bijten met opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daffie

bijten met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 16:07

Mijn paard bijt en hapt altijd heel erg met het opzadelen, als ik met het zadel aan kom lopen begint hij al. Dit deed hij al toen ik hem kocht, ik denk dat hij een keer een slechte ervaring met het opzadelen heeft gehad of misschien is er een tijd met een verkeerd zadel gereden.
het lukt me niet om het bijten en happen af te leren.
heeft iemand misschien een idee om dit op te lossen, het is erg lastig!

Roos91

Re: bijten met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:35

Het kan zijn dat hij gewoon het opzadelen niet prettig vind. Ik reed eerder ook een paard wat het aansingelen niet fijn vond.
Ik deed het altijd rustig aan. Heel zachtjes. Heb zelfs een keer gehad dat het paard uit schrik mij in mn borst had gebeten, deed ongelofelijk veel pijn!! Boos!

Maargoed, kon het paard ook niet helpen vond ik. Wat ik zal doen, is wanneer je met het zadel aankomt en het paard al gek word, blijven staan, rustig blijven staan, zodat het paard even kan kijken en ook zelf rustig kan worden. Wat ook een idee is dat je het zadel bij hem neerlegt een tijdje, en gewoon ook weglopen kan ook. zodat hij intvervolg rustiger blijft wanneer hij het zadel weer ziet.

Wanneer het paard bijv. in de stal omkeert meteen al wanneer je er aan komt, blijven staan, en wachten[b][/b] totdat hij weer bij je terug komt. Wanneer hij dan gaat eten of wat anders gaat doen in de stal dan hoef je natuurlijk niet meer te wachten.
Waarom je moet wachten, is dat het paard zelf terugkeert naar jou, zodat het paard zich een beetje overgeeft, zodat hij zelf in de gaten heeft dat hij nieuwschierig is, snap je me een beetje? Dan krijgt hij zelf een beetje meer zelfvertrouwen vind ik.

Je moet het gewoon rustig aanpakken, en gewoon wachten, geduld. Steeds met stapjes een beetje oplossen. Snap je me?
Wanneer je meer wilt weten of wat dan ook, dan hoor ik het wel.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:23

Vaak heeft afstraffen hierbij geen nut. Idd zoals boven al geschreven staat, rust! Doe het vaak/ rustig tot het steeds een stapje beter gaat. Beloon je paard dan ook goed.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:32

Afstraffen belonen niets helpt, Me eigen paard doet dit ook Ja .
Al 3 jaar lang, sinds ik haar ken zeg maar. Dus hier kun je niets aan doen, allemaal rustig praten rustig aansingelen etc. Om je paard minder bang te maken.

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:36

Ik denk ook niet dat het helemaal over zal gaan. Het paard zal het heus altijd nog wel akelig vinden, maar je kan het wel verminderen vind ik. Want heb het zelf ook met een paard meegemaakt met aansingelen. Het werd er rustiger op, zolang je elke keer maar rustig blijft en steeds weer probeert, en opnieuw bouwt.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:43

ik denk dat hij ge woon niet van opzadelen houd....
het kan ook dat het zadel drukt ofzo en dat hij daarom niet van opzadelen houd (dan betekend opzadelen pijn)

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 18:17

ik doe het al rustig aan, ik singel gaatje voor gaatje aan. Als ik even wacht tussen door en maar naar de singel wijs gaan zijn oren al in zijn nek en begint hij weer te bijten.
bedankt voor de tips.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:25

is je huidige zadel goed nagekeken, en is daar ook halfjaarlijkse controle op? maak je de singel elke keer na het rijden schoon, en hoe strak singel je aan? is je zit goed?

mocht het daar allemaal niet aan liggen, oefen dan zonder iets te vragen. leg het zadel er even op, en bij alles wat hij goed doet (stilstaan zonder reactie erop, maar ook omkijken zonder te bijten) belonen. haal het zadel er weer af. oefen dat, tot het goed gaat, en het gedrag op dat punt weg is. dan ga je een stapje verder, enz.
kan zijn dat je een paar weekjes niet rijdt, maar goed dat is het wel waard lijkt mij.

overigens wil het feit dat het bij het ene paard niet overgaat niet zeggen dat dat voor elk paard geldt. de haflinger van mijn zusje had hetzelfde probleem, was een jaar lang met een pijnlijk zadel gereden.
overigens, als je vermoedt dat hij met een pijnlijk zadel is gereden, zou ik wel even de osteopaat laten komen, of de fysio. de kans dat er iets vastzit is erg groot nl, en dat kan ook blijvende pijn veroorzaken terwijl het paard toch een beter zadel gekregen heeft.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 11:11

dank je, zijn rug is al eerder een keer nagekeken die is helemaal inorde

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:32

het hoeft ook niet nu pijn te doen, en niet in de rug te zitten. nare ervaring uit het verleden wat een trauma geworden is kan ook dit soort gedrag oproepen. daarnaast kan het dus te maken hebben met de handelingen op dat moment, en dan vind je in de rug inderdaad niets.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:43

Parelli heeft er een hele mooie methode voor. Het wordt op zijn DVD met level 1 goed uitgelegd.

Het komt erop neer dat je alles stapje voor stapje doet. Dus eerst zorgen dat je paard totaal stil blijft staan en niet reageert als je het dekje erop legt, dan rustig het zadel erbij, eerst laten ruiken e.d. en zo opbouwen naar erop leggen. Als dat goed gaat, dan rustig beginnen met het aansingelen, en daarna het opstijgen.

Je moet het je paard weer opnieuw gaan leren. Daar ben je wel een tijdje mee zoet, en in de tussentijd moet je ook niet "ineens" het zadel erop leggen om te gaan rijden.

(ik neem aan dat het paard nu medisch in orde is, en een goed passend zadel heeft)

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:15

niet gelijk heel strak aantrekken maar rustig beginnen dat is voor de pony fijner

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:48

jaa heb ik ook last van het is wel minder geworden maaar soms is het erger als andere dagen
dan doet ze helenmaal niks..vrweemd

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:37

Als ik jou was zou ik voor de zekerheid even naar me zadel laten kijken of de kussens wel goed gevuld zijn en of het zadel wel goed ligt.
Anders is misschien een schapenvachtje een idee.
Je kan het paard ook proberen af teleiden onder het opzadelen bijvoorbeeld met een appel en zo dat jij snel en voorzichtig het zadel er op kan leggen.

Castache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:54

Dit kan vanalles als oorzaak hebben.
Rugpijn,te wild het zadel opleggen,een zadel dat niet goed zit....

Alles gewoon even nacheken,kijken of als er spanning op de rug komt dat hij ofzij dan ook bijtneigingen heeft...

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:53

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:56

Tja ik zou ook zeggen gaatje voor gaatje aansingelen... ook al eens geprobeerd om het zadel er van de andere kant op te leggen? Of raakt hij dan helemaal in de stress?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:59

Mijn merrie doet dat ook. Het gekke is dat ze er bij haar vorige eigenaar geen last van had. Toen is ze bij ons gekomen en in totaal heeft ze zo'n anderhalf jaar stilgestaan.
Maar meteen de eerste keer dat ze bij mij het zadel opkreeg, begon ze te draaien zodra we de singels oppakten. Ook heeft ze mijn man al eens gebeten toen ik aansingelde. Ik blijf er altijd op verdacht, want zodra ik aanstalten maak de singel vast te maken, draait ze zich zo naar me toe dat ze klem probeert te zetten of ze wil happen.

Waarom ze het doet? Echt geen idee. Ze heeft het nooit gedaan, en zo, na een tijd stilstaan, deed ze het opeens en nu doet ze het altijd. Later nasingelen is geen enkel probleem trouwens.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:48

Ons paardje doet het ook, toen we haar net hadden, geen probleem, maar in de loop der tijd, is ze hiermee begonnen.
Ze begint pas, als je er een dekje of een dekje met zadel erop legt.
Meestal zet ze haar tanden in de spijlen van haar box, of in een van ons, als je er niet op let, tot nu toe heeft ze daar er niet de kans voor gehad Haha! .
We zadelen haar altijd buiten de box op.
Bij het vastzetten van de singel reageert ze ook nogal, ligt het zadel er eenmaal op en zit de singel vast ( nog niet aangesingeld), is er niks meer aan de hand.
Aansingelen doen we pas in de rijbak, dan is er ook niks aan de hand, opstijgen etc, allemaal geen probleem.
In de rijbak zadel erop of eraf ook geen probleem, is ze braaf.
Straffen of belonen maakt allemaal geen verschil, met of zonder singelbontje maakt ook niks uit, we negeren het nu maar en letten extra op bij het opzadelen.
Denk dat het aangeleerd gedrag is, misschien een keer wat te bruusk aangesingeld op stal Bloos , waardoor ze de tanden in de spijlen heeft gezet en dat vond ze blijkbaar wel wat hebben Clown , ze leren iets sneller aan dan af.
Negeren of belonen, als ze een keer braaf is, of wat afleiding bezorgen.
Soms wil het ook wel eens helpen, de routine van het opzadelen te veranderen, b.v. eerst het hoofdstel in, daarna het zadel.
Ze kennen de routine precies en weten wat er komt, als je dat wijzigt zijn ze soms zo verbaasd, dat ze vergeten te reageren, als je ze dan lekker beloont, kun je op die manier de zaak wellicht ombuigen.

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:25

zommige paarden vinden hte gewoon niet leuk om opgezadelt te worden en dan kan je er weinig aan doen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:30

Joll_Boll schreef:
zommige paarden vinden hte gewoon niet leuk om opgezadelt te worden en dan kan je er weinig aan doen

en waarom vinden ze het niet leuk? doet het pijn, is het werk saai? er is altijd een reden, en die reden moet je aanpakken!

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 08:44

ja daar geloof ik ook wel in, ze doen nooit iets voor niets.
ik ben onderhand al op zoek naar een ander zadel met dehoop dat dat goed helpt.