veulentje leren aan halster touw mee te laten lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

veulentje leren aan halster touw mee te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:14

hou oud moet een veulen zijn voordat je hem mag leren aan het halster+touw mee te lopen??

fjordnina

Re: veulentje leren aan halster touw mee te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:16

Er zit geen leeftijd aan verbonden, het veulen geeft zelf aan of hij er klaar voor is of niet. Eerst de bangigheid wegnemen en dan pas verder gaan.

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:16

ik heb het mijn veulen geleerd doordat iemand anders met de moeder gaat lopen, en dan er zelf met het veulen er achter aan te lopen.
Probeer dan niet te dicht bij de moeder te komen, en steeds wat meer afstand te nemen, of een keer voor de moeder te gaan lopen.

Het eist gewoon heel veel geduld om een veulen iets te leren, maar uiteindelijk lukt het wel!
succes!

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:17

owkeee bedankt ik weet genoeg Pling
xxx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:19

Het kan op hele jonge leeftijd al gebeuren, maar hou er rekening mee dat een veulen gaat trekken als je hem alleen aan het halster en een touwtje meeneemt.
Zorg er daarom ook voor dat je een touwtje voor de boeg langs hebt, en een touwtje achter de achterhand om.

Zoals op deze foto's:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Later kun je het touwtje om de achterhand weglaten, en gaandeweg ook het touwtje voor de boeg.

Dus nogmaals, ga niet meteen met alleen een touwtje aan het halster werken. Als ze gaan trekken kunnen ze flinke nekbeschadigingen oplopen!

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:19

smiek schreef:
ik heb het mijn veulen geleerd doordat iemand anders met de moeder gaat lopen, en dan er zelf met het veulen er achter aan te lopen.
Probeer dan niet te dicht bij de moeder te komen, en steeds wat meer afstand te nemen, of een keer voor de moeder te gaan lopen.

Het eist gewoon heel veel geduld om een veulen iets te leren, maar uiteindelijk lukt het wel!
succes!

ik quote mezelf even, omdat ik je vraag niet goed had gelezen Bloos
ik dacht dat je vroeg hoe je het veulen LEERT aan het halster mee te lopen! sorry.

maar om nu even antwoord te geven op jou 'echte' vraag: er is niet echt een leeftijd aan verbonden, ik ben er al mee begonnen toen het veulen 2 dagen oud was.
Hij liep natuurlijk niet meteen goed mee, maar hij leert er al wel wat aan te wennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:25

Hier dito: mijn veulen was twee dagen oud toen ze voor het eerst een halster om kreeg en naar buiten mocht, met touwtje voor de boeg en achter de achterhand om.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:41

haha is niet erg hoor smiek

pedro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:20

zacht trekken aan het touw en dan duwen tegen zijn achterwerk aan?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:25

@perdo....als je even had gelezen wat cassendi schreef had je kunnen weten dat je niet moet trekken....
er word ook niet gevraagt hoe je het leren moet maar met welke leeftijd

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:10

ja gewoon moeder aan het halster en het veule een halster om doen en dan met ze 2tjes lopen Lachen zal eerst even moeilijk gaan maar het wend van zelf

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:13

gewoon moeder aan halster veulen aan halster 1 iemand moeder vasthouden en mee lopen ander achter het vuelen met slap touwtje gaan lopen en zo steeds meer naast het veulentje komen. (gaat wel wat tijd in zitten hoor!)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:21

Ben het niet zo met Cassidy haar idee eens..
Is leuk hoor en kan werken.. maar ik ben niet zo van al dat gedoe met een paard in touwtjes opsluiten.

Als een veulen gaat trekken moet je er gewoon niet voor gaan staan, beste plek om te lopen is naast de schouder van het paard. Laat eerst het veulentje een stapje zetten en dan volg jij.. Zodat het veulen zich niet gedwongen voelt.

(mijn mening mijn ervaring, niet dat Cassidy fout zit ofzo, kan prima helpen alleen het is niet mijn manier van werken)

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:31

@ Stella: hoeveel veulens heb jij in handen gehad?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:39

Ik ben er mee begonnen toen het veulen begon te treuzelen, dus niet meer snel met haar moeder mee liep.
Ik doe het ongeveer als Cassidy. Het touw aan het halster en als ze trekt even om het kontje heen slaan. op het moment dat ze loopt, dan weer ernaast lopen op de normale manier. stopt ze, weer even het touwtje om het kontje. werkt super, in 1 of 2 x hebben ze het door, zonder getrek, gesteiger of geknoei.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:05

mijn eerste veulen liep de tweede dag al aan halstertouw mee ( wel waar moeder van t veulen bij was) ging super goed! bij mijn 2de veulen ging t allemaal minder snel , die begon te steigeren enzo , maar is na een tijdje wel goed gekomen, gewoon oefenen oefenen oefenen Knipoog
x sharona

Promis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:10

het veulen moet zich eerst op ze gemak voelen dan kan je verder gaan. het loopt toch wel met de moeder mee.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 11:12

ik ben het nu ook aan het oefenen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:20

XxStellaxX schreef:
Ben het niet zo met Cassidy haar idee eens..
Is leuk hoor en kan werken.. maar ik ben niet zo van al dat gedoe met een paard in touwtjes opsluiten.

Als een veulen gaat trekken moet je er gewoon niet voor gaan staan, beste plek om te lopen is naast de schouder van het paard. Laat eerst het veulentje een stapje zetten en dan volg jij.. Zodat het veulen zich niet gedwongen voelt.

(mijn mening mijn ervaring, niet dat Cassidy fout zit ofzo, kan prima helpen alleen het is niet mijn manier van werken)

Succes!

ik houd ook niet zo van deze manier, een heel gedoe (maar ik ben het met stella eens als het bij Cassidy wel helpt vooral blijven doen dan)

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:56

Hier zit niet echt een leeftijd aan gebonden wel vind ik vertrouwen erg belangrijk.
Ik heb bij mijn prinsje de kans niet gehad om te oefenen met de moeder samen dit werd dus pas op een leeftijd van 4 maanden toen ik hem kreeg.
Heb eerst een goede band opgebouwd en vooral gezorgd dat hij zich op zijn gemak voelde bij me.
Toen ben ik rustig aan kleine stapjes door het land met hem gaan maken en van het land gingen we naar het erf en zo kwam het allemaal vanzelf met veel geduld.