Sociaal "probleem" met mijn 3 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Sociaal "probleem" met mijn 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 10:04

hallo,

ik ben nieuw hier Haha! Ik heb een net 3 jarige friesxKWPN van 1.64.

ik heb mijn paard afgelopen vrijdag gekocht. Ze moet nog erg wennen en is schrikachtig. Daar is niet zo moeilijk mee om te gaan maar gisteren vroeg ik me wel wat af.

Ik heb haar buiten vastgemaakt om te borstelen ed. Dat ging wel goed. Echter toen er een paard voorbij kwam wilde ze er perse heen. Ze begon te dansen aan het touw. Ze werd uiteindelijk wel rustig maar ik vroeg me af of ik haar niet beter kan losmaken als ze te graag wil. Dan gaat ze wel naar dat paard toe maar dat lijkt me veiliger dan vast te laten staan.

wat jullie? Mee eens? Of iets anders te proberen als het weer gebeurt?

elusive

Re: Sociaal "probleem" met mijn 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:26

ik denk niet echt dat het veilig is, ik bedoel, stel dat ze er zo graag heen wil dat ze het hek, prikkeldraad of whatever je voor omheining hebt eruit loopt.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:31

als je met haar bezig bent zou ik haar niet losmaken zodat ze naar de ander toe kan.. Als je dit namelijk één keer doet, krijgt ze wel haar zin.
En je zegt zelf dat ze uiteindelijk wel weer rustig is geworden terwijl ze vast stond. Als je dit dan zo nog een paar keer vol houd heb je grote kans dat het dan over is...

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 12:44

ik vond het zelf ook wat veiliger. Volgende keer maar proberen wat af te leiden, ik was zelf nl in gesprek met iemand. Liever laat ik niet los, maar had zomaar het idee wat als ze echt debiel gaat doen..we zullen het aankijken, ze went vrij snel aan dingen, dus dit mss ook Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:32

niet los maken!! dan geef je haar dr zin en dan blijft ze het doen.. wat wel kan als je bang bent dat ze gaat hangen en daarmee het touw of halster kapot trekt dat je haar niet vast zet maar vast houd en dan rustig verder gaan met bortselen tot ze rustig word en dr weer vast knoopt! blijf vooral zelf rustig en laat haar ff wennen ze is nog jong en dit alles moet ze nog leren!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:36

Gewoon laten staan en verdergaan waar je mee bezig bent. Niks aan de hand.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:56

thnx all Lachen Iemand gaf me het advies om haar los te doen omdat ze anders mss zichzelf gevangen zou voelen. Maar ik zat wat in tweestrijd. Dit helpt. Wonderful Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:01

hoeveel ervaring heb je zelf met jonge paarden?
Misschien is dit paardje niet opgevoed door de vorige eigenaar?
Je zou eens grondwerk met dr kunnen doen, koop het boek van Inge Teblick en leef je uit Lachen Daar wordt je paard moediger van, krijgt respect voor je en gaat op jou letten ipv alles om dr heen. scheelt enorm! Knipoog

Hou er ook rekening mee dat ze nog jong is en nog aan dr nieuwe omgeving moet wennen, dit kan best een paar weken duren. Afhankelijk van haar temperament, opvoeding en jouw ervaring moet eea wel op te lossen zijn hoor.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:03

Ik zou haar dan misschien wel even los maken, maar gewoon op de zelfde plaats aan de hand vasthouden. Ben zelf ook altijd een beetje bang om een druk paard vast te zetten, ivm met hangen enz.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:53

cissy schreef:
hoeveel ervaring heb je zelf met jonge paarden?
Misschien is dit paardje niet opgevoed door de vorige eigenaar?
Je zou eens grondwerk met dr kunnen doen, koop het boek van Inge Teblick en leef je uit Lachen Daar wordt je paard moediger van, krijgt respect voor je en gaat op jou letten ipv alles om dr heen. scheelt enorm! Knipoog

Hou er ook rekening mee dat ze nog jong is en nog aan dr nieuwe omgeving moet wennen, dit kan best een paar weken duren. Afhankelijk van haar temperament, opvoeding en jouw ervaring moet eea wel op te lossen zijn hoor.

moet lukken. Ze is rustig in basis, schrikt ergens 1 keer van en is dan in orde. Ik ben bezig met veel grondwerk voor het vertrouwen en de gehoorzaamheid. Ik zie dit niet als een groot probleem enw eet dat het wel eens een tijd kan duren voor ze echt gewend is. Ze heeft een groot probleem met een grote rode container op het terrein waar we wel eens langs moeten gaan/. Vandaag met de hengstenketting gedaan en er was maar weinig druk nodig om haar bij ons te houden. Ze is niet druk normaal. Nu ik heb gezien hoeveel effect de hengstenketting heeft ben ik wel van plan die wat meer te gebruiken in bepaalde situaties. Als het goed is dan is dat na een tijdje niet meer nodig. Het gaat allemaal om vertrouwen, wat ze nog in me moet krijgen denk ik. En ze heeft niet heel veel sociaal contact gehad vandaar die opgetogenheid. K denk wel dat het eruit gaat, just give it time. In haar eigen omgeving was ze heel rustig, heb ik een buitenrit gedaan met de eigenaar en een paard wat ze kende en ging prima. Daarom denk ik dat het echt ook is om de vreselijk andere omgeving.

ik hou niet zo van de hengstenketting maar het hielp echt zonder dat we haar echt pijn hoefden te doen, enkel voor controle. Ik heb zonet eens gelezen over dat boek..daar kan ik wss een hoop uit leren..eens zien waar ik dat vandaan kan halen..

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:39

Ja, precies. Gewoon als die factoren samen; jij bent nieuw voor haar, het terrein is nieuw, jullie moeten elkaar leren kennen en jij moet vooral de grenzen kennen. Dus NIET losmaken als ze graag ergens heen wil. Dat maak JIJ uit. Zeker in het begin. Zeker met een 3-jarige. Bij jou is het veilig en leuk en wat jij zegt is zo, daar wil je naartoe.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:05

nee natuurlijk niet, zo ga je aan haar gedrag toegeven en word zij de baas heeft zeker geen voordelen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:45

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:32

Ik had het dier eerst eens de tijd gegunt om te wennen. De eerste week gewoon op de wei in de groep.
Dan zul je zien dat ze al snel rustiger worden.

verhuizen is erg stressvol voor zo'n dier.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:24

Een tip voor vastzetten is ook een fietsband!
Als je een fietsband vastmaakt aan het hek, en daaraan jouw touw, komt er geen spanning te staan en zo voorkom je hangen ook.

Mijn paardje is erachter gekomen dat als hij gaat hangen, dat zijn halster kapotknapt, en nu heb ik een fietsband met daaraan een touw, en zo komt er geen spanning op te staan zodat hij zich niet los kan trekken.

* alvast een tip voor als ze begint met hangen Knipoog

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 23:07

Cowgirl schreef:
Ik had het dier eerst eens de tijd gegunt om te wennen. De eerste week gewoon op de wei in de groep.
Dan zul je zien dat ze al snel rustiger worden.

verhuizen is erg stressvol voor zo'n dier.

das leuk, maar niet mogelijk. Ze heeft wel wat beweging nodig, en kan nog geen hele dagen op de wei. Verder is het natuurlijk allesbehalve slim om een paard meteen op de wei bij anderen te zetten, daar komen geheid problemen van. Ze staat nu een paar uur per dag te wennen op de wei ernaast om zo rustig kennis te maken. Soms gaat het beter dan andere keren, duurt nog wel een paar dagen voor ze bij de groep andere merries kan. Ik zie geen problemen in grondwerk. Ik ben niet van plan al te rijden, maar contact maken vind ik helemaal niet slecht. Aan een poetsplaats zetten en borstelen is niets slechts aan. Ze loopt nu af en toe in de penn, maar zal haar nooit overbelasten. Het gaat prima, het grondwerk werkt merk ik wel. Dat het niet meteen vlekkeloos gaat is normaal idd door de reis en cultuurshock.

die fietsband is een leuk idee! Daar ga ik eens naar kijken Pling

Npgmaals dankjullie voor de tips, ik heb er zeker wat aan gehad.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:25

Inderdaad eerst een week op de wei zonder dat ze jou goed kent en haar dan maar eens te pakken krijgen Clown
En bovendien dat hoeft toch helemaal niet.. Dan zou je iedere keer als je ergens op wedstrijd gaat ofzo, een weekje eerder moeten komen om 'm dan in een wei daar te zetten Clown
Je doet het allemaal prima hoor! Lekker bezig met grondwerk enzo!

milika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:37

k ben t meest met de andere eens je moe t zeker nie los maken strax springt in de sloot ofzo. maar t is ook zo dat ie mis dan strax denkt als er een paard voorbij komt dat ie er telkens achter aan mag gaan dat is toch ook nie egt fijn.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:52

milika schreef:
k ben t meest met de andere eens je moe t zeker nie los maken strax springt in de sloot ofzo. maar t is ook zo dat ie mis dan strax denkt als er een paard voorbij komt dat ie er telkens achter aan mag gaan dat is toch ook nie egt fijn.

dit is echt niet te lezen!! wil je alsjeblieft normaal typen want dit kan ik niet ontcijferen

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:14

Laat haar niet los! Ik sluit me bij de anderen aan, gewoon doorgaan met waar je mee bezig was.. Op deze manier krijgt ze vanzelf door dat het geen enkele zin heeft Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:38

milika schreef:

Vertaling Haha!
Ik ben het 't meest met de anderen eens. Je moet haar zeker niet los maken, anders springt ze in de sloot ofzo. Het is ook zo dat wanneer er een een paard voorbij komt, ze er telkens achter wil en dat is ook niet echt fijn.

Clown

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:28

een nieuwe ontdekking, ze is hengstig! Ze loopt hitsig in de wei te draaikonten merkte ik gisteren op. Kan ermee te maken hebben dus Tong uitsteken Nieuw probleem wel, vanmorgen werd ik gebeld dat ze is blijven hangen met haar benen in de opening aan de voorkant van haar stal toen de andere paarden naar de wei gingen. Er is me al eerder verteld dat ze steigerde en gek deed, maar zo gek, das extreem. Gelukkig niets aan de hand maar dat moet niet weer gebeuren :S Dus moet ze uit die stal weg. Ze staat inmiddels 6 uur per dag op de wei. \Dat is een probleem nu. De paarden komen om half 8 voorbij, dan moet zij eigelijk op de wei staan dus. maar hoe kan ik dat nou bereiken..behalve dan om 7 uur het zelf doen, waar ik niet echt tijd voor heb. Er was een idee om haar dan snachts op de wei te zetten maar dan gaat ze nog ineens van 6 uur naar een uur of 10, ze eet mss minder snachts maar dat durf ik niet zo aan omdat ik niet weet of het ze idd minder eten dan. Iemand nog ideeen mss?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:05

is je niewe paard misschien hengstig?
dan kunnen ze ook zo vreemd doen!
paarden zijn net kinderen, die met je ook opvoeden en van alles leren!
als jij haar nu los gaat maken dan krijgt ze haar zin en doet ze strax precies wat ze zelf wil en dat is denk ik ook niet de bedoeling he! Haha!
je kunt ook vragen of de mensen een beetje bij je uit de buurt willen blijven met hun paarden totdat ze eraan is gewend dat paarden haar voorbij lopen en dat het niet de bedoeling is dat ze erachter aan gaat!
ik vind wel dat je je paard gewoon vast moet kunnen zetten, doe in je touw een veiligheidsknoop, gebeeurt er wat dan kun je haar alsnog gewoon os trekken!
je kunt ook een paniekhaak kopen bij de ruiterzaak, die kun je zo los trekken met problemen, je trekt dan de schuif omlaag!

je kunt ook proberen om haar op zo'n moment af te leiden met bijvoorbeeld brokjes, zodat ze niet met de andere paarden bezig is maar met jou!
het pluspunt daarvan is dat je haar meteen beloont als ze netjes blijft staan!

succes Knipoog