Mag je een 2 dagen oud veulen al leren vast te staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Mag je een 2 dagen oud veulen al leren vast te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:59

Ik zag dat iemand een 2 dagen oud veulen vastzetten aan een stang. Het beestje ging natuurlijk naar achteren toe. Is dit niet heel schadelijk voor alle botten ( nek ) , omdat ze nog zeer zwak zijn? Of kan dit als je het veulen naar voren toe duwt? ( om te leren dat dat de druk verzacht )
Is het juist goed als je het ze jong aanleert?
Ik maak me een beetje zorgen.

Verosjaak

Re: Mag je een 2 dagen oud veulen al leren vast te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:00

waarom moet je in hemelsnaam al een tweejarig veulen vastzetten Verward volgens mij zijn die mensen heel fout bezig. HEt veulen blijft egt wel in mama's buurt huur met die leeftijd.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:01

tweedagen veulen bedoel je zeker? Nou omdat zij dacht dat het goed was dit zo vroeg mogelijk te leren.. maar ik maak me zorgen of dit schadelijk is voor de botten enzo?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:04

Laat het beestje lekker baby zijn, vind het echt niet nodig om ze dit al op zo een jonge leeftijd te leren, je hebt later nog tijd genoeg.En bij moeder in de buurt blijven doen ze voorlopig nog wel even

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:05

Heeft zoiets ook emotionele schade?

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:06

Nee dit is niet goed...en niet alleen voor botten e.d maar ook mentaal voor het veulen althans wat ik ooit van een fokker hebt geleerd
zelf ben ik pas met 4 maanden begonnen en niet vast gezet maar het touwtje los in de hand (door een ring heen) dat als hij achteruit liep ik het lijntje liet vieren.
nog geen eens 5 min.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:07

Dat valt wel een beetje mee denk ik. Wij zetten de veulens voor het eerst vast als ze een week of 5 oud zijn. Dan gaan ze ook wel even hangen maar al vrij snel hebben ze in de gaten dat het makkelijker is om gewoon te blijven staan. Twee dagen is wel heel erg jong.
Ik laat moeder en kind de eerste 3 weken ook lekker met rust, op een beetje poetsen na.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:09

oja dat bedolde ik Tong uitsteken Zeg maar tegen haar dat het veulen eerst moet wennen aan een veulenhalster. Met zijn twee dagen zal hij/zij echt wel bij moeders blijven. Zeker het eerste jaar zal ik mijn veulen nooit vast zetten. Lekker in de weide laten enz. Waarom nu al leren vast zetten als je hem/haar ook niet hoeft te poetsen? ik denk eigenlijk dat het veulen hier idd emotionele schade aan over kan houden en zelf vastzet angst kan ontwikkelen. Vooral als het veulen telkens gaat hangen. Het snapt namelijk niet waarom het niet zomaar naar moeders toe kan om te drinken. Zeg maar tegen die personen dat ze heel fout bezig zijn en eigenlijk niet veulenwaardig zijn als ze hier al geen verstand van hebben. Voorlopig moeten ze lekker van het veulen af blijven en het in de wei veulen laten zijn. Ik raad ze aan om (als het zover is dat ze iets willen doen met het veulen) iemand met ervaring om hulp te vragen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:16

Je moet beslist geen jaar wachten!
Het veulen is dan zo groot en sterk dat het zichzelf en anderen schade kan aanbrengen.
Wij doen het omdat je er ontzettend veel profijt van hebt.
Alle veulens gaan naar de keuring en kunnen netjes vast in de trailer staan en lopen keurig met je mee aan een touw.
Een veulen al jong laten wennen aan aanraken, poetsen, hoefjes optillen heeft alleen maar heel veel voordelen.
Het gaat om de manier waarop je het doet. Alles gewoon heel rustig en geduldig dan houdt het veulen er echt niks aan over.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:01

2 dagen is wel heel erg jong, maar vanaf een maandje ofzo....zou ik normaler vinden. We zetten de veulens eigenlijk nooit vast, meestal gaan ze altijd gewoon los mee in de trailer enzo.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:34

oeps sorry. maakte weer een fout Tong uitsteken moest half voor staan Nagelbijten / Gniffelen ben er niet echt bij met me hoofd vandaag. Maar wat ik allemaal niet zet is hoe ik het zou doen.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:39

Ik vind 2 dagen persoonlijk wat te jong.
Het veulentje is nog maar net op de wereld, ik zou hem gewoon eerst lekker laten genieten van alles!
Dingen leren kan altijd nog.
Ik weet natuurlijk niet waarom diegene het veulen vastzette, maar ik zou hem gewoon lekker bij de moeder laten lopen.
Ik denk dat ze er wel wat van kunnen overhouden als het te vaak op jonge leeftijd gebeurd.
De botten en alles zijn echter nog niet stevig, tenminste, dat lijkt mij.
Zoiets heeft tijd nodig.
Laat zo'n beestje gewoon lekker met moeders in het weiland rond spurten! Lachen

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:43

wij thuis zetten de veulen met ongeveer 3 weken vast aan het touw, ze hebben al wel vanaf hun 10e dag een halster om, ik vind 2 dagen wel jong maar of het verkeerd is heb ik geen mening over ieder voor zich, als je te lang wacht met een veulen vast zetten dan brengt dit natuurlijk veel spanning op, als veulen jong is dit beter zodat die nog lekker veilig bij zijn mammie kan vast staan, als een veulen aan het touw gaat hangen heb je minder kans op dat het halster knapt of touw, maar als een paard/pony van 2 jaar oud gaat hangen heb je eerder kans dat het halster/ touw knapt... en dan vliegt die achterover dan ben je vereder van huis, een veulen zal naar zoiets sneller revalideren dan een 2 jarig paard.

groetjes lisette

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:12

MD-->OMG

Maxy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:22

zelf laat ik het veulen eerst een paar dagen bij komen maar doe hem wel na 4/5 dagen een halstertje om.. en zo bouw je het op.. na twee dagen veulen direct vast zetten.. nee zo het niet doen.. zou het lekker spelende wijs doen...

Ik zou niet wachten tot je paard 2 jaar.. ik zou wel optijd beginnen maar direct vast zetten na 2 dagen. neeh.. of het schadelijk zou zijn.. geen idee.. maar goed is het ook niet lijkt mij.. je moet met een baby ook voorzichtig zijn..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:25

ligt er helemaal aan hoe en wat, en aangezien we er niet bij waren kunnen we daar niet over oordelen.
Een touwtje met een slag ergens om (dus niet met knoop) wat je kan laten vieren... Nee, het zou mijn keuze niet zijn, maar in dat geval zie ik er ook niet veel kwaad in

MissNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:09

Ik vind 2 dagen ook nog veel te vroeg om vast staan aan te leren. Ik vraag me ook af waarom het veulen dit nu al moet leren, als je hem bij zijn moeder zet blijft hij toch ook stil staan!

Ik zou er in elk geval pas mee beginnen naar ong 3a4 maanden..

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:35

Ik leer het ze zelf nooit... als ze begrepen hebben hoe ze aan een touwtje moeten lopen en naast je moeten blijven staan dan weten ze vanzelf dat aan een muur hetzelfde principe geld.
Ik heb het al -tig jonge dieren op deze manier geleerd, met succes. Er is er geen 1 die gek werd toen ik hem voor de eerste keer aan een ring vast zette. Vinden ze doodnormaal. Meestal zijn ze dan 'al' een jaar oud, geven geen kick.

Sommige denken even korte metten ermee te maken door ze met een paar maanden een uur of 2 aan een muur vast te binden (echt waar, heb laatst nog disuccsie gehad met de buu'man) en ze het zelf uit te laten zoeken. Erg goed en doeltreffend als je een verschoten nekwervel of iets wil laten oplopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:11

nou dat was ook het eerste wat in mij opkwam. vastknopen en laten gaan is een methode die je vaker hoort, ik heb er een grote hekel aan. ik leer het rustig, eerst met een lang touw door een ring, en ik zet ze nooit te hoog vast. als ze zelf het hoofd laag kunnen doen geeft dat ook rust, en de eerste keren zorg ik dat ze niet alleen zijn, bij voorkeur een paard erbij (in de box ernaast oid) dat rustig is en dat ze kennen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:13

wij doen het al relatief snel. met een maand á 2. Dit is eenmalig. Als ze dat eenmaal doorhebben lopen ze prettiger mee. Bovendien moeten ze het kennen als ze op de trailer gaan dusja.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:11

Ik ken wel een paar shetlandfokkers die mij ook die tip gaven, hun pony's staan altijd allemaal zo braaf op een rij aan een gespannen touw gebonden.
tip was: stevig halster, ijzeren ketting vast zetten en zo een halve dag laten staan. Gewoon laten steigeren en vallen, na een paar uur snappen ze dat het geen zin heeft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:19

en dat vind ik dus walgelijk, en vele malen rustiger en vriendelijker kunnen. mijn paarden doen het ook netjes, kunnen ook blijven staan aan een los touwtje, oid. maar ik heb ze nooit zichzelf laten bezeren om het aan te leren. is imo ook helemaal niet nodig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:59

Ik heb het mijn veulen gewoon zoetjes aan geleerd. Vrij snel geleerd om aan een touwtje mee te lopen, want ze was niet het type dat braaf bij Mams bleef. Als je Mams vastzet om te poetsen, haal je het touw van het veulen even door de ring of spijl en houdt het gewoon in je hand. Zo leren ze het heel gemakkelijk. Poetsen en voetjes geven ook op die manier, gewoon naast Mams laten staan, in het voorbijgaan een streek of twee erover met een borsteltje, heel even een voetje vragen, heb je later alleen maar gemak van.
Net twee dagen oud vind ik persoonlijk bizar vroeg, dan kun je eigenlijk amper met een halstertje aankomen, laat staan dat je ze al vastzet.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:13

Waarom niet?
Des te makkelijker word het later Ja .

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:17

ach de mijne waren net van de moeder, alledrie. maakte niks uit, het ging bij alledrie even makkelijk.