2 Broertjes groeien samen op. Ideale situatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

2 Broertjes groeien samen op. Ideale situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 18:38

Hallo

Wij hebben thuis twee jonge Friezen (jaarling en een tweejarige). Het zijn volle broers van elkaar en dat kun je ook wel merken, althans zo lijkt het Knipoog

Djurrre (de oudste) heeft zijn eerste jaar doorgebracht in het gezelschap van mamma en na het afspenen bij zijn 'oom' op de weide (weiden liggen naast elkaar dus er is gewoon snuffelcontact, ook op stal waar ze elk een eigen stal hebben). De 'oom' is op een gegeven moment overleden en toen heeft ie even alleen mamma gehad. Een jaar na Djurre is Youri dus geboren. Djurre (inmiddels ruin) heeft op de ene weide gestaan en mamma met Youri ernaast. Toen hebben we de drie na een tijdje samen gezet en is de band tussen de broertjes gegroeid. Het is geweldig om te zien hoe ze samen spelen en gek doen. Toen Youri gespeend werd heeft hij dus Djurre als maatje gekregen. Eenmaal door die periode heen zijn ze weer samen gezet. De mannen vinden het super samen en mamma staat gewoon een beetje haar eigen dingetje te doen. Omdat Youri (nog hengst) mamma begon te bespringen, is zij nu apart gezet. Tot zover de situatieschets.

Uiteindelijk zouden we het heel leuk vinden als de broers samen voor de koets komen. Het is ook zeker dat ze beiden gewoon blijven en hun leven samen bij ons slijten (als alles volgens planning blijft gaan natuurlijk). We hebben natuurlijk nog een poos te gaan voordat er beleerd (rij- en trekpaard waarschijnlijk) gaat worden, maar je denkt er toch al over na. Dus ben ik erg benieuwd naar jullie ideeen en meningen over deze dingen:

1. De broers zijn heel close en hebben buiten mam en 2 andere paarden (die er dus nu niet meer staan) eigenlijk geen sociale omgang gehad met andere paarden gehad tot nu toe. Ze genieten wel lekker met een leeftijdsgenootje (elkaar dus) van hun jeugd op de weide, maar ze komen wel in de hand (poetsen). Het risico bestaat natuurlijk dat ze erg gaan klitten. Het valt nu nog reuze mee, al vindt Youri het niet zo leuk als hij als laatste in de stal achterblijft o.i.d. De ervaring met onze eerste 2 paarden (enorme klitproblemen) maakt ons hier huiverig voor. Wat zouden jullie hieraan doen? Het liefst willen we ze natuurlijk gewoon thuis houden. Is het erg schadelijk voor ze dat ze dan slechts elkaar zullen hebben en geen echte 'kudde-opvoeding'? Is opfok echt noodzakelijk (maar wellicht toch al te laat)?

2. Over een poos (ja nog 1-2 jaren zeker) kan er beleerd gaan worden. We hebben zeker wel steun van een oom die zijn leven al in de paarden zat, maar het zal voor ons de eerste keer worden. Hoe zouden jullie dit gaan aanpakken? Al met de ene beginnen zodat die als 'voorbeeld' voor de andere kan dienen, of gewoon tegelijk? En dan thuis doen of ergens in opleiding brengen (dan blijft mamma trouwens alleen thuis) en dan samen op dezelfde locatie in opleiding of apart?

Al met al, we denken langzaam na over hun toekomst. Liefst doen we (zal vooral mijn vader zijn aangezien ik niet meer thuis woon) alles thuis, maar we onderzoeken ook de andere mogelijkheden. Als dit jouw situatie was, hoe zou jij het aanpakken?
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 11-06-07 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijnteee

Re: 2 Broertjes groeien samen op. Ideale situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:44

Ik vind het echt super hoe jullie het allemaal doen!
Verder zou ik er wel aan gaan werken dat ze niet te close worden.. Dus af en toe bij elkaar weghalen, anders kan dit een groot drama worden! Begin bijv. met de oudste van het land te halen en in het zicht van die andere rond te lopen.. dit langzaam opbouwend..
En idd, zoals je al zegt.. Hulp zoeken is het beste, en een oom die al jaren in de paarden zit en er ervaring mee heeft zal erg goed helpen lijkt mij!
Ik zou niet te veel in je eentje doen, aangezien dit de eerste keer is.. Alleen als je oom toestemming geeft.. bijv. wandelen enzo kan geen kwaad.. Laat je oom alles leiden, aangezien hij er ervaring mee heeft..
En veel succes alvast!

Ik vind het trouwens keurig dat je er zo vroeg al mee komt, deste meer tips krijg je binnen..
Ohwja, en ga geen dingen doen die mensen zoals ik aanraden maar waar je zelf niet echt een goed gevoel bij hebt!!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 18:51

@ Nijnteee: bedankt voor je positieve reactie! Het zijn toch je maatjes en je wilt het voor hun natuurlijk allemaal zo goed mogelijk doen he?

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:04

Nijnteee schreef:
Ik vind het echt super hoe jullie het allemaal doen!
Verder zou ik er wel aan gaan werken dat ze niet te close worden.. Dus af en toe bij elkaar weghalen, anders kan dit een groot drama worden! Begin bijv. met de oudste van het land te halen en in het zicht van die andere rond te lopen.. dit langzaam opbouwend..
En idd, zoals je al zegt.. Hulp zoeken is het beste, en een oom die al jaren in de paarden zit en er ervaring mee heeft zal erg goed helpen lijkt mij!
Ik zou niet te veel in je eentje doen, aangezien dit de eerste keer is.. Alleen als je oom toestemming geeft.. bijv. wandelen enzo kan geen kwaad.. Laat je oom alles leiden, aangezien hij er ervaring mee heeft..
En veel succes alvast!

Ik vind het trouwens keurig dat je er zo vroeg al mee komt, deste meer tips krijg je binnen..
Ohwja, en ga geen dingen doen die mensen zoals ik aanraden maar waar je zelf niet echt een goed gevoel bij hebt!!

Hier sluit ik mij bij aan, ik heb zelf een 2 jarige fries mijn vriendin een 3 jarige, een ramp als we ze uit elkaar haalden...
Nu hebben we ze af en toe apart (net zoals nijnteee schrijft) uit het land gehaald en het gaat nu stukken beter... op het land lopen ze wel naar elkaar toe maar staan niet meer zo te roepen naar elkaar....
succes er mee...

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:34

Heeey Jaaaantje

Ik wist helemaal niet dat jullie nog meer paardjes thuis hadden staan. *jaloerse blik*
Ik zou je graag een nuttige tip geven, maar ik heb er helemaal niet zoveel kaas van gegeten (lust ik ook niet trouwens)
Wat mij logisch lijkt is ze beiden te beleren op de leeftijd dat ze er klaar voor zijn, dus dat je eerst met de ene begint en daarna de anderen. Ook inderdaad wel makkelijk dat je ze apart mee kan nemen, dus trainen in apart van elkaar zijn is ook wel handig denk ik ja.

Zie je morgen!!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 22:59

@Skwoesie: He verdorie heb je me nu alweer gevonden? Clown We hebben thuis inderdaad nog 3 friezen. Er heeft toen ik pas op de manege kwam een 'geboortekaart' van Youri gehangen. Heb jij ie toen niet gezien dan? Anyway, van de zomer maar eens een keertje mee komen dan Haha! Tot morgen!!

MirteSilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 01:12

Hoi!

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb ook 2 volle Friese zussen. Beide al van mij sinds hun geboorte. Ze zijn nu 2 en 3 jaar. Ze hebben altijd samen gelopen, soms met een paar jaarlingen erbij. Ik heb ze van begin af aan regelmatig even uit elkaar gehaald door met 1 te gaan wandelen of door er 1 in de paddock te zetten en de andere in de stal. Dat leek me ook wel zo handig omdat ik deze zomer de driejarige rustig aan ga beleren. Nu staan de dames samen op de zomerwei dus het zal wel weer even afkicken voor ze zijn als ze straks een paar weken 'uit elkaar gaan'. Merk wel dat naarmate ze ouder worden het makkelijker gaat. Ik ken het ook wel dat ze naar elkaar stonden te schreeuwen en de hele paddock maar bleven rond galloperen!

Vind het eigenlijk wel uniek dat ze zo'n band hebben, ben geloof ik ook 1 van de weinigen die ze uit elkaar kan houden haha.
Veel plezier met je heren!

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 08:03

Jana_en_Ik schreef:
@Skwoesie: He verdorie heb je me nu alweer gevonden? Clown We hebben thuis inderdaad nog 3 friezen. Er heeft toen ik pas op de manege kwam een 'geboortekaart' van Youri gehangen. Heb jij ie toen niet gezien dan? Anyway, van de zomer maar eens een keertje mee komen dan Haha! Tot morgen!!

Ow ja, dat heb ik wel gezien ja. *BLOND.......*
Natuurlijk kom ik van de zomer zeker jouw stulpje wel eens bekijken. Zeker nou je vanavond mijne komt bekijken Knipoog

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 10:31

@ MirtheSilke: oow wat leuk zeg dat je 2 volle zussen hebt! Nou, jouw situatie past dus ook goed op die bij ons, behalve dat jouw merries toch nog iets meer contact met andere paarden hebben gehad. Ze uit elkaar halen door apart dingen met zo te doen of op aparte weiden te zetten, kunnen wij ook doen. Ik begrijp dat jij ze ook niet echt helemaal weg van elkaar hebt gehad voor langere tijd (dus op verschillende locaties)? Ik ben ook erg benieuwd wat de leeftijd eraan doet. Djurre (de oudste) geeft er inderdaad minder om dan Youri.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:44

Jana_en_Ik schreef:
@ Nijnteee: bedankt voor je positieve reactie! Het zijn toch je maatjes en je wilt het voor hun natuurlijk allemaal zo goed mogelijk doen he?

Er is niks fijner dan te doen wat het beste is voor je paardjes Haha!