Bokken, wat te doen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valt er denk jij überhaupt wat aan te doen?

ja
35 (83%)
nee
Geen stemmen
mischien
7 (16%)

Totaal aantal stemmen: 42

_Jelske

Bokken, wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 17:00

heey,

ik ben charlotte, 17 jaartjes jong met ongeveel 7 jaar rij-ervaring (verzorgen doe ik nl langer)

Mijn verzorgponie (Tessa, New Forest, 19 jaar) heeft met rijden sterk de nijging om vlinke bokken uit te delen, en de laatste keer (zo'n 12 weken terug) is dat met mij fout afgelopen. Ik had een zware hersenschudding en kwam bijna in de problemen met school. Dus mijn vraag is: Valt er iets aan te doen dat het minder wordt? Of is het eigenlijk iets wat niet of nauwelijks uit het paard te krijgen is...
Van te voren longeren doen we toch al, gezien het feit het inwerken onder de man voor haar te zwaar is, en ze dan de volgende dag hoogstwaarschijnlijk voor half dood aangetroffen zal worden. Dus longeren voor het rijden wordt al gedaan...

Eraan werken met een instructrice is nog geen optie omdat ze op zijn max. pas 20 minuten kan werken, en een instructrice voor 20 minutjes wel erg duur wordt omdat onze standaard instructrice standaard haar uurloon vraagt of je nu wel of niet korter gebruik maakt van haar service, maar ik wil niet bij haar weg gezien het feit ze wel goed is...

Grtz...

SeBart

Re: Bokken, wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:04

Doet ze dit al langer of opeens. Zijn er medische oorzaken uitgesloten. of is er iets mis aan het zadel. Lijkt me niet goed als ze na 20min al zo moe is, of ze is een tijd niet bewogen. Ik snap in iedergeval niet veel van je verhaal

saaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:21

ik zou als ik jou was het zadel en eventueel de rug van je vorzorgpony na laten kijken, het kan namelijk zijn dat er een vervelende drukking op haar rug is die ze probeert te "ontvluchten" door te bokken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:55

Ik denk dat er een medische oorzaak is.

Aangezien je het paardje maar kort kunt rijden, zou ik de meeste tijd besteden aan overgangen, daar worden ze sterker van. Als je te zwaar bent voor de pony en je er daarom niet lang mee kunt rijden, stop dan, de pony heeft het dan gewoon te zwaar met jou, en protesteert daar waarschijnlijk op. Daarnaast eerst het zadel goed laten nakijken. Misschien kun je van een bekende een boomlooszadel lenen (of gratis uitproberen via sommige sites)? Als het zadel namelijk niet goed ligt, dan is dat erg vervelend voor de pony, een boomlooszadel ligt in veel gevallen goed, en kan je dus misschien laten zien dat het daarin ligt.

Verder zou er een blokkade in de rug kunnen zitten, een osteopaat of fysio kan hiernaar kijken.

Daarnaast kan het ook nog aan je rijkunsten liggen. Sommige paarden reageren heel fel op een (kleine) fout van de ruiter. Instructie is dan echt de enige oplossing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:57

Ja er is wat aan te doen. Medische oorzaken uitsluiten, rug laten controleren, zadel laten nakijken of dat goed zit. Als dat goed zit eventueel het paard door een ander laten doorrijden die er misschien niet zo snel afligt?

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:45

Pijn moet uitgesloten worden.
Heeft ze dit altijd al gedaan of sinds kort? Wanneer bokt ze, wanneer ze een 'moeilijke oefening' moet doen of al meteen als je opstapt? Wat heb je tot nu toe gedaan als ze bokte?

Ben benieuwd, er zijn veel dingen die een rol kunnen spelen bij het vinden van de reden van het bokken.
Het bokken is een gevolg/reactie van iets, en dátgene moet aangepakt worden, het kan fysiek zijn maar ook gewoon geen zin.

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:44

ik geef ej 1 tip voor eht rijden kun je haar het beste in de bak al ene beetje op jagen
dat ze een beetje moe is
en mischien denkt ze dna wel
Ik ga eht nu niet doen ben er te moe voor
het is mij altijd nog gelukt dus ,,

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:42

Ik ga met de rest mee (behalve MandyNancy dan Clown )
Eerst pijn uitsluiten. Ik zou een osteopaat laten komen om te controleren, en ik zou het zadel eens laten controleren.
Hoe lang bokt de pony al zo erg? Alleen op bepaalde momenten, of ook vanuit het niets? Op buitenritten ook? En hoe gaat het rijden zonder zadel, of met een boomloos zadel?

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:36

dat van te voren laten rennen in een bak oid maakt volgens mij niks uit. Hielp bij de pony die ik bij reed ook niet. Mij is het nooit gelukt om het hem af te leren en gelukkig was het 'maar' een bijrijdpaardje dus ben ik een andere gaan zoeken. Voor jou is het vervelender natuurlijk..........ik hoop dat er iemand is die de oplossing voor je heeft! succes!

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:41

alles laten nakijken, en toch eens rondbellen voor een instructrice uit de buurt, als het vervoer niet te ver is, zou je dat toch overeen kunnen komen dat je bijvoorbeeld een uurloon betaald voor twee lessen ofzo?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 07:47

nouwjah, zover ik en de eigenaresse weten ligt het niet aan het zadel, dat ik nl op maat gemaakt en alles doordat we wel problemen hadden met het vorige zadel.

ik ben zeker niet te zwaar voor deze pony, ze kan niet zo lang lopen omdat ze nog geen conditie heeft doordat ze vierjaar lang écht NIKS gedaan heeft letterlijk stilgestaan... en omdat ze zo oud is duurt het ook langer voor ze conditie heeft...

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 07:48

ow jah, en ze heeft dit altijd al gedaan. de eigenaresse heeft haar al vanaf dat Tessa 4 was, en toen bokte ze ook al, alleen probeert ze je er nu echt af te krijgen...

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 07:51

en ze bokt ook weer niet altijd, maar gewoon op de momenten waarvan ik zou denken dat ze er het meeste profijt uit kan halen zoals de momenten dat je haar lang en laag rijdt enzow....

zonder zadel rijden we niet omdat de eigenaresse dat niet vertrouwd, en ik zal eens gaan kijken of ik hier of daar een boomloos zadel kan lenen oid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:10

Chakkie17 schreef:
nouwjah, zover ik en de eigenaresse weten ligt het niet aan het zadel, dat ik nl op maat gemaakt en alles doordat we wel problemen hadden met het vorige zadel.

ik ben zeker niet te zwaar voor deze pony, ze kan niet zo lang lopen omdat ze nog geen conditie heeft doordat ze vierjaar lang écht NIKS gedaan heeft letterlijk stilgestaan... en omdat ze zo oud is duurt het ook langer voor ze conditie heeft...

Ok, even de knuppel in het hoenderhok gooien.
Een zadel dat op maat is gemaakt kan ook niet meer passen als het paard wat breder wordt beter in zijn bespiering komt te zitten. Hoe was de conditie van het paard dat het zadel op maat gemaakt is? Als jij zegt dat er vier jaar lang niets heeft gedaan, er toen een zadel op maat is gemaakt moet je er niet klakkeloos van uitgaan dat het nu nog steeds past.
Ik zou alsnog naar het zadel laten kijken om problemen van die kant uit te laten sluiten. En als je dan nog steeds de indruk hebt dat ze je uit probeert, zou ik iemand anders vragen of ze haar even door kunnen rijden.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 10:16

Chakkie17 schreef:
en ze bokt ook weer niet altijd, maar gewoon op de momenten waarvan ik zou denken dat ze er het meeste profijt uit kan halen zoals de momenten dat je haar lang en laag rijdt enzow....

zonder zadel rijden we niet omdat de eigenaresse dat niet vertrouwd, en ik zal eens gaan kijken of ik hier of daar een boomloos zadel kan lenen oid.

Je zegt dat je pony het vaakste bokt als je pony lang en laag rijd, dus als ze haar rug goed moet gebruiken..
Mischien zit er iets niet goed in de rug..
Een pony die ik veel heb gereden was hetzelfde probleem..
En ik ga met Cassidy mee dat een zadel dat op maat is gemaakt niet altijd eeuwig goed blijft liggen..

Dus mischien even iemand die er echt verstand van heeft naar het zadel laten kijken, en mischien een osteopaat erbij?
Die kan kijken of de rug enzoo wel goed zit..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:56

Als de pony geen conditie heeft en je daarom niet kan rijden, ga dan aub niet longeren, maar ga overgangen rijden. Daarvan krijgt de pony in ieder geval de benodigde bespiering. Beter goed trainen en dat opbouwen als een tijd longeren en dan maar half rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:33

Chakkie17 schreef:

Dit zegt niet zoveel. Wanneer je begint met rijden, verandert de bouw van de pony en dan kan het zadel al gauw niet meer goed passen. Het is dus belangrijk dat je regelmatig een zadelmaker/passer laat komen, om het zadel weer te laten bijstellen.
Chakkie17 schreef:

Dit kan duiden op een rugprobleem. Het doet je pony waarschijnlijk pijn om bepaalde spieren te strekken. Laat hier eens een osteopaat of fysio naar kijken.
Chakkie17 schreef:

Ondanks dat het vaak gezegd wordt, is het nièt zo dat een boomloos zadel vaak wel past. Hier moet je net zo kritisch naar kijken als naar een boomzadel.

__Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:41

Inderdaad, zijn er geen medische problemen?
Of zit het zadel misschien verkeerd ofzo?
Omdat het fout is gegaan zou ik dit maar niet doen:
Ik moet altijd als mijn eigen pony bokt. Een tik geven op de achterhand (om netjes te zeggen! Tong uitsteken). Dan begint ze altijd terug te bokken.
Ik moet altijd net zo lang terug tikken totdat ze niet meer bokt, ze bokt trouwens erg hoog.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 17:42

bedankt voor de tips...

ik print dit alles wel even en laat het toch eens aan de eigenaresse zien...

Loraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:10

ik denk dat er iets medish is, of dat er mischien iets met het zadel is? denk dan aan bulten aan de onderkant van het zadel en dergelijke.
ik dnek dat je de rug van het paard en het zadel moet laten nakijken.
ook laten nakijken of het zadel nog wel goed past?