Kopschuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

Kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:33

Ik heb een verzorg shetlander hengstje op een kinderboerderij.

Ik was de eerste die hem eruit gehaald heeft toen hij kwam, de enigste die hem verzorgt en dat is zo gebleven. Nu heb ik een klein poosje geen tijd gehad en hebben de ponys (nog een shetland merrie erbij) kunnen genieten van de wei. Nu ben ik dus voor stage de hele dag op de kidnerbierderij te vinden, daarvoor hadden 2 meisjes (mede verzorgsters van de shetland merrie) gezien dat er telkens 2 andere meisjes bij de ponys in de wei stapten. Ze zijn 11 dus ze durfen niet zomaar iemand eruit te sturen, en niemand anders heeft ze ook ooit kunnen betrappen.

Nu is hij erg kopschuw geworden, hij is niet bang, maar halster omde neus gaat prima, maar aan de oren kun je aboluut niet komen. Hij schud, en hij draait en hij bijt, elke keer als ik iets verkeerds doe in zijn ogen wil hij mij bijten! Ik weet wel dat hij hengstenstreken had, maar hij was altijd erg lief bij kinderen. Ik zet hem nu altijd ergens neer waar geen kidneren komen. Als ik het halster tenminste omkrijg.

Hij heeft een onderlegt halster met een strotouwtje eromheen omdat hij het halster af kan trekken (strotouwtje blijft zitten). Hier kan het absoluut niet aan liggen aangezien hij zo nog nooit heeft gedaan. Ik wil graag hier van af, ik kan niks met hem beginnen terwijl hij zo graag de aandacht wil (totdat je bij zijn oren zit).

Heeft iemand tips hiervoor?

AH_scim

Re: Kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 12:06

weet iemand het? T is heel belangrijk voor mij dat hij weer normaal doet..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:38

misschien heeft hij een wondje bij zijn oren dat pijn doet waardoor hij dus niet wil dat jij er aan zit. of hij is gewoon echt kopschuw en dan moet je zijn vertrouwen weer winnen. gewoon rustig beginnen bij zijn neus met aaien en zo omhoog gaan tot hij wat paniekerig gaat doen. dan ga je een klein beetje terug en ga je hem daar lekker aaien. na een tijdje ga je weer omhoog enzo ga je steeds verder totdat je bij zijn oren kan komen. als hij een stukje verder toelaat, moet je er mee stoppen en de volgende dag verder gaan. dus rustig opbouwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:38

Ik heb ook al een paar keer gehoord dat een paard iets had vastzitten in zijn nek, en na een bezoekje aan de osteopaat weer helemaal de oude was.
Dat was een tijdje geleden nog op animal planet. Een paard wilde absoluut niet dat iemand aan zijn oren kwam. Ging recht overeind staan. En de kraker buigde het hoofd een paar keer en deed wat dingetjes, en toen kon hij het paard zo aaien, beestje deed geen vlieg meer kwaad.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:40

Vadaag heb ik hem een veulenhalster omgedaan, dan hoef ik niks over zijn hoofd heen te schuiven. het omdoen ging wel op het bijten na. Bij het afdoen waren er wel wat problemen. Ik moecht niet meer aan het 'riempje' zitten of hij beet en schudde. Het is uiteindelijk gelukt maar hij vond het dus niet leuk. Als het halster af is is het allemaal weer goed.

@ dolor: Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft maar echt gewoon bang is. Hij heeft geen wondjes maar wel kale plekken maar die zitten ook over zijn lichaam. Daat heeft hij er ook geen last van, dan zal dat och ook niet op het hoofd?? Ik heb bang dat hij geslagen is, dat er iemand de wei in is gestapt en dat de pony dan beet, en dat die hem dan geslagen hebben (pennys). Aangezien die 2 andere meisjes hebben gezien dat ze ook al zijn manen aan het uikammen waren. Dit doe ik zelf nooit omdat die nu net zo mooi aan het groeien zijn.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:42

MysticTinker schreef:
Ik heb ook al een paar keer gehoord dat een paard iets had vastzitten in zijn nek, en na een bezoekje aan de osteopaat weer helemaal de oude was.
Dat was een tijdje geleden nog op animal planet. Een paard wilde absoluut niet dat iemand aan zijn oren kwam. Ging recht overeind staan. En de kraker buigde het hoofd een paar keer en deed wat dingetjes, en toen kon hij het paard zo aaien, beestje deed geen vlieg meer kwaad.

Hij heeft vorig jaar wel vast gezeten in prikkel draad, toen sotnd hij in een andere weide. Toen waren zijn manen goed kort. Zelfs oen had hij er geen last van. Het is pas gebeurt.. Verdrietig Zijn manen zijn nu gelukkig weer aardig lang, en hij saat achter betere omheining..

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:40

Is er niet iemand in de buurt die een oogje op de shetlander kan houden, als jij er niet bent? Dan zouden ze je bijvoorbeeld kunnen bellen als die andere meisjes komen, en kun je ze betrappen, en vragen wat ze doen en waarom, en ze de weide uit sturen. Bij de shetlander kun je alleen maar hopen dat je zijn vertrouwen opnieuw wint, en hem veel aandacht geven, ook al vind hij die aandacht misschien niet altijd even fijn.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 17:49

Merel001 schreef:
Is er niet iemand in de buurt die een oogje op de shetlander kan houden, als jij er niet bent? Dan zouden ze je bijvoorbeeld kunnen bellen als die andere meisjes komen, en kun je ze betrappen, en vragen wat ze doen en waarom, en ze de weide uit sturen. Bij de shetlander kun je alleen maar hopen dat je zijn vertrouwen opnieuw wint, en hem veel aandacht geven, ook al vind hij die aandacht misschien niet altijd even fijn.

Hij is geluukig gek op aandacht zolang je maar niet aan zen hoofd komt en hij je maar een keer mag bijten Ach gut

Ik loopt er n 3 weken achter elkaar elke dag stage. Dat heb ik speciaal voor hem gedaan, zoda ik kon kijken. Er loopt nog een ander meisje die loopt er 3 weken langer en die zou ook uitkijken. Maar ze heeft in al t=die tijd verder niemand erin gezien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:59

Toch vind ik het niet echt klinken als kopschuw. Een kopschuw paard trekt juist meestal zijn hoofd weg in plaats van te bijten. Ik denk toch dat het pijn is, een blokkade ofzo. Dan kan ook zijn gekomen door een rare beweging.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 19:59

MysticTinker schreef:
Toch vind ik het niet echt klinken als kopschuw. Een kopschuw paard trekt juist meestal zijn hoofd weg in plaats van te bijten. Ik denk toch dat het pijn is, een blokkade ofzo. Dan kan ook zijn gekomen door een rare beweging.

Als je zijn hoofd zachtjes zil aanraken, trekt hij zijn hoofd weg, en komt ie beneden terug om een hap te geven. Hij trekt zijn hoofd wel weg en schud ook telkens met zijn hoofd Verdrietig

wat is een blokkade Clown

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:59

misschien eerst zijn manen en hals masseren zodat hij lekker ontspant en heel rustig aan steeds een stapje verder richting zijn hoofd gaan.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 21:22

Gowgirl schreef:
misschien eerst zijn manen en hals masseren zodat hij lekker ontspant en heel rustig aan steeds een stapje verder richting zijn hoofd gaan.

Ik kan niet masseren Tong uitsteken