Problemen met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempjeh

Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 18:59

Als het hier niet mag staan, schijf dan...

K heb mijn paardje nu 1,5 jr ongeveer.
Gekocht als super lief en rustig paardje waarnaast je een bom kan laten ontploffen.

Maar sinds 2 weken (zonder veranderingen in dagelijkse gebeuren) is die niet zoals die was. Hij begon met mensen uit zijn stal te verjagen door te dreigen, probeert de Da en Hoefsmid neer te halen... Maar voornamelijk onder het rijden/longeren/stappen is die gewoon niet te houden. OF hij staat stil en doed niks meer, geen beweging althans, OF hij vliegt recht overeind omdat er een vogeltje overvliegd of iets beweegt in de omgeving...

Hij staat meestal 12 uur per dag buiten dus van niet energie kwijt kunnen zal het niet zijn...

Heeft iemand soortgelijke problemen ooit gehad, en verholpen??
Hoop dat iemand kan helpen!

Kan dit trouwens liggen aan het zadel? Dat die niet goed ligt, weet iemand in Limburg een zadelmaker die voor niet te dure kosten kan controleren hoe me zadel ligt zonder koop verplichtingen?!

Elles

Re: Problemen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:52

Het eerste wat in mij opkomt is ontiegelijke PIJN. Weet je zeker dat hij nergens last van heeft? Z'n voeten? Z'n gebit?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:01

Hoe oud is het paard? Heb ook veel last gehad met mijn merrie toen ze begon te 'puberen'! Ja

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:10

Het klinkt alsof hij niet lekker in zijn vel zit. Misschien is er uiterlijk niets te zien maar misschien is het iets inwendigs, vooral ook omdat hij iedereen zijn stal aanjaagd (toch zijn veilige plek). veel sterkte ermee!

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:17

als ik jou was zou ik toch de dierenarts erbij halen,
mijn pony begon een tijdje geleden ook mensen uit de stal te jagen, dat was toen ze 3 was, als je dan in de buurt van het deurtje van de stal kwam gingen de oortjes al in de nek, mijn vader dacht toen: niks aan de hand, dus hij liep gewoon de stal in, toen heeft mijn paartje mijn vader getrapt, gelukkig nikt ernstigs. we zijn gewoon een tijd de stal niet ingegaan maar nu lukt het mij gelukkig wel weer als ik haar vast zet in de stal.

maar ik heb zo'n voorgevoel dat dat bij jou paard toch wat anders is...
ik denk toch dat het pijn is, toch maar de dierenarts zou ik zeggen.
ik hoop dat het goed komt, veel sterkte en succes!!!

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:03

Laat hem eens goed nakijken, klinkt als een fysiek probleem.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:36

Ik denk dat dit beter op Medisch kan Lachen
Ik verplaats hem daarheen.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 07:08

Da is twee keer geweest, die vond niks... Tandarts is 2 maanden geleden nog geweest en de smid gister.
K ga vandaag op school het probleem voorleggen bij een fysio in de hoop dat het bekend klinkt.

Puberen doed die al zijn hele leventje, hijs pas 6 jaar, maar dit is voor mijn gevoel geen puber gedrag meer...

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:13

Paarden zijn pas "volwassen" met 8 jaar, dus het kan best dat het pubergedrag is... Knipoog Die van mij is net 5 en heeft er regelmatig ook een handje van. Maar als het zo plotseling is, kan het best dat er iets medisch aan de hand is. Momenteel is mijn mannetje ook vervelender dan normaal, bij hem is dat omdat hij "in love" is op een hengstige merrie op stal (hij is laat gecastreerd en vertoond zo af en toe nog wel hengstengedrag) en omdat hij momenteel met een blessure zit en ze ei niet kwijt mag... Haha! Is er misschien iets veranderd in zijn omgeving, hier kunnen sommige paarden ook sterk op reageren. Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:58

ik denk dat het pijn is, wellicht ook geestelijk ongemak, maar dit soort ploteslinge veranderingen komen vaak door pijn. ik zou het zadel laten controleren, en een DA laten komen om de rug, hals en gebit te laten bekijken. vergeet niet dat een zesjarige nog in de groei is, dus het kan maar zó dat het zadel niet meer past. harnessmaker hier op Bokt (zadelmaker) legt huisbezoeken af door het hele land, en is echt goed.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:33

Komt hij goed overeen met het paard in de box naast hem? Is er misschien een paard waar hij een band mee had weggegaan of van stal veranderd ofzo? Ik zeg maar iets omdat de DA echt niets vindt hé ... Er staat toch niet iemand geregeld 'gek' te doen voor zijn staldeur als hij erin staat?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:36

MD-->OMG

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:44

Klinkt redelijk bekend...

Die van mij had (en heeft) er een handje van om ineens te besluiten dat de achterstehelft van de bak bijt, en daar dus weigerd te komen, wat je ook probeerd... Om knettergek van t worden. Vervelend gedrag aan de hand en in de stal heeft ze geen last van, (ook omdat ze 24 uur per dag op t land staat), deels omdat ze n fjord is, en deels omdat ze dan gewoon kan vergeten bij mij... Ik heb ook alles uit laten zoeken, geen pijn, gewoon vervelend gedrag dus.

Ik heb eerst n maand gelongeerd, om te zorgen dat alle machtsverhoudingen weer kwamen waar ze hoorden, om te zorgen dat ze bet naar m'n stem ging luisteren...

Toen ben k er weer heel rustig op gegaan, eerst in de longeerbak, en daarna weer in de normale bak. En ze probeerd het nogsteeds, maar op het moment is het een kwestie van consequent zijn...

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:06

puberen of pijn, een van de twee hangt er van af, sta je op een prive stal of op een manege, misschien heeft er iemand heb schrik aangejaagd of zijn er kinderen die bij hem kunnen ? Lachen

freak12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:22

Volgens mij heeft hij ook last van puberen of pijn.

Ik zou eens een fysiotherapeute inschakelen. Is gelijk ook een check.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 16:26

het paard staat aan huis hier, geen veranderingen de afgelopen maand in voer, weide, rijden, omgang (gister is 1 paard weggegaan maar deze problemen speelde hiervoor al)

K ben toch van plan bloed te trekken en na te laten kijken, en evt. een fysio laten komen...

Ik heb net nog gereden maar het word niet minder.. Eerder erger, de omgeving waar k rijd maak ook niet uit!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:19

Goed dat je z'n bloed laat nachecken! OK dan!

Maar hoe zitten de verhoudingen tussen jullie? Is het echt duidelijk dat jij de leider bent en hij moet volgen? Of is er (soms) onduidelijkheid,? Dit kan namelijk heel erg opspelen bij een puberend paard. Zo erg zelfs dat je onaanvaardbaar gedrag krijgt waavan je echt niet denkt dat het er iets mee te maken heeft!

Als de resultaten van de tests niets opleveren, zou ik me de eerste maanden bezig houden met grondwerk, werken aan respect en gehoorzaamheid.

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 18:32

over het algemeen is die goed duidelijk, okai af en toe probeert hij je grensen uit, maar die stel ik duidelijk (zeker na mijn laatste 2 trainers die alles goed uitlegde qua de baas blijven en de gevolgen)

Grondwerk heb k nog nooit echt aan gedaan, maar ben me wel al tijdje aan het inlezen hierover.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:37

Grondwerk is anders wel cruciaal om het respect van je paard voor je te winnen. Ik durf erop wedden dat dit het probleem is. Het is niet omdat je paard onder het zadel gehoorzaam is dat hij jou als leider ziet. Het nut van grondwerk is dat je werkelijk tegenover elkaar staat, je hebt enkel je lichaamstaal om duidelijk te maken wie van de twee de leider is, die zelfde lichaamstaal kan je in het zadel niet gebruiken! Knipoog Hij kan je immers niet zien als je erop zit, ooit al eens twee paarden het leiderschap zien 'uitvechten' zonder dat ze elkaar kunnen zien?

Probeer er eens wat lessen in te nemen!

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:50

Idd dat kan het probleem zijn, zo niet, dan is het alsnog een aanrader om ook dat te doen. Toch blijft de oorzaak pijn in mijn hoofd hangen. Ik zou toch ook zeker dat zadel laten nakijken, maar ga idd werken aan grondwerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:53

Ik heb de ervaring dat een DA vaak niet alles kan zien, helemaal problemen in de rug. Fysio is beter, maar ik zou nog eerder een Osteopaat laten komen.
Laat eerst de rug controleren en eventueel behandelen, en laat daarna controleren of het zadel past. Hou er rekening mee dat - ook al zijn eventuele problemen aan de rug verholpen en het zadel gecontroleerd/aangepast/vervangen, de problemen niet meteen over zijn.

Als je lichamelijke ongemakken hebt uitgesloten, kun je kijken of je dit rijtechnisch op kunt lossen. Kun je dat niet zelf, zou ik er een prof bijhalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 13:57

als een paard zomaar uit het niets dit soort gedrag gaat vertonen........... dan heeft het dier iets. Of geestelijk OF lichamelijk..... misschien wel allebei.

verder ga ik met Cassisy mee

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:13

Stel dat het een zadelprobleem is ... zou het paard dan zulk gedrag blijven vertonen ook al ligt het zadel op dat moment niet op z'n rug?

Verder ben ik het er mee eens dat je beter een fysiotherapeut of osteopaat laat komen om de rug na te kijken. Zij kunnen aan een rug meer zien/voelen dan de 'gewone' DA.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:59

Lijkt inderdaad wel pijn maar zo van de een op da andere dag?
Kan natuurlijk zijn dat hij in zijn box vast heeft gelegen als het inderdaad met zijn rug te maken heeft.
Ik wens je sterkte ermee en hoop dat je er snel achter bent wat er met hem aan de hand is zodat je hem kan helpen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:45

Mandyke schreef:
Stel dat het een zadelprobleem is ... zou het paard dan zulk gedrag blijven vertonen ook al ligt het zadel op dat moment niet op z'n rug?

Verder ben ik het er mee eens dat je beter een fysiotherapeut of osteopaat laat komen om de rug na te kijken. Zij kunnen aan een rug meer zien/voelen dan de 'gewone' DA.

ja dat kan zeker. denk aan pijnlijke schoenen, als je die uitdoet en je drukt op de pijnlijke plekken doet dat ook nog pijn.
zelf (nou ja, vooral de paarden dan) heb ik goede ervaringen met een osteopaat, dus dat kan ik zeker aanraden!