Bokken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 09:09

Hallo,

Wij hebben een nieuw paard op de manege (grote pony/klein paard). Ik ging er vorige week voor de eerste keer op. Niemand wou erop, omdat er van te voren werd gezegt: Ze gaat bokken in de galop. Naja ik dacht, ik merk wel wat er gebeurd en ben er opgegaan.

Echt een heel leuk beestje, superlief tijden de stap en draf. En dan de galop, ik achterover zitten, hoofd omhoog houden. En aangeloperen. Hij staat op een gegeven moment in 1 keer stil en geeft me toch een bok. Ik zat nog en gaf een tikje, omdat ie gewoon niet mag bokken. Ze gaf weer een bok en ik lag op de hals. Ze gaat nog even uitgebreid staan krabben. Ik er ondertussen weer op geklommen. Verder heeft ze het die les niet meer gedaan.

Ook vorige week was er in een andere les 1 meisje 2 keer vanaf gevallen. Om de zelfde reden.
En dinsdag waren er 2 meisjes vanaf gevallen, ook om de zelfde reden. (Is mij verteld)

Nou, gister ging ik weer rijden. Weer wou er niemand op Thea. Zo heet de merrie. De eerste galop ging perfect. Geen bok niets.

De 2e galop was een ander verhaal. Wat er gebeurde weet ik niet meer. Ik weet alleen dan ik door de lucht vloog, met mijn hoofd langs die van Thea en dacht: Au, ik ben aan het vallen. En ik kom toch met een enorme klap op mijn onderrug terug. Na een minutje even te hebben gezeten heb ik gezegt: Ik wil er gerust nog wel op, maar de galop doe ik echt niet meer. De lerares vragen. Wie wilde ruilen, omdat ie nog wel moest galopperen. Naja, iedereen bleef stil. En ik er weer opgeklommen. Na een tijdje dacht iemand... Naja, ik probeer het wel. Zij kan echt hardstikke goed rijden. (vind ik) En zij is er ook 2 keer vanaf gevlogen, echt. Zij wilde het ook niet meer proberen... En de rest van de les bestond voor Thea uit stap en draf.

Ik ben na de les naar huis gegaan, omdat ik echt enorme last van mijn rug had en heb. De lerares zei: Laat het zadel maar op, als er vanmiddag niemand op gaat. Dan probeer ik het wel even. Ik weet niet hoe dit is afgelopen.

Maar wat kan het zijn? Waarom bokt ze in de galop? Ze is op stal echt enorm lief, met poetsen, met de stap en de draf. Ze doet echt geen vlieg kwaad. Wat kan in de reden zijn van dit gedrag. Ze doet het niet alle keren dat ze aangelopeerd. En ze doet het vooral heel onverwachts.

Ik ben benieuwd of iemand dit weet..

Alvast bedankt,

Vjestagirl

Re: Bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:17

Is er al gecontroleerd of dat dier geen last heeft van haar rug? Past het zadel wel goed.

Als ik dit zo lees dan lijkt het me iets wat een fysiotherapeut wel op kan lossen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 09:22

Ik heb geen idee. Het is tenslotte een manege paard. Maar als ze echt last zou hebben van dr rug, oid. Dan zou ze dat toch bij elke galop doen. Of is het ook mogelijk dat ze dit gewoon af en toe doet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:27

Het kan toch zijn dat je soms net eventjes een verkeerde beweging maakt, haar net eventjes te diep vraagt.

Is er al iemand geweest die gewoon lange teugel heeft gegeven en op die manier een galopje is aangegaan?

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:28

ik denk dat ze last heeft van haar rug. bij mij op de manege staat ook een pony die last van zijn rug heeft/had. die ging dan ook heel vaak bokken in galop. maar soms ook in draf en stap. en vooral als er iemand achter je zat. maar wij moesten dan altijd in stap gewoon achterover zitten, in draf iets naar voren zitten en in galop in de verlichte zit zitten. probeer dat eens! Knipoog misschien doet die het dan minder!

p.s: ik vond 't altijd wel leuk om op Bella (die pony) te rijden. vnd 't wel grappig zitten altijd! Bloos Tong uitsteken

Tessa de Biinky-Stiinky Lover Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:30

Overgends ken ik ook een paard wat doorhad dat er niets meer gevraagd werd als hij er maar genoeg kinderen afdonderde. Dat is opgelost door hem te verkopen aan iemand met een bijzonder nette, vaste zit...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:30

Een pony van een vriendin van mij deed het altijd, die was verkeerd ingereden zeiden ze.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:31

marleen_usar schreef:
Een pony van een vriendin van mij deed het altijd, die was verkeerd ingereden zeiden ze.

Hoe hebben ze dat opgelost?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 09:36

Vjestagirl schreef:
Het kan toch zijn dat je soms net eventjes een verkeerde beweging maakt, haar net eventjes te diep vraagt.

Is er al iemand geweest die gewoon lange teugel heeft gegeven en op die manier een galopje is aangegaan?

Dat is idd mogelijk. Ik heb geen idee of er iemand met een lange teugel de galop is ingegaan. Misschien dat het idd helpt. Maar ik ben niet meer zo zeker, dus ik denk dat ik niet gegene ben die dit gaat uitproberen.
Shetjjee__x schreef:
p.s: ik vond 't altijd wel leuk om op Bella (die pony) te rijden. vnd 't wel grappig zitten altijd! Bloos Tong uitsteken

Ik vond het ook altijd leuk, maar bij dit paard gaat het me nu toch echt even te ver. Ik heb trouwens ook nog steeds last van me rug, en denk ook niet dat dat zaterdag over is. Dus dan ga ik er zowiezo niet op.

Ik hoop in ieder geval dat het beste voor Thea wordt gedaan. Als ze echt last van haar rug heeft. Dan zou ik het niet slim vinden als ze als manege pony wordt gehouden. Dan zijn er zoveel verschillende mensen, die het steeds weer opnieuw moeten uitproberen...

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:54

weet je zeker dat alles goed zit bij jouw pony maar bokt hij gemeen of hoe bokt hj? Tong uitsteken

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:57

bokt ze ook aan de longe?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:07

is er ook al een keer iemand op blijven zitten? of valt echt iedereen eraf?

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:07

heb je een foto van dat Bokkende Paardje? zou hem wel ff willen zien! Knipoog Lachen Bloos

Tessa de Biinky-Stiinky Lover Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:25

het klinkt inderdaad als een reactie op pijn oid. het is altijd zaak éérst medische oorzaken uit te sluiten, ik kende er ook twee, één daarvan had al het stempel 'rotbok'. zij is nu van mijn zusje en schaapmak. bleek een pijnlijk zadel te hebben. de andere had erge moeite met de galop. niet altijd, maar soms wel, en soms ook ineens, halverwege de training. zij bleek ernstige rugproblemen te hebben, en heel veel pijn. de osteopaat heeft dat paard verder geholpen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:31

Ik zelf vind dat het echt een gemene bok is. Ze staat ineens stil en dan... Bokken maar! En ja, dan hopen dat je blijft zitten.

De eerste keer dat ik erop zat, ben ik net aan blijven zitten. Verder weet ik niet. Voor zo ver ik gezien heb is iedereen eraf gevallen. Maar er zullen gerust ook mensen blijven zitten. (Denk ik Vork )

En aan de longe... Ik heb geen idee. Ik zie r maar 1 keer in de week en dan alleen tijdens de lessen. Dus ja.. Ik heb echt geen idee.

Ik hoop dat de manege dit kan oplossen. En anders dit lieve paardje verkoopt, naar iemand die het verder uitzoekt.

Foto zal ik trouwens even uploaden. Ik ga het in ieder geval even proberen. En weet ook niet hoe ik ze in links moet zetten, maar ga me best doen!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:46

Lekker ben jij, zo'n paard meteen een "gemene bok" noemen!
Heb je er weleens aan gedacht dat het merendeel van ruiters scheef zit, of iets te hard in de hand is, of bonkt in het zadel of weet ik veel wat. Als zo'n paard niet gewend is om elke keer iemand anders op z'n rug te krijgen met geen onafhankelijke zit dan zou ik ook gaan bokken!

Ken genoeg paarden, echt super leuke beestjes, die in de manege terecht komen en vervolgens niet meer te rijden zijn. En dan maar de stempel "gemene bok" krijgen. Zíek word ik ervan!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 16:08

Ik bedoelde het niet kwaad. Ik zei alleen dat ik het een gemene bok vind. Zonder de reden die erachter zit. Als er echt medische problemen zijn, ben ik niet de gene die er wat aan kan doen. Al had ik dat wel gewild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:28

Aah Thea.. ik zou ook wel willen weten waarom ze zo doet, helemaal normaal is het niet..

Kim, bedoel je 'gemene bok' niet alsin dat ze gemeen bokt ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:21

maaitjuh schreef:
Lekker ben jij, zo'n paard meteen een "gemene bok" noemen!
Heb je er weleens aan gedacht dat het merendeel van ruiters scheef zit, of iets te hard in de hand is, of bonkt in het zadel of weet ik veel wat. Als zo'n paard niet gewend is om elke keer iemand anders op z'n rug te krijgen met geen onafhankelijke zit dan zou ik ook gaan bokken!

Ken genoeg paarden, echt super leuke beestjes, die in de manege terecht komen en vervolgens niet meer te rijden zijn. En dan maar de stempel "gemene bok" krijgen. Zíek word ik ervan!

mee eens. mijn zusje kocht een half jaar geleden ook zo'n 'rotbok' de bijrijdster durfde er niet meer op, omdat ze zo steigerde. oorzaak? pijnlijk zadel. het paardje loopt nu braaf en gaat hard vooruit, steigeren en bokken heeft ze nooit meer gedaan.
ook mijn paard, kan voor sommigen een 'gemene bok' zijn. terwijl hij een schat is, maar wel één die respect wil, en zich niet laat dwingen. wederzijds respect moet er zijn, en er is ALTIJD een oorzaak voor dergelijk gedrag. dat kan pijn zijn, een trauma, angst, onzekerheid, of aangeleerd gedrag. aan de eigenaar om uit te zoeken wat het probleem is, en het paard ermee te helpen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 06:59

Afbeelding
Hier een foto, ik ben het niet die erop zit, daar heb ik nog geen duidelijke foto van. Ik weet niet of ie het doet!
En nogmaals!

Ik heb het over de bok zelf. Ze geeft niet een of ander bokje. Nee ze geeft echt een enorme bok.

De oorzaak hiervan vind ik niet gemeen! Ik vind het een hartstikke leuk beestje en na de eerste les dacht ik. Nou, hier kan ik wel wat mee. ( Nu niet meer) Als zij echt ergens last van heeft, dan kan ze er gewoon niets aan doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:17

ik kan zo al zien dat het zadel veel te ver naar voren ligt. niet erg fijn voor het paard, en zou reden kunnen zijn om te bokken.

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:28

Kijk of het zadel goed ligt en of ze geen medische klachten heeft. Als je dat hebt uitgesloten (en ze het gewoon doet) houdt haar dan goed voorwaarts en zorg dat ze geen tijd heeft om te bokken. Misschien is ze jou wel aan het uitproberen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:40

de oorzaak kan in mijn ogen in twee dingen zitten:
Lichamelijke klachten...vooral als een paard een probleem in de lendenen heeft kan het gelopperen pijn doen. Ook de herinnering hieraan kan genoeg zijn om het gedrag weer op te wekken (dus lichamelijke klacht is inmiddels verholpen, maar het [paard is nog steeds bang dat galopperen pijn doet)..
Dit kan verholpen worden door het paard na te laten kijken. Als er niets gevonden wordt, dus er zijn geen pijnklachten (meer), dan kun je het paard weer vertrouwen geven in het galopperen door het eerst aan de longe te doen, zonder ruitergewicht en vervolgens iemand er op zetten die met beleid dit dier kan laten galopperen en ook een eventuele bokpartij uit kan zitten... Op een gegeven moment ontdekt het paard dan dat de pijn weg is en zal hij weer normaal gaan galopperen...
Als er wel wat wordt gevonden kan door fysio de klachten opgelost worden eventueel (niet alles is met fysio op te lossen, maar ik ga daar even van uit) en daarna geef je het paard op dezelfde manier als hiervoor beschreven weer vertrouwen met galopperen...

Of: het dier heeft een methode ontdekt waardoor ze zich minder hoeft in te spannen. Ze heeft keer op keer succes...ze bokt er iemand af en vervolgens hoeft er niet meer gegaloppeerd te worden...dat is natuurlijk erg fijn om te weten, als je een paard bent....
De oplossing hiervoor is het dier te laten berijden door iemand die het uit kan zitten en het paard even flink been kan geven...huppetee...geen gebok...galopperen... Dan is het snel afgelopen.
Soms blijft het dan ook goed...maar vaak vervalt zo'n paard weer in de oude gewoonte als er weer iemand afgestuiterd is.
Dus 1 vaste eigenaar die het aan kan pakken is dan meestal de beste oplossing....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:04

ben ik helemaal met je eens polly!

extra tip: naast fysiotherapie kan je ook een osteopaat laten komen, die bekijkt de dingen toch weer op een andere manier en werkt ook anders. wat de één niet vindt kan de ander misschien wel vinden.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 15:55

Ik zou er graag wat aan willen doen, en zou graag de oplossing willen weten. Maar het is een manege paard en daar kan ik helaas niets aan veranderen. Ik hoop dat er iemand is die het geld heeft en Thea ermee kan helpen.

Het zadel ligt idd ver naar voren. Ik denk dat dan een staartriem of een ander zadel de enige oplossing voor dit is. Het is namelijk niet het slankste paard.

Tot nu toe is (wat ik heb gezien/gehoort) iedereen die erop gezeten heeft eraf gevallen. Ik heb na die val er nog wel op gezeten, maar wou niet meer galoperen. Ik had echt last van mijn rug. Dat andere meisje, dat er na mij op is gegaan. Heeft haar uiterste best gedaan. Maar ik er ook 2 keer afgevallen.

Vandaag heb ik trouwens van een meisje uit mijn klas gehoort dat haar lesgenootje er vier keer af is gevallen. Na de vierde keer ga ze het op...