en waag het niet om een stapje in z'n stal te doen. Terwijl als iemand dan kwam helpen die gewoon z'n stal inliep, dan was er niets aan de hand.
Nu hij gewoon bij mij thuis woont en nog alleen met mij te maken heeft, is het een verschrikkelijk lief dier. Maar (en nee, het is geen black beauty) komt iemand anders iets met hem doen, dan wordt die ook weer eerst vakkundig uitgeprobeert alvorens meth em aan de slag te kunnen.

Vraag hulp aan de mensen die daar rondlopen of ze je willen wijzen hoe je het beste met de dieren daar om kunt gaan. Dat is zo moeilijk vanachter een beeldscherm!! En al ben jij de enige die week, laat het dier merken dat je hem leuk vind. Dat je niet alleen komt om een uur te stuiteren, maar het ook echt leuk vind om hem te poetsen. Echt, dat voelt ie!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:32

Misschien kun je het eens met iemand samen doen, zoals met diegene die de vorige keer je paard opgezadeld heeft. Verder is het idd een kwestie van zelfverzekerd overkomen, niet laten merken dat je het een beetje eng vind.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 09:44

een ander manege-pony daar kan ik alles bij doen zonder dat die probeert te bijten.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:03

Het ligt heel erg aan de pony. Het ene paard probeert erg veel uit, terwijl het andere alles wel best vind. Probeer inderdaad gewoon die staldeur open te doen, en zelfverzekerd gewoon hop naar binnen lopen, je zult merken dat het stukken beter gaat!

Daantjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:27

Vraag iemand die je kan helpen. Als je met ze 2en bent dan probeert hij al minder uit.. En probeer net te doen alsof je het niet merkt dat hij iets uitprobeert

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 11:27

oke bedankt, zal het proberen als ik weer op hem moet

simbu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:31

Omkopen met een paardensnoepje (als dat mag van de manegeeigenaar)? Helpt vaak wel! Haha!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 20:37

het mag wel maar niet te vaak denk ik.
en ik moet nog snoepjes aanschaffen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:37

ik kan me zomaar voorstellen dat manegeeigenaren dat niet leuk vinden.
zo kunnen ze niet in de gaten houden wat de dieren binnenkrijgen en andere paarden worden jaloers en kunnen hierdoor vervelend gedrag ontwikkelen!

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:38

Bij ons op de manege staan ook een paar van die pony's. bij hun is het inderdaad een trucje. Ze zullen je niet echt bijten, maar dreigen vooral. Gewoon doorlopen en vooral niet terugdeinzen of een keertje "uh... denk erom" zeggen met een iets hardere stem helpt vaak ook al.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 07:39

maandag moet ik weer rijden dus er is kans dat ik weer op ehm moet

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:10

Zelfverzekerd de stal binnenlopen en niet laten merken dat je bang bent. Ik denk niet dat de pony je zal bijten, anders lieten ze je heus niet alleen bij die pony de stal ingaan.. ik denk dat het gewoon dreigen van de pony is.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 14:31

vind het toch wel griezelig hoor als die opgezadeld is is het een superlieve pony

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:07

Je moet zelf ook nog leren hoe je met pony's om moet gaan en dat merkt hij.
Als je je niet veilig voelt, vraag er hulp bij!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:16

ik heb hem vandaag niet hoeven opzaddelen omdat ik laat was heeft iemand anders het gedaan die het snel kan maar het afzadelen ginf al beter

malu_tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:36

heeey
Je moet laten merken dat jij de baas bent.
Want als je al heel onzeker de stal inkomt voelt je paard dat hij makkelijk misbruik van je kan maken en gaat dan juist vervelend doen.
Laat zien dat jij de baas bent!

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:09

Vier rijlessen is nog niet zoveel, hartstikke goed dat je zelf al zo'n lastigere pony probeert te zadelen! Dat het dan nog niet gelijk lukt, is helemaal niet zo erg (maar op dat moment wel vervelend voor jou). Je kan er, zoals Narya al zei, de eerste keren ook best iemand bijhalen om je te helpen.

En als je het zelf weer probeert, is het belangrijk dat je zelfverzekerd op de pony overkomt en heel snel reageert als er een klein momentje is dat je zn hoofdstel om kan doen. Dat zal misschien niet in een keer lukken, maar als je vaak genoeg hebt opgezadeld ga je vanzelf aanvoelen en oppikken hoe je dat het beste kan doen! En verder verschillen manegepaarden onderling erg; ze hebben allemaal zo hun trucjes en sommigen zijn juist weer hele makkelijke knuffelkonten Knipoog je leert er allemaal mee omgaan!

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 09:10

Je moet inderdaad zelfverzekerd overkomen, dus niet alleen doen alsof, dat heeft die pony heus wel door als je je stiekem toch onzeker voelt. Je moet echt gewoon rustig de stal in stappen zonder te veel op hem te letten, meestal bijten de paarden ook niet echt, maar zoals eerder al gezegd is, is het een trucje om te zorgen dat je onzeker word en dan wint je pony dus, want dan durf jij niet zo goed meer dingen te doen.

Maar die zekerheid komt vanzelf wel en zoals merelmeis al zei, 4 lessen is echt nog niet veel, dus heel goed dat je het geprobeert hebt!:)

esliilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:25

Bij ons op de manege heb je ook wel van dat soort paarden, die bij de ene persoon heel erg vervelend zijn en bij de ander niet. Het ligt er echt aan hoe jij overkomt op dat paard. Probeer zelfverzekerd te zijn, en niet laten merken dat je bang bent.

Tips die ik heb: Ga de volgende keer met iemand samen de stal in. Praat veel tegen het paard, met een rustige stem. Beloon hem als hij zich door jou laat poetsen of zadelen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Liefs, Ilse

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:05

Idd zelfverzekerd overkomen, als een paard ook nog maar merkt dat je een klein beetje onzeker bent gaan ze al trucjes uithalen!

Bij poetsen doet hij het niet veronderstel ik?
Doe dan eens zijn halster om, en poets even lekker verder.
Dan kan iemand het paard vasthouden en kan jij rustig het paard opzadelen.
Dit helpt bij de paarden van mijn manege in ieder geval wel.
Laat geen angst zien, want dan gaan ze zeker met je sollen!

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:15

simbu schreef:
Omkopen met een paardensnoepje (als dat mag van de manegeeigenaar)? Helpt vaak wel! Haha!

Nou dit lijkt me dus niet de beste oplossing he. Dan ga je hem iets lekkers geven als hij eigenlijk iets verkeerds doet. Dan gaat het de verkeerde kant op, dan kan je er op rekenen elke keer als je de stal in gaat hij verveldender gaat doe om een snoepje te krijgen. Vraag gewoon hulp aan andere kinderen, en probeer zelfverzekerd over te komen.