paard laat zich vallen bij hoeven krabben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne84

paard laat zich vallen bij hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 23:05

Ik zit een beetje met een dilemma.. Tijdens het hoeven uitkrabben lijkt het wel of mn paard dr evenwicht verliest en zich dan gewoon voorover laat vallen. Als ik dr een beetje tegendruk geef en dr been goed vasthou, dan houdt ze het wel even vol, maar duurt het iets langer, dan laat ze zich gewoon voorover vallen. Ik heb geprobeerd dr been vast te blijven houden, maar dat wordt op ten duur zo zwaar dat ik het ook niet meer kan houden.
Ze is pas 4, en mensen in mn omgeving zeggen dat veel jonge paarden het moeilijk vinden om hun evenwicht te behouden...
Nu komt donderdag de hoefsmid (ik heb dr nog niet zo lang, dus dat is voor mij de eerste keer dat ik erbij ben) en ben dus heel erg benieuwd en ook wel een beetje bang hoe dat gaat aflopen....

heeft iemand tips of ervaringen??

EstherHegt

Re: paard laat zich vallen bij hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:12

Het kan idd zijn dat het paard zijn balans nog niet goed kan houden, dan kun je zoals je dit bij veulens ook doet om het te leren het paard langs een muur zetten dat geeft ze een balansgevoel.
Het kan ook en dat is ernstiger dat het paard het fysiek niet kan. Wij hebben dat met een oud paard gehad. Dan is het noodzaak om de voet gelijk terug te geven als de balans weg is. Ieder moment dat het dan wel goed gaat is meegenomen.
Zowiezo zou ik er niet zo'n punt van maken als het nog een balansprobleem is, laat de voet dan al los als het nog goed gaat. Beloon en wissel even af met de voeten. Het komt wel goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:09

ik denk dat dat paard prima zijn evenwicht kan houden, let es op of je je paard in de wei wel es ziet krabben met de achterbenen op het hoofd,dan staan ze vaak in onmogelijke posities op 3 benen Knipoog

denk dat je vooral niet moet gaan vasthouden,zo leert ze om op jou te gaan leunen, en ze moet zelf leren tijdens het hoefuitkrabben dat ze haar been omhoog houd.
enige wat jij doet is ondersteunen toch?
hoe houd je het been trouwens vast?
misschien net iets te ver naar achter onder het lichaam,zodat ze dan net met haar gewicht wat moeilijker staat en zo naar voren gaat?

ben wel heel benieuwd hoe het bij de smid gaat Haha!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 06-06-07 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:10

Ik had dit gister ook ineens. Ik schrok me kapot! Moon zat ineens op haar knieën! En bij ons staan ze vast tussen twee palen, en ik was even bang dat ze zichzelf ophing, maar dat was gelukkig niet zo. Ze kwam ook meteen weer overeind gelukkig.

Sanne84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 10:21

bedankt voor de reacties. ik zal vandaag eens opletten of ik dr been inderdaad niet tever onder dr lichaam hou...
Ze zit dan inderdaad ineens op dr knieen, doodeng! Iedereen zei dat ik dr been vast moest bljven houden, anders zou ze het nooit leren.. maar ik kwam er al snel achter dat dat niet de goede manier was, dus heb ik misschien 2 keer zo gedaan. Nu doe ik er elke keer gewoon wat langer over..
Ze is sinds vandaag ook nog eens hengstig en strontvervelend!! No Cheer , dus ben zoo benieuwd naar de hoefsmid, ik hou jullie op de hoogte

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:27

Als ze gaat hangen omdat ze weet dat jij dat niet kunt houden dan is het belangrijk om de voet kort op te pakken en terwijl ze nog gewoon staat weer neer te zetten, probeer dit steeds iets langer vol te houden, gaat ze toch hangen dan hou de hoef vast, maar laat hem wel iets zakken dan herstellen ze meestal heel snel hun evenwicht. Laat haar niet op jou leunen, ze heeft nog drie benen waar ze op kan staan. Anders ook de hoefsmid even om advies vragen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:43

je ziet het idd vaker dat een jong paard zich laat vallen!
dit kan door een slechte balans komen maar ook komt het voor dat ze uit een soort protest doen omdat ze niet graag de hoeven laat optillen!
ook komt het wel eens voor omdat jonge paarden nog wat zwakker zijn in hun spieren!

waarschijnlijk is het haar balans, maar vertel dit van te voren tegen je hoefsmid!
zij hebben hier veel ervaring mee en weet vast wel wat je eraan kunt doen om het te voorkomen!
en als ze een spelletje met je speelt heeft de hoefsmid dat ook zo gezien!

maar als het haar balans is wil het ook nog wel eens werken om de hoeven niet te hoog op te tillen, zo komen ze al minder uit balans en als dat dan wel gebeurd kan ze zich makkelijker corrigeren!

succes Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:48

VSW --> OMG.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:02

hoi
ik heb ongeveer een soortgelijk porbleempje gehad bji mij jaarling
hij was naar de hoefsmid geweest en ik wou even het resultaat bekijken
dus ik til zijn voorbeen op en meneer dacht dat ik wou spelen (je ziet hengstjes wel een vaker elkaar voorbenen pakken en dan elkaar proberen te tekkelen)
dus je raadt het al ik lag onder mijn naarling omdat hij dacht dat ik een spelletje speelde Clown

ik heb natuurlijk zijn been weer gepakt maar was nu voorbereidt Pling dus hij wou zich weer laten vallen maar toen heb ik gewoon losgelaten dus hij lag zelf op zijn snoeterd
Whoosh!
hij doet het zelfde nog

en als ik voel dat ie zich wil laten vallen geef ik hem een tikkie tegen zijn buik aan en ff stemverheffen
deze shock therapie heeft prima gewerkt bij mijn draak

ik heb zelf een hele droge fjord en dit soort simpele oplossingen werken ook bij hem
ik weet natuurlijk het karakter niet van jou paardje maar soms moet je ze gewoon met een soort gelijken munt terug betalen Haha!

succes

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:06

Mijn paard kan ook z,n evenwicht moelijk bewaren,in de trailer staat hij ook altijd naar 1 kant geleund.Kan je niet iemand vragen je paard tegen te houden?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:12

Ik heb dit ook gehad met mijn paard toen hij nog wat jonger was. Hij kon prima zijn evenwicht houden, maar had gewoon weinig zin om zo lang te blijven staan. Stug volhouden, laat iemand anders je paard beethouden. Die kan het hoofd al wat sturen, waardoor hij zich niet ineens kan laten vallen. Diegene moet aan dezelfde kant staan als jij. Wat bij mij heel erg heeft geholpen, is even een tikje geven onder de buik zodra hij ging hangen. Niet hard, gewoon om even de aandacht te verleggen. En dat combineren met een brul. Dan verdeelde hij zijn gewicht weer op de andere benen. Ik hoef nu alleen een brul te geven en dan gaat hij weer netjes staan. Probeer de hoeven elke keer iets langer vast te houden, tot het geen probleem is. Die beestjes zijn gewoon nog niet gewend dat ze moeten doen wat jij wilt, daar moet je ze even bij helpen Knipoog

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:13

Ik ben het eens met wat anderen hier al hebben geschreven. Wat ik wel zou doen is in de gaten houden of er verbetering in komt. Als dit totaal niet zo is zou ik toch eens overleggen met je dierenarts en proberen uit te sluiten dat het een "fysieke" oorzaak heeft.

Sanne84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 17:09

Vandaag is de hoefsmid langsgekomen, dit was voor hem de eerste keer dat ie mijn paard ging bekappen. Dus ik em even verteld hoe het bij het hoeven krabben ging.. De hoefsmid begint met dr voorbenen en ze probeert zich los te trekken en doet een paar pogingen tot steigeren, hij laat even duidelijk weten dat HIJ de baas is en mevr. gedraagt zich verder als een gewillige klant. Ik stond met mn mond vol tanden, maar was natuurlijk oook wel een beetje trots dat ze het nu wel kon. Hij zei dat ze me gewoon aan het uitproberen is en totaal geen problemen heeft met dr balans. Ze is gewoon super eigenwijs.. Ik heb nog wat goede tips gehad, dus nu kan ik verder met dr aan de slag, zodat ze weet dat IK de baas ben Haha!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:30

erleyne schreef:
Wat bij mij heel erg heeft geholpen, is even een tikje geven onder de buik zodra hij ging hangen. Niet hard, gewoon om even de aandacht te verleggen. En dat combineren met een brul. Dan verdeelde hij zijn gewicht weer op de andere benen. Ik hoef nu alleen een brul te geven en dan gaat hij weer netjes staan.

Ligt het werkelijk aan mij dat ik dit zo grappig vind? Clown

Ik beeld me al in, een paar stallen verder:
persoon A: "Vanwaar komt dat regelmatig gebrul?"
persoon B: "Er is er weer één aan't hoevenkrabben..."

Huilen van het lachen

Niettemin denk ik ook dat, als je paard echt het expres doet, dat deze oplossing wel moet helpen. Want het been blijven vasthouden geeft idd de indruk dat je paard zijn volle gewicht op jou mag zetten. En loslaten is ook een vorm van toegeven, want dan ontsnapt hij aan het karweitje. Dus als het even kan, zou ik "het tikje en de brul" toepassen.

Maar dan moet je natuurlijk wel eerst zeker zijn dat het geen evenwichtsprobleem is. En ik zou niet weten hoe je dit kan uitmaken...

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:32

Oh, ik zie dat je er ondertussen al uit bent dat het om een koppig geval gaat. Haha!
Mja... dan zou ik wel proberen te vermijden dat het een fysieke strijd wordt. Wellicht is je hoefsmid wat sterker dan jij. Dus dan moet jij slimmer zijn. Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:35

Ik heb hetzelfde bij één van mijn verzorgpaarden gehad. Beestje is 3 en liet zich letterlijk omvallen met hoeven uitkrabben. In de wei kon ze zichzelf op de meest vreemde manieren krabben en leek totaal geen last van evenwichtproblemen. De eigenaar had er ook geen last mee. Ik ben toen gestopt met de voorzichtige aanpak en heb d'r gewoon laten vallen, verschillende keren... Niet meer d'r hoef terug laten zetten op de grond, maar gewoon vasthouden. Wat ook verbazingwekkend goed ging omdat ze er geen gewicht op zette tijdens het vallen Verward Enfin, ze heeft een paar keer plat op d'r zij gelegen en ze heeft 't nooit meer gedaan...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:43

Snatje deed het ook. ik geef gewoon geen tegendruk, daarmee stimuleer je het alleen maar, en tegen een volwassen paardengewicht red je het gewoon niet. ik hou vast, maar zak mee. als hij te laag gaat zet ik het been neer, en begin opnieuw. het been moet losjes in mijn hand hangen, en op de drie andere benen moet hij staan. belonen als het goed gaat, maar niet straffen als het niet goed gaat. gewoon geduld, en oefenen.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:10

Fijn dat je nu weet hoe je verder moet gaan!

Feitselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:40

hallo ik heb een klein probleempje,
mijn pony is al zes jaar oud en heeft altijd op een manege gestaan ( nog steeds ) en heeft nog nooit leren voetje geven. Ik wil hem dit leren maar die lukt mijn niet. Altijd als ik zijn voet ophef dan begint hij op drie benen verder te springen en kan hij zijn belans niet houden wan hij valt naar achteren. maar het raarste is dat hij wel jambette kan ????? Kan iemand mij hier tips over geven ?? want zijn hoeven worden hierdoor ook altyd scheef gekapt. _/-\o_ _/-\o_ <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:42

Een zacht touw voorzichtig om zijn koot doen, heel zacht druk geven en zodra hij de suggestie geeft van het optillen, druk loslaten en uitbundig belonen.
Dit kun je opbouwen tot hij daadwerkelijk zijn beentje optilt, al is het maar 1 seconde en dan weer goed belonen.

Het is wel een erg oud topic.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:45

Mijn paard is bijna 21 en die moet ik het nog leren :+ (heb hem net een maand) inderdaad zoals KoudbloedKim zegt heb ik het ook gedaan, en nu laat ik het touw weg en ben ik verder gedaan met druk van mijn vingers. Gaat al stukken beter, hij is echt trots als hij het goed doet /3 (en ik natuurlijk ook :o )

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:47

Hoelang heb je daarover gedaan KoudbloedKim

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:47

Je kunt het ook met clickertraining proberen. Ga met je clicker en een zweepje in je ene hand, en een worteltje in je andere hand voor hem staan, en kietel hem met het touwtje van het zweepje zachtjes over zijn voet. Tilt hij hem op, dan click je en geef je meteen daarna het worteltje. Blijf dit doen en koppel het aan het commando 'voetje' (door dat te zeggen terwijl hij hem optilt). Naarmate hij het beter begrijpt, is het vaak al genoeg om zijn schouder aan te tikken, alleen te wijzen of zelfs alleen 'voetje' te zeggen. Dan kan je zijn voetje vasthouden. Doe dat eerst maar één seconde, reageert hij goed (niet, dus eigenlijk) dan click je en beloon je weer. Dat bouw je vervolgens uit naar langer vasthouden en uitkrabben. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:52

Een paar maanden, maar ik deed al vrijheidsdressuur met haar, dus ze pikte het sneller op dan als we die basis niet hadden gehad.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:53

Sterretje90 schreef:
Je kunt het ook met clickertraining proberen. Ga met je clicker en een zweepje in je ene hand, en een worteltje in je andere hand voor hem staan, en kietel hem met het touwtje van het zweepje zachtjes over zijn voet. Tilt hij hem op, dan click je en geef je meteen daarna het worteltje. Blijf dit doen en koppel het aan het commando 'voetje' (door dat te zeggen terwijl hij hem optilt). Naarmate hij het beter begrijpt, is het vaak al genoeg om zijn schouder aan te tikken, alleen te wijzen of zelfs alleen 'voetje' te zeggen. Dan kan je zijn voetje vasthouden. Doe dat eerst maar één seconde, reageert hij goed (niet, dus eigenlijk) dan click je en beloon je weer. Dat bouw je vervolgens uit naar langer vasthouden en uitkrabben. Succes ermee.

Dat is ook wel leuk om te gaan doen :)