Paard weg; wat te doen met achterblijver?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Paard weg; wat te doen met achterblijver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 09:17

Mijn tinker is een headshaker
Nadat het even wat beter ging met Aileen, is het weer dramatisch. We hebben nu anderhalf jaar lang letterlijk alles geprobeerd: DA (tot Utrecht aan toe), fysio, tandarts, Bioscan, Bach, klassieke homeopathie, neusnetje en zelfs een verhuizing.
Ik heb dit weekend een knoop doorgehakt, ik kan het niet meer opbrengen en voor haar is het zo ook een lijdensweg.
Ik ga proberen haar te laten afkeuren. Het is niet anders... (Please ga me hier niet zitten bewerken dat ik het niet moet doen)

Bijkomend probleem is de tinker van mijn man, Jody. Aileen en Jody zijn erg aan elkaar gehecht. Jody is ook een onderdanig typje maar Aileen nam haar altijd in bescherming.
Jody is vrij eenkennig en geeft zich niet zo gauw. Hoe begeleiden we haar als Aileen weg is?

Bah, moet bijna huilen als ik eraan denk hoe het nu verder gaat...

Angela

Re: Paard weg; wat te doen met achterblijver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:07

Allereerst: als de tinker is afgekeurd, probeer er dan in ieder geval een ander thuis voor te vinden, soms kan een plek aan zee verlichting brengen als het met een allergie te maken heeft...

Daarnaast het alleen zijn van Jody: Probeer een paard te vinden wat goed gaat als zowel Jody als Aileen nog bij elkaar zijn. Een derde paard in de groep dus. Dan is er al een soort van gewenning. Als Aileen dan weg is, zal Jody waarschijnlijk gemakkelijker toenadering zoeken bij het paard dat ze al een beetje kent.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:00

Derde paard in een groep kan problemen geven, oneven aantallen gaan zelden goed, er zal er altijd eentje apart staan en niet bij de andere twee gelaten worden. Een paard alleen kan sowieso niet, maar als je een derde erbij zet als Eileen er nog is kan je bovenstaande situatie verwachten.

Paard laten afkeuren betekend idd niet meteen dat hij afgemaakt moet worden. Wat heb je allemaal al geprobeerd om het probleem te diagnosticeren en eventueel te verhelpen?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:03

Heeft ze er alleen last van bij het rijden of constant ivm met het afkeuren. Als ze wel gewoon de wei in kan zou je haar kunnen houden als weidemaatje maar dat is aan jou ook ivm geld natuurlijk.

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:04

Wat doet hij dan precies? Ik heb er eerlijk gezegd nog niet eerder over gehoord.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:12

Gaan jullie er wel nog een paard bijnemen als Aileen weg is?
Als dat zo is kan je misschien een ander paard "lenen" tot er een ander is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:03

@sultannetje: zie het centrale topic onder Medisch.

Ik heb alles al geprobeerd; DA (tot de faculteit in Utrecht aan toe), tandarts, manueel therapeut, Bach, klassieke homeopathie, neusnetje, verhuizen, rechtrichten....ik ben nu gewoon ten einde raad.
Er komt zeker weer een nieuw paard. Mijn man en ik willen gewoon samen kunnen paardrijden. Daarom is in de wei laten geen optie; we kunnen ons geen derde paard veroorloven. Ze staan in pension dus dat kost vele honderden euro's per maand.

Daarnaast is het gewoon een triest paard geworden. Dan moet je een knoop durven doorhakken.

De koppel bestaat nu uit totaal 4 paarden (in volgorde van dominatie): Aileen, een warmbloedmerrie, Jody en een kleine driejarige merrie. Aileen en Jody stonden tot voor 2 maanden altijd samen in de wei. Jody wordt ook echt beschermd door Aileen. Aileen is overigens bezitterig van karakter; Jody is wat eenzelvig en onderdanig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:29

Als er verder wel andere paarden bij staan zou ik het gewoon een beetje op z'n beloop laten. In begin zou het wennen zijn voor Jody, maar ik denk dat het al gauw beter gaat.
Voordeel van het natuurlijke gedrag, ze moeten snel weer bij de kudde om te overleven

DubaiDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:01

Als je zorgt dat je een paard op het oog hebt, en dat er meteen bij zet op de dag dat je andere paard weggaat?
Dan heeft ze misschien genoeg afleiding om de andere niet zo heel erg te missen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:18

Een ander er bij zetten, helpt niet echt. Dat hebben wij geprobeert. Ze missen elkaar toch en de achterblijver roept gewoon enkele dagen en legt zich er dan bij neer.

Beetje zielig, maar het is niet anders, denk ik.

duikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:56

Als een paard gezelschap nodig heeft heb ik ook wel eens gezien dat ze er een geitje bijzetten of een ander dier voor de gezelligheid.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 22:29

Gisteren is Aileen naar de slacht gegaan. Vandaag naar Jody gegaan, ze lijkt heel tevreden. Ze snuffelde wel heel geinteresseerd aan mijn jas, die natuurlijk nog naar Aileen ruikt.
Achteraf geloof ik dat Aileen meer aan Jody hing, dan andersom.
Gelukkig staat ze nog steeds met 2 andere paarden in de wei. En ze krijgt nu natuurlijk de dubbele hoeveelheid aandacht van ons!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:34

Ik vind het moedig van je dat je dit hebt durven beslissen. Dat zal heel moeilijk voor je zijn geweest. Heel veel sterkte!