Ik heb een verzorgpony van rond de 25/26 jaartjes met longproblemen. Ongeveer 1,5 jaar terug hebben mijn zus en ik nog met haar gereden, heel rustig aan. Maar toen we dat niet meer wilden doen ivm haar leeftijd en omdat ze toen veel hoestte heeft ze eigenlijk alleen maar in het land en in de bak gestaan (dit kwam niet omdat we andere dingen saai vonden maar omdat de bak steeds bezet was en we niet met haar naar buiten mogen). Wat we wel zo af en toe deden was een wandelingetje over het erf. Nu is de bak vaak vrij omdat de paarden de hele dag in het land staan en nou wil ik haar wel weer eens wat meer beweging geven. Ik had haar vorige week aan de longeerlijn gehad voor 10 à 15 minuutjes en dat ging goed, ze heeft zelfs niet gehoest. Daarna heb ik haar nog even laten rennen in de bak omdat ze zo druk was. Ze leek er helemaal van op te knappen: Oortjes naar voren en rennen maar ! Daarna ademde ze sneller maar heeft weer niet gehoest. Vandaag heb ik haar ook weer even laten rennen ( topic ) en dat ging ook goed. Er kwam wel kwijl uit haar mond maar dat kan komen omdat haar tong altijd uit haar mond hangt. Ik ben alleen bang dat het teveel voor haar is, al dat geren en druk doen. Misschien overdrijf ik nu heel erg maar ik ben bang dat haar hart het op een gegeven moment begeeft door die inspanning ofzo. En ook omdat ze 1,5 jaar niet veel heeft bewogen, of het dan niet slecht is om haar een kwartiertje te laten rennen. Misschien overdrijf ik dus heel erg, maar ik wil graag m'n ponytje nog zolang mogelijk bij me houden en wil dus zeker weten dat het niet slecht voor haar is
je kunt je beter zorgen maken dan je denkt van oh gaat wel goed,
Als ze los staat word ze heel druk.