Je ziet het al aan 't onderwerp.
Ik heet Eline en ik ben 13 jaar <<pas 13 geworden.
Vanaf 27 Januari ben ik een lieve eigenaresse geworden van een 2 jarig hengstje(wordt diet jaar 3).
Misschien niet de beste keuzen, omdat het een hengstje is, maar gelukkig is het nog een Falabella paardje.
Een Falabella paardje komt normaal met schoft hoogte tussen de 60 tot 75 cm.
Maar mijne is volgends mij geen zuivere Falabella, maar misschien een beetje Shet erbij zijn schoft hoogte is n.m rond de 90-95cm, en daarmee is hij voor mij lastig te houden.
Ik kan er dus niet op rijden, omdat het een te zware belasting is voor zo'n Falabella paardje (klinkt nogal logish)
Maar nu mijn probleem :
Het is dus een 2 (bijna 3)jarig hengst, een niet al te beste leeftijd voor een hengstje.
Meestal willen ze dan toch alles uit gaan proberen of heb ik het fout?
Bij hem gaat het wel erg ver...
Hij bijt,steigert maar met alle geluk bokt hij niet.
In het begin probeerde hij het uit, maar we hebben hem ech goed laten merken dit kan en mag niet.
Maarja hij bijt (gelukkig niet meer zo hard als eerst) en steigert nog steeds.
Het bijten doet hij meestal in je benen ofzo, maar meestal lukt hem dat niet en zijn wij er eerder bij om hem te waarschuwen.
Een tik op zijn neus geven helpt niet, dat schrikt hem wel even af maarja 5 minuten later (nog niet) probeert hij het toch weer.
Het steigeren doet hij als hij zijn zin niet kan krijgen, en als hij merkt zeg dit duurt wel erg lang hoor ik wil nu mijn wei in (als de poort bijv. even klemt) en dan hoepa liggen zijn poten in je nek.
Je kan dus denken dat ik als 13 jarige niet meer van hem win, want hij is best wel forst en stevig en sterk daardoor deins ik ook een beetje voor hem terug.
Ik weet dat dat niet goed is, want als een paardje mekrt dat je bang voor hem bent dan maakt hij er misbruik van.
Mijn vader kan hem wel nog een beetje handelen, maar ook bij hem probeert hij te bijten, en soms wel eens te steigeren.
Ik kan dus niet veel met hem alleen, en als hij ergens heen wilt rent hij er in volle galop naartoe, of je hem nou aan het halstertouw hebt of niet.
Nu denken we eraan om hem te laten castreren, omdat het bijten dan toch weg is of niet?
Omdat dit mijn eerste paardje is (ik rij wel paard) weet ik niet goed wat te doen.
Kunnen jullie misschien info geven of castreren goed is of niet?
Nog een vraagje is hij als je hem laat castreren dan zijn hele karakter kwijt, ik bedoel dat het echt zo een loom beestje wordt van oke kapitein ik doe dat nu meteen..ik bedoel dat hij dan echt zo wordt van woef ik kom al..<<als jullie snappen wat ik bedoel.
want dan zou dat best jammer zijn, want hij heeft een stoere uitstraling, en ik zou het jammer vinden als hij dan zo een loom paardje word
...Noujaa alvast bedankt als jullie advies geven!!
Kusjes Elinee&Falabellie (echte naam River-Dance)