Te veel voor oudere pony met longproblemen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te veel voor oudere pony met longproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:35

Hee !
Ik heb een verzorgpony van rond de 25/26 jaartjes met longproblemen. Ongeveer 1,5 jaar terug hebben mijn zus en ik nog met haar gereden, heel rustig aan. Maar toen we dat niet meer wilden doen ivm haar leeftijd en omdat ze toen veel hoestte heeft ze eigenlijk alleen maar in het land en in de bak gestaan (dit kwam niet omdat we andere dingen saai vonden maar omdat de bak steeds bezet was en we niet met haar naar buiten mogen). Wat we wel zo af en toe deden was een wandelingetje over het erf. Nu is de bak vaak vrij omdat de paarden de hele dag in het land staan en nou wil ik haar wel weer eens wat meer beweging geven. Ik had haar vorige week aan de longeerlijn gehad voor 10 à 15 minuutjes en dat ging goed, ze heeft zelfs niet gehoest. Daarna heb ik haar nog even laten rennen in de bak omdat ze zo druk was. Ze leek er helemaal van op te knappen: Oortjes naar voren en rennen maar ! Daarna ademde ze sneller maar heeft weer niet gehoest. Vandaag heb ik haar ook weer even laten rennen ( topic ) en dat ging ook goed. Er kwam wel kwijl uit haar mond maar dat kan komen omdat haar tong altijd uit haar mond hangt. Ik ben alleen bang dat het teveel voor haar is, al dat geren en druk doen. Misschien overdrijf ik nu heel erg maar ik ben bang dat haar hart het op een gegeven moment begeeft door die inspanning ofzo. En ook omdat ze 1,5 jaar niet veel heeft bewogen, of het dan niet slecht is om haar een kwartiertje te laten rennen. Misschien overdrijf ik dus heel erg, maar ik wil graag m'n ponytje nog zolang mogelijk bij me houden en wil dus zeker weten dat het niet slecht voor haar is Lachen

bokkertjee

Re: Te veel voor oudere pony met longproblemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:45

rustig aan op bouwen

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:17

Ja ik had ook een verzorg shetland pony ruin die is ook al iets bij de 20 en die hoeste ook altijd aardig veel.
We hebben het toen heel rustig aan weer gedaan. we zijn niet gestopt (wegens peg ofzo) gewoon beetje borstelen en een beetje wandelen. (mogen ook niet naar buiten)
Hij hoeste niet meer en we gingen rustig weer wat draven enzo en later 5 minutjes longeren. gewoon heel erg rustig aan doen met je verzorg pony. niet te snel oordelen van ohh ze hoest niet meer in 2 dagen ofzo. nee je moet zeker zijn en dan kun je wel weer wat meer erbij gaan doen maar weer niet al telang.
en je overdrijft echt niet hoor. Haha! je kunt je beter zorgen maken dan je denkt van oh gaat wel goed,
veel plezier en suc6 met je verzorg pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:34

Bedankt voor de reacties !
Vinden jullie een kwartier nu al teveel of moet ik het vanuit dat gewoon gaan opbouwen ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:38

bekijk het zelf, ik vind het goed dat je het met je pony weer oppakt.
Rust roest. Met benauwd weer zou ik of veel stappen of overslaan, dat kan lastig worden als ze het benauwd gaat krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:30

Goed naar het paard kijken, ze leek het leuk te vinden om aan het werk te gaan. Kwijl uit de mond is niet erg, beetje buiten adem ook niet, maar ze moeten dan ook redelijk snel weer terug op adem zijn.

appelpeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:24

Rustig aan opbouwen en ik denk dat ze zelf aangeeft als het haar teveel wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:29

Okee Ja

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:05

Je hebt het over 'rennen' ik weet niet wat je daar precies onder verstaat?

Mijn paard is 23 jaar en heeft een behoorlijk longprobleem, bewegen met mate en regelmaat is juist goed, wandelen aan de hand en rustige ritjes kunnen vaak geen kwaad, mits ie zich kapot hoest dan is er heel wat mis.
Mijn paard hoest de ene periode/dag meer als de andere soms ook weken niet.

Als je bv eerst gaat wandelen aan de hand daarna rustig longeerd met veel stapwerk en over een tijdje er weer eens stapt om dat vervolgens rustig op te bouwen kan het volgens mij geen kwaad.
Houd je paard goed in de gaten en stap hem extra goed uit een cooling-down is net zo belanrijk als losrijden.

Bekijk het per keer dat je wat wilt gaan doen, als ze echt 'benauwd' is, laar dr maar staan en geef dr een lekkere poetsbeurt, misschien kun je de volgende dag wel een ritje maken!

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:00

Ze is bijna nooit meer benauwd gelukkig *klopt af. Ik heb haar de afgelopen tijd niet tot nauwelijks horen hoesten.
Onder rennen versta ik zo hard mogelijk door de bak crossen, met rustige drafjes ertussendoor Tong uitsteken Als ze los staat word ze heel druk.

MissNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:21

Inderdaad rustig opbouwen en goed naar haar luisteren!
Ik denk zelf dat ze het wel aan kan..
Lijkt mij dat ze anders niet uit zich zelf gaat rennen Knipoog

Veel succes ermee!

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:24

Zoals iedereen zegt, rustig aan opbouwen..
Het zal wel goed komen en als ze echt niet meer kan zal ze dit wel aantonen, een paard gaat zich niet doodrennen ofzo Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:11

In korte tijd hard of snel laten lopen is naar mijn idee niet verstandig met een ouder paard wat een longprobleem heeft.
Een paard (vooral als ik naar de mijne kijk) kan zichzelf aardig uitputten en erg gaan zweten, beide is niet goed voor een paard met zo'n soort aandoening.

Je zult je paard tijdig moeten remmen en niet z'n gang moeten laten gaan, tuurijk kan hij zelf bepalen of hij rent ja of nee, dat bedoel ik ook niet.
Maar 'opjagen' of hem extra motiveren (dat klinkt wat vriendelijker) maakt hem misschien wel enthousiast wat op zich leuk is natuurlijk maar een paard kan de gevolgen niet overzien, een mens wel die kan rekening houden met zn gezondheid.
Anders zou een paard met een fractuur ook gespalkt en al de wei op kunnen als hij wist dat het beter voor hem was om stil te staan, dat werkt niet zo en daarom moet hij een periode op stal.

Nogmaals als hij los loopt in de weide kun je hem lekker zn gang laten gaan, hij doet zn ding wel, maar tijdens een traing of rit zul je in mijn ogen rekening moeten houden met zn gezondheid en is het beter om een stapje terug te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:29

Bedankt voor de reacties Lachen

andora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:10

gewoon lekker rustig laten stappen en af en toe een beetje draven als dat kan,maar ik zou er niet op gaan jagen en laten rennen,gewoon regel matig rustige beweging geven.

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:35

Rustig opbouwen, niet te veel laten crossen door de bak, ik denk niet dat dat heel goed is, en inderdaad heel goed letten op wat ze zelf aangeeft. Doe er ook eens een rustig dagje tussen, met gewoon een wandeling en wat poetsen, voor de afwisseling. Ik denk dat het wel goed voor haar is om weer te beginnen met rustig opbouwende inspanning.